Chrysler heeft van het succes van de smart niets meegekregen. Toen Chrysler nog gelukkig getrouwd was met Daimler, was de smart misschien wel hun grootste zorgenkindje. Tijden veranderen en het is Chrysler niet onopgemerkt gebleven dat het met de smart helemaal goedgekomen is. Chrysler introduceert nu de GEM Peapod, een volledig elektrisch smart-achtig autootje.
GEM staat voor GreenEcoMobility en is de naam van klein dochterbedrijf van Chrysler, gespecialiseerd in elektrische voertuigen. Het is de bedoeling dat de GEM Peapod ergens volgend jaar in productie gaat. Chrysler is sowieso op de elektrische toer.
Het bedrijf GreenEcoMobility werd in 1998 opgericht en heeft sinds die tijd de wereld verblijd met zo’n 38.000 elektrische voertuigen. Deze worden vooral gebruikt op militaire basissen en school campussen, in parken en stadscentra.
In het ontwerp van het dashboard is een plekje gereserveerd voor de iPod en er wordt naadloos geïntegreerd met de iPhone voor handsfree bellen. De Peapod wordt gefabriceerd van milieuvriendelijke en recyclebare materialen. Volgens Chrysler moet het design van de auto de milieuvriendelijke aspecten benadrukken.
De Peapod komt er in zes uitvoeringen: als twee-, vier- en zespersoons auto en drie zogenaamde utility vehicles. Van lekker scheuren is met max 40 km/u geen sprake, maar wellicht dat er ook snellere modellen zullen volgen. Op een volle acculading rijdt de Peapod hooguit een kleine 50 km. Dan moet ‘ie weer zo’n 6 tot 8 uur aan een 110 volt infuus. Ik zie het nog geen smart concurrent worden.
GEM Introduces Peapod Neighborhood Electric Vehicle – the Next Generation of Clean and Green Transportation – No Gas. No Emissions. Pure Electric.
* Chrysler LLC’s neighborhood electric vehicle gets a new name – ‘GreenEcoMobility’ – and new styling that will define and set a new standard for environmentally responsible vehicles
* Sleek, streamlined styling and breakthrough innovations converge in the next-generation eco-friendly car
* More to come as Peapod leads expansion of GEM’s ‘no-gas, no-emissions’ clean vehicle lineupAuburn Hills, Mich., Sep 23, 2008 – Clean and green transportation gets a new look and feel as GEM, a Chrysler LLC company, introduces the next generation of clean, gas-free and emission-free, battery electric vehicles.
The vehicle’s innovative, groundbreaking design, with its striking pod-like shape and sleek lines, reflects the environmentally friendly nature that has been the hallmark of GEM since its founding 10 years ago.
The user-friendly mood of the vehicle, named the GEM Peapod, is enhanced with the newly designed center console that will offer iPod integration, as well as hands-free operation of the customer’s iPhone. Other innovations include ergonomic, supportive, mesh seating, which enables air circulation for comfort and uses eco-friendly recycled and recyclable materials.
“We have evolved the GEM design language to better reflect its eco-friendly performance and its upbeat, positive image,” said Peter Arnell, Chrysler LLC’s Chief Innovation Officer who led the design process. “These vehicles use no gasoline and emit no pollutants. So whether it’s a trip around the neighborhood or the drive to school or work, the GEM Peapod is the ideal way to contribute to a greener planet, and a healthy lifestyle.”
GEM will also get a new name – GreenEcoMobility, Arnell said, signifying the company’s goal to redefine environmentally friendly vehicles.
Chrysler will show the styling model for the production 2009 GEM at the company’s headquarters Sept. 23. The re-designed GEM is scheduled for production in 2009.
The Peapod represents the first in a series of product launches that will redefine the future of electric vehicles, said the company’s CEO Bruce Coventry.
“With this next generation GEM, we will broaden the market for this clean, emission-free technology,” Coventry said.
In addition to the 2009 GEM Peapod neighborhood electric vehicle, Coventry said, GEM has plans to market a new light-duty, battery electric commercial truck and a larger city electric vehicle, with more range and performance. These vehicles are scheduled for production within the next year, he said.
Today’s GEM is the nation’s No. 1 zero-emission electric vehicle, with 38,000 produced and in use. GEM vehicles are used in settings such as city centers, planned communities, military bases, college campuses, corporate and commercial centers, and city, state and national parks.
“Over the past decade, GEM has established itself as the nation’s leading battery-powered, pure electric vehicle,” said GEM President and COO Rick Kasper. “We have done that by responding to the needs of our customers for safety, utility, versatility and performance in environmentally friendly vehicles.”
GEM cars are available in six models: two-, four- and six-passenger cars and three utility vehicles. GEM neighborhood electric vehicles have a top speed of 25 miles per hour, a range of up to 30 miles per charge (battery charge is extended through use of regenerative braking) and are street legal in more than 40 states. The vehicles can be recharged anytime, anywhere with a standard 110-volt outlet. Recharge time is approximately six to eight hours.
By replacing conventional vehicles, GEM vehicles can reduce overall emissions of pollutants, particularly during short trips when conventional vehicles create the most tailpipe emissions. GEM vehicles have been driven a combined 200 million miles and averted more than 150 tons of pollutants from reaching the air, while saving 10 million gallons of gasoline.
About Global Electric Motorcars
Global Electric Motorcars LLC assembles and markets neighborhood electric vehicles. The 10-year-old company is based in Fargo, N.D. For more information about the company and GEM vehicles, to build your own GEM or to locate a dealer, visit www.greenecomobility.com.
AriM6 zegt
Leuke auto voor in de stad.
Lekker klein.
Maar ik zou er niet voor mijn lol in willen rijden
G. de Groot zegt
Hoe krijg je daar dan weer zes personen in?
Stapelen?
Citrofiel zegt
Foutje: “hooguit een kleine 50 km/u.”
Maar dan niet in een uur… Ik neem aan dat er 50 km als actieradius wordt bedoeld, aangezien de top op 40 km/h schijnt te liggen.
-edit: helemaal juist. dat moet km zijn en niet km/u-
Citrofiel zegt
Het basisontwerp (hoog en smal) kan natuurlijk moeilijk aantrekklijk worden gemaakt. Toch denk ik dat ze een heel eind gekomen zijn. Op zo’n moeilijke basis hebben ze toch een aardig ogend karretje kunnen plaatsen.
AriM6 zegt
@ citrofiel
ik denk dat ze bedoelen dat je er 50 km mee kan rijden en dat ie dan weer aan de stroom moet.
@ G. de Groot
Daar zat ik ook al naar te kijken.
Geen flauw idee hoe ze dat gaan doen.
Dat je daarin met zijn 4re kan zitten vind k al knap
AriM6 zegt
ooh , ik moet wat vaker f5en denk k.
MATSS zegt
wie koopt dat dan denk ik bij mezelf
alleja tga verzekers nie goedkoop zijn,et ga traag,nie ver,moe 6 a 8u opladen
en nie te vergeten hij is LELIJK!
Tommy zegt
@Citrofiel: je hebt helemaal gelijk, net als de Smart en de Toyota IQ is deze auto smal, hoog en kort. Wat mij beterft is het niks meer dan een rijdende twee-zits bank met overkapping. Het is gepruts tussen een auto en een skelter in, nog even en het modellengamma van autoproducenten gaat vloeiend over van een drie-wieler met trappers naar een limo van ruim 5 meter met V12 onder de kap.
Roderik zegt
Foutje: “De Peapod komt er in zes uitvoeringen: als twee-, vier- en zespersoons auto.”
Ik tel er drie.
-edit: Niet zo snel, mijn zin was nog niet af.-
OT: Het lijkt me nou niet echt een auto waar veel markt voor is. Op 50km wegen houd je de boel al op. Met een iets hogere snelheid is het misschien wel een leuk alternatief voor de fiets voor de luiere mensen onder ons:P.
Lexus zegt
Het is een Golfkar met een vast dak. Punt.
(maar wel leuk, wordt zo toch niet geproduceerd, en al helemaal nietgekocht. denk ik .)
Mairsil zegt
Toen ik de afkorting GEM zag, dacht ik eerst dat het General Electric Motors zou betekenen.
Zou me ook niets verbazen als de afkorting daar vandaan komt, en ze later een wat marketbaardere uitleg er bij verzonnen hebben.
Verder vrij kansloos voertuig, wie zit er op een dure 6-zits electrische brommobiel te wachten? En al helemaal in de VS, waar heen en weer naar de supermarkt al gauw 50km is.
Een betere ontwerper zegt
Peepot? Piespot? Ja idd.
Dit ding heeft nodig een facelift nodig, als dat bij mensen het glimlachen wegneemt hopelijk dan ook bij dit soort misdingen.
Esprit_de_Flandre zegt
HAHAHA PeePot! zo’n ongelukkige naam. Hebben die mannen echt niet nagedacht? Niemand wil toch rijden in een pispot?
DAT zegt
Wat een jaren 90 vprmgeving. Alsof de Twingo net op de markt is.
Esprit_de_Flandre zegt
“GEM staat voor GreenEcoMobility”
Volgens de website van deze Chrysler-dochter staat GEM nochtans voor Global Electric Motors.
Verder hebben ze tot nu toe alleen nog maar handige kleine golfkarachtige dingetjes gemaakt, en dit ziet er al wat meer uit als een echte auto – hoe lelijk hij ook is. Maar ze moeten toch nodig iets doen aan die snelheid en actieradius.
Jerro zegt
Ik denk eerlijk gezegd dat het ding uit elkaar valt als je ‘eland-test’ roept……..
BaRa zegt
@ Jerro: Het ding kan niet aan een eland-test worden onderworpen, daar kan het niet snel genoeg voor rijden. Een eland-test wordt uitgevoerd aan een snelheid van ongeveer 65 km/u, de topsnelheid van dit voertuig ligt rond de 40 km/u. Dat is meer dan de helft te traag.
Gotty zegt
Nissan Pivo Anyone?
Willem vd Velde zegt
Peapod…. maak van de d een t en je hebt een pispot… En ben blij dat de ramen getint zijn, daar wil je niet in gezien worden toch??? :S
Erwin zegt
@ Willem,
je was me net voor, een pleepot op wielen, hahaha
timberleek zegt
ik wil er nog niet dood in gevonden worden.
eigenlijk een beetje een fiat multipla idee
veel te raar/hoog
DonSei zegt
lol… ik wist niet dat chrysler al in Aziatische handen was :P
damian zegt
-edit: nutteloze bijdrage-