Nee, dit is geen Morgan! Ons favoriete Japanse automerk heeft gewoon weer iets nieuws gemaakt, ditmaal een roadster op basis van de Mazda MX-5.
Mitsuoka haalt inspiratie uit Brits design. In dit geval combineren ze het met rij-eigenschappen van de MX-5, een auto waar vele liefhebbers erg enthousiast van worden. De Himiko heeft daarbij het geile klapdak van de Mazda mogen behouden.
De Himiko is overigens vernoemd naar een Japanse godin (lekkere leestip voor kerst), net zoals de Mitsuoka Orochi vernoemd is naar een achtkoppig monster uit de Japanse mythologie (via autofiends.com).
fre zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
J.R. Booij zegt
Huh? Autofiends.com? :-)
renaultfreak zegt
oeii dies lelijk, hopelijk komt die niet naar nl/eu
Erwin zegt
Ik vind dit nog enigszins een originele bak. Ok, hij heeft wat weg van een Morgan, maar qua combinatie ideaal. Een Brits design met de rijkwaliteiten van een Japanner.
JANUS zegt
So…
Heb ik ff wat gemist dan !
Sinds wanneer heeft de MX5 een stalen klapdak ?
Dat is zonde !
Deze Mistouka, ….. anders dan anders, dat wel.
Michiel S zegt
Een Morgan voorkant, met een tja… zagato(?) achterkant, ik weet het niet. Aan de ene kant is het heel mooi gedaan, maar heel lelijk. Aan de andere kant is het waarschijnlijk wel een auto die zijn uiterlijk waar maakt: een echte rijdersauto.
Erwin zegt
Andere velgen hadden hem zeker niet misstaan.
Tombnolz zegt
Dubbel gevoel, ’t ziet er niet afgrijselijk uit, met de MX-5 als basis werkelijk geweldig en dat interieurs hebben ze op een fantastische manier een retro-toets gegeven. Maar toch is het fake, fake omdat het in geen enkel opzicht authentiek Japans is. Doe mij dan maar zo’n écht ouderwetse Morgan.
Citrofiel zegt
Ik vind zowel de voor- als achterkant eigenlijk best leuk gedaan, maar dan kijk je naar de portieren, en dat middenstuk is zo overduidelijk MX-5 dat het contrast de auto weer lelijk maakt.
@ JANUS; Kijk, en dát is nou waarom je je hier vaker zou moeten vertonen! ;)
autoblogger zegt
@J.R. Booij: duidelijk geen primeur, autofiends had em gisteren al ;)
Jan C. zegt
Een woord: cool.
Klassiekerrally zegt
Dit vind ik eerlijk gezegd best een knap staaltje werk. De auto is niet echt lelijk, en de MX5 basis is nauwelijks te herkennen. De lange neus is goed gelukt, en de eerste associatie is inderdaad ‘Morgan?’. Pas wanneer je iets langer dan een halve seconde kijkt zie je dat dat niet zo is.
gerjan zegt
ouderwetse lijnen maar daar dan na deze tijd gemoderniseerd.
nu nog een 6 in lijn dikke motor erin en op de achter wieltjes!
en gen tam mazda blok!
Larrs zegt
Ik vind dit goed gedaan. Zou ook het zo willen hebben.
JJM zegt
oei, een wiesmann achterkant met een morganfront, dat is een slechte combi, en ze hebben het nog slecht gekopiëerd ook
VonStroke zegt
@Citrofiel: Naar het schijnt zijn de deuren en raamstijl de duurste onderdelen om te vernieuwen. (veiligheid) Daarom dat ze bij dit soort auto’s vaak erg herkenbaar blijven. Zie je ook bij veel Corvette’s.
Matthieu zegt
Zo lelijk vind ik hem nog niet.
De keuze van de MX-5 als basis belooft ook veel goeds voor de rij-eigenschappen.
Toch een van de betere coachbuilds.
Citrofiel zegt
@ VonStroke; Logisch is het ook wel, maar dat laat onverlet dat het jammer is voor het design.
Rick zegt
Achterkant is een wiesmann?
Wel een rare combo!
lincoln zegt
lef lef en nog eens lef .. voor de producent en toekomstige eigenaar ..
totaal ongeschikt voor hollanders dus ..
Rx-7/6Us Owner zegt
@ JANUS
hij is als roadster ‘soft dak’ en als roadster coupé ‘stalen klapdak’
Mairsil zegt
Ik ben normaal helemaal geen fan van deze look, maar ik vind dit erg knap gedaan, veel beter dan waar Mitsuoka meestal mee komt. Indrukwekkend! Enig idee wat je voor zo’n bodykit betaalt?
De meeste CCs hebben ook erg last van een massieve kont, dat is hier netjes gedaan vind ik.
Als je nou iets bijzonders wil hebben, maar ook niet elke 100 km stil wil staan met een historische brit, en ook geen 100.000+ kan betalen voor een Morgan, is dit helemaal geen gekke optie.
JanJansen zegt
Met dit lijstje heb ik wat hulp nodig (zonder er nou een waardeoordeel aan te hangen):
– koplampen Morgan Aero
– achterlichten Lotus 2 eleven
– mistlampen Rolls
– dashboard Jaguar
– grille?
…
Citrofiel zegt
@ Mairsil; Hier vind je iets over de prijs.
Fred zegt
Kankergeniaal! Wat een heerlijk merk is het toch!
rotorhead zegt
@J.R. Booij: heb je je eigen artikel nou al ’s gelezen? Staat wat tegenstrijdigs in.
tim-> zegt
Let eens op je taal Fred!
Snap niet zo goed wat die ziekte met geniaal en/of deze auto te maken heeft…
Over de auto,
Best netjes gedaan, maar niet mijn smaak. Ik ben geen fan van oude stijlen namaken. Het probleem daarvan is dat je het oude nooit kan evenaren…
rembo1987 zegt
@JanJansen
De koplampen komen van Mini ;)
carsofcoolhaven.nl zegt
Ik vind het wel erg acceptabel gedaan, eerlijk gezegd. Vreemd genoeg is het minst spannende het midden gedeelte met de deuren… Daar had niet iets meer spanning in moeten zitten op de een of andere manier.
Ik heb geen idee wat dit in real life voor emoties oproept, wellicht rij je wel enorm voor lul in een namaakbak als je het in het echt ziet, maar op eerste gezicht ben ik over de foto’s wel te spreken. Sterker nog, ik zou overwegen een dergelijke auto op mijn lijstje ‘fun-auto’s voor erbij’ te zetten, om mogelijk te kiezen als ik er het geld voor had. Ware het niet dat ik niet een dergelijk lijstje heb, omdat dat geld er toch nooit gaat komen… :-)
Ben zegt
Kleaudtsacqen.. Eerst maken ze een rip-off van Rolls-Royce en nu weer van Morgan… Lijken wel chinezen!
Emerald Green Jag zegt
Nou, de buitenkant vind ik er netjes uitzien. De velgen? Sja, spaakwielen zou perfect staan. Het is een geslaagde kleur, ja ingetogen chique. Jammer dat er geen foto is met het dak dicht.
Tot zover niets dan lof.
Maar dan het interieur! Wat een rommeltje! Een hoogst onrustig dashboard! En dan dat middenconsole! Bah! Vooral die zwart-plastic blob en dito klokken. Uechh! Dat doet afbreuk aan het geheel.
Ze hadden zich daar ook beter kunnen laten inspireren door the Old Boys from Britain!
Al met al: nice try boys, but you’re no Jedi yet!
Jandepandaman zegt
Nou, ik vind hem prima hoor!
Leuke combi van klassieke stijlcomponenten en moderne vormgeving.
Dat interieur mag nog wel wat geschaafd en geschuurd, maar ze hebben in ieder geval een goede poging gedaan.
Dus laat maar naar Europa komen en hier de wegen verfraaien!
BMW zegt
ZOOOO…. die is lelijk.
En als het dan toch moet, waarom hebben ze dan niet de soft top genomen?!?!
Yellomello zegt
Als hij nou op een Prius zou lijken zou hij mooi zijn… WAT? Ik maak een geintje, ik zou deze wagen graag hebben, hij is opvallend, leuk en rijdt als de beste!
Hiermee heb je gewoon geen dertien in een dozijn auto maar iets waarmee je je boven het maaiveld begeeft. (Al ben ik best blij met mijn dertien in een dozijn auto hoor :) )
$imon zegt
Voorkant zeer geslaagd, achterkant iets minder naar mijn smaak.
Ook het interieur ziet er op die ene foto goed uit. Wel beetje jammer dat de audioinstallatie “op zijn Japans” is geimpleteerd.
joep zegt
@JanJansen, zou dat dashboard niet gewoon van mazda zijn ;)
ronan zegt
Maakt dat bedrijf ook niet een jaguar mk2 op basis van een nissan micra? Zag er laatst een in laren nh geparkeerd staan. Gloof dat ze ook een fiat 500 replica op micra basis hebben.
topless zegt
Ik vind zowel de mx-5 als Morgan leuk, maar om ze nou te combineren? Het valt me wel op dat er best veel mensen het wel te pruimen vinden. Dat is wel eens anders met Mitsuoka. Overigens is volgens mij het vaste klapdak van de mx-5 niet van staal maar van kunstof.
Wouter zegt
Ziet er best wel mooi uit.
‘k Snap niet wat er ‘gepikt’ is. Een ontwerper van Volvo heeft het eens verklaard:
Elke wagen lijkt iets wel wat op een andere. Je gaat zelf herkenningspunten zoeken, en als die er niet zijn creëer je die onbewust.
Die koplampen zijn echt niet van een Mini, Porsche koplampen lijken meer op die van een Mini…
Er zijn echt nog meer wagens met zo’n achterlichten. Het past nu eenmaal bij zo’n design.
‘K vind ‘m er niet slecht uit zien, rijden zal hij ook wel goed doen.
DJD zegt
Moet zeggen, het kan een heel stuk slechter…
Michiel_vd_Brink zegt
@ Wouter: koplampen komen weldegelijk van de New Mini.
Achterlichten komen gewoon uit de catalogis van Hella.
Jaja, deze Mitsuoka is een echte Special Coachbuild!
Check: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=109&Itemid=1
Mardec zegt
Wow, vind het best goed gelukt :D de velgen idd..
Cantago zegt
Is dat Japans? WOW! Nog geeneens zo verkeerd, andere velgen er onder (je weet wel, van die britse met heel veel spaken) en ik zou er best een rondje in willen rijden:D
Danny zegt
mooi maar niet prachtig ik vind zo,n Telsa mooier .
Danny zegt
ze zijn bij het stuur vergeten het BMW logo eraf te halen