De CEO van Honda, Takeo Fukui, heeft officieel bekend gemaakt dat Honda Racing F1 in 2009 niet meer deelneemt aan de Formule 1. De financiële tegenwind zou de reden zijn, maar dat is natuurlijk nog niet alles.
De verkopen van Honda zijn in de VS met 30% terug gelopen, waardoor de Japanners beter op de centjes moeten gaan letten. De niet erg florissante resultaten van het afgelopen seizoen zouden ook zo maar een rol kunnen spelen. Honda werd 9e (op 11 deelnemers), net boven de toppers van het Force India F1 Team. Honda zal ook geen motoren meer leveren aan Super Aguri die overigens op de laatste plaats eindigde dit seizoen. Het team van Honda kan worden opgekocht door een andere partij, de grote vraag is wie. (via formule1nieuws.nl)
We, Honda Motor Co., Ltd., have come to the conclusion that we will withdraw from all Formula One activities, making 2008 the last season of participation.
This difficult decision has been made in light of the quickly deteriorating operating environment facing the global auto industry, brought on by the sub-prime problem in the United States, the deepening credit crisis and the sudden contraction of the world economies.
Honda must protect its core business activities and secure the long term as widespread uncertainties in the economies around the globe continue to mount. A recovery is expected to take some time.
Under these circumstances, Honda has taken swift and flexible measures to counter this sudden and expansive weakening of the marketplace in all business areas. However, in recognition of the need to optimize the allocation of management resources, including investment regarding the future, we have decided to withdraw from Formula One participation. We will enter into consultation with the associates of Honda Racing F1 Team and its engine supplier Honda Racing Development regarding the future of the two companies. This will include offering the team for sale.
In its third era of Formula One activities, Honda has been participating in Formula One races from the 2000 season, initially with BAR, by adopting a new format of jointly developing racing machines. Subsequently, in a move to meet the changing environment surrounding Formula One, we switched to running a 100% Honda-owned team commencing with the 2006 season.
Surmounting many challenges, the Honda Team achieved a Grand Prix victory in 2006, enabling Honda to receive overwhelming support from Honda fans around the world that were looking forward to greater success. It, therefore, has been an extremely difficult decision for us to come to this conclusion without having been able to fully meet the expectations of our fans.
By making the best of what we have learned during these times of economic turmoil, coupled with the spirit of challenge gained through active participation in racing, we intend to continue with our commitment in meeting new challenges.
Finally, we would like to take this opportunity to sincerely thank our fans and all those who have supported Honda’s Formula One efforts, including everyone in the world of Formula One.
Thank you very much.
Takeo Fukui
President and CEO
Honda Motor Co., Ltd.
savipe zegt
Spijtig voor een de sport dat een automerk ermee stopt,
torro rosso ofzo zou me weinig kunnnen schelen maar dit…
Rutger zegt
Misschien iets voor de boys van Spyker?? Of team schumacher??
Gert zegt
Jammer. Scheelt weer 2 auto’s (en als super aguri geen motoren vind, 4) op de baan. Verder geen echt gemis denk ik, vechten mee om de laatste plaatsen. Barrichello is toe aan zijn pensioen en Button is niet de belofte gebleken wat men hoopte. Al vond ik de auto’s vaak wel mooi.
Meintje zegt
Iets voor Pro-Drive? Ik las ergens anders dat Ross Brawn een motordeal met Ferrari aan het sluiten was.
Jos zegt
Jammer! maar Honda komt gelukkig weer met flinke straatracers,dus dat maakt weer een hoop goed.
Tom zegt
Ik hoop eigenlijk dat er eindelijk eens wat beweging komt uit het VAG kamp. Zou toch een mooie toevoeging zijn op hun huidige autosport activiteiten. Maarja, het risico zal wel te groot zijn.
Conundrum zegt
@ Gert
Super Aguri is al een poosje failliet.
Nick` zegt
Het gaat totaal de verkeerde kant op met de Formule 1, las net al het bericht dat Cosworth de standaardmotoren gaat leveren.
Supreem zegt
Puff Daddy/P Diddy/Diddy misschien?
Wat_een_gezeik zegt
@Jos, je bedoeld de Insight?? ;)
Jammer dat ze stoppen, zijn wel erg groot geweest in het verleden.
wapz zegt
@Nick
Deels waar, teams kunnen ze gebruiken, maar mogen net zo goed hun eigen motoren blijven gebruiken.
Laurens zegt
Kosten versus opbrengsten.
Er zijn denk ik weinig mensen die een auto kopen omdat het merk meedoet aan autosport. En de kosten van F1 zijn gigantisch. Alleen de topteams krijgen dat (misschien) terug via sponsoring.
Niet zo slecht derhalve dat men pogingen doet om een en ander goedkoper te maken, dat is waarschijnlijk de redding van deze klasse.
Maar voor Honda net te laat.
Sven zegt
ben benieuwd wie er nu zoveel geld wil uitgeven aan zo´n team in deze moeilijke tijden.
Mr. Marteen zegt
Misschien kan een familielid van Ken Tyrrell het weer terug kopen…
Eric zegt
De VAG-groep of Posche. Porsche met een eigen team zou wel eens mooi kunnen worden, alhoewel ze liever uithoudingswedstrijden rijden. Toch zijn ze met McLaren ooit kampioen geweest in de jaren ’80 met Niki Lauda en Alain Prost!
Testrijder Bruno Senna zit nu zonder zitje!!!
Dirk zegt
Eric. De VAG groep brand zich niet aan het project F1. Ook porsche heeft zijn prioriteiten niet bij f1 liggen.
Audi zit in de DTM en 24h races.
Porsche heeft de RS cups en de 24h races.
VW heeft de Dakar.
enz :P
niels zegt
Ze hoefden al geen motoren meer te leveren aan Super Aguri. Zelfs de financiele kraan hadden ze aan het begin van het jaar al dicht gedraaid. Daarmee wilde ik dus zeggen dat Super Aguri niet hele lang heeft meegedaan dit jaar en al ver voor de tweede helft van het seizoen failliet was.
Honda had een weg ingeslagen waarbij ikzelf dacht dat ze zeer competitief zouden worden in 2009. Ross Brawn aantrekken en de ontwikkelingen voor de auto van 2009 liepen ver voor opschema.
Het is jammer dat Honda eruit stapt… Honda was ook een topteam. Het budget was groter dan menig andere fabrikant. Daarbij komt ook nog dat ze bijna 200 miljoen dollar verlies hebben geleden afgelopen seizoen. Ook het ontbreken van vele sponsoren breekt het team ook op. Honda was zelf de grootste toeleverancier van finaniele middelen.
Ook is de F1 op zijn retour. Interesse wordt minder, kosten te hoog en de superioriteit met het naampje ‘koningsklasse’ is steeds midner te linken aan de Formule 1.
Wel denk ik dat de F1 nooit zal gaan verdwijnen en de samenstelling van teams etc zal altijd wel blijven veranderen….
Ergens zullen nog wel een paar stinkend rijke russen, chinezen of japanners zitten die snode plannetjes aan het verzinnen zijn om deel te nemen aan de F1.
dekster zegt
Ik kan m’n ogen niet geloven :shock:
“Honda zal ook geen motoren meer leveren aan Super Aguri die overigens op de laatste plaats eindigde dit seizoen.”
Super Aguri legde in het begin van dit seizoen de boeken al neer…
bramwillemse zegt
Goh, best even schrikken :|
Jammer hoor, was ondanks de slechte prestaties ene mooi team, met een unieke inbreng in de F1.. Vooral het feit dat Ross Brawn niet zijn kans krijgt om het team verder op te bouwen betreur ik. En ik hoop dat Button nog een kans krijgt om in Formule 1 te bewijzen dat hij het kan.. Voor Barichello zal dat er waarschijnlijk niet meer in zitten, maarja.
Weer 2 auto’s minder :(
Antoon zegt
Tsja het is jammer maar de hele F1 is naar de filistijnen aan het gaan.
Straks zijn het allemaal dezelfde auto’s met dezelfde motoren etc.
Ik ben benieuwd welke merken er dan nog over blijven.
Honda had wel een jaar door kunnen rijden met de doorontwikkeling van de huidige auto, maar er komen nu extra kosten voor ontwikkeling bij ( KERS, motor 3 ipv 2 races, etc ). Het is dus niet alleen maar de economische crisis.
Daarnaast vind ik dat KERS en minder downforce echt onzin. Is het de top van de motorsport of een kostenefficiënte alternatieve raceklasse? Ga dan lekker met 1.6D hatchbacks racen. Milieuvriendelijk zal het nooit worden.
CasperH zegt
Jammer, want het is een historisch merk voor de F1, maar ik zal ze eerlijk gezegd niet heel erg missen.
Rob zegt
De teams moeten alles zelf betalen terwijl de F1 organisatie dankzij de teams bakken met poen binnenhaalt. De F1 zou de teams tegemoet moeten komen met een vergoeding.
Trevor zegt
Meestal als er 1 schaap over de dam is volgen er meerdere… Zou me dus niks verbazen als er meerdere teams/merken zijn die zich terugtrekken uit de F-1.. Tja is natuurlijk vervelend voor de sport maar vindt de F-1 de laatste jaren door alle beperkingen enz toch wat minder leuk… Misschien dat ze eens moeten denken aan iedereen met een gelijk budget laten instappen en ook het prijzengeld op een andere manier moeten uitkeren…IPV allemaal dezelfde motor, enz….
Bert zegt
VAG in de Formule 1…. laat me niet lachen, dan zou zo maar blijken dat VAG heel niet zo innovatief is als dat mensen denken….Nee, VAG in de F1 gaat niet gebeuren.
Wel onwijs balen van honda, ik vind Honda toch wel een vaste waarde in de F1.
Ik zou me bescheuren als KIA dit team overneemt en dan beter scoort btw.
robbie zegt
@Wouter, Super Aguri is al een tijdje failliet ;) Er doen dus ook maar 10 teams mee aan de F1 :D
JanJansen zegt
Beste Bernie E,
Zou je de F1 weer innovatief willen maken net als vroeger? Dan hebben autofabrikanten zoals Honda ook nog iets aan de techniek voor in hun straat auto’s. Wellicht gaan ze de sport niet meer als kostenpost zien maar als investering.
met collegiale hoogachting,
Jan
Tommy zegt
VAG is wel de laatste die zich voor de F1 zou aanmelden. Dan kun je net zo goed meteen je geld in de sloot gooien. VAG bouwt veel liever exclusieve en exotische auto’s voor op de weg en daar zijn ze veromd goed in. Jammer voor Honda, nog even en de F1 is helemaal uitgestorven ben ik banh, iig steeds minder grote automerken.
Pieter-Jan zegt
@Tommy: VAG heeft enkele malen heel dicht gestaan bij een deelname aan F1. Er wordt gezegd dat de deelname van Audi aan de Le Mans prototype klasse begonnen was als F1-oefening.
Maar ik denk dat VAG pas zal deelnemen als ze zeker kunnen zijn van een winst. Als ze een “unfair advantage” kunnen vinden, zoals Audi dat heeft gedaan met Rally, IMSA en Le Mans. (telemetrie, AWD, turbos, directe injectie, diesel,…) Als Audi aan een kampioenshap begint dan weet je zeker dat ze met iets speciaals komen, en dat ze meedoen voor de hoogste podium plaats. Het regelment van F1 laat jammer genoeg niet veel creativiteit toe.
Martin zegt
Hadden ze misschien maar een echte sponsor op hun auto moeten zetten en zo nog wat inkomsten kunnen krijgen (ook al vind ik het idee van aandacht vestigen op milieu wel goed overigens!).
Maar eens zien welke kant het op gaat. Misschien willen nog wat mensen uit midden oosten investeren!
DavidZ zegt
Prima. Achterhaalde saaie “sport”. Win on sunday, sell on monday……tuurlijk jochies….
Ford heeft nog niet zo lang geleden in totaal ook een paar miljard in die onzin gestopt? Slim van ze…….niet.
Er is geen verband tussen succes in F1 en succes voor het bedrijf wat auto’s verkopen betreft. En de doorsnee klant die een nieuwe auto wil aanschaffen heeft compleet andere prioriteiten dan bedenken of het merk wel of niet met die onzinnige geldverslindende F1 meedoet.
Tijden veranderen, opheffen die meuk.
JanJansen zegt
@ DavidZ
quote -”Er is geen verband tussen succes in F1 en succes voor het bedrijf wat auto’s verkopen betreft.”-
Nou ik denk dat Ferrari het toch aardig doet. De auto’s gaan als zoete broodjes ondanks dat veel mensen ze niet eens echt mooi vinden.
Björn Borgmoer zegt
Enerzijds jammer, Honda was toch wel één van ‘de’ F1-merken in mijn optiek. Anderzijds zal ik die “Earthdream” BS niet bepaald missen, dat sloeg écht werkelijk nergens op!
James Hunt zegt
VAG zal niet zo snel in de F1 komen….grootste reden:
de Bugatti Veryon….al hun ‘extra’ centjes zitten in deze auto.
Tenminste, dat roepen de kopstukken van VAG zelf.
Doodzonde voor Honda.
Honda = F1 = Senna = legendarische momenten!!
maar ik denk dat meerdere teams/merken zullen volgen.
Ook Toyota heeft een heel groot marktaandeel in the States…..en laten ze daar nou net geen Aygo verkopen……de Prius doet het goed maar that’s it! voor de rest denk ik dat Toyota ook serieuze problemen heeft. (gelukkig hebben ze lexus nog).
Daarnaast zullen enkele teams flink in de problemen komen door hun sponsors, die deze crisis ook merken. en ook misschien niet kunnen betalen en vertrekken uit de f1.
Ik hoop het niet maar ik zie de F1 langzaam maar zeker grip verliezen op de zaak.
De toekomst zal het ons leren.
ju zegt
Ajajaj…. Het imperium van onze dictator Bernie valt stilaan uiteen. Ik denk dat Honda de crisis als een goed excuus ziet om er uit te stappen.
JPM zegt
Honda is een grote motornaam in de F1. Maar sinds ze op eigen benen staan stelden ze weinig voor eigenlijk.
Is er geen mogelijkheid voor BAR om terug te komen?
Citrofiel zegt
En met sponsoring kwamen ze ook al niet ver, dat is waarom die wereldbol op hun auto staat, was het niet?
Maarten zegt
Inderdaad, de Earthdream bakken waren om te janken, maar Honda heeft ook enkele van de mooiste en succesvolste F1 auto’s ooit:
zowel als team, als motorleverancier;
– Honda RA272, 1965, De sigaar. (Ginther).
– Williams Honda FW10, 1986, 1.5je met 1000pk. Canon versie (Rosberg).
– Mclaren Honda MP4/4 (1988) + MP/6 (1991).Marlboro versies (Senna/Prost).
– Jordan Mugen-Honda 198 (1998) Buzzin Hornet/B&H versie (Hill/R.Schumi).
– BAR Honda 002, 2000, Lucky Strike versie. (Villeneuve/Sato).
– Honda RA106, 2006, Lucky Strike versie. (Button/Barrichello).
Honda komt wel weer terug!!
shrink zegt
Een veelzeggend bericht. Als zelfs een grote speler als Honda eruit stapt….. Waar zal dat heen gaan de komende maanden!
J. zegt
De overnamegesprekken die gevoerd worden zijn alleen met privateers, zonder steun van een automerk dus.
Ross Brawn is aan het shoppen gegaan bij Ferrari, en wil daar een motorendeal mee sluiten, grote kans dat dit ook gaat gebeuren. Bij Ferrari is Force India weggevallen, dus ze hebben capaciteit over, en Brawn heeft nog goede contacten daar.
Nick zegt
@Bert: Je zult raar staan te kijken, maar met Cosworth was VAG al indirect motorenleverancier tot de overname door Mahle.
Lamborghini was ook motorenleverancier, Audi heeft in het pre-VAG tijdperk nog meegedaan aan de Grandes Épreuves van Grand Prix motor racing (Formule 1 voor 1950), Bugatti en Porsche hebben een hele rijke Formule 1 geschiedenis…
In Molsheim en Neckarsulm hebben ze testfaciliteiten waar ze bij Sauber en Williams van mochten dromen. Albert III is maar een lachertje om maar zo te zeggen.
Alleen missen ze een high-speed wind tunnel, maar die is nog in aanbouw.
VAG zou misschien nooit een winnend team zijn, mochten ze deelnemen aan de Formule 1. Maar de middelen en ervaring hebben ze zeker, en competitief zijn ze ook.
ML320cdi zegt
400 miljoen in deze tijd is ook wel een aardig bedrag! Het is zonde voor de sport maar, ben bang dat er nog wel meer zullen volgen.
Franco zegt
@Maarten,
Als Honda er nu de brui aan geeft, dan mogen ze van mij ook wel weg blijven!
Anders is het zo ongeloofwaardig, hoe mooi/succesvol de auto’s ook mochten wezen!!!
fructis zegt
wtf??nu waren ze net al jaren een geheel nieuwe auto aan het bouwen voor volgend seizoen en dan stoppen die flikkers er ineens mee
Nick` zegt
@ fructis
Met het bouwen van de auto gaan ze trouwens gewoon verder, in de hoop een koper te vinden ;)
Vindt de FIA ook maar een stel pikken, ze moeten eens ophouden met het iedere keer maar weer drastisch veranderen van de regels. Zo gaat de F1 kapot!
gogogomagazine.com zegt
Weer een mislukte F1 poging van Honda, vraag me af hoe lang het nu gaat duren voor ze weer een nieuwe poging gaan wagen.
LPJ zegt
@ JanJansen: inderdaad, en ook BMW, Mercedes, … stoppen er niet al dat geld in om gewoon voor het plezier 2 man te laten racen. Het draagt uiteraard bij tot het merkimago als je het goed doet in de formule 1, wat dan weer leidt tot betere verkoopcijfers. Als je echter als fabrieksteam op de voorlaatste plaats eindigt, tja … :)