Automobilisten die de A10 rond Amsterdam op willen rijden, krijgen vanaf volgende maand te maken met stoplichten. Deze toerit-doseerlichten zullen op het merendeel van de 35 opritten(!) geplaatst worden. Dit moet ervoor zorgen dat het verkeer gedoseerd wordt toegelaten op de snelweg, zo meldt Rijkswaterstaat vandaag.
Volgens Rijkswaterstaat kan het zijn dat bestuurders bij de toerit-doseerlichten wat langer moeten wachten voordat ze de weg op kunnen (duh), maar zal de uiteindelijke reistijd op de A10 korter zijn en de doorstroming beter… Uiteraard!
Vanaf het voorjaar worden de doseerlichten overigens ook gekoppeld aan de verkeerslichten op de wegen naar de ringweg A10 toe. En die worden weer gekoppeld aan stoplichten in de stad. Zo zou het verkeer uiteindelijk beter moeten worden geregeld.
DRU zegt
Want dat helpt? Ik zeg A13 delft – rotterdam ..
Majinstar zegt
@t DRU: Tegen knooppunt nieuwe meer ( Richting Den Haag ) is geen enkele stoplicht bestand.
RobertJ zegt
jeeej, een rustigere A10 voor de mensen die erover moeten om van Zaandam naar Delft te gaan (bijvoorbeeld). Lijkt me een goed plan, want zo gebruiken de mensen de de A10 niet zo snel om naar de buren te rijden…
olivier zegt
ja en dan staat dus heel de binnenstad vast, omdat alle toegangswegen naar de ring toch al niet druk zijn…stroopt alles lekker op.
maak gewoon bij alle grote afritten mega garages en een tramhalte. Dat helpt tenminste!
Nee dat mag weer niet van de provincie..
GeoBem007 zegt
Idd.. Heb je files aan de opritten ipv op de autosnelwegen.. Heeeel snugger hoor lieve mensen..
En wie beheerst die lichten? Een wrede man met een knopje onder zijn vingers? Een computer die tilt slaagt? Niemand?
sacha zegt
@GeoBem007 & olivier:
Statistisch gezien zullen de files (wellicht) dan dalen omdat files buiten de rijkswegen niet meegeteld worden in de officiële statistieken (of filemeldingen). Ergo: Sigaar uit eigen doos voor de weggebruiker.
RP zegt
Goed plan, alle stoplichten op rood in de spits en dan zijn er absoluut geen files meer op de A10! Gewoon logisch nagedacht (*sarcasme modus af*)
Laurens zegt
Ik ben bang dat een computersysteem uiteindelijk toch beter in staat zal zijn verkeersstromen te beheersen, dan alle individuele bestuurders bij elkaar.
Bang omdat het hebben van inside informatie over die ene wel snelle route naar je werk dan niet meer werkt, bang ook omdat uiteindelijk die computer ook de rol van de bestuurder zal overnemen.
Alhoewel me dat dan wel de tijd geeft om ook tijdens mijn verplaatsing in een min of meer nog automobiel te noemen voertuig mijn geheel ongefundeerde meningen te geven. En die van andere “filebloggers” te lezen!
RobertJ zegt
@sacha: niet voor de mensen die niet uit amsterdam hoeven hoor…
vtec zegt
Laat ze maar eerst de overige stoplichten opnieuw instellen of wat dan ook. Bij elke stoplicht sta je 5 min. lang te wachten. Tenminste hier in regio Rotterdam vind ik het drama, zelfs als er geen overig verkeer aanwezig is.
VWR32DSG zegt
Ja dit gaat echt werken , net zoals de stoplichten rond de coentunnel….voor je de snelweg op bent ben je zo’n 15 minuten verder…en elk kruispunt in de stad staat vast omdat de meeste lekker midden op een kruispunt gaan staan….
lincoln zegt
only in the Netherlands ..
verkeers lichten op een snelweg !!
met een flitskast voor de nostalgie natuurlijk ..
Jesper zegt
Oja… Way da go, guys!! Alsof er nog niet genoeg file op de A9 stond… :?
En dan bij ieder stoplicht ook zeker weer een rood-licht flitser… nou voorruit.
Als ze ons dan maar beloven dat ze alleen ter controle van de stoplichten zijn, en niet gebruikt gaan worden voor andere Big Brother praktijken *kuch* :P
Jesper zegt
O dear, ik besef me nu pas hoe eng het eigelijk is wat ik net zei… :shock:
Eddy Cosworth zegt
Ben je nu al weer te laat, File ?
Nee geen files, wel 30 minuten voor het stoplicht gestaan!!!
Stilstaande auto’s, goed voor de CO2 uitstoot.
Goed nagedacht die ambtenaren, NOT
Emmanuel zegt
@Iedereen hierboven die maar wat uit zijn nek lult
Wie wat van verkeerskunde kent, kan niet anders bevestigen dat dit in theorie zou moeten helpen. Door ervoor te zorgen dat het aantal wagens op de snelweg constant net onder de verzadigingscapaciteit ligt, zou je geen files meer mogen krijgen. En kunnen er zowel meer auto’s/uur op de snelweg passeren én zijn ze sneller op hun bestemming.
Dat je aan het licht misschien even moet wachten klopt, maar je zal nog altijd een héél stuk sneller op je bestemming zijn dan wanneer je het hele traject file zou hebben.
Simpel gesteld: Je haalt het grootste debiet (in auto’s/uur) rond 70-90km/u. Files zijn qua debiet enorm inefficiënt, maar ontstaan vanzelf als de toevloed aan wagens te groot wordt. Dus wat doe je: zorgen dat de toevloed nooit zo groot wordt, dat er files ontstaan en het debiet drastisch daalt. Mits wat intelligente sturing kan je het debiet zo op elk moment maximaliseren, en geraakt iedereen relatief snel op zijn bestemming.
Uiteraard is er een groot verschil tussen theorie en praktijk, en ben dan ook heel benieuwd daar de uitkomst van deze ingreep. Maar dat ze theoretisch correct is, en niet bedacht is door een bende nietsnut-ambtenaartjes, dat kan niemand met kennis ter zake ontkennen.
Laurens zegt
@Emmanuel
Je hebt volgens mij gelijk. Als de snelweg stil staat, is het echt over en uit qua capaciteit van het wegennet. Ik probeer een gelijksoortige situatie te vinden, om het begrijpelijk te maken voor eenieder.
Misschien is je hart een goed voorbeeld. Is er een kransslagader dicht, dan ben je deaudt. Een kleiner adertje dichtgeslibt, dan merk je daar vaak niets van, en komt men er later pas achter als je echt wat aan je hart hebt.
Lullig is natuurlijk als jij het witte bloedlichaampje bent wat net in dat adertje rondzwom, en door het dichtslibben van de ader niet verder komt in je leven. Als je dan maar heel hard gaat schreeuwen en men daar naar gaat luisteren, kun je in je uppie een heel goed (en ook al heel oud) idee toch om zeep helpen.
Vervelend is ook dat de files gaan ontstaan op de toerritten naar de snelweg, en dat daar net de mensen wonen die gaan klagen dat er de hele tijd een file auto’s voor de deur staan te ronken. Klagen over files op de snelweg lijkt minder goed te werken, misschien omdat de snelwegen niet onder de verantwoordelijkheid van een gemeente vallen, en er geen politici op afgerekend worden.
Kees zegt
Idee vind ik wel oké. Mijn voorganger (Emmanuel) legt het heel mooi uit. Ik hoop dat het in de stad niet een chaos wordt. Sowieso zijn de files (hier, midden NL) meestal niet op de snelweg te vinden, maar bij afritten en knooppunten.
Laatst op een donderdagavond wezen winkelen in Amersfoort. Vanuit mijn woonplaats (Barneveld): A30-A1-A28. Om 19.00(!) stond het nog overal vast. Reistijd: 70 minuten. Sowieso staat knooppunt Hoevelaken altijd vast vanuit A1-A28 ri Utrecht. Onbegrijpelijk.
Volgende keer weer lekker binnendoor: 20 / 30 minuten.
Emmanuel zegt
Of vergelijk het met een olympisch zwembad. Als dat te vol zit kan niemand nog zwemmen. Als je het aantal mensen in het zwembad controleert, kan je er voor zorgen dat net iedereen mooi naast elkaar baantjes kan trekken. Je moet dan wel even wachten voor je er in kan, maar er wordt tenminste gezwommen :-)
Laurens zegt
Heb er nog een, de hoofdriool pijp naar de waterzuivering. Zit die verstopt, dan komt bij echt iedereen de stront uit de ‘oren”!
Als ze het hier dan nog niet snappen dan wordt de Toyota IQ toch geen verkooptopper ;-)
MrSelected zegt
Ik heb de voorbereidingen al zien staan. Ik vind het wel een goed idee!
Want nu krijgen we vanaf het stoplicht tot ongeveer mijn huis een file, waar ik lekker langs/tussendoor kachel met de motor om uiteindelijk zeer snel op een (waarschijnlijk zeer minimaal) minder drukke snelweg te belanden.
Timmie zegt
Ik vind dit een ZEER SLECHT idee… Stilstaan vlak voor de snelweg = traag rijden op het begin van de snelweg = verkeer (zwaar) hinderen bij invoegen. Ze zouden beter stoplichten OP de snelweg zetten, zodat de snelweg pakweg om ’t halfuur ontlast wordt. Natuurlijk moet er dan kilometers op voorhand gewaarschuwd worden dat er een stoplicht is natuurlijk…
Een betere ontwerper zegt
En dan gaat het niet tussen die stoplichten en het centrum toevallig helemaal vaststaan? Lijkt mij ook heel bevordelijk voor de uitstoot dat iedereen dan gaat staan wachten………
donkeyKONG zegt
Als mensen nu eens gingen werken waar ze wonen of wonen waar ze werken en het mogelijk was om om 11.oo het kantoor binnen te lopen en langer door te werken. sowieso,we hebben toch internet,wat moet je eigenlijk op kantoor?
Lijken mij toch echt de meest voor de hand liggende oplossingen, ik zou van de regering ook geen werkende oplossing verwachten, maar je eigen gedrag heb je natuurlijk wel in de hand. Ik ken mensen die meer dan 3 uur per dag besteden aan woon-werk verkeer, als ik die hoor klagen over files, denk ik bij mezelf verhuis dan sukkel, maar dat zal wel aan mij liggen.
paul zegt
wat een stelletje imbecielen zij het! nu zetten ze de hele stad vast en op de snelweg rijdt geen hond meer!
wimbers zegt
@laurens, klagen over ronkende auto´s voor de deur als je aan een snelweg woont..
wat mij betreft heb je dan geen recht van spreken. Je kunt ook in de polder gaan wonen.
super zegt
zal ook weer eens niet waar zijn, voor allerlei druppel op een gloeiende plaat technische shit is geld maar asfalt erbij leggen, ho maar.
Alle snelwegen in de randstad moeten gewoon 5 baans (per richting) worden, van al het wegen/accijnsgeld had dat al lang betaald kunnen worden.
Als ze dan nog aan de efficiency willen sleutelen met doseerlichten prima, maar laat ze nou eens ophouden met dat laatste honderste procentje efficiency te winnen op een wegennet met onvoldoende capaciteit.
super zegt
@donkeyKONG
de overheid heeft in de jaren 90 een “dynamische arbeidsmarkt” gepromoot, dat houd in dat je af en toe van werkgever verandert, en de “baan voor het leven” niet meer bestaat. Is helemaal prima wat mij betreft maar houd er dan wel rekening mee dat je niet elke keer met je werk mee gaat verhuizen.
bozewolf zegt
In theorie werkt het natuurlijk prachtig, maar kun je dit echt implementeren? Zonder grove, rare fouten?
Hoe ga je weten hoeveel auto’s er op dat specifieke moment op de snelweg rondrijden? Ik voel weinig voor een chip in de auto, om precies dezelfde big brother redenen die Jesper een paar posts terug aankaartte.
Rick dos zegt
Op deze topic reageren is net als een open deur intrappen.
Dit is alleen maar het probleem verplaatsen. Ik moet nog steeds een goed functionerende toerit doseringssysteem in Nederland tegenkomen.
….goh, sta ik toch ineens in de kamer….
Kor zegt
Hebben we dan niet ineens files voor het stoplicht?
Thom Holwerda zegt
Iedereen zegt nu van “hiermee verplaats je de file van de A10 naar de toeritten”… Maar, uhm, ik weet niet of jullie soms OP de A10 wonen, maar er STAAN al continu files op de toeritten. Probeer maar eens op knooppunt Badhoevendorp van de A9 op de A10 te komen.
Dat punt is overigens echt een hel voor 95% van de automobilisten in dit land, omdat ze niet kunnen ritsen. Je moet daar over een stukje van ~200 meter drie keer ritsen, en dat is toch echt drie keer teveel voor de gemiddelde Nederlandse bestuurder, die autorijden als een soort landjepik ziet. Maar goed, ik blijf stug netjes op tijd ruimte maken voor invoegende bestuurders, ook al snapt niemand DAT JE GOEDVERDOEMME NIET MET INVOEGEN MOET WACHTEN TOT JE ÓP HET VERDRIJFINGSVLAK BENT.
Ik voel wel wat voor een volledig geautomatiseerd wegennet. Mensen zijn te debiel om te autorijden, dus laat het dan maar door computers geregeld worden.
donkeyKONG zegt
@thom
ook waar, ik verdeel ze in 3 groepen.
De paniekerigen:
Zo gauw het bordje 1km in zicht komt flikkeren ze hem ertussen…plaats of niet.
De zichzelf en zijn auto overschattende premiumrijder:
die natuurlijk nooit achter een niet premium-merk zal invoegen en altijd doorrijd tot het einde van de strook, met als gevold dat iedereen achter hem in de ankers moet omdat ie het weer eens net niet haalt.
De verongelijkten:
Zij houden zich altijd aan de maximum snelheid, rijden dus op de middenstrook en maken geen plaats voor invoegers om die snelheidsduivels eens een lesje te leren.
thomas zegt
dit is helemaal niet slim want als je het verkeer laat wachten dan krijg je inderdaat heen files op de snelweg maar dan haan ze hun tijd verspillen bij het stoplicht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Pim Brussee zegt
Dat hadden ze 10 jaar eerder moeten doen.
kyanite zegt
Stoplichten? Wat zijn dat, die palen met 3 verschillende kleuren lampen heten nog steeds verkeerslichten of nog beter VRI (VerkeersRegel Installatie).
De oplossing om files op te lossen is openbaar vervoer minimaal verdubbelen, de prijs minimaal halveren en uiteraard ook het snel- en provinciale wegennet sterk uitbreiden. Met verkeerslichten red je het niet.
Joost Vervoorn zegt
Kyanite, je én-én-én aanpak herken ik. Helemaal eens. Onlangs heb ik daarover een interessant boek gelezen. “Infarct” geeft een mooie analyse van hoe het zover is kunnen (Poldermodel en Madurodambeleid) komen en wat er moet gebeuren om niet de komende jaren daverend tot stilstand te komen. Soepel geschreven, zonder dat het niveau borrelpraat is. Auteur Van Bussel adviseert: een veel betere inzet van (ook goedkoper) OV, het slim benutten van wat er aan infrastructuur ligt én het aanleggen van wegen. Bij dat laatste gaat het om dichten van gaten in het snelwegennet, verbreden bestaande wegen én zeker ook nieuwe wegen aanleggen. Daarbij moet vooral ook het onderliggende wegennet sterk worden verbeterd.