Hadden we het zojuist nog over het nieuws dat Mercedes minder modelnamen wil, vervolgens komen er opeens afbeeldingen van een mogelijke CLK-opvolger tevoorschijn (oftewel een E-klasse Coupé / Cabrio). Op de autoshow van Parijs zal Mercedes deze “Concept Fascination” officieel onthullen, een shooting brake die uiteindelijk als E-Klasse op de markt moet komen.
Eigenlijk wisten we het al. In april van dit jaar schreven we immers over een studiemodel van een CLK Shooting Brake. Goede zet van Mercedes wat mij betreft, de Shooting Break trend zat er al een tijdje aan te komen, Audi had zelfs een leuke TT Shooting Brake concept maar die zal er waarschijnlijk niet komen.
Chrisy76 zegt
Best netjes :)
SjoerdV zegt
Whouwh! Doe mij die maar! Misschien nog wat lager op de poten, dan is ie helemaal af.
Net zo mooi als de CLS.
Ik ben overigens totaal geen Benz, cq Duitsers fan, maar dit vind ik echt een ganze mooie auto.
marnik zegt
Hell Yeahh :D
J zegt
Shootings breaks heb ik altijd al een vet concept gevonden jammer dat zo weinig het productie stadium halen ..
Red SGT. zegt
beetje lage R-klasse, alleen dan veel bruuter
Solstice zegt
Achterspatborden iets te dik aangezet. Voorkant is mooi! Als de nieuwe E hierop gaat lijken kan het nog wel ’s wat worden met ’s lands favoriete taximodel.
DVB9 zegt
Eindelijk stapt Mercedes bij de E-klasse af van het behoudende concept, en zullen ze in staat zijn om met dit model echt de 5 en de A6 te beconcurreren. Ik hoop dat die niet veel afwijkt van dit model, want dan komt het wel goed.
AutoInformatief zegt
Zeker een mooie concept zeg! Gelijk doorontwikkelen is mijn advies, als nu maar iemand zou luisteren……
Vind de voorkant wel een beetje erg Lexus aandoen ;)
wapz zegt
Wat een kansloos concept! Zo van, hee, de SUV is niet meer hip! Laten we een crossover tussen een doornormale stationwagon en een SUV maken, dan zijn we vet origineel! Wat krijg je dan? Een van de meest lelijke zijlijnen op een auto ooit. Moet je die achterste wielkasten zien, wat een gedrocht! En dan maar niet te beginnen over de kansloze achterkant.
bah!
Jesper zegt
Hardstikke mooie kar, maar die achterlichten lijken wel recht uit de schappen van Mazda te zijn gekomen, ik zeg niet dat dat slechts is overigens… ;)
ron zegt
mooi maar helaas is de achterkant wat japans
Edman zegt
Doe mij maar een E Shooting Break 63 AMG!
Hopelijk gaat Mercedes, net zoals bij de CLS, met genoeg positief commentaar deze in productie doen. Dat zou de moeite waard zijn, want hij is echt wel lekker.
Jeroen zegt
hij is best mooi alleen dat streepje tussen die lichten ziet er neit uit..
Citrofiel zegt
Heel mooi. Een shooting brake hoeft van mij niet zo nodig, maar de gewone station zal zo te zien ook wel goed ogen. :)
JzAero zegt
Damn die is echt zalig, geen woorden voor! Allermooiste benz tot nu toe..
MurcieBoy zegt
nee nee nee nee, ziet er niet uit. dat is gewoon een verlaagde R-klasse oftewel lelijk
Klassiekerrally zegt
Ooh, dat ziet er veelbelovend uit! Nu zou ik de :cloud9: smiley willen gebruiken!
Melvivio zegt
Hey hey, een paar embleempjes los fohnen en je hebt zo je eigen E Shooting AMG :D
Jhn zegt
Vin het maar een lilelijk ding
Audi Alami zegt
Ik ben een audi fan en ik blijf loyaal bij audi
maar GODDDDDDDAAAAAAAAMNNNNNNNNN, mensen van Mercedes bedankt voor de CLS en nu weer bedankt voor dit mooie concept
keep up the good work
Simpson zegt
ziet er wel leuk uit, ben wel benieuwd waar ze de achterdeuren laten.
Een betere ontwerper zegt
@simpson: als je híer achterdeure op zet heb je geen shootingbreak meer…
Wel leuk dat er nu echt een is, hij ziet er goed uit, en beter dan de impressie van een SLT, gebasseerd op de SLK uit 2004 dus.
Hij mag wel ietsie lager btw, hij doet me ook wel wat denken aan de F500 Mind.
DAMN zegt
Damn, ze kunnen dit beter de CLS shooting break noemen. Dit is na de CLS de mooiste mercedes in jaren tijd (na 1990). Mercedes bring it up!
Sjaakie zegt
Ziet er strak uit die E-klasse Shooting break, zo te zien zitten er sui-side deuren op (Rolls-Royce Phantom)
autoblogger zegt
Mercedes-Benz laat op de autotentoonstelling van Parijs (4-19 oktober) de ConceptFASCINATION zien. Voor het ontwerp kregen de designers “carte blanche” en het resultaat is een uitermate dynamische en praktische herinterpretatie van de klassieke shooting brake. Voor de afwerking hebben de ontwerpers zich laten inspireren door de luxe wereld van de paardensport. De ConceptFASCINATION wordt aangedreven door een nieuwe, ultrazuinige en schone viercilinder bi-turbo dieselmotor met BlueTEC en AdBlue-technologie.
De Mercedes-Benz ConceptFASCINATION valt in eerste instantie op door zijn gestrekte lijnvoering waarbij dynamiek en elegantie hand in hand gaan. Daarbij is de lijnvoering volkomen logisch: het ruime bagagecompartiment vloeit automatisch voort uit de boogvorm van het dak. Een ander kenmerkend stylingdetail is de sterke wigvorm, die nog eens wordt benadrukt door de scherpe vouw tussen de wielkasten voor en achter. De achterste wielkasten springen er door hun geprononceerde vorm nadrukkelijk uit – ze vormen een verwijzing naar klassieke Mercedes-Benz-modellen. En hoewel het designteam met de ConceptFASCINATION aan een vrije opdracht begon, heeft het ook bij dit studiemodel gedacht aan praktisch nut. Zo zijn de ramen (zonder stijl) volledig te openen – net als bij elke coupe van Mercedes-Benz.
Gezichtsbepalend
De Mercedes-Benz ConceptFASCINATION dankt zijn krachtige uiterlijk niet in het minst aan zijn opvallende front waarin een overduidelijke V-vorm is te herkennen. De designers houden vast aan dubbele koplampen, maar traditionele ronde vorm is nu ingeruild voor een markant design met rechte lijnen en scherpe hoeken. Deze koplampen maken gebruik van de modernste LED-technologie en van in C-vorm samengevoegde optische vezels die als dagrijverlichting dienen. De LED-mistverlichting is discreet geintegreerd in de chromen strip onderin de bumper. Ook in de achterzijde komt de V-vorm terug. De brede achterlichtunits maken eveneens gebruik van LED-techniek.
De luxe van mooie materialen
De lichte sfeer in het interieur van de ConceptFASCINATION komt voor een belangrijk deel op het conto van het grote glazen panoramadak. Voor het interieur heeft het designteam zich laten inspireren door de wereld van de paardensport. Dat komt onder meer tot uiting in de materiaalkeuze. Zo is de aluminium middenconsole afgewerkt met dik, donker leder, dat doet denken aan zadelleer. Ook de ruime toepassing van (walnoot)hout geeft het interieur een natuurlijke charme, terwijl aluminium afwerkingsdetails weer voor een hightech touch zorgen. In het dashboard komt de karakteristieke V-vorm ook weer terug. Zo staan in- en exterieur van de ConceptFASCINATION nadrukkelijk met elkaar in verbinding.
De luxe van een bijzondere laadruimte
Zelfs de laadruimte van de ConceptFASCINATION heeft een luxueus karakter. De laadvloer met een oppervlakte van circa 1 m2 is bijvoorbeeld uitgevoerd in hout en afgewerkt met aluminium beschermingsrails. De laadruimte herbergt enkele bijzondere verrassingen. Aan weerszijden van de laadvloer bevinden zich speciale compartimenten waarin verrekijkers en een digitale camera met verwisselbare Leica-lenzen zijn ondergebracht – onmisbaar voor een dagje op de paardenrenbaan. Na een druk op de knop komt in het midden van de laadruimte een in rookglas uitgevoerd tafeltje met een ge?ntegreerde humidor naar boven. Door deze tafel naar achteren te schuiven komt het koelvak voor drankjes en Champagne-flutes vrij.
Techniek van de nabije toekomst
De ConceptFASCINATION wordt aangedreven door een nieuwe viercilinder bi-turbo dieselmotor met een inhoud van 2,2 liter. Deze motor is zeer krachtig (150 kW/204 pk) en tegelijkertijd opmerkelijk zuinig. Dankzij BlueTEC en AdBlue-technologie voldoet deze motor tevens aan de strengste emissie-eisen. Deze geavanceerde motor wordt in de toekomstige E-Klasse geintroduceerd.
René zegt
Zou er voor mij dan toch nog een keer een Mercedes komen? Prachtige auto! Als dit de E wordt dan is het verschil wel mega met de huidige E!
RX-7/6UK Owner zegt
mercedes en bmw hebben teminste lef om in een minder gebouwt segment te komen of er zelf een te maken dat zie ik audi nog niet doen marjah iedereen die met een pc kan omgaan kan zijn eige audi ontwerpen ze zien er toch allemaal het zelfde uit.
primramessar zegt
Neeh, niet echt
F430Rijder zegt
Net een Civic uit 1994 van de achterkant. Niet geslaagd.
peter zegt
JaaaaaaaH, echt wel !!!
Einser zegt
Geen Mercedes fan, maar deze is moooooooi!
Maken, zou ik zeggen!
Maxim zegt
Prachtig!
Wilbert zegt
Kleine tip: het is ‘Shooting BRAKE’. Ondanks dat iedereen dat hier anders schrijft. (En nee, het heeft niks met remmen te maken)
Emile_Benz zegt
Nice! :D
Ook Balkie wil circuit Zandvoort behouden zegt
mercedes heeft ie lampen wel eens eerder gebrijkt bij een concept hoezo mazda
M Freak zegt
Alleen die auto komt er niet.
markieanta zegt
Het zijn gewoon Mazda6 achterlampen.
gwboes zegt
ik vindt het niiks maar wel mooie fiat velgen:
eddy rocket zegt
Ja, mooi autootje. Alleen zou ik er een achterbank in gooien en niet van die losse stoelen. Ook zou ik die achterlampen niet zo mazda maken. Ook koplampen zijn een beetje lexus GS450.. Verder mooie concept.
TBK zegt
Ooeeh, deze is vet. Hopen dat ze hem in productie nemen. Dat stripje metaal tussen de koplampen is een leuk detail imo. Ziet er goed uit! Nu nog een AMG versie :)
JOnas zegt
wohow, wat een bruut model!
Direct een productie model maken en uitbrengen die handel!!!
Cstyle zegt
De achterkant komt precies van de Opel (astra) tekentafel…
luc zegt
Ziet er goed uit, maar wat zien we straks terug?
Philippe zegt
Auto is origineel, voorkant vind ik zeer mooi, maar die achterkant? Als ik zo’n gedrocht voor mij uit zie rijden ga ik hem direct voorbij! Sorry Mercedes fans, ik pas hiervoor!
Richard Brunsveld zegt
Niet slecht, alleen de achterkant is gewoon een Mazda 6 Punt uit.
750i zegt
Vele malen lekkerder dan die Maserati die enige tijd geleden werd getoond.
Jorden zegt
@ 750i
Helemaal mee eens! die maser leek wel een lijkewagen! Deze bak is goed gelukt alleen jammer dat deze niet op de markt komt!!!
Pino zegt
zelfs Mercedes doet tegenwoordig aan plagiaat. —> gechopte agterlichten van Mazda 6
ML320cdi zegt
Mooie wagen,als ze deze voorkant nou op de R-klasse zetten is dat ook gelijk een mooie auto.
Mr_R zegt
Geniaal, schitterend, fantástisch! Echt wel heel erg mooi!
Ik ben eigenlijk geen Mercedes-fan vanwege het ouwe-lullen imago, de huidige duffe E-klasse, de zogenaamd jonge A-klasse die zo hoog is zodat alle ouderen ‘m kunnen kopen… maar dit ding; geniáál! Bij Mercedes denken ze pas echt out-of-the-box en dan krijg je dus echt fraaie nieuwe dingen zoals de R-klasse (die helaas veel te zwaar is), CLS en dit stoere ding. Ik wil er één!
Die nieuwe E-klasse voorkant (zal wel zo goed als 1-op-1 overgenomen worden) ziet er trouwens ook netjes uit!
Corvandegroppel zegt
Woow, deze ziet er wel een stuk beter uit dan die op die foto’s in dat blad een paar weken geleden
http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/14/eerste-afbeeldingen-van-de-nieuwe-e-klasse
Wat mij betreft mogen ze de voorkant houden, alleen de achterkant van deze ertegenaan plakken:
http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006/toekomst/0602mercesw-252133_enlarged.jpg
bouwman zegt
Beetje lexusdesign vind ik persoonlijk… Daarom niet slecht.
phantom zegt
wat is dit een vuile jatterij zeg! gewoon schaamteloos overgenomen van de bmw cs die vouw die onderbroken wordt door een bolling
Thibaut zegt
prachtig..!!
sjazz zegt
mooi. achterlampen iets minder maar verder mooie bak;
NovaStar zegt
voor 1 inch kleiner en iets lager op de pootjes zetten en hij is AF:D opwja en xenon:$
Peter v zegt
Geniaal.