Importeur Kroymans uit Hilversum is vanaf 13 september dit jaar definitief geen Maserati-dealer meer. Maserati directeur Matteo Camesasca bevestigt dat het contract is opgezegd. Volgens hem werd het contract al in september 2007 opgezegd, maar Kroymans ging er vanuit dat het contract nog wel verlengd zou worden.
Kroymans investeerde fors in een nieuwe showroom voor het Italiaanse merk. Het nieuwe pand, waarvan de bouw momenteel stil ligt, had een pareltje moeten worden. Kroymans had gehoopt dat de Italianen wel zouden bijtrekken wanneer ze zouden zien wat voor schitterend onderkomen Kroymans voor het merk in het vooruitzicht heeft. Niet dus en dat is extra pijnlijk voor Kroymans.
Op de redactie zijn wij niet compleet verrast, want vorig jaar zomer werd al duidelijk dat het Ferrari en Maserati dealernetwerk op de schop zou gaan en toen speelde deze geruchten al. Op dit moment moeten we ons in Nederland zien te redden met de resterende drie Maserati dealers: Hessing in Utrecht, de Driessen Auto Groep in Eindhoven en Munsterhuis in Hengelo. Vorig jaar vonden 87 nieuwe Maserati’s in ons land een eigenaar.
Met dank aan Ewald voor de tip!
Fova' zegt
Maar ze doen nog wel Ferrari?
wapz zegt
Meneer Kroymans z’n maffiaverleden die opspeelt? :D
Mikeee zegt
echt zonde
Italiaanse merken beginnen uittesterven in nederland echt doodzonde
ik ben een groot liefhebber van italiaanse auto’s
Pieter zegt
Die GranTurismo blijft een waanzinnig mooie auto!
Gnermo zegt
Beetje genaaid is dit toch. En dan probeert Maserati er onder uit te komen om te zeggen dat het contract al in 2007 is afgelopen, wat mij onzin lijkt. Als je contract afloopt dan stop je toch gewoon met het leveren van auto’s?
RenesisHP zegt
Hoe zouden ze zich bij Kroymans voelen? :P
VonStroke zegt
Het is niet zonder reden dat ze het contract niet meer willen verlengen. Ze zullen heus niet over een nacht ijs gegaan zijn.
Eigen schuld Kroymans?
Klaas zegt
Wat is er met Kroymans aan de hand? Ze lijken volkomen de weg kwijt. Masarati kwijt. Alfa hebben ze nog maar net, maar de verkoop is met 37% (!) gekelderd. In april 2008 gaf Kroymans nog aan de verkoop in twee jaar te willen verdubbelen. Saab is ook zo’n triest geval.
Ik snap wel dat zo’n contract niet verlengd wordt. Import door Kroymans lijkt gelijk te staan aan immense verkoopdalingen. Hun record? Ssang Yong -73%.
rotorhead zegt
“ls je contract afloopt dan stop je toch gewoon met het leveren van auto’s?”
Niet als in het contract stond dat het merk nog auto’s levert tot eind 2009.
Edman zegt
Met 87 nieuwe Maserati’s in een jaar (waarvan Hessing het grootste deel levert), valt het ook wel mee hoe lucratief het zaakje is, voor zowel Kroymans zelf als voor Maserati.
RenesisHP zegt
@wapz.
Ferrari en problemen met een maffia verleden.. Ergens klinkt dat onwaarschijnlijk. :|
Bert zegt
Boeien, was toch al niet van plan daar een Maserati te gaan halen.
Car-Nerd! zegt
Er zijn maar 2 echte delaers want Het munsterhuis dat is ook niks voor maserati. 1 Quattroporte en een Granturismo hadden ze…
Gnermo zegt
@rotorhead -Dan lijkt me sterk dat je dan nog een heel nieuwe showroom gaat bouwen.
robbie zegt
@Gnermo, in 2007 was al bekend dat het contract zou aflopen op 13 september 2009. Alles lezen blijft moeilijk he?
WieAndersDasAuto zegt
Dat is het harde leven. Wat zullen zij zich genaaid voelen, hebben ze net geïnvesteerd en dan krijg je dit te horen… :|
robbie zegt
@Car-Nerd!, praat geen peop! Alleen op dit moment heeft Munsterhuis al 9(!) gloednieuwe ongekentekende Maserati’s op voorraad staan:
http://www.munsterhuis.nl/html/voorraadnieuw.htm
En daarnaast ook nog eens 14 occassions:
http://list.auto-commerce.nl/view/occasion.php?id=ac0277&zmerk=81
Misschien dat je bij de verkeerde vestiging van Munsterhuis op bezoek was?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja wat wil je…
De Kroymans merken: Alfa Romeo, Jaguar, Kia, Saab, Maserati (nou ja…), al die Amerikaanse meuk…
AL ‘hun’ merken kelderen in de verkoopstatistieken!!!
Kon helaas niet uitblijven…
a_tomba zegt
Gnermo 19 January 2009 om 21:50
Wat een bullshit kraam jij uit zeg.
mike 19 January 2009 om 21:44
Ja, inderdaad. Maserati gaat dit soort contracten inderdaad opzeggen zodat ze in de toekomst minder auto’s gaan verkopen… Kijk eens naar de prestaties van Kroymans, zoals in het bericht al staat. Misschien raken ze Alfa ook nog wel kwijt. Maar ik denk dat de Fiat-groep hier heus wel een filosofie achter heeft zitten.
Ik vind het vooral heel erg stom (maar misschien is arrogant een beter woord) om een nieuwe showroom te gaan bouwen terwijl je al weet dat het contract bijna afloopt. Dit zeggende ga ik er van uit dat alle info in het bericht zelf klopt natuurlijk.
lincoln zegt
dus Kroymans en Maserati zijn de dupe van mensen die een ander merk auto kopen ..
dus eigenlijk is het gewoon een takke-streek van de consument ..
Michael zegt
Bert schrijft,
19 January 2009 om 22:04
Boeien, was toch al niet van plan daar een Maserati te gaan halen.
LOL
XTR zegt
er rijden in Twente de laatste jaren anders leuke auto’s rond, met Munsterhuis (Jaguar, Ferrari, Maserati) , Lammertink (Porsche) en Wevers Sport (de nodige WRC’s)
en dan zijn er nog ten minste 3 ‘handelaren’ in exotisch spul,
(Wiggers, Snellers en Hulshorst)
;-)
RenesisHP zegt
@Michael.
Hè bah, jij houd zeker ook van Engelse humor? :?
Henkie zegt
En Franco Pastorelli dan?
die heeft pas ook een leuke nieuwe showroom gebouwd in Kwintsheul,
Daar staat ook alles wat Maserati op dit moment te bieden heeft..
Gnermo zegt
@ a-tomba
Het staat gewoon vaag in het bericht, of anders lees ik er overheen…
Bob zegt
Tja .. gewoon niet voldoende autos verkocht dus .. zo gaat dat in de grote mannen wereld.
Baztrd zegt
Ik kan me voorstellen dat je met 87 auto’s per jaar aan 3 dealers wel genoeg hebt… wel pijnlijk voor Kroymans natuurlijk, maar ja, zaken zijn zaken…
Texter zegt
Kunnen we gaan aftellen tot de ‘andere Driessen’ ook failliet gaat en dan zijn er nog maar twee…
BOL zegt
Ik heb van horen zeggen dat het rommelt binnen de Kroymans organisatie en dat er dit jaar nog veel meer gaat gebeuren..
Jax zegt
Munsterhuis zit in Enschede hoor. Hier in Hengelo hebben we puur de opslagplaats.
Doe je huiswerk eens.
Tinos zegt
Lees net dit:
Problemen voor autobedrijf Kroymans
Van onze verslaggever Michiel Haighton
gepubliceerd op 19 januari 2009 22:56, bijgewerkt op 22:58
HILVERSUM – Een van de grootste autobedrijven van Nederland, Kroymans Corporation uit Hilversum, verkeert in de problemen. De nieuwbouw van het hoofdkantoor in Hilversum is door de aannemer stilgelegd, omdat Kroymans sinds eind vorig jaar niet meer betaalt.
Kroymans is onder meer importeur van Saab, Alfa Romeo, Kia, Ssangyong, Hummer, Cadillac, en Jaguar. Daarnaast heeft het eigen dealer-, reparatie- en leasebedrijven in Nederland, België en Duitsland. De omzet bedroeg in 2008 2 miljard euro, er werken vierduizend mensen.
Net als alle andere autobedrijven lijdt Kroymans zwaar onder de snel teruglopende autoverkoop in Europa. Maar het bedrijf wordt nog eens extra hard getroffen omdat het vooral probleemgevallen in portefeuille heeft.
Zo verkeert het Koreaanse Ssangyong in surseance van betaling en staan de General Motors-merken Hummer en Cadillac er niet veel beter voor. De verkoop van Saab (ook General Motors) nam in Nederland vorig jaar met ruim eenderde af en het automerk Kia zag in 2008 het aantal verkochte auto’s eveneens snel achteruitgaan.
Ook met Alfa Romeo heeft Kroymans geen verkoophit in handen: het Italiaanse merk verkocht in 2008 bijna 40 procent minder wagens in Nederland dan het voorgaande jaar. De eerste gevolgen daarvan worden zichtbaar: afgelopen vrijdag ging een van de grootste Alfa Romeo-klanten van Kroymans failliet: Sam van Lingen. Het in 1956 opgerichte dealerbedrijf had zes vestigingen in de provincies Utrecht en Noord-Holland.
De directeur van Kroymans Corporation, Peter Cornelis, ontkent dat zijn bedrijf grote problemen zou hebben. ‘We liggen juist lekker op koers’. Het bedrijf wordt volgens hem momenteel in ‘goede samenwerking’ met enkele banken gereorganiseerd.
Zo worden in rap tempo diverse bedrijfsonderdelen in binnen- en buitenland verkocht. Waaronder een groot gedeelte van de autoverhuuractiviteiten onder de namen National en Alamo, die neemt Europcar per 1 februari over.
In Nederland, België en Duitsland wordt het aantal dealervestigingen sterk teruggebracht.
‘En met de import van het merk Ssangyong stoppen we in Nederland’, aldus Cornelis. Over de toekomst van Hummer, Cadillac en Corvette in Nederland wordt volgens hem nog onderhandeld met General Motors. Dit bedrijf overweegt Hummer wereldwijd als merk te liquideren.
Dat de aannemer die het nieuwe hoofdkantoor van Kroymans in Hilversum bouwt, sinds kort niet meer wordt betaald, noemt Cornelis ‘normaal cashmanagement.’
Cornelis: ‘We moeten prioriteiten stellen. De oplevering van een nieuw hoofdkantoor kan best wat uitstel verdragen, voor andere onderdelen geldt dat weer niet, daar moeten we juist nu wat extra gas geven.’
Het betrokken aannemersbedrijf, Mathieu Gijbels uit België, laat in een reactie weten dat de bouw is gestaakt vanwege ‘financieringsproblemen’. Directeur Herman Verwimp van Gijbels: ‘Verder geef ik geen commentaar, de zaak ligt zeer gevoelig.’
Vooruitzicht op een snel herstel van de automarkt is er niet. De autoverkoop in Europa daalt dit jaar door de economische neergang met 12 procent, zo stelt het adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) in een analyse van de automarkt die het maandag publiceerde. Volgens PwC herstelt de markt zich ‘op zijn vroegst’ halverwege 2010. EU-commissaris van industrie Günter Verheugen zei afgelopen weekeinde dat het vooruitzicht in de Europese auto-industrie ‘erbarmelijk’ is en hij voorspelde dat niet alle grote autoconcerns de crisis zullen overleven.
RA999 zegt
@ Jax
Doe jij je huiswerk eens, vooral als je pretendeert dat je er werkt…
http://www.munsterhuissportscars.nl/maserati/html/route.htm
Carlos zegt
Ik denk dat meneer Jax niet echt een topper kwa huiswerk maken is. Als hij dat zo slecht blijft doen, kan hij later vast wel een Dacia halen bij Munsterhuis in Enschede.
haagse harry zegt
1 maserati dealert/showroom is genoeg voor ollanda.
Kroymans ‘We liggen juist lekker op koers’; lamenilache
RijNouNsDoor! zegt
Jammer, koop liever een Maserati bij Kroymans dan bij Hessing, benadering en service in mijn optiek stukken beter.
Merkstrategie bij Kroymans in deze tijden wat achterhaald (niet echt een zuinig pallet), hoop dat ze er snel weer een gezond bedrijf van kunnen maken.