Leuk en aardig zo’n Veyron, maar er komt natuurlijk een moment dat het model gewoon klaar is. Je zou verwachten dat VAG zich na dit sterke staaltje gewoon weer zou concentreren op minder buitenaardse auto’s – op iedere Veyron wordt immers zo’n €4 miljoen verlies geleden, en het punt is nu wel gemaakt. Toch werkt Bugatti vlijtig aan een opvolger.
Bugatti-baas Dr. Franz-Josef Paefgen laat er geen twijfel over bestaan dat het merk gewoon doorstoomt naar de volgende ultracar:
We will be staying on top of everybody else and we will not be producing a smaller, or cheaper car and we will not be moving volumes up. Bugatti customers are very extreme people.
Hij voegt eraan toe dat er wel een tweede modellijn komt, maar dat nog niet beslist is wat dat precies zal zijn. Denk bijvoorbeeld aan een Phantom-concurrent op basis van de volgende generatie Bentley Arnage, die in 2012 verschijnt. Geheel in lijn met het popi milieugeleuter wordt er gedacht aan biofuel-technologie (lekker het maïs voor hongerige mensjes wegmaaien) of zelfs *kuch* aan een diesel.
Maar voorlopig concentreert Bugatti zich nog op de immer imponerende Veyron. In 2012 zou zijn opvolger klaar moeten staan, maar voor die tijd kunnen we in ieder geval, naast talloze special editions, een joekel van een uitsmijter verwachten. Volgens hoofdingenieur Dr. Wolfgang Schreiber kan het quad-turbo zestiencilinderblokje opgepept worden tot zo’n 1500 Nm, dus dat belooft wat.
In de wandelgangen wordt er gesproken over ruim 1200 pk en een topsnelheid van meer dan 430 km/h… Bugatti voert schijnbaar zijn eigen pk-oorlog, want met het nieuwe model moeten ze daar natuurlijk weer overheen. (bron: autocar)
Alwood zegt
toch sonde dat het gros van die wagens altijd onder de 100kpu blijft ;) ik ben benieuwd hoe ze het willen gaan spelen… en vooral of ze de auto’s nog onder de 2000kg kunnen krijgen, zelfs 2500kg lijkt me een flinke opgave worden om onder te blijven.
Volvo_440_turbo zegt
Iemand van de volvo 480 club vertelde me eens dat ie met een bugatti van het jaar stillekes, nog eentje zonder veiligheidsgordels geloof ik, door de Duitste Politie is tegengehouden geweest omdat de politie niet kon geloven dat ie ruim 200 km/h reed.
Zijn er hier misschien Bugattikenners, liefhebbers die mijn verhaal kunnen bevestigen?
Als dit klopt dan is Bugatti geschiedkundig gezien, zijn geschiedenis voort aan het zetten…
Volvo_440_turbo zegt
ps, ik denk dat het een Bugatti Royale of iets was…
Laurens zegt
Perfecte stimulans voor andere supercar manufacturers om niet op hun kont te blijven zitten.
PS: klein foutje ;) “zo’n €4 mijoen verlies”
-edit: thanks-
Luc Jagers zegt
stomste van al is dat zo een wagen 4miljoen extra mogt kosten, die superrijken zouden hem dan nog kopen.
Jurrian zegt
Arme Don Perignon, die heeft straks een muisarm van het bugatti configureren.
Maar zijn ze wel van plan bugatti ooit in iets financieel aantrekkelijks te maken? of houden ze het een prestige questie. In ieder geval zal het op deze manier niet doorgaan als porsche het roer overneemt.
Jurrian zegt
te maken = te veranderen
smoke zegt
Hmm… 1200 pk. Klinkt leuk!
@Jurrian
Don Perignon, dat drinkt James Bond toch alijd?
papa zegt
ju zegt
Dat VAG verlies op die Bugatti maakt, is volgens mij meer een mythe (al dan niet door hen gelanceerd)
Jurrian zegt
@ sir smokalot, wist je niet dat die stikt van de bugatti’s?
jaja, whatever the guys name is.
Torretje zegt
Michel, don is zijn zoon..
Jimmie zegt
Nu ze er bijna dubbel zoveel produceren neemt het verlies natuurlijk wel een stuk af.
Jordey zegt
Hahaha ik kan echt niet wachten tot het moment er is van de 430km/h sterke Bugatti. Want dan kan ik lekker al die amerikanen wijsmaken dat Europa de snelste auto ter wereld weer heeft veroverd. En dat doe ik met veel plezier!
Suprageex zegt
Het duiveltje op mijn rechterschouder zegt:
Punt is natuurlijk dat Bugatti een paar ongelooflijk grote voordelen heeft:
-Ze kunnen de top snelheid testen op Ehra-Lessien (8km recht stuk)
-Ze hebben alle mogelijkheden omdat ze gecontroleerd worden door VAG, dus ze kunnen honderden ingenieurs erop zetten als het nodig is…
-….
Ik zou zeggen: zet de Koenigsegg CCX (R) of dergelijke wagens eens in op die baan om ze te laten toppen.
Het engeltje zegt dan weer:
Ja maar, zei er niet ooit eens een kale gast in een veel te strak t-shirt in een van de meest achterlijke wagenfilms ooit (lees: Vin Diesel in tfatf deel I): ‘It doesn’t matter if you win by an inch or a mile, winning is winning’ (wss zijn enige uitspraak die op waarde kan worden geschat)
Een betere ontwerper zegt
Hm, RR concurrent klinkt bij mij als een in productie gaande opvolger van de proto’s EB112 en EB118…
Ben benieuwd.
Mee zegt
@Jimmie
De nagel op de kop. Het grote en dure werk (een supercar van nul opbouwen) is al gedaan. Hoe meer varianten ze nu bouwen en verkopen hoe kleiner hun verlies wordt.
Tot het moment dat ze zelfs winst gaan beginnen maken (en dat zal echt wel komen hoor).
Streafer zegt
4 miljoen verlies per auto is echt onzin.
Waarom?
Omdat geen enkel bedrijf ter wereld 100 auto’s gaat bouwen waar 4 mil verlies per stuk op staat.
Ook de aandeelhouders zouden kapitaalvernietiging van 400mil euro niet accepteren.
@mee, Je hebt gedeeltelijk gelijk, het grootste gedeelte van de kosten zijn in de ondezoeksfase gebeurd. Daartegen is het wel een feit dat ze niet echt als warme broodjes over de plank gaan. Dit zijn geen auto’s die je met duizenden verkoopt.
Dus hoe meer ze bouwen hoe minder ze verlies per auto gaan krijgen. Dus nog steeds wel verlies !!!
Nee ik geloof het verhaal echt niet.
Jorden zegt
@ steafer
300 coupés en 150 targa’s
op 450 auto’s een verlies van 4 miljoen maken dus…
1,8 miljard verlies voor de VAG groep voor alleen een prestige project???
Dat is niet geloofwaardig… onzin die 4 miljoen verlies per auto.
Streafer zegt
@ jorden
Je hebt gelijk al zou volgens een ander bericht ze op dit moment pas 250 coupés hebben verkocht.
Volkswagen AG heeft in 2007 een recordaantal auto’s verkocht en de beste winst- en omzetcijfers ooit genoteerd. De omzet van de verschillende merken samen steeg met 3,8 procent naar 108,9 miljard euro, terwijl de operationele winst meer dan verdrievoudigde tot 6,2 miljard euro. Met een rendement van 9,5 procent (2006: 2,1 procent) overtrof het Volkswagen concern zijn eigen doelstellingen. ( bron volkswagen.nl )
Maar tegelijk lees je dan ook dit:
Na GM en Ford maakt nu ook Volkswagen melding van een grote reorganisatie. Tussen nu en 2009 verdwijnen er in Duitsland 20.000 banen.
Volkswagen bracht de plannen tegelijkertijd met de jaarcijfers naar buiten. Die jaarcijfers laten voor het eerst sinds jaren een winststijging zien, maar dat sluit een herstructurering niet uit. Wolfsburg vindt dat het te hoge kosten maakt en wil bezuinigen op zijn productiefaciliteiten. Het zal componentfabrieken in onder andere Kassel, Braunschweig en Hannover af gaan stoten, omdat externe leveranciers de daar gemaakte motoren, transmissies en assen voor minder geld aan kunnen leveren. Eerder probeerde Volkswagen de kosten al te drukken door zijn werknemers langer te laten werken. In die contractbesprekingen nam de automogul toen mee dat het tot aan 2011 geen gedwongen ontslagen zou hanteren. De 20.000 banen die tussen nu en 2009 zullen gaan verdwijnen, doen dat via natuurlijk verloop of een gouden handdruk.
Dus iedereen gelooft dat een bedrijf wel 20.000 man gaat ontslaan maar ondertussen wel lekker doorgaan met het bouwen van een 4 mil verlies gevende auto.
Ik geloof er niks van :)
ps.
Al ben ik wel benieuwd wat die auto echt kost.
thom zegt
“Bugatti is saying that Veyron production started last week, after six years of setbacks and nearly $400 million in investment (an amount not likely to be recovered by selling 300 cars)”
http://www.autoblog.com/2005/09/12/bugatti-starts-production-of-veyron/
Timmah zegt
@ Streafer,
En als je het nu eens verdraaid in een reclamebudget van 4 milj. x 100 ipv 4milj x 100 verlies ?
Ik weet zeker dat een bedrijf als VAG dit best kan dragen .
streafer zegt
Reclame tuurlijk het is iets verbluffends wat je hebt gedaan.
Maar iedereen weet dat wel na 10 auto’s, waarom zou je dan moedwillig persee 300 auto’s willen verkopen met dik verlies.
Als je het voor reclame zou doen dan stop je ermee, en breng je alleen maar speciale edities uit ( wat ze natuurlijk ook nog doen).
Nee ik kan me niet voorstellen dat de meerwaarde van de 233e op de 232e 4 mil aan reclame is.
Gerben zegt
Reken de winst er ook bij die ze maken bij het onderhoud en repareren van stukken.
Wisselstukken voor deze dingen zijn immens duur en verkopen ze echt niet met verlies hoor.
betweter zegt
’t minste wat VAG had kunnen doen is de Veyron tegen kostprijs verkopen..miljardairs ed malen er echt niet om of ze nu er 1,2 of 3 miljoen voor moeten betalen dunkt me…ik denk eerlijk gezegd dat ze alleen maar beter verkocht zouden worden als de Buggie 3 of 4 milj. Had gekost, simpelweg om iedereen te kunnen laten zien dat ze zo vermogend zijn…’t heeft wat dat betreft weinig meer met autoliefhebnberij te maken , maar meer met andermans ogen uitsteken…als ik zelf het geld zou hebben zou ik ’t persoonlijk ook niet kunnen laten (hard rijden dan uuiteraard….)
lincoln zegt
@betweter .. maal jij er om om 100 / 200 of 300 euro voor een paar schoenen te betalen ??
DJD zegt
@lincoln: als betweter het geld ervoor heeft liggen zal hij dat niet doen nee.
Timmie zegt
Dat is nu de keerzijde van de medaille… Ben je een hoogstaand merk, dan moet je je vorige model overtreffen. Eens gaan ze het plafond wel eens bereiken!
Jurgen zegt
@Staefer:
Je vergeet Volkswagen in Brugge. Helemaal gesloten een tijdje terug. Zoveel duizend man op straat.
Dat was al de eerste kostenbesparing.
max zegt
Wat een gelul dat ze hun eigen pk oorlog houden, die is al lang en breed weer overtroffen door dat lelijke amerikaanse hok > http://www.youtube.com/watch?v=EInoZcQFdlQ
Bovendien lijkt het niet op een opvolger maar meer op een facelift….
michelvanpomeren zegt
je mag maar 120 kmph op de snelweg. En wat kost die eigenlijk aan wegenbelasting ???