Met een topsnelheid van minstens 260 km/u wordt de Ford Focus RS het snelste productiemodel dat Ford Europe ooit bouwde. En dat met alleen voorwielaandrijving.
De sprint naar de 100 kan in minder dan 6 seconden worden uitgevoerd, wat ongehoord snel is voor een voorwielaandrijver. Jost Capito, die leiding geeft aan het team van ingenieurs van Team RS over de Focus RS: “Wij geloven dat de nieuwe Focus RS de opvattingen over voorwielaangedreven auto’s met een hoog prestatieniveau zal veranderen door de manier waarop hij vermogen vertaalt in precisie, rijeigenschappen, grip en prestatievermogen.”
Om wegligging en tractie van de Focus RS op orde te krijgen monteert Ford o.a. een Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip differentieel. De wielkasten zijn verbreed om ruimte te geven voor de grotere spoorbreedte. Om torque steer tegen te gaan (wat sneller optreedt bij montage van een sperdif) heeft Ford een nieuwe voorwielophanging, ‘RevoKnuckle’ ontwikkeld die speciaal ontworpen is om instabiel stuurgedrag en andere stuurproblemen tot een minimum te beperken. Op papier klinkt het allemaal goed en gezien Fords reputatie voor het bouwen van scherp sturende auto’s, kijken we er naar uit om de Focus RS op de pijnbank te leggen.
Onder de motorkap is de 2.5 turbo te vinden die we kennen uit de Focus ST. Voor de Focus RS is de vijfcilinder verder verfijnd zodat er nu 300 pk en 440 nm koppel beschikbaar zijn. Ford beloofd ook dat dankzij de sound symposer het geluid bijzonder fraai moet zijn.
FOCUS RS: DE ULTIEME PERFORMANCE CAR VAN FORD
• Puur RS-vermogen: 300 pk en 440Nm maximumkoppel
• Ford Europa’s snelste productiemodel ooit – 0-100 km/u binnen 6 seconden, topsnelheid beoogd op minstens 260 km/u
• Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip differentieel
• ‘RevoKnuckle’-voorwielophanging voor nauwkeurige handling en gegarandeerde tractie
• Spectaculaire kleur ‘Ultimate Green’ gaat in productie
• Prestatiegericht designDe legendarische, sportieve Ford RS is terug en is nu sneller dan ooit. Dit is het snelste productiemodel dat Ford Europa ooit heeft gebouwd.
Ford bevestigt voor de Focus RS een beoogde acceleratiesnelheid van 0-100 km/u binnen 6.0 seconden en een topsnelheid die minstens 260 km/u zal bedragen.
Voor de ingenieurs van Team RS onder leiding van Jost Capito, Vehicle Line Director for Performance Vehicles bij Ford Europa, is dit slechts een deel van het verhaal. Capito: “Wij geloven dat de nieuwe Focus RS de opvattingen over voorwielaangedreven auto’s met een hoog prestatieniveau zal veranderen door de manier waarop hij vermogen vertaalt in precisie, rijeigenschappen, grip en prestatievermogen. Het is het snelste en meest indrukwekkende productiemodel dat Ford ooit heeft geproduceerd en toch is deze auto ook zeer geschikt voor alledaags gebruik.”
Voordat de bijzondere nieuwe Focus RS in zijn definitieve gedaante begin 2009 op de markt komt, zal hij, na zijn debuut in Londen in juli, vertoond worden op de autosalon van Parijs van 2008.
Het licht op groen
Kopers van de Focus RS kunnen bij de marktintroductie uit drie carrosseriekleuren kiezen. De spectaculaire metallic groene kleur van de conceptversie die in London is geïntroduceerd wordt ook leverbaar op het productiemodel. Deze kleur is een moderne vertaling van het groen dat door Ford werd gebruikt in Le Mans in de jaren ’70 en is een weerspiegeling van de uitmonstering van de huidige Focus WRC auto´s. Om de voor de hand liggende overeenkomsten tussen de nieuwe Focus RS en de Focus RS WRC en, ook belangrijk, het universele partnerschap en de samenwerking met BP te benadrukken, zal deze nieuwe kleur ‘Ultimate Green’ gaan heten.De Focus RS zal ook verkrijgbaar zijn in ´Performance Blue´ en Frozen White´´ waarbij gekozen kan worden voor een op de carrosseriekleur afgestemd blauw of groen interieur. Bij alle drie de carrosseriekleuren kan ook gekozen worden voor een volledig zwartlederen interieur.
Voor liefhebbers van sportieve auto´s zal deze nieuwe Focus RS een welkome aanvulling zijn. De nieuwe Focus RS is de tweede Focus die de benaming RS draagt en belooft een veelbelovend nieuw hoofdstuk te zijn in de 40-jarige geschiedenis van de Ford RS dat eind jaren zestig in Duitsland is begonnen en in 1970 in heel Europa aan populariteit won met de introductie van de Escort RS1600.
Originele RS-uitstraling en styling
Voordat de wielen ook nog maar één omwenteling hebben gemaakt, straalt de nieuwe Focus RS reeds de sportieve, ‘vervaarlijke’ uitstraling uit van een ware Ford RS. De duidelijk zichtbare stylingdetails zorgen voor een indrukwekkend uiterlijk en beloven een spectaculaire rijervaring.De Autosalon van Parijs geeft een voorproefje van de bedoelingen van het ontwerp voor een definitieve productieauto, maar omdat hij nog in ontwikkeling is, kunnen enkele laatste details nog veranderen voordat de werkelijke productie van start gaat.
De geheel nieuwe voorbumper van de Focus RS is uitgerust met een diepe voorspoiler met een grote onderste grille in een verlengde ovalen vorm.
Het stijlvolle ovaal, dat is afgewerkt in hoogglanzend zwart, is een weergave van het recente kinetic Design.De verchroomde, katachtige xenon-koplampen hebben een zwarte behuizing met een uniek designkenmerk. De voorkant is afgewerkt met een hoogglanzende zwarte strip aan de bovenkant van de motorkap en met geïntegreerde mistlampen in diepe behuizingen.
De twee klassieke ventilatieopeningen op de motorkap vormen een verwijzing naar het vermogen van deze Focus en zorgen er tevens voor dat de motor op de temperatuur blijft.
De Focus RS is voorzien van extra grote wielkasten vanwege de grotere spoorbreedte Achter de voorste wielkasten zijn driehoekige ventilatieopeningen met RS-logo aangebracht. De buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers zijn afgewerkt in zwarte hoogglanslak.
In de extra grote achterbumper is een grote venturi tunnel verwerkt, die in zwarte hoogglanslak is afgewerkt. Aan beide zijden van de venturitunnel bevinden zich indrukwekkende, verchroomde uitlaten die de auto een zelfbewuste uitstraling geven.
De unieke, zwarte RS-achterspoiler doet sterk denken aan zowel de spoiler van de vroegere RS-modellen als die van de in de rallysport zo succesvolle Focus WRC waarop hij is geïnspireerd.
“Het is van essentieel belang dat een Focus RS op een Focus lijkt en op een RS – hij moet volgens de RS-traditie bijzonder, opvallend en open zijn in zijn ontwerp, maar hij moet ook tegemoetkomen aan de moderne wensen van de Focus-klanten. Bovendien moet hij zowel een duidelijke vooruitgang laten zien ten opzichte van de Focus ST als duidelijke overeenkomsten vertonen met dit model,” zegt Stefan Lamm, Chief Exterior Designer, Ford Europa.
Sportief interieur
In de auto wordt het thema voortgezet door middel van een uniek en sportief interieur dat is ontworpen om klanten aan te spreken en onvervalste sportieve prestaties te combineren met een gevoel van stijl en kwaliteit.De cabine wordt overheerst door hoogwaardige, op maat gemaakte Recaro sportstoelen die speciaal zijn ontworpen en bekleed voor hoogwaardige steun zelfs wanneer er vol vuur gereden wordt. De stoelen zijn afgestemd op de kleuren van het exterieur met zwartleren accenten en ‘RS’- en ‘Recaro’-logo’s gestikt in de rugleuningen.
Ook op andere plekken geven de kleuren een nieuwe sensatie aan het interieur van de Focus. Voortbouwend op het sportieve thema van het interieur van de Focus ST, wordt er in deze auto nog meer gebruikgemaakt van accenten die zijn afgestemd op de carrosseriekleur, details van geruwd aluminium en een in het oog springende sportieve styling. Zelfs de achterbank is gemodelleerd met hogere polstering aan de zijkanten en een afwerking van microvezel zodat deze lijkt op de voorstoelen en er zo een vierzitsauto wordt gecreëerd.
Het interieur is afgewerkt met sportieve, doch stijlvolle materialen en RS logo´s. De zwarte hemelbekleding benadrukt het sportieve cockpit gevoel. De RS versnellingspookknop, het RS driespaaks stuurwiel en de aluminium pedalen herinneren de bestuurder er telkens aan dat dit geen standaard Focus is. De sportieve cabine van de Focus RS wordt bekroond door een extra instrumentenpaneel met drie meters, waaronder een voor de turbodruk. Deze is op ooghoogte van de bestuurder op de middenconsole geplaatst.
Krachtig RS-hart
Het hart van de nieuwe Focus RS is een speciaal ontwikkelde versie van de vijfcilinder Duratec 2.5-liter turbomotor. Het hoge prestatieniveau van deze nieuwe motor wordt verzorgd door een vermogen van maar liefst 300 pk en een koppel van meer dan 440 Nm. Dit zorgt voor een uitstekende verhouding tussen vermogen en gewicht.
Zulke duidelijke verbeteringen zijn niet alleen maar het resultaat van een veranderd motorbeheersysteem en turbocompressor: beginnend met het Duratec 2.5-liter blok, hebben de technici van Ford RS unieke nokkenassen ontwikkeld, een verbeterde cilinderkop en -pakking, en een verbeterd inlaat- en spruitstuk voor de auto.Bovendien zijn er gedetailleerde metingen gedaan zodat de RS-liefhebber van een geluid kan genieten dat precies past bij de indrukwekkende prestaties van de Focus RS. Een speciaal afgestelde ‘sound symposer’ leidt bepaalde geluiden van het inlaatsysteem naar het compartiment van de inzittenden terwijl het RS uitlaatsysteem een bijzonder sportief en imposant geluid voortbrengt.
Een tractie ‘Revo’-lutie
Van het begin tot het einde van de ontwikkeling van de Focus RS, is Capito en zijn team scherp gefocust op het creëren van uitstekende prestaties en tractie.Verschillende innovaties, ontwikkeld naar aanleiding van feedback van klanten op eerdere sportieve Ford-auto’s, hebben ervoor gezorgd dat de technici van de nieuwe Focus RS een auto met voorwielaandrijving konden blijven maken met een limited-slip differentieel terwijl er toch veeleisende doelen zijn behaald op het gebied van tractie, handelbaarheid en de besturing.
Verder is de nieuwe Ford Focus RS uitgerust met een innovatieve voorwielophanging, ‘RevoKnuckle’ genaamd, speciaal ontworpen om instabiel stuurgedrag en andere stuurproblemen tot een minimum te beperken.
‘Torque steer’ – de invloed van koppel op het sturen in auto’s met voorwielaandrijving – kan zich voordoen bij krachtig versnellen, het nemen van bochten of het rijden op een ongelijk wegdek, als het koppel op de aangedreven wielen groter is dan de grip. Het wordt gekenmerkt door plotselinge reacties in de besturing.
In de Focus RS werkt de RevoKnuckle samen met een Quaife automatisch limited-slip differentieel voor koppelcorrectie. De ingenieurs van het Ford Team RS hebben nauw samengewerkt met het Ford’s Advanced Research Centre in Aken om speciaal voor de sportieve Focus RS de RevoKnuckle-technologie te ontwikkelen. Deze staat de eenvoud van een traditionele McPherson veerpootopstelling toe, maar met geometrische instellingen die instabiel stuurgedrag en stuurproblemen vanwege het hoge koppel minimaliseren.
“De Ford Focus is een uitstekende basis voor een sportieve auto – hij is wendbaar, heeft een hoge reactiesnelheid en is stabiel,” vertelt Capito. “We hebben lang nagedacht over hoe we deze kenmerken het best konden verbeteren voor een sportief model. Ons werk heeft duidelijk uitgewezen dat onze aanpak in het combineren van een fijn afgestelde RevoKnuckle met de Quaife-differentieel een ideale oplossing is voor een sportieve auto met voorwielaandrijving, zoals de Focus RS.
“We hebben ook nog nagedacht over vierwielaandrijving, maar door deze elementen samen te voegen en af te stellen en te combineren met de expertise die Ford heeft in toonaangevend rijgedrag, geloven we dat we het gewicht van vierwielaandrijving van de auto hebben kunnen wegwerken en nog steeds een topevenwicht tussen grip, handelbaarheid en hebben kunnen leveren.
“Het resultaat is een lichte auto die de juiste combinatie levert van grip en messcherpe controle, op een manier die niemand verwacht had van een voorwielaandrijving,” besluit Capito.
Dynamisch, wendbaar en met een groot reactievermogen
Een echte Focus RS zou de reputatie die de Focus heeft op het gebied van snel, precies rijgedrag moeten handhaven en zelfs verbeteren en de aanzienlijke inspanningen van de technici hebben ervoor gezorgd dat de Focus RS daar ook in is geslaagd. De ontwikkelingen op het gebied van de rijkwaliteit van de Focus RS zijn onder andere een 40 mm groter spoorbreedte, sterkere en langere aandrijfassen, verbeterde veren en dempers en een dikkere en langere stabilisatorstang achter. Bovendien is het stuursysteem zo afgesteld dat deze een scherper stuurrespons biedt en bijzonder precieze feedback.De remmen zijn ook verbeterd waardoor er effectiever gestopt kan worden op de weg of op het circuit. Grote remklauwen komen tevoorschijn achter de bijzondere 19″ wielen met 235/35 Continental banden die zijn voorzien van laag profiel.
Voor de Focus RS is er ook een speciale versie van het Ford ESP-systeem ontwikkeld dat een sportieve rijstijl toestaat zonder dat het geactiveerd wordt. Intensieve arbeid om het rijgedrag van de auto te verbeteren, heeft ertoe geleid dat het ESP-systeem volledig kan worden gedeactiveerd. Dit zal met name worden gewaardeerd door ervaren bestuurders en wanneer er op een circuit wordt gereden.
“We verbeteren alle kenmerken van het rijgedrag van de Focus RS zonder ESP, zodat we de natuurlijke reacties kunnen aanscherpen en niet het ESP-systeem nodig hebben om te helpen met het rijgedrag. In de Focus RS is ESP er puur voor de veiligheid,” legt Capito uit.
Betrouwbaar en duurzaam
Voor het creëren van de nieuwe Focus RS, moet het team van technici aan dezelfde strenge eisen voldoen op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid als voor de andere modellen van Ford.Ondanks de vele op maat gemaakte technische en stylingelementen, zal de Focus RS volledig worden geproduceerd op de grootste Focus productielijn in Saarlouis en geleverd worden met een standaardgarantie van Ford Europa.
Bijzonder erfgoed
Omdat hij een echte Ford RS is én lid van de Focus-familie, symboliseert de nieuwe Focus RS een belangrijk moment in het erfgoed van beide namen.Het is tien jaar geleden dat de Ford Focus voor het eerst aan de wereld getoond werd op de Motorshow van Genève in 1998 en daarmee effende hij de weg voor een serie Ford-modellen waarvan het uitzonderlijke ontwerp niet onderdeed voor het uitstekende rijgedrag.
Sindsdien zijn er meer dan 5,4 miljoen exemplaren van de Ford Focus in Europa geproduceerd, waaronder in Rusland, en wordt de auto ook geproduceerd en verkocht in Noord-Amerika en Azië. De nieuwe Focus RS betekent ook de terugkeer van het beroemde, maar zeldzame Ford RS-logo dat voor het laatst werd gebruikt in de eerste generatie Focus RS in 2002 en dat een indrukwekkende geschiedenis heeft die 38 jaar teruggaat en onder andere de Fiesta, de Escort en de Sierra omvat.
“RS is een uniek onderdeel van het sportieve erfgoed van Ford en de Focus heeft een belangrijke rol gespeeld in het behalen van de uitmuntende reputatie van Ford op het gebied van rijdynamiek. De vernieuwde Focus RS zal beiden omvatten en roemen: hij is een echte RS en een echte Focus en ik ben ervan overtuigd dat hij op geen van beide punten zal teleurstellen,” concludeert Capito
RTS zegt
Lekker hoor, en dat op de voorwielen..
RobertJ zegt
hmmmmmmmm, 300pk op 2 bandjes, hmmm (denkt aan Vectra OPC)
FiXeR zegt
RobertJ, ik denk eerder aan een Volvo. Het is ook een Volvo moter!
VWR32DSG zegt
Hhmm ik zou er wel is naast willen staan met de R32 , denk dat de focus alleen maar blijft spinnen met zoveel vermogen op de voorwielen :O
S.A.R.S zegt
Vette bak, vooral in die kleur, maar dat interieur !!!! had echt beter gekund, ziet er goedkoop uit
focus_st zegt
hmmm, het wachten duurt lang tot 2009 :(
Rene zegt
En ik dacht dat ik alleen een R32 wilde hebben…. Dit ziet er in ieder geval erg goed uit. Ben ook erg benieuwd hoe ze 300pk op de weg willen krijgen. Vooralsnog krijgen ze niet het voordeel van de twijfel. Dus Autoblog, snel gaan testen!
IlCuoreSportivo zegt
was een volvo motor, lang geleden bedoel je.
Ik denk niet dat deze motor nog veel overeenkomsten heeft met het origineel, behalve de vijf cilinders dan.
Het klinkt allemaal zeer netjes alleszins, benieuwd naar de objectieve tests…
Altron zegt
Mooie auto , maar die achterkant blijf ik lelijk vinden….
babbaloerie zegt
Hij ziet er erg gaaf uit, heeft veel pk’s etc. so far so good totdat je erachter komt dat ie voorwielaandrijving heeft :|
Ze slaan de plank echt zooo mis. Als dit ding achterwiel- of vierwielaandrijving had was het echte de beste hothatch geweest.
Fruitcake zegt
Echt zonde van die 2wd..
Mpower zegt
Er zijn zoveel mensen die een achterwielaandrijving meer waarderen en een 1-serie lelijk vinden. Met andere woorden: Er is zoveel vraag naar een hot-hatch met RWD die geen 1-serie heet.
Freez zegt
Babbaloerie
Je vergeet het hele verhaal van dat Quaiff differentieel. De vorige Focus had ook zoiets, en was daar giftig snel mee, alleen had wél veel last van aandrijfreacties in het stuur.
Als de 300 Pk alleen op de achterwielen zijn aangedreven heeft niemand er een probleem mee, en laten we niet vergeten dat een 4wd systeem meer gewicht een meer aandrijfverliezen met zich meebrengt.
Freez
pt0x zegt
“Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip differentieel”
wooooow wat een naam
Mpower zegt
@Freez
In kan mij volledig vinden in (vooral) je 2e alinea.
Waxweazel zegt
Quote : “De sprint naar de 100 kan in minder dan 6 seconden worden uitgevoerd, wat ongehoord snel is voor een voorwielaandrijver.”
De megane R26.R doet dit ook in 5.9 sec ;) en dat met slechts 230pk.
Dankzij die limited slip differentielen van tegenwoordig is zoiets dus perfect mogelijk. De nieuwere bandensoorten die er nu blijkbaar ook zijn geven nog eens extra grip. Maar of het genoeg is voor 300pk op de voorwielen moeten we nog even afwachten.
ej zegt
Volgens mij is dit de Volvo R motor, ook een 5 pitter met 300 pk. Wel degelijk een Volvo krachtbron.
Ted zegt
Eens met Freeze! Wat kunnen mensen toch moeilijk doen over veel pk’s op de voorwielen. Heb zelf een Seat Leon Cupra met 300 pk. Kan jullie vertellen dat dit geen enkel probleem is, rijdt prima!
hubert zegt
Wa ga da koste??
Ted zegt
De Focus ST is al een kleine 35.000 euro, dus ik vrees het ergste. Met 40 zul je het vast niet redden.
Het is inderdaad dezelfde motor als in de Volvo R.
Roefie zegt
Het is en blijft een ford…………….
markieanta zegt
Ze leveren er allemaal commentaar op, op die voorwielaandrijving, maar er is tot op heden hier nog nemand die ermee heeft gereden, daarnaast kan ik me haast niet voorstellen dat er veel mensen zijn die op deze site zitten en ooit het genoegen mogen meemaken om in een dergelijke auto te rijden.
Wees eens een beetje opener en gun het ding het voordeel van de twijfel in plaats van hem meteen op zijn voorwielaandrijving af te schieten.
Volgens mij zijn de mensen die dergelijke dingen roepen nogal verblind door hun jaloersie.
Alwood zegt
nou restecp voor de bedenkers van die voorwielophanging, kan me alleen nog steeds niet voorstellen hoe dit nu beter gaat werken dan de Escort RS :?
Peter zegt
jammer van de FWD… anders zou het een waardige opvolger voor de escort cossie zijn.
zo lang het vermogen naar de voorwielen gaat, kies ik toch echt voor de 15+ jaar oude escort cosworth.
TBK zegt
Oeeeh, fantastisch kleurtje :) Word je gelijk vrolijk van. Van de specs trouwens ook. Maar goed, dit soort wagens zal ik de eerstkomende jaren toch niet kunnen betalen. Ach ja.
Freez zegt
@alwood,
Bij TopGear was de vorige Focus RS sneller rond hun baan als de Golf r32, de Lancer Evo en de Impreze WRX van dat moment, om maar even een indicatie te geven. Op gebied van grip en tractie is dat differentieel echt wel een speciaal ding.
Om Roefie maar even te quoten, het is en blijft een Ford, en die hebben op dit moment wel een goede naam als het om rij-eigenschappen gaat.
Freez
clijde zegt
Ford is in de rally-sport geen kleine jongen, en is goed aant evoleren. En de betrouwbare krachtbron en onderstel zal hoge ogen gaan gooien. Dus om nu te zeggen: “het is maar een ford..” kan je wel eens goed in vergissen…
MCW zegt
Zal vast goed rijden al ben ik benieuwd naar zo’n pk’s op de voorwielen. Maar het uiterlijk ziet er afschuwelijk uit! Interieur ook een beetje cheapo
PAN zegt
Mooie specs alleen dat interieur ! Dan maar wat langzamer op de honderd want trek toch niet de hele dag op naar de honderd in 6 sec.
Carmeleon zegt
Zeg jij nu dat torque steer sneller optreedt bij gebruik van een sperdifferentieel? Het is toch net omgekeerd?
alex zegt
@ ej
nee, hij heeft wel een andere kracht en koppelcurve denk ik. veel agressiever als de Volvo..
maar onder de 6 sec. is erg rap! en hij kan ze kracht wel kwijt, want ten eerste heeft hij natuurlijk die diff, en ten tweede zullen er minimaal 235mm voor om de velg heen zitten. als het niet meer is…
en ik vind het niet zonde dat hij geen 4wd heeft, dit maakt het waarschijnlijk veel spannender om in te rijden.
silly zegt
Hebben jullie het filmpje van de Leon Cupra gezien???
346PK op de voorwielen….kan dus wel degelijk.
http://www.autojunk.nl/clips/view/137354
BVO zegt
als de volvo v70r met de zelfde moter alleen dan 40 nm minder in 5,9 sec naar de 100 dan betwijfel ik dat deze dat ook kan
de v70r heeft 4wd
de specs van de v70r
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=32861&cache=no
maar blijft wel een mooie auto
de facelift was even wennen maar bij de rs zit er toch wel wat meer in ballans
Tommaso zegt
Goh hoe voorspelbaar al die nit wits die geen benul van een Quaiffe diff hebben.
Rij zelf met een Quaiffe diff op mijn 33 en het werkt echt super.
Ook met een Quaiffe in een 156 3.7 GTA gereden met 330 pk. Werkte ook prima.
Is gewoon een prima keuze om een goed sperdiff op een voorwielaandrijver te zetten.
Achterwielaandrijving wordt zo overdreven.
Probleem van de vorige RS was niet het diff maar het onderstel waar een paar journalisten mee gereden hebben.
Toen het blad EVO een jaar na hun eerste test een lezersauto namen voor een tweede test bleek dat die veel beter reed en geen last van torque steer had.
Laurens zegt
Motor uit een Volvo, volgens mij is het “Volvo, motor uit een Ford” (net als 90% van de andere onderdelen).
Daarvoor was het “Volvo, motor uit een Renault”, daarvoor “Volvo, motor uit een Peugeot (samen met Renault)” en ga zo maar door.
Prima auto’s verder hoor!
Martijn zegt
erg fraai!
Mooie auto met mooie uitstraling…maar toch twijfel ik over voorwielaandrijving…zou ik eerder 4 wiel of achter willen hebben denk ik!
Ted zegt
@BVO
De volvo weegt ongeveer 1650 kg, de Focus (ST weliswaar) weegt 1300 kg. Dat zijn aardig wat schoonmoeders die je nog even meeneemt in de Volvo. Die Focus redt dat zeker wel onder de 6 seconden, ondanks het gebrek aan 4WD.
Een betere ontwerper zegt
One please :)
Shaarel zegt
Je kan natuurlijk blijven hameren op die voorwielaandrijving, maar het blijft een feit dat Fords, bij vergelijkingen met de rechtstreekse concurrentie, steeds de meest dynamisch sturende auto’s blijken te zijn.
Dus ik twijfel er geen seconde aan dat dit bij de RS ook wel strak zal zitten.
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
iedereen maar zage over dat voorwielaandrijving, je kan er net zoveel plezier mee beleven als een achterwiel aadrijving, en dan nog vele vergete het differentieel, maarja je moet natuurlijk weten waarvoor het dient! :D
kmoet wel zeggen dat ik Duratec totaal niet ken…
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
aan* excuseer foutje
markieanta zegt
Duratec is een Ford motor ;)
Tommy zegt
@markieanta: Ford plakt de letters “Duratec” op een Volvo moter. Maar dat hindert niets, Volvo maakt goeie moters en dat kan Ford niet zeggen, vooral die diesels waarbij het blok gewoon vast loopt zijn waardeloos.
markieanta zegt
Tommy, wie levert de dieselmotoren aan Ford dan?
Waren dat onze vrienden van Puegeot niet?
Overigens heb ik niets te klagen over mijn Duratec Ford motor hoor, maar dat ff terzijde.
corrado vr6 slc zegt
Draai die motor dan ff een kwartslag en maak er achterwiel aandrijving van! Tsjonguh zeg!
SJ zegt
Toegegeven, ik had ook liever AWD of RWD gezien. Maar Ford kennende zal dit (weer) een bijna circuitwaardige auto worden. De vorige Focus RS was overigens ook FWD en reed met ‘slechts’ 215 pk al z’n concurrenten aan gort.
SJ zegt
Van dat interieur hadden ze trouwens inderdaad was specialers moeten maken.
Jinxed zegt
Ziet er geweldig uit, vooral ook die kleur, maar ik hoef ook geen voorwielaangedreven auto met zo veel vermogen. Ik weet wel dat het tegenwoordig redelijk op de weg komt met tractiecontrol en esp enz. maar het gevoel van een achterwielaangedrevn auto vind ik toch prettiger, overigens rij ik nu voorwielaandrijving met maar 190 pk, maar mijn vorige auto met achterwielaandrijving met 283 pk had toch minder moeite om het vermogen op de weg te brengen.
clubbtraxx zegt
@ Corrado vr6 slc
Dat past niet onder de kap en bovendien heeft de bodemplaat geen tunnel om de cardan as doorheen te laten lopen, of wilde je die binnen in de auto hebben soms?
Tsjonguh zeg, al die ‘kenners’ altijd hier…
RX-7/6 Owner zegt
ze moeten hem eens laten rijden tegen de 3mps kijken of die echt zo goed is
corrado vr6 slc zegt
@ clubbtraxx:
Ik weet dat het niet zo makkelijk gaat, maar alles valt aan te passen en te maken…
Hier een voorbeeld: http://www.dubsinthebuff.com/forum/volkswagen-related/13717-rwd-corrado.html
Brian zegt
Lijkt me echt een fantastisch wagentje!
j zegt
Wat een sneu dashboard zit er in dat tupperware ding echt ongelooflijk wat een rommel.
marruk zegt
315 pk klinkt net iets beter.. 300 klinkt als 290, en dat is weer 200+,
dus dat is maar zo-zo..
Er blijft altijd iets te klagen :P
Richard Brunsveld zegt
Damm, wat is dit een monster, ik sta nog steeds met ogen open te kijken en werd echt gek toen ik het een maand geleden al las.
Wat een Monster, echt veel bruuter en mooier als een R32 of een S3
Voor deze wagen zijn maar : Geweldig Bruut :D!
Tommy zegt
Jammer dat Audi de introductie van de RS3 uitgesteld heeft voor de TTRS, die veegt deze Focus er grandioos uit en heeft ook een vijfcilinder. Aangezien Audi bijna altijd de pk-race wil winnen zal het niet lang meer duren. Mooie concurent voor de Focus RS dacht ik zo, alleen met 50 pk extra.
Volvo_440_turbo zegt
Mijn vorige volvo 480 had op de voorwielen meer dan 200 pk (met het eerste motorblok weliswaar), ding had grotere injectoren, turbo enz… 0 tot 100 met de G-tech meter 6,58 sec incl enkele weken later kapotte bak… , topsnelheid onbekend, had geen GPS toen…
Dat ding was echt amper handelbaar, wel leuk op autostrade om WRX-jes op hun zenuwen te werken maar wat moet 300 pk dan wel niet geven?
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat de Ford ingenieurs dit wel behoorlijk oplossen…
Richard zegt
Leuk te lezen dat iedereen het hier meent te weten… Volvo-motor, spinnen want geen AWD, blablablabla. EERST RIJDEN DAT DING en dan commentaar geven, wedden dat we dan alleen nog positieve zaken horen? Ik heb ‘m al gereden en ‘k vond ‘m fijn!
Davidov zegt
Als Mazda het kan met de 3 MPS, dan kan deze het ook ;)
Pieter-Jan zegt
Ik heb een pdf gelezen over de revoknuckle adaptatie van de Mcpherson strut, en geloof dat het echt zal werken. Dit wordt een interessant karretje.
Simpele oplossing eigenlijk. De strut heeft een tweede bevestigingspunt, waardoor de momentkrachten veroorzaakt door de aandrijving (torque) worden geëlemineerd.
sus zegt
Op droog wegdek moet het wel lukken denk ik.
Bij de mazda 3 mps lukt dat ook wel zo.
maar Eens het wat regent, wat in onze lage landen toch wel frequent voorkomt, dan denk ik wel dat je wat tractieprobleempjes gaat krijgen.
Iceman zegt
@FIXeR, ej, Laurens en iedereen die denkt dat het blok een Volvo-blok is -> deze 5-cilinder is gewoon een Yamaha blok, net als iedere 5/6/8-cilinder die in een Volvo zit. Volvo gebruikt al jaren Yamaha blokken, Ford pakt er voor de Focus ST en RS gewoon eentje uit de schappen van Volvo.
Pieter-Jan zegt
@sus
Door het gewicht op de voorwielen, en de aandrijving op de sturende wielen, zijn FWDs sneller in de regen dan een vergelijkbare RWD. Kijk maar naar rally, voor zover je daar nog RWDs kunt vinden tussen het FWD en AWD gezelschap.
Het probleem is een differentieel en een ophanging vinden die zich netjes gedraagd wanneer er 300pk door de sturende wielen wordt gepompt.
Wat je dan doet is de achterste ophanging aftstellen voor overstuur, zodat je het onvermijdelijke onderstuur kan compenseren. Omdat een dergelijke afstelling van het achterste de stabiliteit negatief beïnvloed, plaats je een vleugel/spoiler achterop die het achterste op zijn lijn houdt.
Zo worden FWD rally en race wagens afgesteld. Op een boerenweggetje mag je afkomen met eender welke RWD hypercar, en een goed afgestelde FWD met een degelijke motor zal sneller door de bochten gaan. Gewicht en aandrijving door de sturende wielen zijn hier een voordeel.
http://videos.streetfire.net/video/Tribute-video-to-one-of_91729.htm
(Deze rally wagens zijn gelimiteerd tot 300pk, als ik me niet vergis.)
kyanite zegt
Leuke wagen!!
Waar komt het onderstel van de Mazda 3 en 6 ook alweer vandaan? Precies uit de schappen van Ford.
Tommy zegt
Ik dacht dat alleen de 60 graden V8 uit de XC90 en S80 van Yamaha was, maar die T5, T6 en D5 dus ook?? En die viercilinders zijn wel gewoon van Volvo dan? Ford’s zijn gewoon een bij elkaar geraapte onderdelen van verschillende concern’s. Maar dat zijn veel meer merken, niets mis mee en lekker goedkoop wat de auto’s betaalbaar houd.
RenJie zegt
@wouter
Ford beloofd ook dat dankzij de sound symposer het geluid bijzonder fraai moet zijn. -> belooft
clubbtraxx zegt
@ corrado vr6 slc
Tuurlijk, uiteindelijk valt alles aan te passen, alleen wil Ford dat niet ivm de veel te hoge kosten voor een niche product wat RS uiteindelijk is.
Kijk bv eens hoe lang Alfa er al over nadenkt om terug te gaan naar een RWD platform en dat is dan nog voor een heel aantal modellen/series en niet alleen voor een opgepimpt modelletje van een bestaande wagen.
Het draait zoals altijd weer om het kostenplaatje.
Greetz.
Iceman zegt
@Tommy
Nee, niet de diesels :)
De 5-cilinder 2.4D is een Volvo blok (i.s.m. Scania ontwikkeld), de D5 versie is met behulp van techniek van PSA naar huidige 185 pk (S60/S80) ontwikkeld (voor de S40/V50 is dat ‘slechts’ 180 pk).
Alle 5/6/8-cilinder benzineblokken zijn Yamaha, de 4-cilinder benzineblokken zijn PSA-blokken die zijn aangepast naar Volvo-maatstaven.
Tommy zegt
@ Iceman
Oh oké, weer wat geleerd. :P Over het algemeen zijn het goede blokken, hopelijk houden ze die vijfcilinder er in want dat zijn toch erg mooie dingen. Net even meer dan een viercilinder maar geen overdreven dikke (en zware) V6 en een gratis mooi geluidje!
victor zegt
@tommy, mischien winnen ze wel de pk race maar het weggedrag daar ben ik ok benieuwd naar maar goed ik hoop gauw op een testje met wouter in de focus en sacha in de RS3?
Quk zegt
Ik geloof die mensen wel als ze zeggen dat de nieuwe RS de power kwijt kan.
Kijk maar eens naar de ”oude” RS dat was ook een uber Focus, sneller als een Subaru (een bijna net zo snel als een Evo) over het circiut, moet je toch van goede huize komen wil je dat uberhaupt bereiken.
Kan niet wachten om dat ding in mijn handen te hebben, en ik weet dat zo’n volvo blok een aardig geluidje kan maken en deze zal waarschijnlijk nog scherper zijn afgesteld dus…
Gr.
V70R zegt
Even een kleine les in geschieden:
De 5 cylinder Volvo motoren met een beetje vermogen gaan terug naar “de vorige eeuw” waar de eerste 2.3 T-5 (225pk) en T-5R en SV70R (1998 met 250 pk) het leven zagen, die later evolueerde van 2.4 (een V70R AWD automaat met 265pk in 1999) naar de 2.5 in V70R en S60R (2003) met 300pk en een 6-bak. Dezelfde motor is later in geknepen vorm, maar door het plaatsen van een Low Pressure Turbo levert die ongeveer 220 pk, in de Volvo C30 en de Focus ST gehangen. Deze motor kan zonder de internals te versterken worden getuned naar 425pk/550Nm, dus ik denk niet dat Ford voor de Focus RS veel aanpassingen heeft hoeven doen. Meer een grotere turbo, betere intercooler, grotere injectoren, betere downpipe met uitlaat en de software aanpassen.
Ik rij zelf een geheel aangepaste V70R (’98) met ongeveer 370pk bij 1.3 Bar zonder Quaife en daar is met beleid zeer goed mee te rijden, zie het als een superbike met 170-200pk daar kun je ook niet zomaar en zonder nadenken het gas vol opendraaien.