De resultaten van “Het Nationale Automobilisten Onderzoek”zijn weer bekend. Worden we daar wijzer van? Een klein beetje, zo kunnen we melden dat de financiële crisis voor een meerderheid (44%) van de Nederlandse automobilisten een positief effect heeft op het autorijden. Door de dalende brandstofprijzen is het autorijden voor hen goedkoper geworden. Opvallend in het onderzoek is bovendien dat één op de drie automobilisten wel eens (bijna) in slaap is gevallen achter het stuur.
Via een Internetpanel werden ruim 500 automobilisten gevraagd naar hun mening. Dat is niet echt veel, maar voor eileen is dat voldoende voor enkele noemenswaardige stats.
Bumperkleven is, net als vorig jaar, nog steeds de grootste irritatie in het verkeer. Naast bumperklevers blijken ook het rijden met alcohol op en agressief rijgedrag een grote bron van ergernis te zijn. De complete top 10 van ergernissen in het verkeer ziet er als volgt uit:
- Bumperklevers
- Rijden met alcohol op
- Agressief rijgedrag
- Onnodig links rijden
- Geen richting aangeven
- Op het laatste moment ritsen
- Zondagsrijders
- Te hard rijden
- Drempels
- Snelheidscontroles/flitsers
Hier nog een vergelijkbaar lijstje uit 2006 en 2007, plus een lijstje met parkeerergenissen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Terecht lijstje weer.
Ik zal zelf wel nr. 1 en 2 wisselen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ mezelf: zal = zou
Audiboy zegt
@ Svenska… Mee eens..
Cantago zegt
4 en 7 zouden bij mij bovenaan staan. Dat wil niet zeggen dat ik rijden met alcohol op goedkeur;)
MetalPig zegt
Ergert de Nederlandse automobilist zich alleen maar aan andere automobilisten? Ikzelf vind (brom)fietsers en voetgangers veel irritanter. En hun acties gevaarlijker.
Gizzi zegt
Maar laatst was de ANWB toch met een openbaring gekomen dat de stoplichten een flinke irritatie is/was, raar dat deze hier dan niet in de top 10 staat. http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/11/anwb-openbaring-verkeerslichten-irriteren-weggebruikers
Alwood zegt
hmm… 4 en 5 mogen helemaal naar de top, 6 is volledig onterecht… Te laat ritsen kan helemaal niet, met een verkeerde snelheid ritsen, te vroeg ritsen of met zijn tweeen tegelijk ritsen kan wel… dat is écht irritant.
Majinstar zegt
Nummers 3, 5, 6 en 8 doe ik vaak.
CasperH zegt
@ Alwood: daar schreef ik vorig jaar al een column over.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/17/leer-eens-ritsen
Zegt wel veel over de NL automobilist, dat ze zich ergeren aan iets wat juist de doorstroming zou verbeteren als iedereen zich eraan zou houden.
Autogek zegt
Wat vinden jullie onnodig links rijden? Als ik met 120 a 130 op de linker baan zit mogen jullie toch mij niet inhalen, anders rijden jullie veel te hard. LOL. Even stoken hier.
Majinstar zegt
@ Autogek: Dan tik ik je toch even aan. Vervolgens ga jij slingeren en is de weg vrij. :D
Bobel zegt
Ik reed vaak van Arnhem terug naar Amsterdam in de avond (ongeveer 20:00 uur) en dan reed ik altijd op de A12 en daar reden dan ook van die uitgeneukte echtparen die een stukje zijn gaan fietsen in de Veluwen. En je merkt ook dat ze veel fietsen, want doordeweeks fietsen ze ook, dus rijden ze nooit en dus zijn het HEEL vervelende zondagrijders.
Vandaar 7 op 1! Maar ook 5 is heel erg vervelend op een rotonde. Kom je aanrollen in z’n twee moet je toch nog net aan remmen omdat je niet weet wat die boterletter op de rotonde doet.
Diederik zegt
Diegene die nr 4 bovenaan plaatsen,
maken zich zelf waarschijnlijk schuldig aan nr 8 (ik ook dus)
Zonder nr 8 bestaat nr 4 helemaal niet ;-)
Pordon zegt
@ Autogek. Klopt wij rijden dan veel te hard, maar wie ben jij om ons daarin tegen te houden. Als wij te hard willen rijden is dat onze eigen verantwoording
(en hap:P)
CasperH zegt
@ Diederik: gisteravond, A1 richting Amsterdam, limiet 120, iemand met krap honderd op de linkerbaan voor het inhalen van een vrachtwagen die ongeveer 300 meter voor hem reed. Ik zeg: irritant onnodig linksrijden. Wat jij? ;)
Bobel zegt
@ Casper: Ik zeg: “Van de weg schieten met door ons aangestelde scherpschutters op viaducten.”
Nico zegt
Op 1 bumperklevers, dus er zijn nog altijd veel te veel mensen die niet weten dat je plaats op de baan rechts is en niet links!
Texhnolith zegt
haha idd Diederik. Ik dacht al. als Cantago 4 en 7 boven aan wil zien valt i zeker in de categorie 1 en 8..
Zo heb ik regelmatig bumperklevers op m’n auto hangen. dan ga ik al met 140 op de linker baan. rechts wordt dan 100 gereden ofzo. Sorry hoor maar ik ga dan mijn snelheid niet 40 omlaag halen om er tussen te kunnen zodat meneer achter me met z’n aso bumperkleven dan maar 10-20 harder kan gaan rijden. echt niet.
Autogek zegt
Pordon: Dus wie ben jij dan om mij niet links te laten rijden? ;)
Lout zegt
Wat een bullshit over dat risten,…. het is toch de bedoeling dat je op een optimale manier gebruik maakt van het beschikbare wegennet. Het is dus de bedoeling dat je op het laatste moment ritst!!!
Lout zegt
@ Mezelf
risten=ritsen
Mies zegt
“Rijden met alcohol” beetje discutabel… Hoe zie je dat? Het kunnen ook gewoon mensen zijn die totaal niet kunnen autorijden of slingeren omdat ze met de radio bezig zijn enz enz enz. En “zondagsrijders” ja die maken zich gewoon schuldig aan bijna dat hele lijstje.
Benjamin1 zegt
Ik mis te langzaam inhalen, vooral op tweebaans snelwegen. Opa en oma die er praktisch naast rijden ipv echt in te halen.
Oeps, vergeet ik bijna inhalende vrachtwagens!
Bartes zegt
Ik mis vrouwen. Ik kan bijna de klok erop gelijk zetten dat als er iemand weer eens een domme actie uithaalt, het een vrouw is. Percentage ligt althans een stuk hoger dan bij mannen. Of oude mannen uiteraard, die vallen in dezelfde categorie.
Wat ook erg vervelend is, mensen die eerst lopen te kleven en er vervolgens nauwelijks voorbij komen tijdens het inhalen. Nog vervelender als ze dan op een meter voor je weer in gaan voegen en vervolgens wat afremmen.
AAARGHH! *&^$#WR&*(%#@$ :P
corvette z06 zegt
@ metalpig jazeker bij ons hier , hebben de scooters en fietsers letterlijk schijt aan elk rood stoplicht kruis punt , haaientanden en wat dan ook.
en dan te denken dat het vaak van die geitenwollen sokken mama,s zijn met voor op hun kleuter in het kinder zitje , daar moeten ze is wat aan gaan doen, sinds kort staan bij ons nu agenten al deze mama,s provo,s en scooter fanaten op de bon te slingeren , en je moet ze eens te keer horen gaan tegen z,n agent , nee de auto mobilist is gebonden , en gegijzeld , gelijke monniken gelijke kappen .
Pordon zegt
@ Autogek, Dat ben ik niet, maar normen en waarden wel.
En dat is nou net hetgeen wat er bij veel mensen ontbreekt op de weg, en inzicht natuurlijk.
Niet dat het mij uitmaakt als jij lekker links blijft rijden terwijl het rechts helemaal vrij is. 1 blik in me spiegel en als ik geen ‘verdachte’ auto zie ben ik al rechts gepasseerd voordat je het weet:P
Pordon zegt
uhm beetje rare zinsopbouw van mij, maar ach het is te begrijpen neem ik aan
jamesBROWN zegt
Oude mensen die midden op een kruispunt stilstaan en nadenken of ze nou voor, of achteruit gaan.
Nee wacht, oude mensen die midden op een kruispunt stilstaan en nadenken of ze nou voor, of achteruit gaan, het nooit merken als het stoplicht op groen springt, te langzaam rijden, te vroeg remmen ennnnnnnnnnn fietsers altijd over het hoofd zien.
Maarten zegt
Grappig, nummer 8 en 10 op de zelfde lijst. Nou ja, net zoals nummer 1 en 4 eigenlijk ..
timberleek zegt
ik denk dat met laat ritsen wat anders bedoelt wordt.
namelijk van die mensen die kijken of ze nog een autootje verder naar voren kunnen sluipen en dan op het laatste moment half over de verdrijvingsvlakken ertussen moeten schieten. maar wel met zo weinig ruimte dat alles erachter in de ankers moet.
dan zeg ik terecht
RenesisHP zegt
Ik haat bumperklevers en bumperkleven.
Rijden met alcohol op zie ik niet snel aan de buitenkant. Dus iemand moet aardig gek doen om in die categorie op te vallen. Dat gebeurd gelukkig vrij weinig. Ik vraag mij dan ook af hoe mensen op dat punt zijn gekomen.
Aangezien je niet dagelijks bewust met dit gevaar geconfronteerd wordt, zou dit eerder door horen zeggen verklaard kunnen worden.
Aggresief rijgedrag is ronduit gevaarlijk. Hou ik dus ook niet echt van.
Onnodig links rijden is zwaar irritant. Ik maak mij helaas wel eens schuldig aan rechts inhalen doordat mijn geduld het niet meer trekt. :oops:
Geen richting aangeven is ook weer gevaarlijk. Gelukkig kun je in veel gevallen anticiperen op dit soort dommigheden.
Op het laatste moment ritsen is zelfs aanbevolen. Je eigen druk maken om dat punt is eigenlijk zinloos. Bij normaal anticiperen gaat dat niet ten koste van de veiligheid.
Zondagsrijders… Zolang ze opletten is alleen de traagheid irritant. Helaas is juist dat opletten vaak het probleem. :?
Te hard rijden doen wij zelf ook met grote regelmaat. Daar irriteer ik mij zeker niet aan. Ik ben wel van mening dat de situatie het toe moet laten. Veiligheid van anderen gaat voor alles.
Het harde rijden is niet het probleem. Onverantwoordelijkheid bij hoge snelheden wel. Sommige mensen vergissen zich echt in de remweg en reactietijd en komen daardoor in de problemen. Maar dat doen bumperklevers ook.
Drempels… F*#$@$^%…
Als eigenaar van een zwaar verlaagde mx5 en een standaard vrij lage rx8 heb ik een verschrikkelijke hekel aan de welbekende abortusheuvels.
Ik moet erg uitkijken met drempels. Met de rx8(zonder verlaging) moet ik vooral door de wielbasis uitkijken met kortere drempels. Met de mx5 is elke drempel een avontuur op zich. In sommige buurten lijkt het wel een nationale sport om zoveel mogelijk drempels in 1 straat te plaatsen. Liefst minimaal 10cm hoog en dan zo’n 30cm breed. Gegarandeerd raak. :twisted: En dat dan elke 20m…
Snelheidscontroles en flitsers zijn net zo vervelend als jij toelaat. Hoe vervelend en onrechtvaardig het ook mag lijken. Boetes zijn over het algemeen het gevolg van je eigen “fouten”.
Ik ben wel van mening dat de redenen verdraaid zijn. Het hele veiligheidsaspect betekent niets meer dan geld binnen harken.
Ik ben ook van mening dat het gebruikte personeel bij andere doeleinden een stuk nuttiger zijn.
Endlezz zegt
“op het laatste moment ritsen”
ik rits doorgaans niet pas op het laatste moment, maar ik vind het nog steeds minder irritant dan zelfverklaarde verkeersopvoeders die hun wagen links parkeren om het verkeer al 2km voor de eigenlijke invoegplaats op één rijstrook te dwingen (waardoor de file alleen maar langer wordt)
al zal dat in Nederland wel een minder groot probleem zijn dan in België gezien jullie ritscampagnes
Roadronner zegt
En te langzaam rijden dan? Bejaarden die 60-65km rijden waar je 80 mag, dát vind ik de grootste ergernis!
Super zegt
@Endlezz
Ja, die opvoeders zijn irritant maar niet zo irritant als die mensen die tot op het verdrijvingsvlak gaan wachten met invoegen om maar weer 2 autotjes in te halen (laat ik er overigens nooit tussen, ook al rijden ze op het verdrijvingsvlak).
het heeft zeker wel zin om vroeg te ritsen omdat als je tot het laatste moment wacht je snelheid moet minderen vanwege het verdrijvingsvlak (en de fysieke vernauwing daarachter) en die snelheidsverschillen geven files.
Een vaak gehoord argument tegen het vroeg invoegen is dat je de capaciteit van de weg niet optimaal zou benutten maar dat is gewoon niet waar omdat die capaciteit er helemaal niet is, want de capaciteit wordt begrensd door de smalste weg.
RenesisHP zegt
>een stuk nuttiger is.
Edit functie please???
Als ik het heel lief vraag misschien???
CasperH zegt
@ Super: als iedereen met redelijk gelijke snelheid rijdt en ritst wordt de file wel degelijk korter aan de achterkant omdat er meer auto’s per strekkende kilometer kunnen rijden.
sjazz zegt
de essentie is dat als we allemaal wat anticiperender en minder opgefokt rijden eea vanzelf goed komt.
Ik erger me zelf natuurlijk ook aan iemand die links rijdt en niet in de spiegels kijkt of er iemand is die sneller is. Echter ik heb niks tegen lang links rijden.
Ook tegen hard rijden heb ik niks als het maar op een plek is die het toelaat. met 80 over een woonerf is asociaal, met 150 over een lege snelweg niet.
Al met al zijn we allemaal erg oordelend aan het rijden zonder tolerant te zijn en op ons zelf te letten.
We hebben het wel eens over andere landen. Voorbeeldje is bijvoorbeeld indonesie: iedereen rijdt hartstikke dicht op elkaar, haalt willekeurig in, toetert etc. Maar dat alles is zonder agressie. Een claxon gebruiken is daar puur functioneel in de trant van “past niet”. Met andere woorden reagerend. Duitsland is het andere uiterste, gemiddeld rijden ze daar erg anticiperend.
Wij daarentegen rijden voornamelijk geïrriteerd, eigen rechter spelend etc.
Emile_Benz zegt
@ Endlezz: yeah right… Af en toe… :roll:
Emerald Green Jag zegt
Hmmm, ik vraag me af wat 10 in deze lijst moet. Als je (te) hard wilt rijden, moet je de verantwoordelijkheid en consequenties daarvoor ook maar dragen.
Dus: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten!
Dat de politie op onregelmatige trijden en plaatsen controleert is in het kader van handhaving de gewoonste zaak van de wereld.
Met andere woorden: als je je aan de snelheid houdt, heb je weer een ergernis minder op je lijstje!
Emerald Green Jag zegt
Oh, BTW: nee, ik ben GEEN fan van Koos Spee!
JD zegt
@Emerald green jag
Ach das ook niet altijd zo. Kijk naar de a27 bij utrecht. Die sukkels staan ALTIJD op dezelfde plek met hetzelfde donkerblauwe busje die je van heinde en verre kan zien staan.
Het lijstje klopt niks voor mij. Onnodig links rijden is voor mij irritatie nummer 1.
Dat heeft niks te maken met dat ik misschien te hard rijd want hoe vaak (ik zit heel vaak op de weg) komt het wel niet voor dat je een auto op de linker baan hebt die 90 rijdt? Vaak zat.
Nummer 2 wordt voor mij onnodig op de midden baan rijden. Zat van die eikels die denken IK RIJD TOCH NIET LINKS??? Jawel sukkel dat rijdt je wel oprotten naar die rechter baan als dat kan.
Nummer 3 is dan geen gebruik maken van spitsstrook. Vanaf Utrecht richting Culemborg is een hele mooie spitsstrook gemaakt. Nadeel is dat geen hond dat ding gebruikt. Dan wil ik hem wel gebruiken maar dan maak ik me weer schuldig aan rechts inhalen. Die gasten snappen gewoon niet dat als er een groene pijl boven hangt dat je dan over de doorgetrokken streep mag rijden.
PFFF zucht adem… kalm… hehe frustraties er weer uitgegooid.
joop zegt
4 onnodig links rijden met stip op 1. Wanneer dit niet gebeurd zal bumper kleven ook bijna niet meer voorkomen. en daar tel ik zondagsrijders ook maar bij op.
Als onnodig links rijden veel zwaarder beboet wordt en opgelet wordt zijn er minder files en minder bumpers.
joop zegt
edit* minder bumper klevers!!
CSL zegt
Zet “Drempels” maar gauw op nummer 1.
Klote dingen zijn het.
R18A2 zegt
Ik heb de grootste hekel aan verkeerd afgestelde koplampen!
Ongelooflijk soms, stelletje kneuzen. Zelfs op nieuwe auto’s!
Autogek zegt
@ Joop: Bumperkleven krijg je niet al men niet te hard rijdt. Je moet hen niet gaan omdraaien. Als ik met 120 a 130 iemand inhaalt die 110 a 120 rijdt op een 120 weg hebben ze gewoon te wachten tot ik hem voorbij ben en netjes opzij heb kunnen gaan. Of men achter me nu 140 of 180 wil rijden. En als ze gaan kleven knal ik op mijn remmen en zitten ze met hun kop door de ruit. En ga ik net zo hard rijden als degene die ik aan het inhalen was en komen ze er zeker niet meer voorbij.
Men vind al snel dat iemand onnodig links rijdt, maar dat komt alleen maar omdat ze zelf veel te hard willen rijden. Wel even inzicht houden op wetgeving en niet op emotie.
Bender zegt
@ mx5/rx8owner
Zeer herkenbaar, ik rijd ook MX-5. Paar jaar geleden op zoek naar een nieuwe woning. Mooi huisje gevonden (in Groningen) maar 3 onneembare dempels in de straat. Toch maar niet gedaan… Te gek voor woorden toch?
Golfke zegt
1 = niet nodig als 4 niet gedaan wordt. Mijn oplossing bij irritatie 1 staat niet vermeld in het lijstje en is blijkbaar geen irritatie (gelukkig maar) : Rechts inhalen !!!
RenesisHP zegt
Ik heb er een heleboel huizen voor moeten afslaan. In Rotterdam kunnen ze er ook wat van. ;)
In onze straat liggen er genoeg, maar deze zijn nog neembaar.
Dan kun je dus denken dat het aan de auto ligt, maar eerlijk gezegd zijn sommige drempels alleen maar te nemen met een SUV of andersoortig hoogpotig speeltuig.
Ik snap niet waarom die dingen bij 1 km/u zelfs schade aan moeten brengen.
En dan bedoel ik met een normale gezinsauto.
RenesisHP zegt
@Bender.
Bovenstaande was voor jou bedoeld. :oops:
bmw zegt
op 1: verkeersdrempels; mega-irritant en -niet te onderschatten- niet zo grappig wanneer je wat last hebt van spieren en gewrichten.
voor de rest: bumperklevers irriteren me niet, maar al de excuses ervoor die sommigen hier bedenken irriteren me wel. Zelfs als iemand niet inhaalt, maar gewoon op het verkeerde vak tuft, dan geeft dat jou nog steeds niet het recht om te bumperkleven. Nooit heb je dat recht. Voor de rest is het ook een kwestie van perspectief: als het snelheidsverschil 10-15 km/h bedraagt, is dat genoeg om van inhalen te kunnen spreken. Wil jij dan lekker 180 op het linkervak? Prima, maar wacht dan even tot ik voorbij ben. Bumperklevers mogen wat mij betreft zwaar beboet worden.
RenesisHP zegt
@Autogek.
Je moet niet raar staan te kijken als je met zulk gedrag de verkeerde tegen komt.
Ik hou ook zeker niet van bumperklevers. Zeker niet wanneer ik niet eens harder kan door het verkeer voor mij. Toch ga ik niet vol op de rem staan of hinderen.
Buiten het gevaar wat jij voor jezelf de bumperklever en(hier komt het) onschuldige medeweggebruikers kan veroorzaken door de remacties, is het hinderen ook nog eens lekker vervelend voor de medeweggebruiker.
Eigenlijk geeft jouw reactie het hele probleem in het verkeer al aan.
Het sleutelwoord is egoïsme.
Mr Hyde zegt
Zoals R18A2 zegt: verkeerd afgestelde koplampen!!!
Klote mensen, en maar zeggen dat ze zelf goed zicht hebben. Tuurlijk, maar die kerel die je verblind niet meer. Xenon hadden ze bijvoorbeeld nooit toe moeten laten, want dat gaat alleen maar goed op een rechte vlakke weg. Hobbeltje, bochtje oid, hoppah: verblinde tegenligger.
Overigens zie je het probleem van verkeerd afgestelde koplampen ook steeds vaker terug bij scooters. En het lijkt me zelfs dat dit probleem de laatste jaren ook alleen nog maar toeneemt.
RenesisHP zegt
@Mr Hyde.
Daarom hebben mijn Xenon lampen automatische correctie voor dat probleem.
En die problemen waren er altijd al. Alleen viel het vroeger wat minder op door het zwakkere licht. ;)
mashell zegt
Raar lijstje. Bumperklevers zitten achter je, daar heb je objectief gezien helemaal geen last van en zou je zeker niet aan hoeven ergeren. “Op het laatste moment ritsen” is ook zo’n mooie, je hoort zelfs op het laatste moment te ritsen, daarom staan er die borden “ritsen vanaf hier”.
Texhnolith zegt
Idd verkeerd afgesteld licht. en Mistlampen.
M’n auto is vrij laag en ik heb redelijk licht gevoelige ogen. dus ik wordt vaak verblind en zien dan de strepen van de weg echt amper meer. Ik rij over het algemeen de zelfde wegen dus die ken ik wel maar als ik dan eens op een onbekend stuk rijd en er komt er weer eens een met mistlampen/verkeerd licht zie ik echt geen ruk meer.
En het zijn er geen 2 per dag die ik tegen kom.. echt minstens 10-40 op een ritje van 35km.
Vaak sein ik even met m’n lichten als mensen mistlampen aan hebben. knipperen ze vrolijk terug van val dood en rijden lekker verder zonder ze uit te zetten. Dat doen ze voornamelijk als ze achter me rijden. dikke SUV. mistlampen die veel te hoog hangen en gewoon aan laten na het seinen. echt een nekschot nodig zulke mensen.
Autogek zegt
@ Mx5/RX8….. , Ga nu niet alles omdraaien. Als jij bumperkleeft ben ik niet degene die schuldig is aan aso-gedrag en egoïsme. Dat jij te hard wil rijden moet jij weten, maar daar hoeft heel Nederland dan niet voor opzij. En dan ga jij het hebben over derde in gevaar brengen terwijl je dus met je te hard rijden iedereen in gevaar brengt? Als ik aan het inhalen ben heb je gewoon te wachten tot ik ingehaald heb en opzij kan. En als je gaat duwen, vraag je on een reactie terug. Ga de werelden nu niet omdraaien zeg. Ben je 15 of zo. Wetgeving is wetgeving. En als iemand zich daar aan houdt is het geen egoïst.
Super zegt
@Casper
nee dus, als jij twee stukken buis achter elkaar plakt, de achterste met een kleinere diameter dan de voorste, denk je dan dat de relatieve lengte van de buizen ten opzichte van elkaar uitmaakt voor de hoeveelheid water die je er door kunt pompen (bij een bepaalde druk)?
Super zegt
@Autogek
Zaterdag nog trapte ik hard op de rem toen er een of ander ventje achter me hing, hij schrok behoorlijk. Ik doe het niet altijd, eigenlijk alleen als ik in een slechte bui ben en me laat opfokken.
Wouter zegt
‘k Ben nu nog maar een beginnend bestuurder dus veel ervaring heb ik nog niet.
Bumperkleven vind ik irritant en zeer gevaarlijk.
Maar wat ik nog meer haat is bumperklevers die niet voorbij durven, lijkt wel.
Een baan waar je 90 mag (België) en ik rijd ‘maar’ 80.
Zo’n baan is bijna altijd een 2 baans weg. Dus kunnen ze mij zonder hinderen inhalen. Maar, wat doen ze? Ze plakken op nog geen 5 meter achter mij.
Als leerling-chaufeur is dit echt angstaanjagend…
Verder ben ik het wel met het lijstje eens. Snel rijden zal ik zelf voorlopig nog niet doen, me’n moeder haar Fabia haalt met moeite 100, laat staan 120…
alcohol en rijden gaat in mijn ogen niet samen, al heb je maar 1 glaasje op.
Maar dat van op het laatste moment ritsen.
‘k snap niet echt wat ze daarmee bedoelen…
Zijn dat die sukkels die een fille voorbijvliegen tegen 120 km/h, dan bijna de wegenwerkers uit hun schoenen rijden en zich ergens tussen persen?
Dan vind ik het een grote ergernis.
Maar mensen die rustig de file voorbijkomen, duidelijk richting aangeven en dan braafjes wachten om er tussen te mogen, dat vind ik niet erg.
Op dat stuk weg mag toch nog gereden worden?…
RenesisHP zegt
@Autogek.
Ik keur bumperkleven af, dat kun je zelf lezen.
Ik keur jouw reactie ook af. Ik noem jouw reactie egoïstisch en ja, je betrekt daar al snel onschuldige mensen bij. Aangezien het vaak nogal druk is op de weg.
Ik heb het nergens over snelheden en dergelijke. Ik heb het puur over jouw gedrag.
Ik heb een hekel aan bumperkleven omdat ik wel het besef heb dat ik in een potentieel moordwapen zit en dat er ook zoiets als remweg en reactietijd bestaat.
Jij hebt het over remmen en opzettelijk ophouden.
Wat zijn volgens jou de gevolgen daarvan voor de overige weggebruikers?
Dan vraag je aan mij of ik 15 ben? Terwijl jij compleet onverantwoord en levensgevaarlijk gedrag loopt te promoten..
Ik weet niet in welke realiteit jij leeft, maar volgens mij verschilt die nogal van de werkelijkheid.
Zoef zegt
Bumperkleven: ik blijf erbij dat wie niemand in de weg rijdt, nooit last van bumperklevers heeft.
Ik heb haast nooit last van bumperklevers. een of twee keer per jaar komt er een totaal geflipte zot 20 cm achter me hangen. Die laat ik dan gauw door en verder heb ik geen weet van bumperklevers. Ik verdenk Nederlanders en Belgen ervan te vinden dat ze “last” hebben van “bumperklevers” als iemand nog meters achter hen rijdt.
Jaap zegt
1) Niet opletten in het verkeer
Met versuffende medicijnen achter het stuur kruipen, alcohol, bellen, radio, ipod of airco afstellen, spiegels gebruiken voor je make up, meer met je kids achterin bezig zijn, sigaretje draaien, SMS-en etc.
2) Zondagsrijders
Rijdt door! Dat gekeutel is passief agressief gedrag. Je lokt gevaarlijke acties van derden uit: bumperklevers zijn vaak een gevolg in plaats van oorzaak. Als je de aangegeven maximum snelheid niet durft te rijden, en er is geen reden om langzamer te rijden, ga dan aan de kant.
3) Onnodig links rijden
Spiegeltje spiegeltje, aan de kant! Opletten graag. Opzettelijk links blijven plakken is asociaal, je lokt er veel agressie mee uit: bumperklevers, rechts inhalen, gevaarlijke inhaalacties.
4) Geen richting aangeven / knipperlicht vergeten uit te zetten
Hoeveel IQ heb je nodig om een knipperlicht te bedienen? Als je je eigen knipperlicht niet meer hoort, wat doe je dan in een auto?
5) Flitsers
In de bebouwde kom en bij scholen, ok, graag zelfs. Op de snelweg is het absurd.
6) Drempels
Ja heel leuk met je Mini Cooper S. Elke goedgekeurde auto moet over elke drempel kunnen. Maar er zijn zat lage auto’s die de vernieling in worden geholpen. Bovendien blijf je maar afremmen en optrekken.
7) Auto’s met verkeerd afgestelde lampen
Beetje zeuren over mijn xenon’s maar zelf met kapotte of te hoog afgestelde lampen rondrijden…
8) Agressief rijgedrag
Agressief = fout, want onverantwoord. Assertief = goed want het schiet goed op en je rijdt alert.
9) Belastingen
We betalen kapitalen aan accijnzen, BPM, BTW, wegenbelasting en andere onzin. We krijgen er veel te weinig asfalt voor terug.
10) Milieu
Global warming is een hoax. http://www.costadelfzijl.com. Sommige mensen hebben hun prioriteiten verkeerd. Helaas vooral politici.
Prioriteit 1 in het verkeer: zo snel mogelijk van A naar B kunnen komen.
Prioriteit 2 in het verkeer: zo veilig mogelijk van A naar B kunnen komen.
Daarna komen pas andere prioriteiten zoals milieu, rijplezier, luxe.
Zoef zegt
“Ze plakken op nog geen 5 meter achter mij”
Kijk, dat bedoel ik nou … dat is helemaal geen bumperkleven, er kan nog een hele auto tussen.
Mathijs zegt
Neem voorbeeld aan die duitsers,
die duiken meteen aan de kant als je er langs wil.
RenesisHP zegt
@Zoef.
Daaag. Dikke BS.
Als ik zelf op de linkerbaan aan het inhalen ben terwijl er iemand voor mij zit(waar ik dus niet bij op de kont ga zitten), wacht ik dus rustig af totdat die persoon naar rechts gaat. In ons geval hoef je meestal niet bang te wezen dat we te langzaam rijden. Dus als ik behoorlijk vlot aan het inhalen ben en geen gat aan de rechterkant heb, hoef je niet op mijn kont te zitten.
Als ik naar rechts kan, ga ik naar rechts. Als ik op de linkerbaan niet harder kan door overig verkeer, hoef je dus ook niet te bumperkleven. Wij willen gerust harder, maar we kunnen het niet. Ik ben dus aan het inhalen en Kan niet harder door de omstandigheden. Wat schiet je dan met bumperkleven op?
DennieFR zegt
Tsja,soms is het wel eens nodig om iemand even te pushen zodat ze eens kunnen voelen hoe dat asfalt rechts nou rijd…
Als ik 140 wil rijden dan wil ik dat,en dan hoef ik geen dwarskop voor me te hebben die denkt ‘je mag hier maar 100 of 120 :cry:’
Autogek zegt
@ MX5: Oh, remmen is gevaarlijk gedrag. Maar 2 meter van mijn achterkant zitten niet? Ik hou mij aan de wetgeving. Ik schreef een voorbeeld van 120 km/u. En jij schrijft dan dat ik egoïstisch ben. Dus heb jij het wel over snelheden/te hard rijden. Jij vind te hard rijden blijkbaar geen onverantwoord en levensgevaarlijk gedrag. En daarom schat ik je in als 15. Ik promoot niets, maar schrijf dat ik inderdaad bumperklevers dwars ga zitten als zij zo aso op mijn bumper blijven hangen.
Mijn realiteit is : wetgeving is wetgeving. En hard rijden en andere daarbij van de weg drukker hoort daar niet bij. Jouw realiteit dat iedereen maar moet wijken voor een MX5 die te hard wil rijden is pas leven in de Efteling.
wilcosf zegt
bij mij staat geen richting aangeven ook hóóg op het lijstje; vooral op rotondes
Endlezz zegt
@Super
We begrijpen elkaar verkeerd denk ik… ik heb het niet over mensen die tot op een verdrijvingsvlak rijden (of even erg: het vertikken om hun richtingaanwijzers te gebruiken om in te voegen, die laat ík er nooit tussen), maar wel over een stilstaande file op het rechterspoor waarbij er nog véél ruimte is tot aan het vedrijvingsvlak of de wegenwerken.
Uiteraard is het wel de bedoeling dat je de laatste tientallen meters stilaan begint in te voegen. Bij rijdend verkeer is het vanzelfsprekend nuttig om nog verder op voorhand in te voegen, omdat er inderdaad anders een file ontstaat door overdreven remmen. In België is het alleszins zo dat aangeraden wordt zo lang mogelijk te wachten met invoegen bij een (bijna) stilstaande file op het rechterspoor, om te voorkomen dat de lege ruimte (ik spreek nu over honderden meters) op het linkervak de file achteraan niet nog langer maakt. (als bewijs wil ik gerust een voorlichtingsmagazine van de Belgische overheid inscannen)
RenesisHP zegt
@Autogek.
Welk gedeelte van “Ik haat bumperkleven en bumperklevers” weiger jij te lezen?
Ik hou mij aan de wetgeving?… Meneer ik ga expres remmen(uitlokking)?
Momenteel zie ik jou als net zo’n grote idioot als de bumperklevers waar iedereen zich aan irriteert.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Echt schijt irritant jah die mensen die constant op m’n voorbumper kleven!!!!!! ;)
Autogek zegt
Volgens mij heb jij juist een problemen met begrijpend lezen beste mx5.
Ps: Eerst noem je mij een egoïst, en nu een idioot. Volgens mij wordt het tijd dat autoblog je IP gaat blokken. Ooit de huisregels gelezen 15 jarige?
WieAndersDasAuto zegt
Bumperkleven is sowieso irritant en gevaarlijk. Soms word je er strontziek van.
En de zondagsrijders, daar moet je ook voor oppassen. Die letten totaal niet op…
Endlezz zegt
Oh, en nog iets (gericht aan Super en Autogek).
Als je iemand hebt ingehaald en er is rechts ruimte genoeg, wees dan geen eikel en blijf niet links omdat er 50 meter verder wéér iemand rijdt die je wil inhalen, OOK NIET als je de maximumsnelheid rijdt, maar maak eerst ruimte voor snellere voertuigen die wachten tot je naar rechts gaat. Als je dit principe volgt zal je quasi nooit bumperklevers achter je hebben (enkele extreme eikels niet te na gesproken).
Meestal wordt bumperkleven uitgelokt door het egoïstische gedrag van de voorligger zelf (“ik mag links rijden want ik rij de maximumsnelheid”). Als je daarbovenop nog eens remt om iemand die voorbij wil extra te kloten, ondanks het feit dat die wachtte tot jij plaats had om naar rechts te gaan, dan mag ik hopen dat je dat niet met mij doet, of je zal het geweten hebben. Arrogant gedrag lokt arrogant gedrag uit.
Endlezz zegt
Even nuanceren: met “dan zal je het geweten hebben” bedoel ik niet dat ik je zal doen stoppen (met nog meer verkeersellende voor onschuldige weggebruikers tot gevolg) of zal achtervolgen of iets dergelijks.
In het ergste geval zal ik je dan simpelweg langs rechts inhalen. Het feit dat dat kan, wil zeggen dat JIJ in fout bent, want je had ondertussen dan al méér dan tijd en plaats genoeg om naar rechts te gaan. Overigens doe ik zo’n acties niet graag en zeker niet regelmatig.
Overigens “vraag” ik steeds eerst beleefd opzij te gaan door naar links te pinken vanaf dat wanneer er rechts plaats is en er geen aanstalten gemaakt worden door de voorligger om de baan vrij te maken. Pas na enkele aanmaningen (zonder bumperkleven), kan je een dergelijke actie van mijn kant verwachten.
ferrenzi206 zegt
@autogek
Ben je achterlijk ofzo? Als ik snel aan het rijden ben op de linker rij strook bijv ik rij 150 en jij rijd 110 km/u , JE ziet me van ver al aankomen en je kan naar rechts.. Dan ben jij de klootzak die links gaat blijven rijden en nog een auto inhaalt waardoor ik weer vol op remmen moet gaan staan!
Als je het voor jezelf niet “levensgevaarlijk” wilt ga dan naar rechts als je iemand ziet aankomen. Je lokt gewoon uit dat mensen gaan bumper kleven omdat je met zo een ingesteldheid rijd in het verkeer. Als je bij mij vol in de remmen gaat staan voor me DAT is levensgevaarlijk , ik zwier men auto voor je en slaag op je bek , en dat zouw iedereen moeten doen bij autogek hahaha
ferrenzi206 zegt
@Endlezz
Idem dito wat je post
RenesisHP zegt
@Autogek.
Bij deze stop ik dus ook om jou nog serieus te nemen.
Verantwoordelijkheid en besef zit er bij jou totaal niet in. Egoïsme en koppigheid des te meer.
Iemand die opzettelijk gevaar op de weg veroorzaakt om daarmee anderen het leven zuur te maken mag(alle huisregels ten spijt,sorry AB) idioot nog als de meest nette benaming zien.
Jij behoort imo tot het groepje verkeershufters.
Besef ook heel goed als er iemand bij jou bovenop klapt en uit onderzoek blijkt dat jij opzettelijk hebt geremd, jij mogelijk ook mag meekomen wegens poging tot doodslag. Dan snap jij dat jouw gedrag net zoals bumperkleven bij wet niet toegestaan is.
Super zegt
@Endlezz
Als ik redelijkerwijs naar rechts kan ga ik naar rechts. Als ik naar rechts kan om daarna direct hard op de rem te moeten staan voor een vrachtwagen die 80 rijdt ga ik dus niet naar rechts, simpel. Ik rijd heus wel door als ik merk dat er iemand langs wil maar ik ga geen 160 rijden omdat iemand zo nodig harder wil dan ik, iemand die hard rijdt heeft niet automatisch meer recht op de weg dan ik, in tegendeel, als ik al harder dan de max snelheid rijdt heeft hij in mijn ogen minder recht op de weg.
Je uitspraak over egoisme klinkt voor mij alsof je misschien zelf wel eens bumperkleeft en dat probeert te rechtvaardigen maar misschien heb ik dat mis.
Je bedreiging is verder nogal zinloos op internet want tenzij je een K1 kampioen bent of een 9mm bij je hebt heb je geen enkel idee of ik of wie dan ook van jouw “arrogant gedrag” onder de indruk zal zijn.
CooperDriver zegt
Ik heb een hekel aan mensen die in t verkeer denken eigen rechter te mogen spelen (ik rij 120 dus ik mag links blijven, ik trap op mn rem voor bumperklevers).
Endlezz zegt
@Autogek
Als je meent wat je zegt in de eerste alinea van je laatste reactie zullen we geen problemen hebben.
Je hoeft ook niet onder de indruk te zijn van een eventuele actie. Het zou slechts een manier zijn om langer oponthoud te voorkomen. Vanaf het ogenblik dat ik zo iemand voorbij ben, ben ik hem alweer vergeten.
Jeroen zegt
Het stomme is nog mx5/rx8owner dat autogek weigert te lezen wat je zegt.
Autogek als je goed leest zie je dat er wordt gezegd dat hij juist iets tegen bumperklevers heeft. Hij praat het absoluut niet goed.
En de manier waarop jij het wilt oplossen autogek gaat nergens over. Dat noemen ze het recht in eigen handen nemen. En laat ik als rechtenstudent nou geleerd hebben dat dat niet de bedoeling is in Nederland.
Wat mx5/rx8 owner zegt klopt ook nog eens, jij kan verdacht woorden van poging tot doodslag die ook nog eens bewust is.
Dus zoals mijn rijinstructeur altijd zei: inhalen doe je met 130 jongeman, zo loopt het verkeer vlot door.
en daarna gewoon weer netjes terug naar de rechtbaan
Autogek zegt
Weet niet over welke alinea je het heb Endlezz. ;)
Autogek zegt
@ Jeroen, Dan moet jij ook leren lezen als rechtenstudent. Ik schreef juist dat ik inhaalde met 120 a 130 en daarna opzij zou gaan en mx5 noemde mij daarop egoïst.
RenesisHP zegt
@Jeroen.
Sommige mensen zijn de moeite niet waard. Die willen of kunnen het niet begrijpen.
Zulke mensen leven veelal in hun eigen realiteit en sommige behoren tot de regelrechte gevaren in de samenleving. Die hebben er een houtje van om hun realiteit met de werkelijkheid te verwarren.
Zoals bumperklevers die denken dat ze het wel even redden in geval van nood. ;)
Jeroen zegt
@ autogek
Hij noemt jou egoistisch omdat je het recht in eigen hand neemt.
En deelt dezelfde mening over bumperkleven hoor, en dat is dat het niet hoort.
Super zegt
@CooperDriver
bumperklevers spelen ook voor eigen rechter, zij vinden dat zij het recht op de weg hebben en dat jij naar rechts moet als zij vinden dat dat kan of moet.
Nogmaals, ik ga als het kan echt wel naar rechts en ik ben echt niet te beroerd om net even iets harder te rijden als ik merk dat iemand er langs wil, ik rijd zelf vaak ook harder dan de max geldende snelheid. Maar het wil wel eens gebeuren dat als ik in een slechte bui ben en iemand irriteert me heel erg (bijvoorbeeld door op m’n bumper zitten terwijl ik zelf aan het inhalen ben en uberhaupt niet naar rechts kan) dat ik dan soms de verleiding niet kan weerstaan de remmen even goed te testen.
RenesisHP zegt
@Autogek.
De realiteit verdraaien is ook een vak. ;
Ik noem jou egoïst op basis van het opzettelijk remmen en hinderen. Dat is heel wat anders.
De bumperklever is op dat moment ook een egoïst. Jullie zijn beide fout.
Is dat nou zo verschrikkelijk moeilijk om te begrijpen.. Lijkt mij niet.
RenesisHP zegt
@Super.
De verleiding hebben is niet erg. Ik denk zelfs een beetje menselijk. Het uitvoeren is nou net dat stapje te ver. ;)
Laster zegt
Nummer 1 los ik altijd op geheel eigen wijze op. De ruitensproeier achter een beetje mee knutselen zodat er een mooi straaltje naar achteren gaat mocht het nodig zijn.
Geert Verlinden zegt
Van zo bumperklevers heb k nooit last.
Als der iemand nu traag aant rijden is op’t linkse baanvak vd autostrade
en wilt de plezante uithangen door iedereen op te houden
omdat hem denkt, je mag toch maar 120 dus moet niemand me inhalen
das voor mij nu grootste ergernis nr 1
of vrachtwagens die op autosnelweg inhalen terwijl je aankomt
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ Laster:
Is idd een goeie, en dan donker rode kleurstof bij doen ;)
Stefan zegt
Altijd weer een leuk onderwerp op feestjes.
Het kamp van de linksrijders tegen de hard.. euh doorrijders…
Een eindeloze discussie waarbij geen van beide kanten zal toegeven.
lincoln zegt
raar genoeg irriteer ik me vrijwel nooit over weggedrag van andere ..
tuurlijk zijn er wel eens voordringers of sloompies ..
ik kan me er niet boos over maken iig ..
ik ben zelf ook heel bewust bezig met sociaal rijgedrag ..
en probeer niemand in de weg te zitten ..
Donstil zegt
persoonlijk zou ik de *eigenrechters* op 1 zetten.
en de mensen die altijd op me voorbumper rijden op 2.
dekster zegt
Ik hekel me aan bumperhangers…je kent ze wel mensen die je dwingen tot bumperkleven omdat ze niet uit de weg gaan.
Oom Agent zegt
Heren, even wat beginselen:
Het is fatsoenlijk om de linkerbaan vrij te maken voor een ander die harder rijdt: ook als deze de maximum snelheid overschrijdt.
Het is niet onfatsoenlijk om uit te laten rollen als iemand voor je aan het inhalen is, om aan te geven dat je een hogere snelheid hebt. Zolang je er maar niet te dicht op zit, want dat is bumperkleven.
Het is zeer onfatsoenlijk om links te blijven rijden als je naar rechts kunt en iemand er langs wil. Het is ronduit ergerlijk als mensen dit opzettelijk doen. De term passief agressief is hier inderdaad toepasselijk.
Het is gevaarlijk om een andere auto dusdanig dichtbij te naderen dat er risico op een kop-staart botsing ontstaat (bumperkleven).
Het is ronduit levensgevaarlijk om te remmen als je vindt dat iemand je te dicht nadert. Een beetje gas er bij is een betere oplossing.
Het is aan te bevelen om bij het inhalen tenminste 15KM/u harder te rijden dan degene die je inhaalt, ook al betekent dit een kleine snelheidsoverschrijding.
Besef je, dat als je minder hard rijdt dan de aangegeven maximum snelheid -zonder dat er omstandigheden zijn die daarom vragen- je ander verkeer hindert. Het opzettelijk hinderen van ander verkeer is een grote oorzaak van agressie die zich tegen je kan wreken in bumperkleven.
Ergo: rijd door en ga aan de kant als iemand er langs wil. Dat voorkomt ergernissen en gevaarlijke reacties zoals bumperkleven en rechts inhalen.
Hinder NOOIT onnodig een ander, en tik bovenal NOOIT de rem aan.
RenesisHP zegt
Een hoop bumperklevers vinden een mx5 gay terwijl zij hun uiterste best doen om andere auto’s in de kont te nemen :?
Jaap zegt
Het verschil tussen een slak en een pittige rijder?
De pittige rijder wil alleen maar dat je aan de kant gaat.
De slak dwingt ieder ander zich te conformeren aan zijn rijstijl.
RenesisHP zegt
@Oom Agent.
Veel duidelijker kun je het niet maken. Als mensen het nu nog niet begrijpen is het gewoon duidelijk dat deze mensen niet in staat zijn om normaal in het verkeer te functioneren.
Mensen die dit niet (willen)begrijpen kan het dus bij voorbaat niet schelen dat zij levens op het spel zetten. Is het allemaal niet realistisch genoeg(het overkomt mij nooit), of zitten deze mensen allemaal te springen om een moord te plegen? Ik weet niet of ik het antwoord wil weten, laat staan realiseren.
dennis zegt
nr 6. dat hoort toch ook…snap niet waarom ze dan ineens druk om worden :)
je moet op het laatste moment ritsen maar wel vloeiend en 1op1…
stel er staat een file…als je dan helemaal doorrijdt tot het bordje ritsen dan ben je blijkbaar verkeerd bezig :S terwijl het toch echt zo moet en dan zet ik mn auto er gewoon voor…en dan heb ik het gedaan :D haha…
en zonder nr4 heb je waarschijnlijk een heel stuk minder nr1…zie zelden iemand rechts bumperkleven…
Oom Agent zegt
@ mx5/rx8owner
Er zijn helaas gewoon veel mensen op de weg die niet goed kunnen rijden. Ze letten niet op, gaan inhalen, en schrikken dan van iemand die achterop komt. In plaats van dat ze naar zichzelf kijken, geven ze de ander de schuld.
En er is een ander soort mensen, dat noem ik voor het gemak maar de gereformeerde types. Die vinden dat hun manier van rijden de enige normale manier is. Maar daar laten ze het niet bij, ze willen je hun rijstijl ook opleggen door langzaam te gaan rijden en op de rem te trappen. Hun norm moet de jouwe zijn. Ze spelen voor eigen rechtertje. Ze kunnen er met hun bekrompen, gefrustreerde gedachtenwereld niet bij dat iemand er een andere, uiteraard in hun ogen minderwaardige, moraal op na houdt.
RenesisHP zegt
@Oom Agent.
Vaak zetten dit soort mensen hun gedrag in het buitenland ook voort. Erg komisch op de autobahn. ;)
Sorcerer zegt
Bwegh, het ritsverhaal… Ik rits gewoon direct na het bord ‘ritsen vanaf hier’, klaar.
gaithy zegt
Degene die klagen over bumperklevers, zijn vaak zelf de grootste bumperklevers. Ik bedoel haal die lui de spiegels van de auto en over 3 weken merken ze nog niks.
Wel die bumperklevers achter hen zien rijden maar zelf niet gaan denken “volgens mij rijd ik in de weg en kan ik met mijn 90km/h beter van de linkerbaan gaan en helemaal rechts gaan rijden”.
Als je een vrachtwagen inhaald met 90, dat betekend nog niet dat je links moet blijven rijden en denken wat heb ik toch een boel ruimte voor me…
maar goed we hebben allemaal wel wat, waar we zelf niet zo goed in zijn
WieAndersDasAuto zegt
@ gaithy
Misschien zijn de ”klagers” wel een vrachtauto aan het inhalen, alleen jouw theorie klopt niet meneer einstein.
Als je eens logisch nadenkt dan kun je je misschien realisiren dat degenen die erover klagen misschien wel achter een auto aanrijden die een vrachtauto aan het inhalen is…
Dan kun je er weinig aan doen dat er zo’n Sjonnie dicht achter je kont rijdt.
Maar ja we hebben allemaal wel wat…
Esprit_de_Flandre zegt
#6 Op het laatste moment ritsen
De asfalt is betaald met ons geld, we mogen het dan toch wel gebruiken ook zeker? Mensen die dat een ergernis vinden zijn gewoon jaloers dat zij niet verder kunnen en een ander wel.
Laus zegt
wat een onzin toch weer.
Ik kleef steeds vaker omdat helaas steeds meer mensen zich aan de snelheid houden. En rechts inhalen ook steeds vaker…iedereen blijft standaard links rijden omdat 1km verder een vrachtwagen rijdt.
Gewoon nuchter nadenken en karren met die handel. Niet bang zijn dat er achter elke struik een flitser staat.
Propaganda, indoctrinatie…dit is het zoveelste produkt.
gaithy zegt
@ Das Auto
Ik bedoel diegene die aan je voorbumper kleven, en na 5 kilometer nog niet door hebben dat ze de vrachtauto voorbij zijn. dan denk ik kijk even in je achterspiegel en ga naar rechts maar dan zien die mensen blijkbaar niet.
Je bent nog geen Sjonny als je op de linkerbaan achter een auto met 90 rijd en dan mag je toch allicht laten blijken dat je er graag langs zou willen, toch?
trouwens het heet niet voor niks snelweg
WieAndersDasAuto zegt
@ gaithy
Ik bedoel juist als jij gewoon aan het inhalen bent, er rijdt een auto voor je met ongeveer 130 km/u, achter je rijdt een auto die JOU aan het opdrukken is. Dan vraag ik me af wat JIJ er aan kunt doen, niks dus!
En datgene wat jij nu noemt zijn de zondagsrijders/ oudjes… ;)
Endlezz zegt
@Das Auto
In dat geval laat ik de bumperklever achter mij voor in de hoop dat hij de linksrijder voor me wegdrukt ;)
WieAndersDasAuto zegt
He, goed idee. Ik hoop alleen voor diegene niet dat het oudere mensen zijn die uit Australië komen ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/07/opmerkelijk-australische-ouderen-breken-massaal-de-wet
Oom Agent zegt
@ Endlezz 20:53
Nou, dat werkt soms wel. Dan rijdt er een slomo 90 op de linkerbaan, en degene daarachter lukt het niet de aandacht te trekken om ze aan de kant te laten gaan. Het wil dan wel eens lukken om aan de kant te gaan, en degene daarachter het te laten proberen. Vaak snappen de sukkelaars dan ineens wel dat die zogenaamde drukker niet de enige is die er langs wil en zijzelf juist het probleem zijn.
Autogek zegt
Dat noemt zich nu oom agent met zulke opmerkingen.
Oom Agent zegt
Autogek: niet alleen hardrijders zijn slechte weggebruikers. Integendeel, zij letten goed op. De trage rijder is de grootste risico groep.
Citrofiel zegt
– Bumperklevers; Natuurlijk, irritant en gevaarlijk.
– Rijden met alcohol op; Hoe merk je dat überhaupt? Je ziet het toch meestal niet, dus hoe kun je je zo ergeren?
– Agressief rijgedrag; Komt het zo vaak voor dan?
– Onnodig links rijden; Mag op nummertje 1.
– Geen richting aangeven; Het kan erger, zolang het maar niet vlak voor je neus is kan het wel.
– Op het laatste moment ritsen; Ehm, dat was toch de bedoeling van ritsen? :roll:
– Zondagsrijders; Op nummer 3 dan, na bumperkleven.
– Te hard rijden; Gewoon opletten, kan meestal wel.
– Drempels; Valt mee hoor. Oh wacht, niet iedereen rijdt Citroën. :twisted:
– Snelheidscontroles/flitsers; Bah, hoort er zeker in.
joop zegt
@Oom Agent. Precies helemaal gelijk. Wanneer iedereen sociaal zo veel mogelijk rechts rijdt, wat je al leert met je rij lessen. Zijn er veel problemen opgelost. En ook echt de files. ALs er mensen onnodig links blijven rijden moet iedereen remmen. Na een aantal auto;s staat het stil en heb je file.
Je bent niet alleen op de weg. Dus rij sociaal zo veel mogelijk aan de rechter kant!
Pordon zegt
@ Autogek, zet je nike petje maar weer op en stap op je scootertje want de onzin die jij uitkraamt komt er bij niet in.
Ik deel mijn mening voor 100% met MX5/RX8 owner en Oom Agent.
RenesisHP zegt
Bumperkleven is prima op te lossen. Ga naar Hans Anders.
Marcello zegt
1 is een gevolg uit 4… Dus los eerst eens 4 (onnodig links rijden) op!
Golf 2.0 fsi zegt
Stipt op 1 voor mij: Richtingaanwijzer! Hoezo andere weggebruikers waar ik rekening mee moet houden??
Gek genoeg weinig last van bumperklevers. Maar ja, ik rij ook niet links….
Maar ook vrijheid blijheid, maximum snelheid is niet minimum snelheid! Al dat gejakker is erg vermoeiend. Zolang anderen er langs kunnen moet je het zelf kunnen bepalen.
Super zegt
@Oom Agent
wel heel ironisch dat je het over “gereformeerde” types hebt terwijl je eerst een hele preek houdt over wat wel en wat niet “fatsoenlijk” is.
Stefan zegt
@Gold 2.0 fsi
Maximum snelheid is inderdaad niet minimum snelheid. Dat je dat zelf toepast vind ik prima. Stel het wel op prijs dat je het niet doet op een 80km weg waar ik niet in mag halen en ik met een km of 60 achter je moet blijven rijden.
Jaap zegt
@Super
De ironie is dat Oom Agent de moralistische autorijders (de slakken dus, die iedereen ophouden) bestrijdt met moraal. Zijn moraal is krachtiger!
CasperH zegt
@ Super: je hebt het fout. Als je de door jou genoemde buis namelijk deels breder maakt past er meer water in als de lengte gelijk blijft. De file wordt dus korter aan de achterkant omdat auto’s die achteraan zouden sluiten er ineens naast kunnen gaan staan. De file neemt dus in lengte af en levert ook minder vertraging op. Afritten achter de file blijven bijvoorbeeld beter bereikbaar, dat soort dingen. Je moet altijd vaart minderen als je links rijdt en moet ritsen, of je dat nou tien kilometer of 10 meter voor de versmalling doet. Als je de hele tijd gelijke snelheid zou rijden met de auto’s naast je, dan rijd je onnodig links. Da’s weer een andere ergernis.
Ik ben niet voor mensen die over verdrijvingsvlakken janken, alles behalve, maar als iedereen zou ritsen zoals het bedoeld is, dan zou de doorstroming wel degelijk verbeteren. Misschien niet op de plek van de wegversmalling, maar wel achter de file.
Gerard Bowling zegt
Koop booskijkers, dan gaan ze vanzelf wel aan de kant (dat denken de VAG nerdjes althans).
RenesisHP zegt
Geen zin om bumper te kleven maar wel hard willen rijden. Een auto met een “move the fuck away neus” aanschaffen doet wonderen. ;)
Gerard Bowling zegt
@ mx5, zeker weten :)
Rob USA zegt
Buiten het lijstje en het al ruim besproken bumper kleven.
Wat ik steeds irritanter vind is, dat wanneer mensen een bocht naar bv rechts nemen (vaak na een stoplicht) eerst een extra meter naar links sturen net alsof ze in een vrachtwagen zitten en dus op de andere baan komen van rechtdoor.
RenesisHP zegt
@Rob USA.
Je hebt helemaal gelijk. Alsof ze een circuitbocht nemen met 20km per uur.
Rob USA zegt
Nog ff dit: Wat ook een super ergenis is dat wanneer een stel/ouders zitten te roken in de auto met kinderen/baby’s/honden!!!
John zegt
De snelheidscontroles zijn dus ook al bijna geaccepteerd :( Echt de hoogste tijd om dit pauperland te gaan verlaten.
Wel een wat onzinnig lijstje trouwens:
1. Bumperklevers
Komt doordat anderen te langzaam rijden, dus dat zou een gedeelte 1e plaats moeten krijgen.
2. Rijden met alcohol op
Hoe kun je je daar aan ergeren? Als ik op de weg zit vindt ik het over het algemeen toch lastig om het alcoholpromillage van medeweggebruikers te meten :(
3. Agressief rijgedrag
Is objectief, vroeger toen we nog iets beter konden rijden, werd dat sportief rijgedrag genoemd.
4. Onnodig links rijden
Kan met 1 samenhangen, maar dan staat hij toch 3 plaatsen te laag.
5. Geen richting aangeven
Steeds meer auto’s worden standaard zonder richtingaanwijzers geleverd, toch? Bovendien hebben de ambtenaren alles zo dichtgetimmerd dat het wel duidelijk is welke kant iemand op gaat, richting aangeven verbruikt stroom, dus is slecht voor het milieu. (Iemand wel eens onderzocht hoeveel het verbruik stijgt door al die nutteloze rotondes??)
6. Op het laatste moment ritsen
Ja duh, ga een beetje achteraan aansluiten, nog meer sukkelaars voor me.
7. Zondagsrijders
Die had je vroeger alleen op zondag, maar tegenwoordig kom je ze inderdaad dagelijks tegen.
8. Te hard rijden
Dat straft zichzelf af, dus waarom zou je je daar aan ergeren? Bovendien komt dat misschien ook omdat je zelf te langzaam rijdt? Rij 100 waar je 100 mag, 120 waar je 120 mag. 80% van de mensen snapt nog steeds niet dat een groene streep in het midden betekend dat je 100 mag, en dan gaan ze seinen (en zich ergeren??) als ik met 100 inhaal. Fout ligt dus niet bij mij, dus waarschijnlijk onterechte vermelding
9. Drempels
Mag van mij op 2.
10. Snelheidscontroles/flitsers
Mag van mij op 3.