De afgelopen weken staan de media bol van slecht nieuws over de auto-industrie. Miljardensteun zus, productiestop zo, dreigende faillissementen hier, ontslagen daar, het houdt maar niet op. Ik dacht, toen de eerste verontrustende berichten de wereld in kwamen, dat ik het een ramp zou gaan vinden. Maar nu we een week of wat onderweg zijn met kranten en nieuwsuitzendingen die bol staan van doemscenario’s en rampenplannen moet ik eerlijk bekennen: I couldn’t care less.
Ik verbaas me erover, maar ik kan oprecht beweren dat het me weinig doet. Ik geloof simpelweg niet dat we erg veel nadeel zullen hebben van de dreigende situatie. Laat ik voorop stellen dat ik het vreselijk vindt dat er ontslagen vallen en dat er mensen werkloos thuis komen te zitten. Dat zijn niet de feestdagen waar je op hoopt. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het goed is voor de industrie dat de boel eens flink onderuit gaat. Veel van de gevestigde merken hebben de afgelopen jaren met geld gesmeten alsof het niets was. Fabrieken verhuisden naar de “lage lonen landen” terwijl de marketingbudgetten de pan uit rijzen. Uiteindelijk betaal je als consument steeds meer voor een merkidentiteit en steeds minder voor de auto zelf. Niet dat de auto’s niet beter geworden zijn, maar ook dat is niet per sé in het voordeel van de producenten. De occassions zullen waarschijnlijk steeds populairder worden de komende jaren.
Nu de vraag naar nieuwe auto’s daalt heeft Mercedes bijvoorbeeld deze week aangekondigd in een aantal fabrieken de werkweek in te gaan korten in 2009. Maar ze gooien nog wel even wat geld over de balk voor een adventskalender. Natuurlijk moet je juist in moeilijke tijden veel aandacht besteden aan de marketing, maar volgens mij had men dat geld wel wat beter kunnen besteden. Tenminste, ik gok dat de getroffen werknemers van Mercedes er zo over denken. Fiat topman Sergio Marchionne denkt dat er over een paar jaar nog maar zes grote spelers op de automarkt zullen zijn. Concerns die per jaar niet meer dan 5,5 miljoen auto’s de markt op kunnen helpen hebben volgens hem in 2010 geen bestaansrecht meer. Interessant genoeg zou zijn bewering betekenen dat zijn eigen bedrijf tegen die tijd dus geen rol meer heeft of op moet gaan in een ander concern.
Persoonlijk denk ik dat merken die bijna of helemaal failliet dreigen te gaan wel opgeslokt zullen worden door grotere concerns. Wellicht verdwijnen er wel wat merken, maar heel veel zullen dit er niet zijn. In Amerika zullen waarschijnlijk de zwaarste klappen vallen, maar Europa is het Zwitserland van de wereld. Daarnaast zullen we er in Europa langzaam aan moeten wennen dat de nieuwste modellen in Azië als eerste op de markt zullen komen. Daarnaast verwacht ik dat een paar grote, Aziatische prijsvechters flink terrein zullen winnen in het westen.
Hoe de automarkt eruit ziet in Nederland over een paar jaar? Europa is het Zwitserland van de wereld. Laat Amerika en Azië maar knokken, Europa houdt wel stand. Er zullen wellicht wat kleine merken omvallen maar ik denk niet dat we heel veel nadelige gevolgen zullen ondervinden. Eerder denk ik dat door de instroom van Aziatische prijsvechters de auto’s weer wat goedkoper zullen worden. Laat Tata en Geely maar komen! Als er een verschuiving plaats vindt naar de goedkopere automobielen, zullen de dure merken zich vanzelf achter de oren gaan krabben. Zeker ook omdat ze de afgelopen tien jaar zulke goede auto’s hebben gemaakt.
Een goede occassion wordt steeds interessanter. Stukken goedkoper dan een nieuwe auto maar kwalitatief bijna even goed. Zeker nu merken meer en meer verplicht worden om langere garantie te geven op nieuwe auto’s wordt het steeds interessanter om een jonge gebruikte auto te gaan rijden. Wel zullen nieuwe auto’s door een toenemende vraag op de occassionmarkt waarschijnlijk duurder worden, maar dat is weer gunstig voor de leaseprijzen omdat er dan minder afschrijving doorbelast hoeft te worden. Het lijkt erop dat we als consument kunnen gaan profiteren van de huidige crisis.
Misschien heb ik het helemaal mis, maar ik zie wel wat zonnige zijden aan de huidige malaise. Nee, laat die automarkt maar lekker instorten. Als dat al gebeurt, want met alle miljardensteun die momenteel wordt gegeven door overheden kan het best wel eens zijn dat het allemaal wel meevalt, straks. En anders kunnen we altijd nog naar Azië verhuizen met z’n allen.
robertovicioro zegt
“En anders kunnen we altijd nog naar Azië verhuizen met z’n allen.”
Ik ga nog liever 10 jaar in een Dacia Logan rijden dan dat ik naar Azië verhuis…
flappie zegt
tsja ik vind dat je wel gelijk hebt
michielh zegt
Mooi stukje, maar maak je je niet een beetje zorgen om de verkeersveiligheid als al die oosterse sardienblikjes op de markt komen? Met een Renault Modus kun je een oude Volvo station doormidden jagen (zie Fifth Gear), maar die Tata Nano achtige dingen lijken me al in 10.000 stukken uit elkaar te vallen als ze nog maar een boom zien.
Ik denk dat een deel van de prijsstijging ook zeker toe te schrijven aan de veiligheid-feautures. Kleine auto’s worden steeds groter, omdat ze steeds meer kreukelzone’s etc hebben. Dat kost wat, maar dat mag ook wat kosten imho.
Autofans.be zegt
Je houdt Europa zeer sterk, en aangezien we de grootste recessie tegemoet gaan sinds eind tweede wereldoorlog, vrees ik ook voor de auto-industrie hier in Europa, net zoals Amerika. Ik denk dat dit niemand ongehinderd voorbij zal gaan. Al hoop ik dat je gelijk hebt. Wat naar mijn mening de Amerikanen de das heeft om gedaan zijn de lonen & pensioenen die ze moeten betalen. Op je 54ste stoppen en 11 jaar een pensioen krijgen van 80% van je vorige loon. Als je dan de redenering maakt dat er zo’n 300.000tal directe arbeiders zijn voor GM, dan kan je het huidige miljarden plaatje aan ‘verloren pensioenengeld’ en snel maken. Die enorme uitgaven maken de Europeanen niet, simpelweg omdat wij dat qua management niet zouden toelaten. Op dat vlak zitten we zeker veiliger.
Heidekonijn zegt
Het is overtrokken, zeker weten, ten minste op korte termijn. Je krijgt niet de indruk dat er minder vrachtwagens rondrijden, dus deze crisis in één adem noemen met een wereldoorlog is de moeder aller overdrijvingen.
Maar het dreigt wel een self-fulfilling profecy te worden : de media roept graag dat het slecht gaat – de meest leeghoofdigen onder ons die meestal het hardst roepen, roepen met de media mee – consumenten geloven dat het slecht gaat – consumenten stellen hun auto-aankopen dan maar even uit tot iedereen weer zegt dat het goed gaat – de autofabrieken komen stil te liggen door een plotse val in de vraag – toeleveranciers van onderdelen komen stil te liggen – dienstenleveranciers zoals poetsploegen en goederenleveranciers zoals bakkers komen stil te liggen hierdoor – de consument krijgt geen loon meer – de consument hééft geen geld meer voor een auto – hallo structurele crisis.
Way to go.
lincoln zegt
@Heidekonijn .. dat zijn prognoses van analisten ..
en die zijn meestal net zo succesvol als jouw leraar economie ..
mashell zegt
Zo gaat het altijd, het gaat en paar jaar erg goed en daarna een paar jaar wat minder. De kunst is om te zorgen dat er op 7 goede jaren geen 7 magere jaren volgen. Dan is er over de lange termijn nog steeds een stijging in welvaart en dat is natuurlijk ons aller doel.
hape zegt
Ik sluit me deels aan bij heidekonijn.
De afgelopen week mocht ik noodgedwongen de wereld vanaf de bank bekijken en als je dan naar RTL7 kijkt…..
Men schakelde live naar de beurs van the USofA om de gevolgen te bekijken van carmageddon #13 !! http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/12/carmageddon-update-13-reddingsplan-vs-strandt-in-de-senaat
Compleet met een journalist op Wallstreet ter plaatse. En men was teleurgesteld dat de beurs niet lager dan 200 punten in de min opende.
Dat is toch waanzin?
En uitspraken op de vraag “Wat gaat de gemiddelde nederlandse consument hiervan volgend jaar merken??”.
Nou.. als hij nog niet ontslagen is tegen die tijd dan valt de koopkracht voor hem volgend jaar misschien wel mee.
Ehhh natuurlijk vallen er volgend jaar ontslagen, maar breng het niet alsof half nederland volgend jaar zonder baan zit!
Als we al op het randje van een recessie zitten dan helpt dit soort “journalistiek” ons echt met z’n allen wel de recessie in.
Verder:
Hoe komt het dat de AEX vandaag onderuit is gegaan? Nou… de autodealers in Nederland merken inmiddels ook dat er enorm weinig auto’s worden verkocht de laatste maand en dat druikt nu door op de beurs. Ehhh
Dus dat was dan gisteren nog niet zo, toen maakten de dealers zich nog geen zorgen? En sinds wanneer zijn autodealers beursgenoteerde bedrijven? Het is bekend dat de autobranche bij een neerwaartse gang van de economie direct de klappen krijgt maar dit soort commentaar…
w0o0dy zegt
Kortzichtig om de economieën van Europa en de VS en Azië zo gescheiden te zien. Als we één ding in deze crisis sterk terugzien is het dat er eigenlijk nog maar één grote economie is… de wereldeconomie. Alles beïnvloed elkaar en bedrijven werken meer en meer wereldwijd. Zowel qua afzet als ook qua bedrijfsstructuur bestaan die separate economieën niet meer.
Wat er aan ellende in de VS ontstaat zal ook onze economie hard raken en ook hier zien we flinke aantallen ontslagen. Dan redeneren dat het wel goed is als er wat grote spelers instorten getuigt van een gebrek aan kennis en inzicht in macro-economie. Natuurlijk blijken bedrijven effectiever te kunnen opereren NA een crisis door te saneren… maar wat dat betekent voor de wereldeconomie daarvoor hebben mensen zoals de schrijver geen oog…. kortzichtig dus in mijn ogen.
dekster zegt
“Persoonlijk denk ik dat merken die bijna of helemaal failliet dreigen te gaan wel opgeslokt zullen worden door grotere concerns.”
Dus je vindt het goed dat bv China de grootste autobouwer ter wereld gaat worden?
Een communistisch land waarmee we nooit vriendjes zullen worden, de enige reden dat we ermee bevriend zijn is omdat we schrik hebben van ze en ze kunnen elk moment een mes in je rug steken.
“Made in USA”betekent tegenwoordig steeds vaker”Distrubuted from USA, but first made in China” of “Put together in the USA, parts mostly made in China”.
DavidZ zegt
“Grote 3” failliet laten gaan. Daarna doorstart met de gezonde onderdelen. De rest is voor de geschiedenisboekjes.
Waarom krampachtig en op kosten van de bevolking automerken “redden” die al jaren verlies lijden? Blijkbaar is er niet genoeg vraag naar hun producten. En zijn ze zelf vaak al een decennium of langer niet in staat om dat te veranderen.
Merken komen en gaan. Een grote schoonmaak zou idd veel van die arrogante autobaasjes wat meer realiteitszin bijbrengen.
Rick dos zegt
“Regeren is vooruitzien!”
Het zal misschien vreemd klinken, maar in deze tijden zijn er juíst volop kansen.
Je moet alleen durven en je moet ook wel wat geluk hebben.
Wat doen mensen meestal? Mensen laten zich gek maken door de situatie. Als alles goed gaat dan laten ze zich gek maken door alles te kopen of door een eigen zaak te beginnen. Als alles slecht gaat dan laten ze zich gek maken door niks meer te kopen of om niet voor je zelf te beginnen.
De truck is juist om net aan het einde van die slechte periode en vóór de goede periode je slag te slaan.
Ikzelf ben begonnen met huizen niet lang na de krach van ’87. En ook net ná de val van de premiewoningen systeem. Toen, begin jaren ’90, mensen vooral gestimuleerd werden door de verschillende soorten hypotheken, en dan met name de aandeelhypotheken, om vooral een nieuw huis te kopen, is voor mij de pret begonnen. Nu, 16 jaar later, ben ik ook niet gevrijwaard van deze malaise. Maar wat denk je dat ik in de tijden van bloei gedaan heb? Precies. Maar goed, ik ben nu al aan het rondkijken en analyseren om te zien waar MOGELIJK wel eens de volgende hype vandaan zal komen.
Laat iedereen zich maar gek maken door de dag van vandaag. Dan laat ik mij gek maken door de dag die een paar jaar verder ligt.
“Regeren is vooruitzien!”
Rick dos zegt
Nee, niet de truck….de truc.
CasperH zegt
dekster: er zijn ook grote concerns die niet uit China komen, maar dat terzijde.
Vriendjes worden met communisten is misschien niet jouw meest gewenste optie, maar nu zijn we vriendjes met Amerika. Die hebben de afgelopen tien jaar ook niet veel goeds in de wereld gebracht of wel? Als Europa zijnde zijn we nou eenmaal afhankelijk van de grote spelers als Azië en Amerika voor bepaalde grondstoffen en goedkope arbeid. Suck it up, je hebt toch weinig keus. Je vergeet even hoeveel voordeel je nu hebt van de Aziaten. Hoe duur denk je dat je Nikes of je iPhone zouden zijn als ze in Europa zouden zijn geproduceerd? Of je nieuwe winterbanden? Weet je wat je auto zou kosten als alle onderdelen bij Nedcar werden vervaardigd?
bob zegt
“Wel zullen nieuwe auto’s door een toenemende vraag op de occassionmarkt waarschijnlijk duurder worden”
Merkwaardige redenering of ben ik weer dom? Trouwens de occassions worden steeds goedkoper, ik denk dat je voortaan rekening moet houden met een veel hogere afschrijving dan voorheen.
dekster zegt
@Casper
“Hoe duur denk je dat je Nikes of je iPhone zouden zijn als ze in Europa zouden zijn geproduceerd?”
Hoe duur denk je dat nike z’n schoenen laat maken in Azie?
Probleem is dat grote concers puur op winst uit zijn en alles op korte termijn zien. In amerika zijn er veel bedrijven die niet meer in Amerika produceren, maar wel nog verdelen vanuit Amerika. (Dan staat er vaak ook “Made in USA” op) Maareuh, wat doen de bedrijven dan nog? Nu maken ze “veel” winst, maar ze zijn totaal overbodig…
China trekt ons aan, ze overtuigen ons om ons naar daar te verplaatsen.
Europa kon perfect onafhankelijk zijn, maar we hebben gewoon alles weggeschonken aan de Chinezen.
Belgisch Congo, dat hebben we overgelaten aan de Congolezen, maar nu hebben Chinezen alle mijnen in handen en die zijn ook erg goede vriendjes tegenover de bevolking.
Ik ben veel liever vriendjes met Amerika, tenslotte hebben die nog nooit één bedreigend woord tegen ons uitgesproken…
Rick dos zegt
“Ik ben veel liever vriendjes met Amerika, tenslotte hebben die nog nooit één bedreigend woord tegen ons uitgesproken…”
Tenzij we een Amerikaanse militair voor het internationale gerechtshof brengen, want dan hebben ze zichzelf het recht toegeëigend om Nederland binnen te vallen…
dekster zegt
“Tenzij we een Amerikaanse militair voor het internationale gerechtshof brengen, want dan hebben ze zichzelf het recht toegeëigend om Nederland binnen te vallen…”
Praat me eens bij aub? :)
Rick dos zegt
Nog nooit gehoord van het “American Servicemen Protection Act”?
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Servicemembers'_Protection_Act
dekster zegt
@Rick dos
Natuurlijk zal Amerika de benelux binnenvallen… :roll:
Rick dos zegt
@dekster
Maar China wel? :roll:
lincoln zegt
nobel streven om je bevolking te behoeden voor pedofi .. euh ik bedoel nederlandse rechters ..
dekster zegt
@Rick dos
Not my point.
Onze haat tegenover Amerika zorgt ervoor dat we China aanvaarden, waarom eigenlijk?
Rick dos zegt
@Dekster
Met je laatste zin impliceer je het wel.
Het is niet de zogenaamde haat zoals jij het noemt dat we China aanvaarden. Het is veel oppervlakkeriger dan dat namelijk; onze gulzigheid. Simpel.
@lincoln
Het zijn geen Nederlandse rechters. Kán, maar meestal niet.
lincoln zegt
het was ook eigenlijk meer om aan te geven dat de rechterlijke macht in nederland 1 gore pleurisbende is ..
en ik die lui graag in Texas berecht wil zien worden .. waar ze geen bescherming van pedo/politieke vriendjes genieten ..
zelfs dit land is niet volmaakt .. dat boezemt mij meer angst in dan buitelandse interventie ..
Rick dos zegt
Angst? Lincoln is angsthaas? :P
De enige angst die ik heb, is dat we dadelijk moeten gaan fietsen als het zo doorgaat. Maar dat zie ik ook niet gebeuren. Dus ik heb ook geen angst.
lincoln zegt
gezapig ?? @Rick Dos is verzadigdt ..
gelukkig weet ik dat je een gezond wantrouwen koestert jegens de overheid ..
al begint dat steeds ongezondere vormen aan te nemen ..
de sjonnies zegt
Slecht stuk,
ten eerste wie gaan de grote Amerikaanse drie kopen, Bill Gates?
GM is de gootste of een na grootste autoproducent ter wereld !
Nu al ligt de helft van de autocarriers stil (autocarrier = schip dat voertuigen vervoert), dus de klappen vallen in Europa al, want juist Europese reders met name de Scandinaviërs hebben zich hier in gespecialiseerd en met een autocarrier kun je geen tomaten vervoeren !
ten tweede – Hoeveel Mercedessen, BMW’s en VW’s staan er nu al op de kades in Europa en Amerika op een nieuwe baas te wachten ?
Ten derde – Europa het Zwitserland van de wereld ? Leg me dat in godsnaam eens uit, Zwitserland heeft nog altijd een bankgeheim, is nergens lid van en de Zwitserse confederatie kan protectionistisch optreden wanneer ze maar willen ! Europa’s economie is veel meer geopend en op de wereld gericht dan die van Zwitserland of de VS
Ten vierde – gebruikte wagens. Juist een nieuwe is interessant om the kopen, ik heb zojuist een nieuwe bedrijfswagen gekocht en kreeg, zonder het te vragen, een extra € 1850 “crisiskorting” omdat ons bedrijf toch een nieuwe kwam kopen, en dat op een brutoprijs van € 20000,–
hape zegt
Waarom wij zulke goeie vriendjes zijn met die amerikanen??? Simpel het levert onze politieke carrieremakers daar in Den Haag als het een beetje meezit nog een leuke baan op na het haagse tijdperk, bijvoorbeeld bij de NAVO.
9000cse zegt
@ Rick dos
Het is alweer lange tijd geleden, dat ik direct op jouw post heb gereageerd. Maar deze keer meen ik het toch maar weer eens te moeten “wagen”.(Met schroom!:()
Het gaat me om je reactie van 13-12 om 12.27: “Regeren is vooruitzien”.
En ik meen maar al te serieus, wat ik nu ga zeggen.
Ik vind het interessant om je CV vanaf 1987 te lezen en gun je je succes echt van harte! Maar ook, dat je niet verzuimt te zeggen, dat je ook geluk moet hebben. Maar, zoals we beiden weten, moet je het daar niet van laten afhangen.
Wat nu echter een belangrijke rol speelt, (en óók toen jij begon “kort na 1987”), is de vraag, vanuit welke positie jij bent begonnen.
Stel je anno nu eens de volgende situatie voor: Gezin met twee schoolgaande kinderen, 8 en 11 jaar, tweeverdieners, 37 en 35 jaar. Hij manager bij een multinational, inkomen € 60.000,-/jaar, zij ambtenaar, inkomen 36.000,-/jaar. Huis 10jaar geleden gekocht voor € 450.000,-, twee jaar geleden de overwaarde ter hoogte van € 150.000,- opgenomen voor grote verbouwing.
Morgen: 15.12.2008: Man krijgt te horen, dat met onmiddellijke ingang geen plaats meer voor hem is. En met hem in Nederland nog eens 100.000 anderen in de loop van 2009 en nog eens 2.000.000 elders in Europa! Weliswaar misschien met andere inkomens, maar in vergelijkbare situaties. Wil je al deze mensen nou daadwerkelijk aangeven, dat regeren vooruitzien is en dat ze nu dan maar de mogelijkheden/kansen van de dag moeten waarnemen? Allemaal het onroerend goed in, zoals jij? Wanneer is trouwens “het einde van de slechte periode”?
Ik denk, dat de zorgen, die dan “morgen” op je afkomen, je meer zullen bezighouden dan die van overmorgen: Bijv.: Hoe betaal ik komende maand mijn hypotheekaflossing? En die van volgende maand?
Mijn mening is, dat er meer mensen in de problemen zullen komen, dan dat er bezig zullen zijn met regeren en vooruitzien.
Maar nogmaals: Jouw vooruitziende blik zij je gegund. Van harte!
Pim Brussee zegt
Iedereen praat elkaar de put in, waardoor we ons bevinden in een neergaande spiraal. Blijf positief en probeer er wat van te maken!
wilco zegt
Ja, we moeten zelf gewoon het ervan maken. En ja, het is idd een grote wereld economie, alle rijkere landen worden geraakt hierdoor. De armere trouwens ook….
Rick dos zegt
@9000cse
Laat ik beginnen met het volgende: Mijn comment kun je niet universeel van toepassing verklaren.
Net zoals we dat ook niet met jouw voorbeeld kunnen doen.
Mijn comment is vooral bedoelt voor mensen die al een tijdje met idee open om wat voor zichzelf te beginnen.
Wat je echter wel universeel van toepassing kan verklaren is: “regeren is vooruitzien.”
In welke situatie je ook zit. Als je bijvoorbeeld je baan verliest, ga je dan alleen maar bezighouden met je hypotheek en lopen mokken dat het niet eerlijk is of ga je dan ook naar de toekomst kijken om weer een stabiele inkomen te krijgen?
Als ik weet dat ik weinig kans maak op een baan die ik al jaren heb uitgevoerd. Moet ik dan niet eens gaan denken aan omscholing om meer kans te maken op een andere baan? öf zie ik nu juist kansen om wat voor mezelf te beginnen.
Iedereen die zijn baan (of andere levensveranderende omstandigheden) verliest die zal een emotionele curve mee maken. Daar bedoel ik mee dat je na relatieve rust in je leven een dip of dal in je emoties meemaakt en als alles weer op z’n pootjes terechtkomt dat je weer terugkeert naar die relatieve rust. Zo ook bij het verlies van je baan. In eerste instantie heb je vastigheid, waarna je een dip krijgt door het verlies van je baan, eerst is er ongeloof, dan is er woede en vervolgens is er berusting in de situatie. De berusting is het gevaarlijkst in dat traject. Blijf je er te lang, in negatieve zin, in zitten dan kun je depressief worden.
Maar in het algemmen is zo’n curve niks bijzonders, dit maakt iedereen wel een keer mee (denk aan stuk gelopen relaties). Jouw voorbeeld is een schoolboek voorbeeld van het begin van zo’n curve. De truc is alleen dat je de emotionele dip zo kort mogelijk maakt. Dat je niet te lang met zelfmedelijden blijft rondlopen. Want dat zijn meestal juist de momenten dat je niet de kansen ziet die er zijn of voorbijkomen.
Maar zoals ik al zei, ik kan niet voor jou of voor een ander spreken als ik zeg dat je nú je kansen moet pakken. Daar zijn teveel variabelen mee gemoeid. Je zal altijd voor jezelf die afweging moeten maken.
Maar wat ik wel zeg is dat MOCHT je er al aan zitten denken en zou je het WILLEN dan moet je nu heel goed je ogen openhouden.
En let daarbij vooral op dat je niet van non-argumenten ineens valide argumenten maakt. Dat is namelijk een valkuil waar veel mensen in vallen.
M.a.w. zelfkennis is een vereiste.
Rick dos zegt
Mijn comment is vooral bedoelD voor mensen die al een tijdje met HET idee Lopen om wat voor zichzelf te beginnen.
Maar goed, het punt is hopelijk duidelijk…
Fortuna zegt
Het is weer duidelijk dat caspertje niet veel kaas gegeten heeft van marketing, nationale economie èn wereldeconomie…
lincoln zegt
@Fortuna .. nou en .. dat maakt autoblog.nl beter dan anything else ..
hoeft teminste nooit met mooi/lelijk aan te komen hier ..
of zoals bij geenstijl in honderd varianten te lezen hoe dom iemand is ..
hier kunnen we zelf een topic af maken ..
heidekonijn zegt
@Lincoln
Dan heeft mijn leraar economie blijkbaar gelijk tot nu toe. Al begrijp ik wat je wil zeggen, het is wat simpel neergezet door me, maar ik kan moelijk beginnen met Keynes en zo alles uittypen.
Een week of twee geleden nog een analyst alles haarfijn weten voorspellen wat dit jaar gebeurde, in het programma ’tegenlicht’. Voorspelling opgenomen in januari 2008.