De specificaties van de volledig elektrische MINI E zijn heel behoorlijk te noemen. Het vermogen van 204 pk is goed voor 220 Nm koppel, een acceleratie naar 100 km/u in 8,5 seconden en een begrensde topsnelheid van 152 km/u. Beetje jammer is dat de achterbank volledig plaats heeft moeten maken voor de accu’s en de actieradius met 250 km ietwat aan de krappe kant is. Een apart detail aan deze auto is dat de remlichten ook kunnen gaan branden op het moment dat je het gaspedaal los laat en niet actief remt.
Dit heeft te maken met het Brake Energy Regeneration systeem dat de energie opvangt tijdens het vertragen en remmen. Bij auto’s met een verbrandingsmotor kennen we het “afremmen op de motor” principe, waarbij we het gas los laten en de auto vertraagt door de weerstand van de motor. Hierbij komt warmte vrij die ongebruikt verloren gaat. Elektrische en hybride auto’s kunnen ook “afremmen op de motor”, maar dit wordt bereikt met de weerstand van een dynamo die elektriciteit opwekt waarmee de accu’s worden opgeladen. Hoe groter de weerstand, hoe meer energie er opgewekt wordt en hoe sneller de auto vertraagt op het moment dat je het gaspedaal los laat.
Bij de MINI E schijnt de weerstand nogal fors te zijn, waardoor de auto duidelijk sneller dan gemiddeld vertraagt. De vertraging is bij de MINI E zo’n 0,4 g, terwijl dit normaal tussen de 0,2 en 0,25 g ligt. Dat vertragen gaat dus erg op actief remmen lijken. Dit kan voor een achterligger verrassend uitpakken wanneer de vertraging niet duidelijk zichtbaar is door middel van remlichten. Vandaar dat de MINI E in zulke gevallen automatisch de remlichten laat branden.
Wat ik mij dan afvraag is of het niet efficiënter is om de weerstand iets te verlagen zodat de remlichten niet hoeven op te lichten. Dit kost immers elektriciteit die niet ten goede komt aan het opladen van de accu’s. Bovendien lijkt het mij ook rustiger rijden, maar dat kan ik pas echt beoordelen als ik een keer in de MINI E heb gereden. (via: autobloggreen)
RobertJ zegt
ruik ik daar een rijtestverzoekje, daar aan het einde? (gezien een setje LED-remlichten maar een paar Watt verbruiken)
Lars zegt
apart verhaal die remlichten en vertragings dingen,
je zou zeggen dat ze bij BMW/ mini daar wel een oplossing voor kunnen vinden
RobertJ zegt
Maar ik ben ook benieuwd, want elektrisch rijden lijkt me niet verkeerd. Met 0.4G remmen is inderdaad redelijk fors.
Wanker zegt
@ RobertJ
Check deze video van de tesla, zelfde concept, vertraagd ook enorm
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/27/video-hoe-rijdt-dat-nou-zon-tesla-roadster
bozewolf zegt
Misschien heeft die vertraging iets te maked met de weerstand in de aandrijflijn ofzo? Heb verder ook geen verstand van elektrische auto’s wat dat betreft.
Daarbij, totdat er een elektrische auto komt met een fatsoenlijke actieradius en geen U-boot batterij aan batterijen ipv van bruikbare ruimte, blijft het een autootje voor de mensen die zich wel heel heilig voelen.
Leuk idee, niet praktisch, back to the drawing board!
Citrofiel zegt
Ik weet zeker dat deze forse vertraging een bewuste keuze is geweest, en daarmee ook het laden branden van de remlichten bij gas los.
IR zegt
absoluut niet want de energie die de achterlichten omzetten (nodig hebben) is een fractie van de energie die je kunt opwekken volgens het principe van de omgekeerde motor (als generator)
MR zegt
Hoop niet dat dit een trend gaat worden, sta dan namelijk nog langer in de file omdat er geremd wordt doordat de voorste auto zijn gas loslaat……….
Harry zegt
Lekker die remlichten zonder te remmen, ideaal om files mee te veroorzaken.
Jan Groothuijse zegt
152 klinkt niet begrenst, het klinkt gefaald.
Over de remlichten, lijkt me ideaal, ik zou het in mijn auto ook waarderen wanneer ik hoog in de toeren het gas loslaat dat de remlichten zouden gaan branden, dat left-foot-braking is ook niet alles.
Ben zegt
Tja, dan maar wat minder dynamo’s en dus minder weerstand, maar met minder weerstand dacht ik toch dat je meer rendement hebt, ook zonder dynamos.
Kees zegt
Lekker uitrollen lukt dus ook niet meer zoals ik begrijp.
w0o0dy zegt
De weerstand is zo hoog omdat de electromotor als generator wordt gebruikt. Daarmee worden de accu’s opgeladen en dat komt de actieradius ten goede. Best slim dus, maar idd wel even opassen en of je dit niet al irritant ervaart dat vraag ik me ook af. Maar goed, ik snap dit ding toch niet…. bijna 1500kg was het toch? Zinloos, dus.
NLX zegt
Ja maar je moet je wel realiseren dat elektromotoren behoorlijk wat wrijving veroorzaken zodra ze niet worden gebruikt.
Tombnolz zegt
Niets zo vervelend dan dames en heren die voor het kleinste beetje op de rem gaan staan. Gevolg: je gaat zelf remmen. Gevolg: je achterligger gaat remmen. Mogelijk gevolg: een file.
Om nu het nu zo ver te gaan drijven dat je auto al gaat remmen alvorens je zelf remt is gewoon te absurd! Afvoeren. En als ze het “probleempje” niet kunnen oplossen, dan moet die auto maar niet op de markt worden toegelaten…
BMW Sjaak zegt
Ik ben eigenlijk benieuwd wat de verhouding luchtweerstand, rolweerstand en weerstand van de motor is in de vertraging van een auto bij gas loslaten in de zesde versnelling vanaf 80km/h, dus met weinig toeren en relatief weinig weerstand van de motor en aandrijflijn. Ik vind de term ‘uitrollen’ beter passen dan het veel gezegde ‘remmen op de motor’ in dat soort gevallen. Ontkoppelt vertraagt een auto wel wat minder maar de grootste vertraging lijkt uit lucht- en rolweerstand te komen.
w0o0dy zegt
@Tombnolz: het is geen probleem, het is een bewuste keuze. Als ze daat niet zo hadden willen doen, dan hadden ze er een soort koppeling tussen gezet. Simpele constructie en electronisch aan te sturen.
Laurens zegt
Het ding lijkt ook wel een beetje op een accu. Paar polen (+ en -) op het dak en gaan.
Is al wat serieuzer dan een Tesla. Dit zal binnenkort wel in LA rondrijden met een “groene” filmster er in.
York zegt
@ Kees
Zet u in neutraal en je bolt uit he:s Met een motor van nu rem je ook enkel op de motor als je in een versnelling zit he…
Beetje nadenken voor je iets zegt…
Tombnolz zegt
@ wOoDy:
Ik wil dat van je aannemen. Maar ik blijf een fervent tegenstander van dit soort automobiele bemoeienis!
dotternetta zegt
Mijn Burgman650 remt ook harder af (op de motor) dan de gemiddelde motor. Ik gebruik ook vaak mijn remlichten daarbij om achterliggers er attent op te maken. Mooi zo laten bij de mini
dotternetta zegt
Trouwens een Mazda 626 verliest 40 pk in de aandrijflijn! Daardoor rem je dus af.
Bert zegt
0.4 G komt – uit het hoofd gerekend – overeen met van 100 naar 0 in 7 à 8 seconden. Als je daar achterop inrijdt, ben je een f*ing bumperklever.
Lijkt me trouwens – wel effe wennen – een intuitief systeem. Gas los = 0km/hr, volle gas = 152 km/hr. De auto doet de rest opdat de gevraagde snelheid zo snel mogelijk bereikt wordt. Dus gas volledig los is volle bak in de remmen – geen rempedaal meer nodig. Wil je rustig vertragen, dan moet je gewoon het gas (of de watts) wat trager lossen. Vooral voor noodstops lijkt me dit een niet te kloppen systeem. En efficient om dat vervelende bumperkleven er eindelijk uit te krijgen.
Harry zegt
@ Bert
Lachen als je voet van het gaspedaal afschiet.
Janjaapkarelkees zegt
Bij het afremmen op de motor wordt toch de kinetische energie gebruikt om de motor draaiende te houden? Waardoor het verbruik dan 0 is.
Harry zegt
Het remmen op de electomotor werkt perfect.
Ik rij al ruim 2.5 jaar een 106 electric met regenetif braking system.
Dan wordt de electromotor een dynamo en slaat de gewonnen enegie weer op in de accu’s.
Als je het goed uitkient hoef je zelfs je normale remmen niet te gebruiken en dus slijten minder hard.
Het is zde van die achterbank het h niet gehoeven om deze vol met acu’s te douwen.
Danny zegt
Rem je heel licht dan 1 ledje laten branden. Hoe harder je afremt des te meer ledjes zouden moeten gaan branden.Dit is een veel beter systeem.Op deze wijze kan je ook files voorkomen.
dennis zegt
bmw zelf heeft al twee-traps remlichten…gewone remlichten en noodstop heb je extra remlichten van de achterlicht naast de standaard remlichten dus krijg je gewoon een groter vlak als je remt…computergeregeld ;)