Dit resultaat is de optelsom van een aantal zaken: Robert Q. Riley + teveel vrije tijd + teveel geld + te hoge brandstofprijzen + teveel SciFi-films gekeken + een aparte smaak = XR3 diesel-hybride driewieler.
Robert Q. Riley is de geestelijk vader van deze creatie. Het is een diesel-hybride driewieler die op één liter diesel 100 kilometer aflegt. Het kleine “ruimteschip” weegt slechts 590 kilo, biedt plaats aan twee personen en haalt een topsnelheid van 136 km/u. Riley wil zijn ontwerp als kitcar op de markt brengen en is momenteel aan het lobbyen bij verschillende leveranciers van kitcars om zijn product aan de man te brengen. Zo’n XR3 projectje kost je minimaal 25.000 dollar (17.000 euro). Onderstaande video bewijst dat het apparaat ook echt kan rijden. (via: autoblog.es)
wotevajjjj zegt
zalige kar
hybride/diesel en verbruikt maar de helft van de nieuwe prius :D zalige bak gewoon
offtopic: dit kan je maken maar een statief voor de cameraman niet ?
AMG Powerrr zegt
Waar is m´n teiltje nou als je em nodig heb!!!
Klassiekerrally zegt
Eigenlijk best cool. Wie wil er nu niet lekker zuinig rijden en zo de overheid inkomsten mis laten lopen? ;)
Met onze Cuore kom ik persoonlijk niet verder dan 1:18. Dat loopt op tot een dorstige 1:15 wanneer ik met 140-150 op de teller van de Nürburgring naar huis rijd. Meer zuipt ‘ie niet :)
Wat de Morris verbruikt weet ik niet. Zal tussen de 1:12 en 1:14 zijn, hoop ik.
Mr. J zegt
altijd leuk zulke creaties, maar meestal zijn het wel doodskisten op wielen die bij een crashtest nog lager scoren als zo’n chinees apparaat.
maar ik denk wel dat als je er een paar echte engeneers van een automotive bedrijf op zet dat er dan toch nog iets veiligs van te maken valt.
rotorhead zegt
AMG Powerrr, vind je ‘m zo mooi dat je er van moet kwijlen?
wimbers zegt
@klassiekerrally, tipje, audi a2… erg fijne kar die ook 1 op 18 haalt.
jammer dat audi hem niet meer maakt of zelfs heeft doorontwikkeld. met de huidige tsi motoren en een gewicht van nog geen 900 kilo zijn de mogelijkheden groot natuurlijk
FlorisFerrari zegt
@Klassiekerrally
Wat voor Morris als ik vragen mag? mijn vader had vroeger een Morris Minor 1000. met hout aan de buitenkant :)
Klassiekerrally zegt
@ wimbers: ik heb nog even geen budget voor een A2 :( ;)
@ FlorisFerrari: een Morris 1300 Super de Luxe uit 1968. Eigenlijk bedoeld als opvolger van de Minor, maar die gekke Engelsen bouwden na introductie van de 1100/1300 de Minor gewoon door… :roll: ;)
Citrofiel zegt
Ik vind het wel een geinig ding eigenlijk. Zo’n verbruik, in een toch aardig ogend auto-geval. Bijna een Carver-concurrent, ware het niet dat hun kwaliteiten op geheel andere vlakken liggen.
Esprit_de_Flandre zegt
Lelijk, maar ja. Valt wel op hé
Jandepandaman zegt
Die vent is wat mij betreft echt helemaal te gek bezig. Ik heb zijn site http://www.rqriley.com/ al de nodige jaren in mijn Favo’s staan. Hij verkoopt daar plannen voor de doe-het-zelver die weer eens wat anders wil. En zo kun je daar dan plannen vinden voor de Tri-Magnum, een thuis te bouwen straal-aandrijving, hovercrafts, een bubbelbad, wat fietsen met en zonder aandrijving, een soort half-onderwater of campertjes op basis van een volkswagenbodem. Hij houdt van zoals de Engelsen dat noemen “out of the box-thinking” en hij maakt gebruik van de veel ruimere Amerikaanse mogelijkheden als het gaat om eisen waaraan je voertuig moet voldoen om de weg op te mogen. Je kunt tegen zijn vormgeving zijn- maar je kunt dan wel respekt hebben voor het gegeven dat dit er eentje is die tenminste dingen uitprobeert waar de meesten van ons het alleen maar houden bij klagen en mopperen en anderen bekommentariëren. Hij steekt zelf zijn handen uit de mouwen en komt zelf met oplossingen. Hij heeft mijn respekt.
Klassiekerrally zegt
Damn, en dit is ook retecool:
Zou je zoiets hier op kenteken krijgen? :twisted:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Beam me up Scotty!
sjazz zegt
Ik vind al dit soort gekke knutselprojectjes (skunk works) te gek. Daarbij denken mensen tenminste buiten de gebaande paden. Verder volstrekt irreeel natuurlijk. Maar ja had je in 1920 ooit iemand een hybride voorgeschoteld…
Lekkerbekje zegt
Nou kan het aan mij liggen maar ik kan nergens achterlichten vinden :S
Als ze deze techniek nou eens in een Mercedes oid zouden zetten met een verbruik van 1 op 40 zou ik dat veel interressanter vinden.
Jandepandaman zegt
@Lekkerbekje- Yep- het ligt aan jou: Vooral op die laatste foto van het achterwiel kun je zien dat die hele achterpartij om dat achterwiel bestaat uit een zwarte plaat die links en rechts is voorzien van gaten. Daar achter zit rood perspex of glas. Dat is de achterlichtpartij.
Zou je trouwens dit project willen bouwen in Nederland, dan zou je eerst een robbertje moeten gaan vechten met de RDW en ongeveer een kwart ton aan extra’s aan het voertuig moeten hangen, zoals een betere kooiconstructie, spiegels, goedgekeurde plaatsen voor de nummerborden en afhankelijk van in welke klasse het voertuig kan worden gezet (motorfiets of automobiel) de aanwezigheid van stootbumpers en zo. En dat werkt dan allemaal weer nadelig op het verbruik.
DAT zegt
De achter- en de zijkant ziet er lekker space uit. De voorkant daarentegen…lijkt wel op een mandril.
BlueVFRank zegt
Lijkt wel heel erg op een Aptera, alleen die staan op het punt van serieproduktie op te starten en ziet er ook wat gelikter uit.
http://www.aptera.com/images/snmApteraVehicle1Wallpaper.jpg
bodo zegt
Wat doen die BRABUS King velgen onder dat ding??
Summer Sky zegt
Ik zie dit toch als de toekomst van onze persoonlijke mobiliteit. Zeker voor woon-werk is dit ideaal, droog & goedkoop toch, en als iedereen er een rijdt wordt ie vanzelf ook ‘ representatief’ genoeg gevonden
luuk zegt
heb gisteravond op car channel gezien!
ze hadden het nieuws gepikt van autoblog
Michael zegt
Persoonlijk vind ik het dat wij moreel verplicht zijn aan onze kinderen om heel snel te stoppen met fossiele brandstof te verstoken.
Ook al moeten wij veel opofferen maar het is het waard, wij hebben een plat landje waarom hier niet beginnen ?
Ideaal om electrisch of heel economisch te gaan !!!