De hybrides van onder andere Toyota moeten volgens een Amerikaans wetsvoorstel veel meer pokkenherrie maken omdat ze anders een gevaar op de weg zijn. Dan is het voorgoed gedaan met de serene rust in je hybride. Maar daar gaat Toyota wat aan doen en wel met antigeluid. Er bestaan momenteel koptelefoons die antigeluid produceren, zodat je bijvoorbeeld in een vliegtuig geen last hebt van de brommende motoren.
Deze technologie wil Toyota nu toepassen op zijn modellen, waarbij de Crown het eerste model is waarop de techniek wordt toegepast. Het systeem is tamelijk complex en bestaat uit diverse microfoons, speakers en sensoren die in de cabine worden gemonteerd. De microfoons moeten de ongewenste geluiden waarnemen. Deze worden geanalyseerd waarna de speakers het antigeluid produceren om de bijgeluiden te neutraliseren. De aanleiding voor het systeem was een irritant brom in de motor van de Crown op lage toeren.
Toch is Toyota geen pionier op dit gebied. Al in 1990 ontwikkelde Lotus een vergelijkbaar systeem en ook drie Mazda engineers schreven 1994 een ontwerp voor een dergelijk systeem. Acura, de Japanse luxe divisie van Honda, heeft op een aantal modellen een systeem onder de naam Active Noise Cancellation (ANC).
Zou het ook kunnen werken in het geval van een iets te opgewekte bijrijder op het moment dat je ’s ochtends net wakker bent, of iets te luidruchtige kinderen op de achterbank?
electro zegt
dit is een fantastische uitvinding !
toyota is goed bezig
Jesko zegt
Ja, zo’n 1,6 klinkt inderdaad niet aantrekkelijk. En ik weet niet wat voor geluid ze willen uitzenden om goed hoorbaar te zijn, maar dat zal geen mooie V8 brom zijn. Dus voor die auto’s is het een goede oplossing.
Maar de motor in mijn auto wil ik echt wel horen brullen hoor, heerlijk ’s morgens bij het wakker worden onderweg naar het werk.
vla zegt
*Kuch* Helikopters! Als die piloten hun koptelefoon met antigeluiden niet ophadden werden ze gek van het lawaai! En ze kunnen anders de luchthaven-dingeser niet horen.
puhpuh zegt
Er is al een tijdje een auto op de markt aanwezig die deze technologie hanteert: de Honda Legend
dekster zegt
Je kan ook gewoon je auto als een auto doen klinken, dan zal je nooit zagen over een irritant gebrom.
Melvivio zegt
of gewoon hybrides schrappen !
M Freak zegt
Leuk voor op je Prius, nog leuker is hoe je een beeld krijgt van de dood.
Geweldig, in je Toyota!
lincoln zegt
let maar op .. toyota gaat straks nog een fiets uitvinden ..
Klassiekerrally zegt
Lotus was hier jaaaaaaren geleden al mee bezig. Hoewel dat in een sportwagen enigszins vreemd is, daar wil je genieten van de motormuziek, lijkt me… :)
Linkador zegt
En hebben ze ook een trilfunctie voor de doven? En de belastingbetaler maar opdraaien voor de infrastructuur tegen geluidshinder….
IlCuoreSportivo zegt
Wanneer gaan die japanners eens iets nuttigs bijdragen aan de autoindustrie??
Hemstra zegt
Vergeet niet dat Toyota de grondlegger is van de Hybride technologie. Zonder hen waren merken als Honda etc. lang niet zo ver als dat ze nu zijn.
simpson zegt
zoiets zouden ze draagbaar moeten maken. Voor als je op je fietsje zit, of in het genoemde voorbeeld van de passagiers, die blijven bij aankomst ook niet in de auto zitten :-)
jan zegt
Een draagbaar systeem voor op u fietske bestaat al.
Maar ik raad het toch niet aan! Beetje gevaarlijk niet?
http://www.bose.com/controller?event=view_product_page_event&product=qc2_headphones_index
Esprit_de_Flandre zegt
‘De aanleiding voor het systeem was een irritant brom in de motor van de Crown op lage toeren. ‘
Konden ze niet gewoon zoeken wat er aan het brommen was en dat oplossen?
Nick zegt
Dit is hele oude techniek.
Serverruimten, militaire onderzeeërs en vliegdekschepen, etc gebruiken dit al sinds de jaren ’70.
Daarvoor waren supersnelle enorme computers voor nodig om de amplitude om te draaien.
Mercedes-Benz, Lotus Engineering en VAG hadden hier geloof ik ook ooit onderzoek naar gedaan, dit stond in een AMT nieuwsblad meen ik.
@Hemstra: Toyota is misschien de koploper in succesvolle hybride aandrijving, maar zeker niet de eerste met hybride aandrijving.
Porsche-Lohner deed dit al begin deze eeuw, hoewel in een andere opstelling.
Vergelijkbaar, of zelfs moderner (plug-in hybride!) dan de Insight/Prius was de Audi 100 Duo van 1989!
Omdat de elektrische motor en vooral de batterijen het gewicht verhoogte werd het concept afgeslagen, iets wat nog steeds een probleem is vandaag der dag maar word verzwegen.
/offtopic
Thibaut zegt
Zoals Nick al aanhaalde, absoluut geen nieuwe techniek. Ook in sommige pikdorsers wordt dit toegepast. Voor zo’n grote dingen is dat wel nuttig. Maar om dat nu in een gewone auto te gaan installeren. Nog meer gewicht dus.
Jag man zegt
@puhpuh ; Ja, dat klopt. De legend van Honda word ook verkocht met dit concept. In Amerika word dit model onderandere onder de naam Acura verkocht.
Om terug te vallen op Hybride. Toyota heeft er niet voor gezorgd dat o.a. Honda ook met hybride is gekomen. Maar het is door hun reclame campagne een enorme hype geworden. Honda is al sinds eind jaren ’80, begin jaren ’90 met hun eigen Hybride systeem bezig. O.a. expetimenteren met electrische auto’s & waterstof technology. Dit staat totaal los van Toyota. Honda is nog 1 van de weinige auto merken die totaal afhankelijk is van de rest. De meeste merken tegenwoordig zouden niet meer hebben bestaan. Als ze niet waren overgenomen door een ander merk.
Oom Agent zegt
Nu nog een amplifier die het geluid van je V8 binnenin de koets extra resoneert. Vroem!
Mr Hyde zegt
Ja aangestuurd door allemaal van die software, 1 miniscuul errortje of net niet goed gemonteerd, hoppa, tegenovergestelde effect: dubbele herrie. Die systemen zijn heel leuk, maar de reden waarom ze bijna nergens gebruikt worden is dat als ze iets niet goed doen het tegenovergestelde optreed. Het gevolg is dat het allemaal super duur is omdat er niets, maar dan ook helemaal niets fout mag gaan. (bijvoorbeeld bij die vliegers, die hebben het omdat ze anders binnen 10 seconden doof zijn, dat zijn ze bij een errortje dus al meteen, geen tijd om iets te veranderen)
klaas jan zegt
dit is geen uitvinding in de jaren 70 werden bij krachtcentrale’s dit systeem ook toegepast.
IPA35 zegt
nieuw de toyota gitaar……
(dat plaatje dus)
dale zegt
morgen heeft bmw het en vind iedereen het geweldig
Schadow Spirit zegt
Gelijk Puhpuh al zei, op de Lengend staat dat er ook al op.
Daar kunnen de Duitsers wat van leren;)
Op een diesel met pompverstuivers van VW zou dat niet misstaan nochtans;)