Bijtellingsvriendelijk, maar bovenal ook redelijk saai. Dan heben we de Civic Hybrid (en de Prius overigens) toch redelijk omschreven. Toch verrassend om zoals op de foto hierboven een vliegend exemplaar te zien.
Dit is dan ook geen reguliere Civic Hybrid, maar een door Oaktec aangepakt exemplaar. De Engelse firma is al sinds 2004 bezig om hybrides geschikt te maken voor autosport. Samen met Lotus heeft Oaktec het hybride aandrijfsysteem aangepast om het geschikt te maken voor het betere rally- en race-werk. De elektromotor levert meer vermogen en er wordt aggressiever energie terug gewonnen tijdens het remmen.
Mr. Marteen zegt
En geloof mij, zodra deze techniek verder doorontwikkeld is , willen de heren rally rijders niet anders. Waarom? omdat het hoge koppel direct beschikbaar is. En dat is een belangrijke factor bij rallyrijden.
Mtkizle zegt
Hybride is de toekomst…En auto’s die op waterstof lopen ook maar dat moet nog door ontwikkeld worden maar 1 ding is zeker de toekomst ligt in Japan die gasten zijn nu daar veel verder dan de Europeanen qua technologie.
W!d zegt
ziet er toch nog een beetje suf uit :)
Chrisjuh zegt
Ziet er inderdaad suf uit maar in dit geval gaat het er puur om wat er onderhuids schuil gaat…..
dotternetta zegt
Lekker! CVT er op en knallen maar! CVT is echt geweldig en in combinatie met een elektromotor kun je precies alles op elkaar afstemmen en elektronisch regelen!
Mtkizle zegt
Nou Autoblog als jullie nog met awards komen en er een categorie tussen zit met ” Beste en Snelste reageerder van Autoblog.nl” wie zou dat nou weer winnen…
Breinstein zegt
@ Mtkizle: voorlopig hebben ze de voorsprong, maar hybride is maar een tijdelijke oplossing. Waterstof is DE oplossing, en daar lopen ze in japan weer jaren mee achter.
Leo zegt
@Breinstein
Waterstof lopen ze achter ? Hmm… Honda heeft de 1e en enige productie waterstof auto rondrijden op deze aardkloot… Verdiep je er wat meer in voor je wat roept… Google maar effe op Honda FCX… En nee, BMW heeft nog geen productierijp model…
tt zegt
Waterstof is een mogelijke oplossing maar dat is nu niet bepaald de makkelijkste stof om mee te werken..
In de eerste fase zie ik meer electrische wagen opduiken, en nadien eventueel een opkomst van waterstof, maar dat is zeker niet voor morgen.
Als je kijkt naar de verdeling ervan, dan is het creeren van een netwerk voor stroomafname veel sneller en makkelijker op te zetten dan stations voor waterstof. Essent is hiermee in nederland trouwens gestart met een proefproject.
Wat de toekomst zal brengen dat zien we dan wel… maar als ik nu geld moet inzetten gaat het naar 100 % electrische voertuigen.
W!d zegt
@Mtkizle: Saab Online iig als snelste
Honda R5 zegt
Oke standaard is een Hybrid is redelijk saai. Dat het ook anders kan zal ik vanavond op Autojunk laten zien. Heb de auto 1 week in mijn bezit en wil niets anders meer, fantastische auto :lol: !!!!!
Mtkizle zegt
@Breinstein
Daarom zeg ik ook waterstof moet nog door ontwikkeld worden :D
Als waterstof echt goed stabiel kan gehouden worden in een tank en aan alle veiligheids eisen voldoet dan is waterstof de beste wat er is qua brandstof.
Honda heeft al een waterstof model uitgebracht..Honda FCX Clarity
kost 1 miljoen Euro als ik ’t goed heb en is alleen voor de amerikaanse markt, omdat ze daar speciale waterstof tankstations hebben gebouwd alleen in de Staat California.
Mtkizle zegt
@W!D
En de beste??? :P:P:D:D
Antoine zegt
Het enige jammere is dat dit soort auto´s klinken als opgefokte naaimachines , wat voor mij juist een deel van de kick is om autosport te kijken.
Laurens zegt
Tsjernobyl heeft in de 80’er jaren (helaas) de verdere invoering van kernenergie op jaren achterstand gezet.
Toch is het misschien te hopen dat er een gelijksoortig ongeval met waterstof gaat plaatsvinden, om deze onzinnige en erg gevaarlijke energiedrager het museum in te helpen.
Mike zegt
Sjongejonge, altijd worden die hybridewagens afgekraakt… Plakken ze er stikkers op met een stoer verhaal eromheen, is het in een keer weer het beste en wordt het de hemel in geprezen.
JH zegt
Er rijden al een paar jaar BMW 7-series (vliegveld München, wat ook een waterstof tankstation heeft) rondt met een op waterstof aangedreven verbrandingsmotor. Overigens zijn er test gedaan met de “benzine”tank gevuld met waterstof en er is geen probleem kwa veiligheid. Een schone waterstof maatschappij zoals vele het zich wensen is eigenlijk niet haalbaar; alleen al voor de energie die nodig is om alleen de amerikanen op waterstof te laten rijden zouden ze in Amerika geloof zo’n 200 kerncentrales extra nodig hebben en aangezien elke kerncentrale zo’n 3 miljard euro kost kan je uitrekenen over wat voor kosten we spreken.
Overigens interessant is een experiment waar ze een Prius omgerust hebben op waterstof: http://www.techcommjournal.org/archive.php?articleID=285
Die reedt 105km op 1kg waterstof…
Jee-oekeloeres zegt
Neat!
Frostbite zegt
mmmm…
maar hoeveel onderdelen van de Japanse Type-R zitten hier in? :o
Stephan Tast zegt
@tt Bij Honda zijn ze het niet met je eens.
Volgens Masaaki Kato, hoofd van Honda’s research afdeling, kan de snelle invoering van plug-in hybrides tot een PR-ramp leiden. Honda werkt dan ook verder aan de waterstof branfstofcel, wat de fabrikant als minder technologisch uitdagend beschouwt dan de ontwikkeling van geavanceerde batterijen. Het probleem met lithium-ion batterijen is dat ze vergeleken met benzine per gewichtseenheid slechts de helft van de energie bevatten. De Japanse overheid heeft een ontwikkelingsprogramma voor batterijen opgezet om de energiecapaciteit te verzevenvoudigen en de kosten terug te brengen tot 2,5 % van het huidige niveau. Volgens Kato kan het nog wel even duren voor het zover is. (bron: Jalopnik – http://jalopnik.com/5053538/honda-thinks-plug+in-technology-not-yet-up-to-task)
Erwin zegt
@ Stephan Tast,
wat ik dan wel vreemd vind is dat op verscheidene sites vermeld wordt dat de nieuwe Type R een hybride zal worden.
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/226578/new_civic_revealed.html
tt zegt
@ stephan Tast
Ik ben er zeker van dat het ontwikkelen van betere batterijen makkelijker zal zijn dan het uitwerken en beschikbaar maken van waterstof voor de hele bevolking.
Zolas ik al zei, in een eerste fase is een 100 % electr. voertuig veel haalbaarder dan een waterstof versie.
Ik weet dat men volgende wagen 100 % electrisch is en men eletrische motor is ook in de bestelling…
BugattiV zegt
CVT is toch verboden in de F1?
Ben benieuwd waar een dergelijke hybride mag gaan racen…….
Super zegt
als die accubouwers nou eens wat zouden opschieten en wat betere capaciteiten/rendementen zouden realiseren…
Elektromotoren zijn namelijk ideaal voor de aandrijving van een auto; licht, extreem simpel, goedkoop, onderhoudsvriendelijk, altijd maximale koppel beschikbaar, zeer breed toerenbereik, tja wat wil je eigenlijk nog meer?
Ik zie (mits de accus verbeteren) veel meer in elektrisch dan in waterstof, bij waterstof heb je namelijk nog steeds die complexe verbrandingsmotor…
tt zegt
@ super
dat is ook een van de redenen waarom men geen electro motor wil. denk maar eens na waar je lokale autohandelaar geld mee verdient. Op de verkoop? ik denk het niet, de meeste die ik ken maken daar zelfs verlies op. De winst zit hem in het onderhoud en aanverwante diensten.
Bij een eletromotor valt dit bijna helemaal weg, en dat doet pijn in de geldbuidel….
JH zegt
Een auto met brandstofcellen dat waterstof als brandstof gebruikt heeft ook electrische motoren dus een electrische aandrijving…
Stephan Tast zegt
@tt Zelf moet ik er ook niet aan denken met een onder honderden bar druk staande waterstofbom onder mijn kont rond te rijden. Probleem met lithium-ion is echter dat de techniek al behoorlijk uitontwikkeld is (de efficientie neemt met nog hooguit 10% per jaar toe) en de veiligheid en milieuvriendelijkheid ook niet je dat zijn. Er wordt wel gewerkt aan alternatieven als bijvoorbeeld zilver-zink-batterijen (ZPower), maar ook dat zet nog geen echte zoden aan de dijk.
@Erwin U vraagt en wij draaien, Honda moet ook geld verdienen.
MATSS zegt
in zon dingetje zou ik wel willen rijden als het een beetje treffelijk vermogen heeft natuurlijk
MATSS zegt
in zon dingetje zou ik wel willen rijden als het een beetje treffelijk vermogen heeft natuurlijk
Tester zegt
over een jaar of 10 wellicht 20 rijden we 5000km op batterijen…beetje toekomst visie ! vrijwel geen onderhoud op de motor (geen bewegende delen dus vrijwel geen slijtage)….