‘Rare jongens die Amerikanen’ is een veel gehoorde uitspraak tussen de nuchtere kikkerlandertjes hier op Autoblog. Maar ondertussen wel allemaal automaten kopen he! Het blijkt namelijk dat 1 op de 5 nieuw verkochte auto’s in Nederland zelf van verzet wisselt.
In 1999 was dat nog 1 op de 10. Volgens de Bovag komt dat omdat automaten tegenwoordig qua brandstofverbruik nauwelijks meer onderdoen voor handgeschakelde auto’s, en omdat ze ook in aanschaf niet zoveel duurder meer zijn. Woordvoerder Paul de Waal:
“De techniek is sterk verbeterd, in sommige automaten wordt nu Formule-1 techniek toegepast. Dat soort automaten zijn heel sportief.”
Bovendien zijn de populairste hybrides ook automaten, en iedereen wil op dit moment natuurlijk een hybride. Ook de vergrijzing wordt als reden genoemd; oudere mensen hebben immers wel genoeg geschakeld in hun leven, en een automaat past perfect bij hun rustige rijstijl.
Of zou het gewoon komen doordat we in het dagelijks verkeer niet meer boven de 20 km/h uitkomen, en een automaat dan toch best relaxed is? (via nu.nl)
CRX zegt
In de file lijkt het me inderdaad wel erg prettig. En als het dan een keer door rijdt heb je er blijkbaar weinig last van… Wat is het nadeel ook alweer ?
Frasker zegt
Het was toch: “Rare jongens die romeinen” Van Obelix in die strips?
Nou nu ontopic:
typisch amerikaans, ik wist niet dat 1 op de 5 auto’s in amerika stond :)
Joe zegt
In de file is het zeker prettig, het enige nadeel dat ik zelf ondervind is dat het gewoon niet zo spannend is als een handbak. Desondanks: in onze ‘boodschappenwagen’ ben ik maar wat blij met de automaat, vooral omdat ik daar het meeste mee in de file sta. In m’n eigen MR2 zou ik echter niet zonder handbak willen, puur omdat het enorm bijdraagt aan het rijplezier.
Daarbij is het heerlijk om een sport te maken van goed schakelen. Steeds soepeler en sneller, eventueel met een beetje double clutchen. Heerlijk! :)
BlueVFRank zegt
heb zelf een cvt en dat rijdt heerlijk lui zelfs in de stoplichtsprintjes linkervoet op de rem recht bij het gas en laat maar vallen die voet bij groen licht.
In files ishet een uitkomst en als het eens rustig is op de weg lekker de cruise control op 170.
Rick dos zegt
Ja, ik geef het toe. Ik zeg dat inderdaad over Amerikanen, en já ik heb ook een automaat…
Maar goed, ik ben dan ook a fat lazy f*ck. Goh, nog even en ik kan zo Amerikaan worden…
Dusssss, automaten…..altijd handig.
primramessar zegt
Ik vind automaat ook heel fijn. En je kunt je zo beter concentreren op het verkeer. Maar als ik een echte snelle wagen zou hebben, dan zou ik toch voor eentje met koppelingspedaal gaan. Vroaaap, vroaaap, vroaaap
DafMaf zegt
Aan mijn nickname zie je wel dat ik nog nooit geschakeld heb. Ik denk dat 90% van de autorijders automaat zou kunnen rijden. Zelfs in mijn Volvo 66 1300 reed ik iedereen er bij een stoplicht uit, behalve de koeriers en de sportieve rijders. De meeste mensen halen niet het maximale uit die handbak.
Los daarvan ben ik wel een echte Dafrijder. Het is mij nooit gelukt gedachteloos te schakelen en op het verkeer te letten, ik heb dat nooit onder de knie gekregen, dus na een half jaar kocht ik mijn eerste Daf (in 1990 gaven ze die trouwens gewoon weg). Viertrapsautomaten vind ik verschrikkelijk, ik ben traploos gewend en hou van dat enigzins fluitende geluid.
Ik las laatst dat ze softwarematig schakelmomenten gaan inbouwen in cvt’s, omdat ze anders onwennig aanvoelen voor automaatrijders. Ook dat kruipen is ingebouwd, een Variomatic had het niet. Maar moet zeggen dat dat kruipen wel handig is bij het inparkeren. Ik heb met mijn Daf 44, die nogal springerig reageert, een aantal fietsen verbouwd bij het manoeuvreren…
Ik vind schakelen een beetje MS-DOS. Zal wel geen toeval zijn dat ik al sinds 1987 op een Apple werk.
Mr. V8 zegt
Ja logisch toch! Als je een afwasmachine kan kopen/hebt doe je toch ook niet de afwas met de hand?!
six-trey zegt
Waarom een handgeschakelde auto? Ik heb thuis 2 automaat geschakelde personen wagens en een handgeschakelde truck om dat het wel gemakelijker is om met een handegeschakelde veel gewicht voort te trekken. Dus voor personen wagens zijn automaats prettiger, gemakkelijker, en met een automaat trek je zeker even rap op en het rijd nog eens prettiger ook met het handje door je raam lekker cruizen
)
Quicknick1987 zegt
automaten zijn voor oude wijven! :-)
mdm zegt
Heb leren rijden met automaat nadien manueel en nu terug automaat, je kan er niet onderuit ….veel gemakkelijker en vlugger! Kom maar eens uit een druk stadcentrum met je manueeltje, als je thuis bent moet haast bekomen van het schakelen.
heb nu een cooperS met automaat en ik ben echt gelukkig met dit speelgoed.
Heb deze week een targa 4S met tiptronic (in leen van een heel lieve vriendin op vakantie) en dit is echt fantastisch… steek een wagen voorbij…kickdown en hij brult het uit. Wat moet je dan nog met een manuele bak zitten klooien!
sebastian zegt
automaten is zo gay…
… auto-maten…
gaat het lekker met je auto-maat.
we komen allemaal samen met onze auto-maten… enfin…
Shrink zegt
Heb alleen met automaten gereden in huurauto’s en ik vind het helemaal niet fijn.
Wat je krijgt is zo’n grote Amerikaanse V6 die z’n vermogen absoluut niet kwijt kan omdat die bak op de raarste momenten schakelt. Bovendien kan je volgens mij ook niet zo netjes rijden met een automaat omdat je de koppeling niet even kan laten slippen om zo schokjes weg te werken.
Laat maar zitten voor mij.
quanti zegt
Doppelkupplung is gans geil
Golf 2.0 fsi zegt
Wat ben ik blij met mijn automaat! (tiptronic). Eénmaal in gereden wilde ik niet meer anders. Rijd ook lekker zuinig, want staat in no time in zijn 6. En mijn motor is krachtig genoeg om in zijn 5 of 6 weg te scheuren als ik dat wil. Sinds kort heb ik ook flippers aan het stuur. Helemaal genieten! Schakelen was leuk, maar nu kan ik kiezen. Perfect! Leukste van allemaal, je kan elk moment even ingrijpen. Automaat – manueel – en terug naar automaat, zonder aan de bak te zitten. I’m happy.
M Freak zegt
Autorijden met automaat is geen autorijden en daarom kun je net zo goed met de fiets gaan of iets dergelijks.
Het echte rijden is rijden met een handbak.
JanJansen zegt
99% van de mensen kan niet omgaan met een handbak. Zelfs rij-instructeurs weten vaak niet wat heel-and-toe schakelen is (of revmatching zo je wilt) en beweren daardoor dat een automaat beter is.
Met uitzondering van de dure gerobotiseerde handbakken is een automaat verreweg inferieur ivm de vrij hoge wrijvingsverliezen en gewicht, maar ook weer mits je met een handbak kunt omgaan.
Daarnaast maakt heel-and-toe schakelen het autorijden zooo veel leuker!
Leer ook left-foot-braking wat nog weer een nieuwe dimensie toevoegd aan het rijplezier en je wilt nooit meer een automaat, enjoy!
Lucas zegt
De mutitronic automaat van Audi rijdt verbluffend! Geen vermogensverliezen en gunstig brandstofverbruik. Daarbij erg comfortabel door de cvt techniek. En ik kan nog ‘schakelen’ met tikjes tegen de pook of met + en – op het stuur.
SyriX zegt
@JanJansen.. nouuu.. zoo veel plezier is het ook weer niet.. je gaat me niet vertellen dat je dag in dag uit.. heel&toe toepast.. als je 2000+km per maand rijdt dan begin je wel een beetje moe te worden van al dat schakelen.
Heb een weekje in een Golf4 automaat gereden.. niet een super bak.. qua verbruik enz. maar F*ING relaxt.. en beter op verkeer letten.. geen gezeik met 1st versnelling.. prachtig.
Alleen ik reed voor het eerst in een automaat.. dus ik dacht na al die videos met CVG.. DSG.. enz. voet op de pedaal en gaan met die banaan.. wou ik ff een sprintje doen bij een stoplicht.. nouuu die bak kon het niet volgen.. ging ie eerst overreven in zijn 1ste.. tot dat de 2de het pakte.. :P
(en jahh ik weet nu wel wat ik fout deed) :D
Scorso zegt
@ Sebastian:
Als het niet overgaat; ik heb wel nog enkele pilletjes liggen :)
on-topic:
Automaten zijn voor mensen die niet kunnen rijden! Puh!
TheGemini zegt
Mag elke dag ’s middags invoegen op de a10 richting de coentunnel. Doe dat nu met slippende koppeling en een lamme linkerpoot als ik thuis ben. De volgende wordt een automaat. Conclusie voor door de week in dit land in de files een automaat. Voor ’s avonds en in het weekend graag een sportief wagentje met sportonderstel en handbak, kan je dan lekker heel-and-toe-en en left-foot-brake-en.
bob zegt
Automaat is niks mis mee .. tja .. een handbak rijdt lekkerder op de bochtige weggetjes .. maar als je ff 500 km interstate moet rijden .. is een automaat prettig hoor.
Sorcerer zegt
bob: als je interstate rijdt kun je toch in je hoogste versnelling blijven rijden, dan is een schakelbak niet zo’n ramp. Maar hier in Nederland, als je vaak filerijdt, dan ben je haast wel gek als je geen automaat neemt :P
Heb er zelf geen, maar ik kom ook niet zo vaak in de file omdat ik voor een flink deel zelf m’n tijden kan bepalen. Kom wel steeds vaker in de file trouwens, steeds vaker buiten spitstijden staat het al vast :X
Jandepandaman zegt
Tja, ik zie het gewoon als de volgende evolutionaire stap in dee ontwikkeling van de auto.
Eerst was een auto uitgerust met zo’n knal-versnellingsbak waarmee je moest dubbel-clutchen- Dat heeft een kennis van mij nog steeds in zijn oude 500-je zitten. Toen kwam de slipkoppeling die steeds soepeler werd. Toen kwam de Variomatic en al die andere mechanische automaten. En nu krijg je de vermenging waarbij je in sommige voertuigen zelf mag kiezen wat je wilt- manueel, half-automaat of vol-automaat. En nu heb je volledige automatwen die straks nog gekoppeld worden aan de cruise-control en de gps en het stuur. – Puur evolutie.
Ik zelf vind schakelen gewoon te leuk. En bovendien vind ik de kosten van een automaat nog niet waard in het goedkope type auto’s dat ik rijd.
Maar zou ik ooit iets van een Maybach of Rolls of zo gaan rijden, dan zou ik een automaat een must vinden omdat handgeschakeld in zo’n dure auto op mij overkomt alsof je de ramen nog met de hand omhoog en omlaag moet draaien en alsof je voorop nog een slinger zou hebben om de ruitewisser te bedienen inplaats van een electromotor te gebruiken- Anachronismen dus voor zo’n dure bak.
bob zegt
Sorcerer .. ik heb heel wat koppelingsplaten versleten op de A10 in mijn leven .. met filerijden heeft automaat zeker zijn voordelen. Daarnaast is het lekker op steile hellingen (i.e. offroaden met een automaat heeft ook zijn voordelen).
Rob USA zegt
Automaat=cruisen en draggen at the same time! Bij de laatste generatie Mustang is de automaat sneller als de schakel !! Bron: Mustangforum USA.
Zo heerlijk ook op een mooie zomerdag (na dinsdag weer!) top down/t-shirt/
slippers of blote voeten/zonnebril/cap/hand vrij voor een drankje…..oftewel CRUISIN.
tss68nl zegt
DSG he. Automatische bak in halfautomaat stand. Toch zelf bepalen wanneer er geschakelt wordt, geen vermogensverlies.
En dat gelul over heel&toe…tuurlijk, leuk om te kunnen, maar waarom zou je een DSG niet het werk laten doen? Zelfde effect, zonder alle moeite.
Rob USA zegt
@Rick Dos:Jij zal nooit meer Amerikaan kunnen worden na al die duitse struisvogel ongefundeerde uitspraken van jouw en al eet je ipv 2x per week
7x Mac! :)
johnnyt-jet zegt
Hier wordt alles door mekaar gegooid wat beterft automaten , een M5 is dus onsportief ?
Incognito zegt
Nederland Autoland zit vol met vastgebakken vooroordelen en verjaardags-praat. Onzin als ‘Duitse Degelijkheid’, ‘Roestende Alfa’s’ en dus ook ‘Automaat is iets voor 65+’. Wij schakelen gemiddeld het meeste met het huidige verkeerd & files, en toch blijft iedereen roeren. Onzinnig.
Linkador zegt
Zoals JanJansen schrijft 99% kunnen toch niet schakellen.
Op papier verbruikt een automaat meer, maar door de onkunde van de meesten verbruikt een manueel meer. Hoeveel gaan er nooit een versnelling lager en stoppen in 5de aan elk rood licht?
Persoonlijk ben ik graag in de versnelling dat ik wil, tussengas en 1tje lager voor de bocht.
Maar de meeste die over de sportiviteit van een handbak blazen, rijden als oude wijven en doen er veel beter aan een automaat te nemen.
Lustigson zegt
Ik rijd sinds een jaar ook automaat. Heel praktisch en heel fijn. Rijdt voor m’n gevoel ook veel rustiger. Enneh… waarom zelf iets doen wat een machine ook voor je kan doen?
Overigens zou ik in een leuke, sportieve auto denk ik ook liever zelf schakelen… :)
Tedje zegt
De meeste mensen rijden handgeschakeld omdat ze last hebben van aangeleerd denkgedrag (is voor ouwe lullen en dat soort onzin). Automaat rijden is een teken van doorbraak van gezond verstand. Helaas gebeurt dat bij de meerderheid pas op wat hogere leeftijd. En sommigen zullen het nooit begrijpen.
jopie zegt
Ik vind schakelen best leuk, maar een automaat is in druk verkeer gewoon veel prettiger. Natuurlijk is een handbak sportiever, maar wanneer heb je de ruimte om sportief te rijden?
Ik heb zo’n beetje alle soorten automaten gereden, de ouderwetse zoals in veel amerikanen zit is niet zo fijn. De Selespeed (Alfa) vond ik te traag schakelen, DSG is prima, en de Audi Multitronic is top. Super soepel en erg zuinig.
H zegt
Er is niets oud wijf aan een automaat!
Ik ben zelf een enorme fan van automaten, maar in de mini is er wel een opmerkbaar verschil in verbruik en uitstoot tussen de automaat en manueel, maar het belangrijkste verschil is dat de manuele een beetje gesponsord wordt door de staat … (België).
Ik vindt het een aangename extra waar ik graag wat meer voor betaal. Maar ik heb er geen genomen, geen wonder dat ik dikwijls gefrustreerd van mezelf ben.
H zegt
@ Tedje: heel goed gezegd!
de sjonnies zegt
Rijden doe je meestal ver van hier, in midden Frankrijk op een bochtig bergweggetje, maar hier in Nederland in de file…………doe mij maar een automaat !
Sjors zegt
Een automaat is zo logisch als wat in een auto. Er zitten toch ook geen trappers in?
Zonder gekheid, het meerendeel van de weggebruikers kan niet beter schakelen dan een automaat. Echter omdat men het zelf doet is het sportief…? De technische ontwikkelingen op het gebied van automaten is dusdanig dat het niet lang zal duren totdat er nauwelijks meer een handbak te koop is.
denny zegt
Ik onthoud mij van technische details over soepelere plaatkoppelingen. Ik heb een tijdje een C-klasse met automaat gereden en dat was geweldig. 1 op 5 is te weinig.
Mijn stelling:
Auto’s zijn er om het leven gemakkelijk te maken, ga dan geen moeite te doen om te schakelen. AUTOMAATJES rulen, zijn lauw, de shit (en nog meer ruige taal over automaten)
Majinstar zegt
Hoewel ik niet denk dat ze het daarvoor doen, maar met een automaat ben je sneller dan een schakelbak.
En met een automaat krijg je een hogere inruilwaarde. Mocht je hem ooit nog willen inruilen tenminste.
JanJansen zegt
Zullen we het weer gewoon over rijplezier gaan hebben?
Filerijden hoort daar bij mij niet bij, alhoewel file-flirten erg leuk is ;-)
Een automaat is voor mij een prima oplossing voor mensen die veel file rijden of niet kunnen/willen schakelen. Maar brengt dit mij uitdaging en plezier in het rijden? Een retorische vraag natuurlijk waar het ongeschreven antwoord alleen maar Nee op kan zijn.
Een dijkweggetje nemen waarbij je perfect zonder schokken heel-and-toe terugschakelt, vervolgens het diff helpt dmv links remmen en vloeiend door de bochten danst, fantastisch gevoel als het lukt!
nog even @ SyriX; proberen de perfecte bochtentechniek te evenaren geeft mij wel die enorme voldoening! Wat je op de openbare weg doet zal je ook reflexmatig op het circuit toepassen. Als je geen foute rijstijl ongemerkt wilt laten inslijten moet je altijd Lege Artis rijden, dus JA ik rij altijd met heel-and-toe (= ook beter voor je koppeling, maar dat terzijde)
Op een gegeven moment wordt het een soort 2e natuur en kan je weer op andere zaken concentreren.
Jeroen zegt
Ik heb zelf ook een automaat :), dat is lekker makkelijk.
Tegenwoordig wil ieder alles automatisch, waarom de auto niet?
Brian zegt
Automaat is lekker, maar bij veel auto’s haalt het gewoon het gevoel van autorijden weg, dit geldt helemaal voor sportauto’s
Zelf dacht ik dat het wel tussen de 25-30% lag.
Solstice zegt
Minstens 1 op de 5 mensen kan ook echt niet schakelen/koppelen ;-)
Ik verveel me altijd dood in een automaat, alleen in de file is het wel lekker.
art zegt
@DafMaf
Windows en Apple draaien op een hetzelfde platform ms-dos
C30CDIAMG zegt
@ solstice,
Vervelen…? Dus het enige vermaak in je auto is het schakelen…?
Ik kan me nog wel herinneren van vroeger dat er altijd in blaadjes altijd twee tijden stonden bij de 0-100 sprint. bijvoorbeeld een van 6.8s en dan stond er altijd tussen haakjes (a: 7.1s). De automaat was dus altijd trager dan de handbak. Tegenwoordig is de automaat zo verfijnd dat het nu juist tiendes sneller is dan een handbak. Bovendien zie je tegenwoordig steeds vaker flippers aan het stuur dat veel leuker is om te schakelen dan een pook van voor naar achter te duwen. Bovendien houd je met flippers altijd je handen op kwart-voor-drie dat de ideale houding is voor sportief rijden.
Ik vind het heel logisch dat er tegenwoordig steeds meer automaten verkocht worden. Het is gewoon een stukje extra luxe, comfort, dat men erbij wilt. Er wordt geen vleugel meer gekocht voor op de koffierbak, maar een automaat. Veel meer waar voor je geld.
Pff, bovendien, iedereen die zegt dat er alleen sportief gereden kan worden in een handbak die is niet goed wijs
—> Formule 1, handbak? Nee.
—> Bugatti EB16.4, handbak? Nee.
—> Ferrari Enzo, handbak? Nee.
—> Alle AMG’s, handbak? Nee.
Jullie kunnen mij echt niet wijs maken dat dit geen sportieve auto’s zijn.
C30CDIAMG zegt
offtopic
@ART,
MS-DOS (Microsoft Disc Operation System) is onderdeel van Microsoft. De Nerds Bill en Steve zijn met ruzie als compagnons uitelkaar gegaan. Dan ga je mij echt niet wijs maken dat Steve een hardware programma gaat ontwikkelen op basis van MS-DOS. Bovendien had je vroeger drie verschillende soorten; IBM PC, Apple 2 (voorheen macintosh) en Commodore 64.
IBM PC gebruikte een 808x processor waar MS-DOS op liep. Omdat IBM PC wereldwijd veel meer verkocht werd dan de rest kwamen er wel eigen varianten van MS-DOS.
dude db zegt
Bekijk het van de positieve kant 4 van de 5 auto’s worden geleverd met een handbak
DafMaf zegt
>art schrijft,
>21 July 2008 om 13:10
>@DafMaf
>Windows en Apple draaien op een hetzelfde platform ms-dos
Art, hopelijk heb jij meer verstand van auto’s dan van computers en besturingssystemen. OS X heeft niets met MS-DOS te maken. Nooit mee te maken gehad ook.
In 1987 ging ik op Apple werken met grafische interface, menu’s en muis en Microsoft Word en Excel (speciaal voor Apple ontwikkeld, toen). Iedereen was toen aan het kloten op MS-DOS en iedereen zei toen dat je door MS-DOS contact met de machine hield en dat Mac OS voor gehandicapten en vrouwen was. Zoek zelf de analogie.
Zoek ook de analogie in het feit dat Microsoft continu zijn uiterste best doet om eerst Mac OS en inmiddels OS X te kopiëren tot aan de naamgeving toe (OS X >> Windows XP, Aqua >> Aero).
Het is een cliché om in de computerwereld analogieën met de autowereld te zoeken. Omgekeerd kan het dus ook: dat Apple is overgestapt op Intelprocessoren is het hetzelfde als het besef dat moderne dieselmotoren zuiniger, schoner en krachtiger kunnen zijn dan een benzinemotor.
Lustigson zegt
@ art
> Windows en Apple draaien op een hetzelfde platform ms-dos
Mac is eigenljik Unix en Windows is eigenlijk paardenstront… 8)
JanJansen zegt
@ RR V8
De kunst en mn gevoel van het autorijden gaat er met flippers wel een beetje af. Zoals jij het schetst kan je beter in een trein gaan zitten, is nog makkelijker.
Verder bedankt voor de off-topic-computerNerd-discussie. Geeft me meer inzicht waarom je die knopjes op het stuur zo leuk vindt.
Solstice zegt
@RR V8: voor mij vormt het spel van schakelen en koppelen een belangrijk deel van het genot dat autorijden is/kan zijn. Bovendien vind ik dat je zodra er flippers aan het stuur zitten niet echt meer met een automaat van doen hebt, omdat je dan tenslotte toch (min of meer, want er is vaak een enorme vertraging) zelf bepaalt wanneer de bak schakelt. Ook de sportwagens die je noemt, met uitzondering van AMG, hebben een gerobotiseerde handbak en geen automaat. Ik geef toe dat automaten van tegenwoordig enorm veel beter zijn dan vroeger, sommigen schakelen tegenwoordig zelfs vóór de bocht terug (uit zichzelf, jaja) ;-)
C30CDIAMG zegt
@JJ
Hoe slim wiki je wel neit kan laten lijken he :)
Maar graag gedaan.
Maar ik heb het niet over knopjes op het stuur gehad? Of wel? Mis ik iets? Ik denk dat je in de war bent met flippers. Dat zijn geen knopjes op het stuur. Krijg je misschien een ander inzicht…
Beem bim bop zegt
Je hebt automaten en automaten. Rij proef in een citoen sensodrive en je zult zeggen: voor mij geen automaat. Rij in een E90 diesel met 6 traps en je bergijpt waarschijnlijk niet dat er nog handgeschakelde auto’s bestaan (behalve vanwege de prijs dan).
JanJansen zegt
@ RR V8; jammer valt me een beetje van je tegen. Eerst verkondigen dat je alles van automatische versnellingsbakken weet en later toegeven dat je alles van wikiplagiaat hebt.
Je bent toch niet zo’n “autokenner” die loopt te brullen hoeveel gadgets op een auto moeten zitten om vervolgens je brommersleutels met PS3-sleutelhanger op de bar te gooien?
Ps. hier nog een mooi voorbeeld van een goede sequentiële handbak:
JanJansen zegt
de link:
http://www.drivers-republic.com/dr_tv/index.cfm?videoid=1ca1572ce359478aa3b453f12e0c30c0&area=features
C30CDIAMG zegt
@jj
-zucht-
Nee jan jansen,
van auto’s WEL (tot op zeker hoogte) maar van een 808x processor niet!
Jordytjuh zegt
Automaat zouden ze eigenlijk voor de oudere doelgroep goedkoper moeten maken en beter aanbieden.
ik zat toevalig laatst naast mijn opa in z’n volvo met handbak en ik was heel erg blij toen ik er uit was.! ( Aardige man maar autorijden kan hij niet )
Mijn tip maak het goedkoper !
Sjors zegt
Aanvullend:
Enig idee hoeveel automaten Porsche verkoopt? 36% van dit sportwagenmerk bestelt er een met automaat. In NL is dat zelfs ruim 60%.
JanJansen zegt
@ Sjors
Enig idee hoeveel % daarvan een Cayenne is?
van de 46.700 wagens, die verkocht zijn in boekjaar 2007/2008 waren er meer dan 20.000 een Cayenne.
bron: http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/04/nettowinst-porsche-stijgt-met-44-procent
Alex zegt
Automaten worden steeds interessanter. Door de sterke toename van autoverkeer is automaat eigenlijk een must. Je voelt stuk relaxer in de jachtige omgeving. Het levert zeker een belangrijk bijdrage aan verkeersveiligheid.
Tegenwoordig is de automatische transmissie een integraal onderdeel van de voertuig. De ecu van de moter werkt volkomen naadloos met de bak. Met de prestatie/verbruik verhouding in het praktijk is de automaat het beste.
Voor kleinere voertuigen (segment a t/m c) past de CVT perfekt door hun hoge mate efficiency en responssnelheid. Vanaf segment d en motorinhoud vanaf 2.5 is de traditionele automaat nog steeds de beste keuze vanwege hun robuustheid en grote reserves.
Echter het interpreteren van software kan beter. Automaten kunnen veel dynamischer zijn door bv. bij gas los sneller terug te schakelen voor goed bochtgedrag. Al te vaak moet er onnodig veel bijgeremd worden. Mensen met gevoel voor rijden en techniek hebben er vaak over dat automaten afstandig, starrig, robotachtig te vinden.
C30CDIAMG zegt
je weet dat je met een tikje zelf de aut een versnelling terug kan laten schakelen?
Brian zegt
Gewoon geen gedoe met overbodige handelingen, zowel in de file als gewoon op het rechte stuk. Heerlijk.
Cabrio, automaat, heerlijke combinatie om te genieten. Schakelen is zeker niet genieten. Zet ‘m op met “echt Autorijden” blijf ik ondertussen als late 20-er genieten.
albert zegt
Voor alle liefhebbers van zelfschakelen: jullie hebben vast en zeker nog twee extra hendeltjes aan het stuur. Eentje om het mengsel bij te regelen en eentje om de onsteking bij te stellen. En in jullie bumper vinden we nog een gat om de slinger in te stoppen.
De handbak is gewoon nog een relict uit de oude doos en gaat uitsterven.
MrSelected zegt
Ik heb een automaat.. het is wel lekker. Zeker in de file! Maar soms.. als je een beetje ‘sportief’ wilt rijden, en je een mooi dijkweggetje gevonden hebt. Dan, dan vervloek ik die bak en wil ik gewoon zelf de controle hebben.
Oh ja; met de automaat is het veel makkelijker om gewoon plankgas te zitten, met een handbak rijd ik over het algemeen veel rustiger.
Het ligt ook totaal aan de auto waar je in zit..
Civic Type R met automaat: FOUT
Mercedes met handbak: FOUT
Sebas zegt
Goed zeg! Handbak is zo 19de eeuws. Precies hetzelfde als je we met ze alle nog in de uiver zouden vliegen i.p.v. 767. Op sportauto’s combo hand/auto of automaat met flippers is oke. Maar in je renault geschakeld rijden omdat je dan zogenaamd sportief zou kunnen rijden hahaha neem gewoon een automaat!
Simpson zegt
Lane-assistant, regensensor, licht automatisch, cruisecontrol die zelf afstand bewaart tot de voorligger en nou ook nog automatisch schakelen?
stelletje luie… :-)
Maar het is stiekum ook best wel lekker rijden, alleen niet in zo’n Citroen halfautomaat, heb ik eens in proefgereden, ‘k was na 5 minuten zeeziek.
Tomsns zegt
@Simpson:
volautomatische airco, elektrische deuren, elektrisch parkeren, parkingsensors, :-) :-)
Die Sensodrive van citroen is niet zo slecht nee. Je kan hem na een tijdje meer inschatten en bespelen, maar blijft heel gevoelig en kan je zeeziek maken, maar wen er even aan :-) het groeit aan je.
Rob zegt
Ik heb sinds kort (niet bewust) een auto met automaat. Hij rijd heerlijk, zeker in de stad waar je omkomt van de drempels ed. Trouwens ik las laatst dat in europa al 50% met automaat rijd, en het worden er meer.