Slechts acht exemplaren van deze auto zullen losgelaten worden. Alle acht Caterhams zijn inmiddels verkocht, en dat is maar goed ook.
Als er ooit meer dan acht van deze auto’s rond zouden rijden is het volgens mij niet meer veilig op straat. De kans dat willekeurig middenklassers door zwarte projectielen doorboord worden met 240 per uur wordt gewoon te groot.
Het is geen praktische auto. De Caterham RST-V8 Levante is ook niet heel snel, met een top van slechts 240km per uur. Maar toch heeft het iets. Ruim een half jaar geleden werd de auto bekendgemaakt en acht mensen zijn dapper genoeg geweest om er een aan te schaffen. Dapper of gestoord is dan de vraag. Hoe moet namelijk die kleine Caterham ooit de onbeteugelde kracht aan de grond brengen? Hoe kan iemand deze auto meer dan één keer berijden? Dit schuift toch binnen tien minuten met tweehonderdveertig kilometer per uur van de weg af tegen een boom?
Ondanks het feit dat de Caterham uitverkocht is hoef je echter niet te treuren. Eenzelfde ervaring biedt ook Ariel. Voor zover bekend is de Ariel Atom nog steeds te koop, ook met V8 en zonder elektronische moederapparatuur.
Yuri zegt
Jammerr, egt een über vet ding.
En 500 pk en 500 kilo is ook niet verkeert.
AJ zegt
Specs?
GeoBem007 zegt
Doe mij de Ariel V8 maar :) Hier zijn veel Caterham-karakteristieken verloren gegaan, zoals dat 3voudig koplampje..
bozewolf zegt
Menace to road safety.
A8 4.2 zegt
@AJ
2.4 V8 supercharger
500pk
0-100 minder dan 3 sec
1000pk per ton
Nijntje zegt
[quote]AJ schrijft,
17 October 2008 om 18:37
Specs?[/quote]
HARD!
Achiel zegt
http://www.drivers-republic.com/dr_tv/index.cfm?videoid=95711530093d4639a50cfe8944855340&area=features Leuk ter zake doende filmpje, de Cathamaran is zeker niet waardeloos!
Lampuhkap zegt
HOLY CRAP :| hoor dat ding jenken :|
ZwerverRoodbaard zegt
Fokkin hell :D de achtervering is zelfs niet stijf genoeg :shock: elke keer als die schakelt zie je de voorkant naar beneden duiken. Uit een 2.4 ook gewoon 500 pk dat is gewoon insane !
C6.R zegt
Een moderne Hot Rod = cool!
bram zegt
Je moet niet vergeten dat je zomaar om een boom Hoeft te hangen, een Caterham heeft namelijk zoveel grip dat je wel echt raar moet doen om het zover te laten gaan. Maar dit is denk wel de meest monsterlijke auto van het moment!! wanneer gaat autoblog hem testen..
zed zegt
die mannen op dat filmpje rijden met z’n snelheid dan nog zonder helm. Very smart… Die paar keer dat ik met een kitcar heb kunnen meerijden, was een bril boven de 120 ook niet aangenaam meer
mattie zegt
Zit in deze caterham niet toevallig het zelfde blok als in de Caparo T1.
Super gaaf , maar voor de openbare weg een beetje te veel van het goede.
Linkador zegt
De 240 beperking is eigenlijk voor de betrekkelijke veiligheid. Ondanks de goedwillige mini voorvleugel blijft de Caterham uplift veroorzaken.
Hoe sneller het ding gaat, hoe lichter het is. Veiligheidshalve een dubieuze combo.
Maar de fun factor is er als bij geen ander!
Mijn oprechte wensen aan de 8 gelukkigen
MC zegt
Toch vind ik em onder in het toerengebied niet bijzonder snel optrekken. Nara mijn idee was het beter geweest als de turbo/supercharger iets eerder zou ‘meedoen’ want nu heeft ie een redelijk turbogat.
niet dat ie langzaam is, maar het kan altijd sneller ;D
Klassiekerrally zegt
Wat een lelijk ding…
Heb ooit een Donkervoort D8 Cosworth mogen rijden. Dat gaat met de helft van de paardjes al ongezond hard. En ik denk dat de wegligging met de V8 niet echt veel beter wordt? (of heb ik niet goed gelezen?)
Stephan Tast zegt
Iemand die iets van (de motor van) RS Performance afweet? Lijkt wel op een aangepaste F1-motor draaiend op wat minder toeren.
@MC: Een Caterham R500 levert inderdaad met de helft van het vermogen bijna vergelijkbare prestaties (o-60 mph in 2,88 sec oid).
w0o0dy zegt
De CSR260 variant heeft in de handen van de Caterham testrijder een 1:17,4 gereden op het circuit van TopGear. 0,2 seconden sneller dan de Koenigsegg …. deze v8 variant vertrouw ik niet zo in de bochten… zou liever een 2 liter atmosferisch met zo’n 250pk hebben…. snel zat.
Juicie zegt
Beetje vergelijkbaar met deze V8: 2 Hayabusa blokken aan elkaar!
http://www.h1v8.com/page/page/1562069.htm
Juicie zegt
Beetje vergelijkbaar met deze V8:
2 Hayabusa blokken aan elkaar gelast :P
http://www.h1v8.com/page/page/1562069.htm
Juicie zegt
Er rijdt trouwens al een Ariel Atom rond met deze Hayabusa V8 motor.
http://www.dpcars.net
Stephan Tast zegt
@Klassiekerrally: het V8-blokje weegt slechts 90 kg, als je daarop doelt.
w0o0dy zegt
@Stephan Tast: het gaat natuurlijk niet alleen om het gewicht op zich… (al is 90kg (zonder koppeling en versnellingsbak natuurlijk..) niet eens weinig in een auto van rond de 500kg rijklaar….
Ook de lengte en hoogte zijn van belang. Naarmate het gewicht hoger zit onder de motorkap zal de voorkant eerder de buitenkant van de bocht opzoeken. En als het blok relatief lang is zal het gewicht al snel teveel naar voren komen en ook dat kan het stuurgedrag beïnvloeden….
Niet zeker, maar het is wel de grote valkuil bij dit soort auto’s.
Mairsil zegt
@stephan tast
Het blok is gebaseerd op een 1-liter 4-cylinder 20-kleppen motorfiets-motor van Yamaha. De eerste versies waren 2 liter en draaide de volle 13000 toeren die de donorblokken ook konden. Uiteraard draaiden die nogal vlot in de soep, en inmiddels schijnen ongeveer alleen de cylinderkoppen nog orgineel te zijn. Maar het is dus wel een 11000 rpm 40-klepper.
Stephan Tast zegt
Thnx wOoOdy en Mairsil (het is overigens wel een 32-klepper).
Stephan Tast zegt
excuses, je had gelijk, het is toch een 40-klepper!
w0o0dy zegt
Dit is een v8 RST zonder turbo/compressor als ik me niet vergis…. snel zat en het klinkt geweldig! Op een racetrack zal er verdomd weinig zijn dat je nog voorbij komt als je er echt mee overweg kan…
http://www.youtube.com/watch?v=Mx62obeje0o
robbie zegt
@w0o0dy, die video staat ook gewoon op Autojunk hoor ;)
http://www.autojunk.nl/clips/view/147415
BOL zegt
Dat geluid :shock:
Is dit ook het blok wat Caparo gebruikt?
jack zegt
opzich als je de specs kijkt, dan heeft dit motor blok al verdomd veel weg van een f1 motor blok, van een aantal jaren terug…
zeer netjes..
RenesisHP zegt
Dat zijn pas toerentallen… :o
Hij ziet er overigens wel creepy uit. Lekker sinister. :| :shock: :twisted:
Heyhuub zegt
Dit blok is echter supercharged als ik het goed heb.
LJ zegt
heerlijk geluidje(H)
S.A.R.S zegt
@ BOL
De caparo gebruikt een 2.4 ltr v8 afkomstig van indycar’s
T-rocks! zegt
Van 0 tot 100 in minder dan 3 sec!!!
“een veyron slachter”
NLBUURMAN zegt
@ Jack,
een F-1 motor van heel lang geleden dan, eind 80-begin 90 waren er 1.4 turbo’s die idioot veel vermogen leverden….