Je zal maar per ongeluk benzine tanken als je een dieselauto rijdt. The horror! Juist ja, dat dacht het Britse Caparo ook. In Engeland zijn er per dag immers 400 automobilisten die diesel in plaats van benzine tanken, gevolg is een redelijke dure reparatie. Speciaal voor die mensen heeft Caparo de “Rightfuel” ontwikkeld…
Klinkt het bekend inde oren? Dat kan kloppen, onlangs schreven we namelijk over de Fuel Checker en tevens kennen we de Fuel Warner en de Diesel Guard. Het feit dat er zoveel producten zijn voor dit “probleem” geeft al aan hoeveel idioten er zijn die de verkeerde brandstof tanken.
De Caparo Rightfuel is gemaakt van kunststof en heeft een licht gewicht (vandaar Caparo?). De unit past op de top van de vulbuis. De Caparo Rightfuel, welke de tankdop vervangt, maakt gebruik van het verschil in mondstuk-afmetingen. Hierdoor kan alleen de juiste brandstofslang toegang krijgen tot de tank.
De oplossing werd ontwikkeld door de gepensioneerde marine-commandant en amateur uitvinder Martin White, nadat hij verkeerde brandstof in zijn BMW wist te tanken. “Het eerste prototype werd gebouwd terwijl ik op een camping vakantie aan het vieren was met mijn vrouw, een kleine toolkit en tal van stukken van gebogen metalen”, zo laat hij weten. “Uiteindelijk had ik iets vervaardigd dat werkte en toonde het aan innovatie-specialisten op het Caparo Innovation Centre op de Wolverhampton University. Zij hielpen mij het systeem te verfijnen en zorgden voor validering van het model. Na gesprekken met verschillende potentiële investeerders, werd het voorgelegd aan Caparo’s CEO Angad Paul die meteen het potentieel zag en overging tot productie.
GeoBem007 zegt
En ik die even dacht dat er een Caparo Diesel ging komen!
Jongens toch..
Maar ehm.. Hebben de pompen bij ons niet allemaal deze afmetingen?
Midas zegt
dat hebben toch al veel auto’s standaard? Van de Mondeo weet ik het iig zeker!
jampa zegt
@ GeoBem007
inderdaad, dat dacht ik ook, schrok me kapot! Dat zou een tragisch verlies zijn!
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
hehe waarom niet :P
deze ultieme sportwagen blijft beter, zoals die dicscussie vorig jaar met die veyron.
autoblogger zegt
@Béé eMm double v Motorsport 3: artikel gelezen?…
Pino143 zegt
-edit: uiteraard, het is inmiddels gefixt-
AudiFan zegt
Even veranderen ;)
Verder wel handig, hier ook laatst nog overkomen, alleen zoals GeoBem007 al zei, hebben wij dat wel??
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
@ autoblogger
haha wat een vraag.. uhm anders laat ik geen bericht achter he ;)
Citrofiel zegt
Zou het nou beter verkopen doordat er Caparo op staat?
@ BMW M3; Nou, je comment leek anders niet erg op het artikel gericht te zijn… ;)
Raptor zegt
Zoals ik al enkele keren zei : maak die dingen gewoon allemaal in een andere vorm.
C30CDIAMG zegt
pff, had ooit een vw polo ui ’83, die had dat zelfs!
J. zegt
@Raptor, dat is niet backward compatible met huidige auto’s.
BaRa zegt
“De Caparo Rightfuel is gemaakt van kunststof en heeft een licht gewicht”. Moet dat niet “heet een laag gewicht” zijn?
BaRa zegt
“heeft”, dus, in plaats van “heet”
Ernst Z06 zegt
Op alle nieuwe Fords zit tegenwoordig capless refueling die alleen de juiste dikte van de slang toelaat (tenzij je hard forceerd)zit ook geen benzinedop meer bij ,kan je die ook nie meer laten liggen……
alleen geen idee of het ook lichtgewicht is ………
senor Ignis zegt
@ Ernst Z06:
op de mondeo mk3 zat het volgens mij ook al. niet geheel nutteloos zo blijkt na alle berichtgeving hier.
p.s. mijn benzinedop zit aan een kunstof koordje vast aan de auto en volgens mij is dat bij de meeste auto’s tegenwoordig zo.
maar.. vroeger had ik een nissan sunny uit ’88 en daarvan ben ik ook een keer de dop vergeten