Vorige week woensdag bestond de WoDaSpoDa uit auto’s met “GT” in de naam. De eerste vragen: “Waar is de Carrera GT?”, “…en de Ford GT??” De twee dagen erna was het zo ver. Gisteren waren Franse auto’s het onderwerp, en zoals aangekondigd kon ik niet voorzien in een Facel Vega. Maar waar zijn die Bugatti en die Delahaye dan? Te beginnen met…
Bugatti Type 23 Brescia Modifié 1926
De Type 23 is niet het eerste model waar je aan denkt bij het horen van de naam Bugatti, zelfs niet als we de Veyron en de relatief recente EB110 even vergeten, want dan zijn het de T57’s en T35’s die het meeste stof doen opwaaien wat betreft naamsbekendheid. Maar de T23 Brescia – of eigenlijk, óók de T13, T22, en T27 – waren auto’s waarmee rallyes werden verreden in Brescia. Het werd “The First Grand Prix of Italy” genoemd, een race die plaats vond in 1921 en 75 jaar na dato, in 1996, werd herdacht in de vorm van een soort ‘revival’, waar de afgebeelde T23 ook bij was. De auto waar we hier over praten is een viercilinder zestienklepper, voor de jaren ’20 revolutionair. Zoiets rijdt dan opeens over de weg terwijl je in Laren een beetje om je heen staat te kijken, toevallig met een camera om je nek. De auto was er al eerder gespot, maar destijds maakte het lang niet zo veel indruk als nu, na het lezen van het verhaal achter deze “Brescia’s”, en het feit dat dit zo’n legende is.
Voor vragen, verzoeken, en/of opmerkingen kun je me altijd een e-mail sturen. Morgen is er nòg een bijzondere Franse klassieker!
Mark zegt
Zo.. nette kar! Zou hem zelf niet kopen, maar wat is nou de waarde van zo’n auto?
thijs zegt
ik vind zulke auto’s absoluut niet mooi, maar wel respect voor de techniek! Moet ook zeker behouden blijven.
Hoeveel van zulke auto’s zijn er eigenlijk nog?
Lout zegt
Hier word ik ook niet echt warm van,… het is me iets te primitief.
AutoInformatief zegt
Het is natuurlijk wel prachtig om zo’n oude wagen nog tegen te komen op de straat, er zullen er toch zeker niet veel van over zijn lijkt mij?
Maar of het nu een auto is die ik zelf zou kopen om in te rijden, denk het toch niet. Doe mij dan maar de klassiekers van de jaren ’50, ’60, ’70 ;)
Brammer zegt
Wat een lelijke wielkasten.. Maar waarschijnlijk een zeer bijzondere spot !
CBR600rr zegt
Net iets te simplistisch. Het is nog echt een koets op een ladderchassis. De generatie na deze begon pas echt een beetje mooi te worden. Dit is puur historie, en historie hoeft niet per se mooi te zijn.
Jan Rap zegt
Kan er niet een apart onderdeel gemaakt worden voor dit soort spots en informatie?
Bestwel cool, maar ik kijk hier toch echt voor autonieuws.
Niet voor het feit dat er een bepaalde al dan niet ouwe auto op straat gesignaleerd is. Tenzij het een spyshot is.
bram zegt
heeft dit niet iets te maken met de mille miglia? die start in brescia..
Breinstein zegt
leuk die geschiedenis erom heen, maar natuurlijk is dit niks anders dan een badkuip op wielen.
keeskong zegt
Ik kijk hier alleen voor dit soort interessante spots. Niet omdat de zoveelste kit voor de X6 is gesignaleert.
Mooi wagentje appeltje!
Als je nog eens een 635csi uit 1977 wil spotten moet je het maar even zeggen:P
DM zegt
Het is duidelijk dat het concept ’tuner’, al dan niet met ’t’, nog niet uitgevonden was. Die wielkasten kunnen veel grotere velgen aan :)
Jandepandaman zegt
Jaaaaa 8-) hier gaat het hart toch sneller van kloppen….
Nee dit was niet de meest luxe auto voor zijn tijd. Ook niet de snelste. Maar die boattail en die in de carosserie gescheiden achterkajuit/rumbleseat voor de kinders…! En die nét een fráctie meer dan alleen maar functionele spatborden! Geweldig gewoon. :-P Als je het geheel zo ziet, krijg je bijna de gedachte dat er trappers in moeten zitten, terwijl er toch echt een 4cil-16klepper in het vooronder pruttelt. En bij draaien- hand uitsteken, want richtingaanwijzers bestonden toe nog niet op deze auto. En dan dat geweldige halfwassen kleurtje… Gek want ik heb uit die tijd wel eens een kleurenwaaier gezien waarin echt de meest fantastische kleuren voor autolakken stonden, dus men kon toen al wel geweldige kleuren geven aan auto’s. Deze auto heeft nog duidelijk een eigen smoel. Deze auto geeft nog het gevoel dat automobiel rijden een avontuur was- Gepaste kleding vereist, want anders was het te koud, en te nat. Prachtig! :-D
BmwMPower zegt
Wat kost dit nou?
Rijk zegt
valt het jullie niet ook op, dan van die plezier rijders altijd een petje op hebben?
50+, petje op, oldtimer/cabrio gekocht… en ja das er 1 die vol in de midlife crisis zit :P
Pelder zegt
En ik mis nog steeds de 3000GT?
Gilliam zegt
Onbetaalbaar lijkt me
Wankel zegt
@ Rijk : lol
Petje om de dunbezaaide plekjes wat af te dekken, het zou zonde zijn mochten ze de rest ook kwijtspelen aan rijwind :-p
Pjotr zegt
Mmmh, rally in Brescia… Waarom heb ik de naam ‘Mille Miglia’ nog niet gehoord?
Karel zegt
Hij heeft niet altijd van deze rare spatborden gehad, kijk maar:
Karel zegt
nog even dit:
@ Jandepandaman
De meeste Bugatti’s zul je in het lichtblauw zien, aangezien lichtblauw de nationale racekleur van Frankrijk is.
Vroegâh, toen de raceauto’s nog niet verpest waren met sponsoring, reed men in de Nationale kleur van het land: Italië rood, Engeland groen, Duitsland zilver/wit, Frankrijk blauw, Nederland oranje, België blauw/geel etc.
Ik herinner mij persoonlijk nog als klein jongetje op Zandvoort Carel Godin de beaufort in de Formule 1 met zijn oranje Porsche tussen het geweld van de (rode) Ferrari’s en (groene) Vanwall’s…
Ik geloof dat ik nu echt oud word….(zucht)
Fout zegt
Ik denk dat zoiets iets te veel gaat naar prehistorische-autoblog. Voor mij toch liefst niet teveel van voor de jaren ’80. Ik denk dat de meeste bezoekers hier tussen de 16 en 40 zijn en weinigen zijn nog geïnteresseerd in dergelijk erfgoed
VonStroke zegt
Prachtige auto, zoveel gaver dan een Veyron of wat dan ook. Dit wil een mens op straat zien! ;)
Jerudo zegt
@ Jan rap
@ Fout
Je hoeft niet op een topic te klikken hoor. En je hoeft er nog minder op te reageren.
Vind het goed dan ons Anarchistisch Autoblog buiten de lijntjes durft kleuren.
YK zegt
Het allereerste wat in mij opkwam na het zien van die auto was: “blik”.
Alsof er een oversizede Fantablikje opengereten is om als wielkast te dienen…
Dat terzijde, het heeft wel een 4-cil 16-klepper!!!! Iets wat de meesten van ons op autoblog geeneens hebben…
WieAndersDasAuto zegt
Ik vind het een nette spot! Zoiets kom je natuurlijk niet elke dag tegen.
Het is was wel een vooruitstrevende auto in zijn tijd maar ik kan er niet warm van worden.
Ik kan me goed in de mening van CBR600rr vinden. Pas een paar jaartjes hierna begonnen de meeste auto’s te bloeien.
Dit is nou een Bugatti waar ik wel warm van kan worden. Je ziet dat het steeds meer op een auto lijkt en hij ziet er zeker goed uit! (Bugatti type 55)
BmwMPower zegt
De tip is al gegeven…
Morgen komt er een Delahaye!
MDA zegt
inderdaad een zeeeeer bijzondere auto. Ik weet niet precies hoe zeldzaam deze zijn, maar oude bugattis mogen van mij hier altijd verschijnen. Wat een mooi merk is dat toch.
En ik snap ook wel de mensen die dit niet de mooiste wagen ooit vinden (over smaak valt lang te twisten), maar de historische waarde kun je niet ontkennen. Zie het als een zelfportret van Rembrandt: je kan het mooi vinden of niet, als je er een op straat tegenkomt denk je toch: Wow!
406_v6 zegt
Bugatti T13 Brescia ???? Volgens opgave van de RDW is het een Bugatti Brescia 22…. 1e toelating op de openbare weg op 30-6-1922.
http://www.bugatti-trust.co.uk/bugatti-cars/bugatti-13-22-23-16-valve.shtml
@Mark, een Bugatti Brescia 22 werd onlangs verkocht voor £ 57.500,- (dat was toen ca. € 63.654,-)
Vive la FRANCE! zegt
@ Appeltje, dit gaat de goed kant! Bedankt voor de mooie foto’s!
Dit is toch beter dan de huidige *kuch* Duitse Bugatti?!
Jaapschaap zegt
Mooie spot!
you should never forget the past :P
Henk zegt
als je in je windows sidebar kenteken zoeker hebt zie je dat apk is verlopen
Cantago zegt
Het ziet er een beetje simpel uit? 4 wielen, stukje metaal in het midden, motortje er in…
Vind deze auto qua uitstraling niet heel veel hebben eigenlijk…
TodayTomorrow zegt
Mooie auto alleen de spatborden zijn niet alles
Klassiekerrally zegt
@ MDA: amen!
406_v6 zegt
@henk,
Op de officiële site van de RDW staat dat de APK vervaldatum n.v.t. is; dat klopt ook, auto’s van vóór 1-1-1960 behoeven NIET APK gekeurd te zijn/worden.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/apk/apk_uitgelegd/de_apk_keuring/uw_voertuig_ouder_dan_30_jaar.htm
Appeltje zegt
@ Jan Rap
Eroverheen scrollen + er niet op klikken kost je hooguit anderhalve seconde. Dit geval is trouwens een stuk meer waard dan die plastic rommel van tegenwoordig, of je het er nou wel of niet zelf voor over hebt.
@Bram
Het was me niet geheel duidelijk of het veel met de Mille Miglia te maken had, maar inderdaad, die begon in Brescia. Er werd overigens continu verwezen naar een race in 1921 betreffende al de “Brescia” Bugatti’s.
@Jandepandaman
Ik geloof dat ze nog vrij snel waren, dat maak ik hier althans uit op
http://www.bugattirevue.com/revue7/brescia.htm
Maar het is inderdaad een heel sympathiek doch simpel autootje, hoewel “Simpel” niet echt het eerste was wat in me opkwam. Meer: “een echte antieke Bugatti!”, maar een beetje primitief is hij zeker. Kenmerkt de periode.
@Pelder
Mitsubishi 3000GT? Ik zal er eens naar zoeken, ze zijn hier erg zeldzaam. Ik vind het zelf wel een leuke auto, goed dat je het zegt, dan heb ik weer wat stof voor de Japanse-auto’s aflevering.
@Fout
Volgens mij is er best belangstelling voor dergelijke curiositeiten. Er is doorgaans eigenlijk vrij weinig over zulke oude auto’s op AB, de geschiedenis hoort er ook bij. Dit is iets dat koppen doet draaien omdat het zo uit de tijd is, tegenover de zoveelste F430, om maar een relatief recente kostbare auto te noemen.
@Das Auto
Het is wel waar, latere modellen van Bugatti zijn pas ècht mooi en bijzonder om te zien. Veel meer uitgewerkt. Het meest bijzondere waren natuurlijk al die schitterende koetsen op o.a. de T57, denk aan de Atlantique, ooit heb ik nog eens een replica gespot.
@406_v6
Ik heb er al direct een e-mail over gestuurd aan mensen die er meer over moeten weten, toen het me opviel dat er veel inconsequentie zat in de informatie over dit model. RDW zegt T22 uit 1922, maar http://www.bugattirevue.com/revue7/brescia.htm heeft het over een T23 uit 1926, heb ik het idee. Overigens is het dan wel vreemd dat men over een race uit 1921 begint.
@Vive la FRANCE
Die Veyron vind ik ook nog wel wat hoor, hoewel ik dit nog steeds wel iets bijzonderder vind in de zin dat het al die tijd maar heeft overleefd en nog gebouwd is onder de “heerschappij” van Ettore Bugatti.
@Cantago
Simpel doch doeltreffend toch? Zoiets heeft wat mij betreft ook veel uitstraling, in tegenstelling tot het nogal 13-in-een-dozijn middle-of-the-road dat de meeste comfortabele auto’s van het moment hebben.
Bedankt voor de reacties, veel uiteenlopender dan dit heb ik niet vaak meegemaakt overigens.
H zegt
Inderdaad veel mooier dan de hedendaagse tankers en en over-gehypte V13 super ADHD sportwagens. Hoewel deze nu niet meteen mijn eerste keuze zou zijn.
Zulke spots zijn altijd welkom, maar waarschijnlijk moeilijk te maken.
K ben het ook wel eens met das auto, der is geen auto als één uit 1930, dat is mijn basis filosofie over de automobiel.
WieAndersDasAuto zegt
@ Appeltje
Dat waren zeker mooie auto’s. Met prachtige vormen wat nog over 50 jaar niet vergeten wordt. Dit was zeker een mooie spot, het is iets anders dan anders, maar als je de T57 kan spotten… Dan moet je wel alle mazzel van de wereld hebben :)
Ga zo door met mooie spots. Het is helemaal niet erg dat het af en te gevarieerd wordt met zulke mooie klassiekers.
Pelder zegt
@ Appeltje: Geen dank, ik weet alleen dat er twee rondrijden in Groningen, verder heb ik ze ook eigenlijk nooit in het wild gezien. Op foto’s zijn ze niet super mooi, maar als je ze in het echt ziet is het zeker een hoofddraaier.
Citrofiel zegt
Hij is alleen veel te schoon, te opgepoetst voor een rallyauto.
W*R zegt
ik heb veel respect voor deze Bugatti, maar als je het mij zou vragen, is die achterkant niet 100% orgineel meer, ik zeg niet dat het een replica is want daar lijkt het absoluut niet op. maar die achterkant is een beetje vreemd
W*R zegt
@pelder
&
@appeltje
bij een autodealer bij mij in de buurt, http://www.Hazet.nl,
staat een Mitsubishi 300GT uit 1992