Eind vorig jaar, schreven we al een stukje over de Splinter. Het is concept van een houten supercar, die door student Joe Harmon werd ontworpen als opdracht voor zijn opleiding industrieel ontwerp op de North Carolina State-universiteit. Wat blijkt nu, de gestroomlijnde boomstam op wielen wordt echt gebouwd.
Joe heeft er zin in en is inmiddels al druk bezig met de bouw van zijn rappe boomstam. Deze wordt voorzien van een 4,6 liter middenmotor met 2 superchargers, goed voor 600 pk. Niet zozeer voor Joe, maar voor de houtwormpjes hoop ik dat ze straks G-krachten kunnen weerstaan. Voor meer informatie check je even onderstaande lading filmpjes of kijk je op de site joeharmondesign.com.
1/8 inch veneer strips
The Wooden Loom
Whirly Mcgee
Joe Harmon’s Splinter
Joe Harmon’s Splinter pt.2
Tunnel Animation
Suspension Animation
cheetacars zegt
ik heb er toch liever een van carbon met metaal
Dennis zegt
leuk! Herinner het mij nog goed… dacht eerst van weeral een zoveelste onwaarschijnlijke concept. Joe is iemand die het begrepen heeft en het publiek geeft wat het wil: een productie-concept!
cheetacars zegt
maar dit kan toch niet echt goed zijn? want kan hout de krachten wel houden?
Matt zegt
Mooi concept.
Ben wel bang dat er bij de eerste de beste drempel iets versplinterd.
Dennis zegt
@cheetacars: Hij zal er wel goed over nagedacht hebben voordat hij daadwerkelijk aan de slag ging.
AutoInformatief zegt
Wacht maar tot één of andere milieuvereniging hoort hoeveel boompjes hiervoor omgehakt zijn!
Benieuwd hoe dit ding is als hij klaar is. Gelijk een rijtest regelen he heren ;)
JzAero zegt
Volgens mij is hout sterker dan we denken,
Check maar eens videos van autos die tegen bomen zijn aangereden ;)
J zegt
Is dat nu wel zo verstandig houten velgen ?
hans zegt
Denk dat als je volg gas geeft dat de assen loskomen van de velgen :D
kowalsk zegt
Wat ongeloflijk gaaf dat ze ‘m gewoon zijn gaan bouwen… Heb ik echt respect voor.
DJD zegt
@JzAero: Weet wel dat een boom massief hout is, en dit, om het maar zo te zeggen, een aantal plankjes zijn.
Davidov zegt
Dat is nog eens een interessant project. Zegt Joe Harmon niet dat hij 700 pk heeft? :|
R36 zegt
Als die maar geen vlam vat…
ripjans zegt
Wacht maar tot het een beetje wrijving creeert, vliegt de boel in de fik, zoals ze vroeger een vuurtje stookten :)
Mercedes zegt
Ik hoop dat hij geen termieten krijgt.
SimonMc zegt
Een aantal mensen blijken hier niet te weten dat een Morgan tot op de dag van vandaag nog steeds op een houten chassis wordt gebouwd…
Of het moet zijn dat ze dat hedendaags niet meer doen?Ik weet wel dat ze het lange tijd gedaan hebben.
Mee zegt
Inderdaad DJD, hier zou ik echt niet mee willen ergens tegen rijden, dat gaat gewoon kapotvliegen volgens mij.
wallie zegt
Ze maakte straaljagers van hout, dus kan een auto toch ook wel?
Jandepandaman zegt
Ongelofelijk!!!
Ze ontwikkelen zo ongeveer alles zelf dus ik zou niet huiverig zijn over door de velgen heen zakken of over de kreukelveiligheid van het gebruikte materiaal of zo- Er worden kayaks gebouwd met een combinatie van houtkern en polyester en daar kun je zo ongeveer met je auto overheen rijden zonder dat ze lek gaan of breken.
Alleen zou ik aan het eind als deze auto klaar is, wel eens berekend willen zien hoeveel man-uren er in zijn gaan zitten en hoeveel dus die hele auto zal hebben gekost- Als ik ze in die filmpjes zo bezig zie, wordt dit niet alleen een super-auto in wat hij kan of vanuit het hout waarin hij gebouwd is, maar ook in financiële kostbaarheid… :-D
Echt- Groot respect voor deze lui.
lincoln zegt
houten auto ??
is een beetje een groot woord voor kunsthars met gevlochten fineer ..
desalniettemin een fantastisch project ..
hout uber alles .. mooiste materiaal dat er bestaat ..
GeoBem007 zegt
lincoln: waar haal je de kunsthars? Dat model dat hij eerst laat zien onder die kap is gewoon een mock-up, dat ze eerst hebben gebruikt. Hij vermeld nog duidelijk dat hij het niet meer nodig heeft maar dat hij het niet kan overbrengen om het weg te gooien..
Een betere ontwerper zegt
@Jz: bomen en houten auto’s zijn niet te vergelijken tenzij je een massiefhouten auto maakt. Zoals al gezegd zijn dit planken en geen massief houten bouwwerk.
Ben benieuwd of de houten motor ook op papierpulp rijdt :P Hout rijdt op hout.
Klassiekerrally zegt
@ Een betere ontwerper: ik denk dat je een knipoog over het hoofd hebt gezien ;)
Linkador zegt
Hout is eigenlijk een verboden materiaal voor wagens. Sterk genoeg, maar bij impacten is er in het verleden door de versplintering redelijk gore en makkelijk berperktbare lichamelijke schade geweest.
Op een beetje kitcherig fineer na … en zelfs dat kan men mijden, zal trouwens geen halve ster halen in een crashtest
RenesisHP zegt
Hij is eigenlijk helemaal niet mooi, maar hij is wel van hout. Dus ehh, doe mij die maar. :D
lincoln zegt
@GeoBem .. bomen groeien niet in de vorm van een auto ..
en hout is een materiaal wat ik heel goed begrijp .. geloof me ..
SR zegt
opeens was mijn reactie niet zo raar meer:
# SR schrijft,
18 December 2007 om 14:47
er is duidelijk niet ferm veel over nagedacht. hout is absoluut geen goed materiaal voor de buitenkant van een auto. het kan niet plooien en het kan niet veel druk verdragen dus bij botsing is splintert het hele boeltje kapot.. het is een beetje als een composiet met vezels maar geen opvulling die het juist zo succesvol maakt zoals bij koolstof vezels (carbon fiber)
# LP640 schrijft,
18 December 2007 om 15:10
@SR
Ik denk niet dat ze deze auto in de productie nemen,
dus zo’n reactie is niet nodig. Het gaat om het idee
ik blijf er echter bij, hout blijft zowat het slechtst mogelijk constructiemateriaal voor de buitenkant van auto’s
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
wss zal de binnenkant wel uit metaal bestaan. Kleinste accident en bv je hele deur mag je venieuwen ipv een deuk in je deur.. ik vind het maar niets eerlijk gezegd.
GeoBem007 zegt
lincoln: ik zwijg al, ken je niet dus zal je dan ook niet beoordelen :-)
Ik denk ook niet dat het echt de bedoeling is om ze in tientallen te produceren, maar gewoon om te zeggen van “Hey, kijk.. Hier is ie nou, mijn houten supercar”
RenesisHP zegt
Deze designer is pas een echte treehugger. :D
Mardec zegt
Iedereen is hier zo negatief over, hout fragiel bla bla. Ze hebben hier meer al genoeg research achter gedaan. Deze mensen hebben een veel hoger diploma dan de meeste dombo’s hier. Als je het juist hout voor elk deel gebruikt heb je een auto die veel lichter en sterker is dan een van metaal. Ze hebben trouwens veel houtcomposiet gebruikt zeggen ze.
Houtcomposiet is gelijkwaardig aan carbon..
@ MX5/RX8 owner
Denk toch eens na man, een treehugger gaat geen 100 bomen neerleggen om er een auto van de maken met 700 PK :p
Anyway als ik het geld had en er een te koop zou zijn zou ik zeker een kopen. Dit is uniek, ongedaan. Gewoon prachtig.
Heel veel respect voor die Joe Harmon dat hij deze auto echt bouwt. Ik vind het gewoon een prachtig project.
Mardec zegt
Oh ja, vergeten te zeggen. Tijdens WOII waren de meeste gevechtsvliegtuigen bijna volledig gemaakt van hout.
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Mosquito
Bas zegt
Meer iets voor Plint Eastwood ;)
Johan zegt
De auto is opzich wel mooi, had alleen geen zin om de filmpjes te maken. Gaat deze de Bugatti vervangen?
Lijkt mij wel vet als deze auto uiteindelijk op de gewone wegen rijdt. Hebben we nog wat te fotograferen :D
M Freak zegt
Kijk mensen, met een droom en genoeg kracht om er voor te werken, lukt het wel!
dotternetta zegt
Hoezo CO2 neutraal? ;)
IlCuoreSportivo zegt
Arme Joe!!
Waar heeft die de afgelopen 100 jaar geweest??
IlCuoreSportivo zegt
@ simon mc
dat weten we wel, maar dat is een model van misschien wel 60 jaar oud,
plus, het gaat volgens mij alleen om een aantal dwarsbalken in het chassis.
Joe hier is precies van plan om zelfs een houten motor te maken.
Echt een dom project, enkel mediageil.
me zegt
@IlCuoreSportivo: arme jij, waar ben jij de afgelopen 100 jaar geweest als je nog niet weet dat we alles verzinnen om de huidig gebruikte grondstoffen te vervangen, aangezien ze steeds meer en meer opraken..
ik vind het al met al een geweldig project, en wil uiteindelijk wel een testritje zien op film ofzo:P
IlCuoreSportivo zegt
foutje :< is geweest, wou eigenlijk zeggen doorgebracht.
Pino zegt
lijkt mij gewoon een gepimpte flinstone mobiel
Jandepandaman zegt
Voor diegenen die denken dat hout geen geschikt materiaal is om een auto van te bouwen-
Als je hout toepast in combinatie met kunstharsen zoals ze bij deze auto doen, dan heb je echt een produkt dat het in onderdelen die niet aan hitte of wrijving worden blootgesteld (het motorblok en de lagers in alle draaipunten en de meeste scharnierpunten) met veel overtuiging kan opnemen tegen de beste metalen en kunststoffen. Concreet wil dat dus zeggen dat je voor de velgen, het frame, de carrosserie en zo ongeveer het complete interieur van de auto hout kunt toepassen en dat je dan door het gebruik van hout in combinatie met kunstharsen misschien zelfs wel eens kwalitatief (sterkte-gewichtsverhouding en duurzaamheid) een betere auto zou kunnen krijgen dan heel veel top-auto’s die er nu rondrijden. Je hoeft in een hout-kunststof composiet-auto beslist niet bang te zijn voor je kreukelzones of zo, want dit materiaal heeft eigenschappen die heel erg positief -zoniet op sommige punten zelfs beter- zijn ten opzichte van bijvoorbeeld carbon-composieten.
Hout is een voorganger van vele kunststoffen als het gaat om vormgeving en gebruik.
Vroegah had men domweg geen andere materialen dan natuurlijke materialen incluis metaal om rijdende constructies en onderdelen daarvan te maken. Zoals al door Mardec aangehaald- Tot ruim in WO2 werden belangrijke gevechtsvliegtuigen nog van hout gemaakt.
De reden dat men van het gebruik van hout voor het bouwen van voertuigen is afgestapt heeft feitelijk niets te maken met de sterkten of risico’s van het gebruik van hout, maar alles met dat hout in onze tijden van massaproductie en de wens om ingewikkelde vormen te willen hebben, een lastig te verwerken materiaal is.
Metaal en volledige kunststoffen kun je relatief gemakkelijk in elke gewenste vorm maken die je wilt en dat kun je dan vervolgens eindeloos en snel herhalen. Als je die zelfde vorm in hout wilt maken, dan kost dat veel meer vakmanschap en geduld en meer handelingen. Die vliegtuigen tot in WO2 aan toe waren zo vormgegeven dat de houten onderdelen relatief eenvoudig van vorm waren, zodat er toch nog snel kon worden geproduceerd. En dat is in deze tijden waarin arbeidsloon eigenlijk een van de belangrijkste kostenposten is domweg niet efficiënt. Je kunt op de bouwplannen en de foto’s van toen zien, dat de meeste vormen in die vliegtuigen maar beperkt multidimensionaal gekromd waren om niet te veel vakmanschap nodig te hebben om ze te kunnen fabriceren.Dat zie je ook aan dit project- Als je ziet hoe ontzettend veel tijd deze gasten kwijt zijn aan het maken van hun onderdelen -zelfs vergeleken met de bouw van one-offs zoals je dat soms ziet gebeuren op die Discovery-programma’s- dan snap je dat dit geen efficiënte manier van werken is. Wat je ziet aan een auto als deze Splinter en wat er in die filmpjes wordt verteld, is dat je met het gebruik van hout veel beter moet opletten op de keuzes die je maakt- Hout is niet gewoon hout- Bij de keuze voor hout als je een onderdeel wilt maken, moet je veel meer opletten op wat voor soort hout je wilt gebruiken. Aan de ene kant van het houtspectrum heb je een houtsoort als balsahout die superlicht is, maar weer minder sterk. Aan de andere kant van het spectrum heb je de ijzerhout-groep die zo sterk is dat er eeuwen lang lager-onderdelen voor karren van werden gemaakt, maar deze houtsoort is weer super-zwaar en lastig te verwerken. Als je in deze moderne tijden een goede houtbewerker wilt zijn, dan moet je dus niet alleen van al die …wat is het- iets van 300 houtsoorten de mechanische kenmerken kennen en kunnen gebruiken, je moet bovendien weten hoe je die verschillende houtsoorten het beste kunt bewerken…
Alleen om die redenen is het gebruik van hout anno nu niet efficiënt.
Maar zet je je over die paar bezwaren heen, dan heb je aan hout een prachtig materiaal waar je meer dan fantastische voertuigen en voorwerpen van kunt maken.
Heb alleen niet de illusie dat een houten auto in deze tijd zoveel milieu-vriendelijker zou zijn dan een auto van welk ander materiaal dan ook- Door het gebruik van kunstharsen om het hout mee te lijmen en te verstevigen en door de bijzondere bomen die gekapt moeten worden om het juiste hut te kunnen gebruiken voor de verschillende onderdelen en door alle energie die nodig is om de onderdelen van dat hout te kunnen maken, wordt het milieu er beslist niet gezonder van…
niels zegt
En die moet je ook ieder jaar in de beits zetten ?
Benny zegt
Ik vraag me dan af wie zoiets financiert… Ik zie me hier al afkomen op de Unief… nou, ik heb een leuk projectje voor mijn eindwerk…
tt zegt
ik heb nu maar 2 vragen :
1. hoe zit het met de hitte van de motor en uitlaat? want dat gaat toch wat vergen van dat hout… en hout leeft, dus dat zou wel eens kunnen bewegen… toch is vooral die warmte in mijn ogen een issue
2. waarom geen electro motor? had denk ik nog beter bij dit concept gepast…
Al bij al, net als al enkele mensen zeiden een mooi project, en eens iets anders dan een door een 15 jarige omgebouwde lada of iets dergelijks. Ik kan het wel apprecieren. En inderdaad, om dit rijdend te krijgen, daarvoor moet je beschikken over de nodige talenten.. Toch blijf ik met die vraag over hitte zitten….
Jandepandaman zegt
@tt- De uitlaat in zijn geheel blijft gewoon van metaal. Zolang je de afstand tussen het heetste deel en het omringende hout maar groot genoeg houdt -ongeveer 1 tot 2cm is al voldoende- heb je geen probleem. En voor de overige plaatsen waar de uitlaat en spruitstukken echt wit-heet worden, volstaat een dun alu-plaatje eventueel voorzien van een heel dun laagje goud.
Mardec zegt
@ tt
Carbon bestaat uit koolstofvezel en kunsthars, 2 redelijk brandbare materialen. Dat ontbrandt toch ook niet zomaar.
De stukken die warm worden zijn bewerkt en er is een specifiek hout voor gekozen zodat het ertegen bestand is.
Mardec zegt
BTW ik wil ook houten velgen :D
hhwa zegt
spyker, splinter… wat wordt de volgende? Hamer?
Jandepandaman zegt
Zaagsel…?
Dymf zegt
zo zo fred flintstone heeft een strakke auto
XytraS zegt
Grappig om zien hoe de jeugd van vandaag zelfs niet meer weet wat voor een veelzijdig en goed product hout eigenlijk wel is^^ Het moet zowat het meest gebruikte materiaal voor constructies allerhande uit de geschiedenis zijn. Een beetje algemene kennis mag nog wel hé gasten^^
Goede uitleg van Jandepandaman btw, gelukkig weet nog iemand wat meer dan zijn neus lang is…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik vind het design niet verkeerd!
Apart wel.
Verder uberhaupt een leuk project!
Handig voor steenslag en parkeerdeuken ook, hout…
lincoln zegt
@Jandepandaman .. mooi en compleet betoog ..
timberleek zegt
de draaiende delen zijn wel van metaal etc. kon je zien in de filmpjes.
en het is inderdaad geen massief hout. maar dit is veel sterker.
het is hetzelfde idee als carbon fiber. dat is ook in zo’n patroon gewoven. een stuk hout in namelijk heel sterk. in een richting. de andere richting splijt het hele makkelijk.
door het zo te weven maak je het in alle richtingen sterk. (nogmaals: net zoals bij carbonfiber)
BaRa zegt
Hoeveel kilo pellets per honderd kilometer schuift dat ding?
SR zegt
@jandepandaman: interessante uitleg, blij dat er ook mensen met kennis deelneme aan de discussie ;-). Ik ken spijtig genoeg niet veel over hout in tegenstelling tot stalen, gietijzers, polymeren, … waar ik vandaag nog examen over had :)
Siebe. zegt
hout is ongelovelijk sterk,
kijk maar naar houten gebouwen na een brand, meestal staan de dikke houten balken dan nog, de buitenkant is geblakert maar de binnenkant is nog prima.
ijzer gaat al gauw smelten en krombuigen.
daarom heeft de brandweer liever houten constructie heb ik gehoort.
ik weet, het heeft niks met autos te maken, maar het is een voorbeeld van hoe sterk hout is.
lateeer.