Heb je jezelf ooit afgevraagd hoe een Land Rover met een 27-liter supercharged V12 en 1500pk er uit ziet?
Welnu, zie hier de Bell Aurens Longnose. De motor (the Merlin) is gemaakt door Rolls-Royce en wordt gebruikt om vliegtuigen aan te drijven, maar in een Land Rover komen dit soort krachtbronnen natuurlijk beter tot hun recht.
Thomas Bell, de bedenker van de “Bell Aurens“, biedt naast de V12 ook andere motoren aan. Een woordvoerder van het merk geeft toelichting: “The 12 cylinder is available on request – our preferred solutions are the Rover V8 4.6 or 5.0 or the double V8 as V16. They are closer to the original idea – nevertheless V12 have a similar tradition with cars of British origin and thus will be available on demand. The Merlin engine is an idea which is feasable, but has not yet been calculated. It is possible though – nevertheless it will remain a promotion car with, if at all, very restricted street legality.”
De genoemde V16 is het resultaat van een tweetal Rover V8 motoren. Dit kan resulteren in een 8-liter (420 pk) of een 10-liter (700 pk), maar Bell Aurens wil dat de motor voldoet aan de Duitse TüV standaarden voordat deze optie daadwerkelijk wordt aangeboden aan klanten: “The prototype will be finished in August and presented as a world premiere in September at the Peterborough Land Rover International show in England.”
De Longnose met 4,6 liter V8 is verkrijgbaar vanaf € 125,000,- (ex belastingen). Elke Bell Aurens Longnose wordt echter gemaakt op basis van individuele wensen van de toekomstige eigenaar, waardoor de kosten erg kunnen verschillen (via worldcarfans.com & rovering.squarespace.com).
lincoln zegt
lijkt wel een subsidie project ..
komt nooit van de grond ..
w0o0dy zegt
Wel goed dat de motor mooi midden tussen de assen ligt…. Yummie mid-engined! ;)
RenJie zegt
€ 125,000,- (ex belastingen).
WHAAAAAT? :O
G. de Groot zegt
Zevenzitter met dak aub
Frasker zegt
-edit: dank u, is gefixt-
Maar 1500 pk uit een 27liter blok. Dat haalt de Barabus TKR uit en 7liter blok.
Jonas zegt
Das pas ne SUV ze :p
RA999 zegt
Maarre krijgen we hier nog ringtijden van of wat? :P
Fortuna zegt
MOT?
Da’s Engels…
Jordey zegt
oeh lala! Dat is heftig. Zal wel een geluid maken dat ding. ( slecht bedoelt ) Maar die wil ik wel eens zien accelereren :D Ff denken. 27 liter grote motor met 1500 pk. uh.. ik schat het op zo’n 4,5 seconden.
michiel zegt
allemaal heeeeeeel mooi , volgens mij moet je om de 5 minuten opnieuw gaan tanken..
corrado vr6 slc zegt
Eerst een beetje verlagen (zo’n cm of 30) en wat racewielen+bandjes erop, en wie weet word het nog wat. ;)
AMG Black Series rulezzz zegt
Wow, ik dacht dat het een photoshop was!! Laat maar komen.
Citrofiel zegt
:shock: Gestoord… Wel lachen. :D
Mister n zegt
Wat een kansloos project….
Snap niet dat mensen hier op zitten te w8en en dat er echt markt voor is!!! Waar ik wel benieuwd naar ben is de aerodynamica als zo’n ding met een gangetje van 250 voorbij komt dat ie dan niet gaat vliegen ofzo. Hiet ziet er namelijk niet echt aerodynamisch uit
midi zegt
Wel een gaaf idee. Maar ik heb de site een beetje bekeken en ik weet niet zeker of de versnellingsbak (defender R380) en de remmen (van de Santana) lekker matchen met een 27 liter supercharged Merlin motor. En die prijs….
midi zegt
lol @RA999, pas maar op Nissan GT-R haha…
Simon X zegt
autoblog, is het misschien een typfoutje of ben ik dyslectisch aan het worden???:| ik kan mn ogen niet geloven, 27-liter V12???:|:|:|:| als dat zo is dan moet je elke keer als je je gaspedaal intrapt ff aan de kant om wat benzine bij te schenken XD
bleegh zegt
wtf moet je ermee?
xaray zegt
een veyron heeft “twéé V8 motoren” een W16 dus eigenlijk twéé V8’en maar zij maken er een V16 van xD. + wat verbruikt deze auto niet en wat een co² uitstoot op een km xD
RobertJ zegt
die impressies zijn wel apart, gezien op terreinbanden geen achterlijk hoge snelheden mogelijk zijn, in ieder geval niet op standaard terreinbanden.
boz zegt
Beetje het ”Beast”-idee met de Merlin-moter in een nieuw jasje. Meer van dit soort plannen.
Zombie zegt
:-) Volgens mij stuwt die Merlin niet die carroserie voort, maar eerder het asfalt waarop ie staat…
dekster zegt
Zo klinkt die merlin motor ongeveer.
http://www.youtube.com/watch?v=uIZ_LeaTCDw
Merk wel op dat de motor in het filmpje relatief oud is, ik denk dat ze hier wel een modernere Merlin motor zullen gebruiken…
Audiofreak zegt
@Frasker
waarschijnlijk heeft die 27l motor verschrikkelijk veel koppel. denk aan meer dan 2000. Denk dat dit ding nog meer uitstoot dan heel Beijing !!
SimonMc zegt
@Audiofreak: ik denk aan nog véél meer koppel.Om een voorbeeld te geven, mercedes’ 65AMG motor, een 6 liter biturbo V12 stoot onbegrensd ( met een beetje tuning ) meer dan 1300Nm uit.
Nog een voorbeeld : de volvo FH16 truck heeft een 16.1 liter dieselmotor met 660 pk en 3100Nm koppel…Lijkt me dus niet onmogelijk dat dit beest 5000Nm koppel heeft.
Klassiekerrally zegt
Duitse MOT: TüV
Britten zijn heerlijk gek: http://www.ppcmag.co.uk/projectcardetail.asp?id=4
Klassiekerrally zegt
O ja, en wat dacht je van deze Merlin-engined Bentley, gebouwd door een Nederlander?
autoblogger zegt
@Klassiekerrally: ah ja, TüV inderdaad ;)
@Fortuna: klopt, dat was dus een foutje.
IPA35 zegt
de rover meteor tank motor is ook leverbaar: 27l v12 met maar 750 pk…
Klassiekerrally zegt
Echte beelden:
Meer op: http://www.bell-aurens.com/bell-aurens.com/Diashow.html
Klassiekerrally zegt
Maar wat écht interessant is: de TZ op de achtergrond!
Klassiekerrally zegt
-edit: check-
Dennis zegt
Ok dus om de 10 minuten tanken dan maar? :-D
dekster zegt
@Klassiekerrally
Volgens mij is het een replica.
Klassiekerrally zegt
@ dekster: zou kunnen, maar dan nog is ’t knap gemaakt :)
Waarom denk je trouwens dat ’t een replica is?
Franco zegt
Als ik mij niet vergist, was er toch al een auto gebouwd met een Merlin 27 Liter motor???
De motor was afkomstig uit een Spitfire WOII-gevechtsvlieger!
Ik dacht dat het een Holden stationwagon was….
dekster zegt
@Klassiekerrally
De enige giulia TZ met rechthoekige achterlichten heeft een kofferluik in de achterkant, de auto op de foto heeft dat niet.
Dat is gewoon wat ik gevonden heb op google over TZ’s a.d.h.v. foto’s.
Misschien moet je hen maar eens een mailtje sturen met de vraag of het een echte is…
dekster zegt
Hier staat zo’n replica te koop
http://www.finecars.cc/en/detail/car/16341/index.html?no_cache=1
Klassiekerrally zegt
dekster, ik ga je voortaan Sherlock noemen! ;)
(ik krijg trouwens helemaal geen autoblog.nl-mail binnen… storinkje autoblogger?)
RA999 zegt
@Franco
Kolpt, alleen was die nog wat opgevoerd…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/12/vrijmivideo-ii-3000-pk-in-een-chevy
RA999 zegt
Kolpt=klopt…
Markus zegt
Die 2e foto in het bericht lijkt wel een Lego model.
Heyhuub zegt
Ik lach om de mensen die het hebben over ‘maar’ 1500pk uit een 27L. Dit zijn geen race blokken met een inhouds limiet, deze blokken draaien waarschijnlijk max tussen de 2000-3000 toeren. Deze blokken hebben al bijna 1000pk bij de 1000 toeren.
@simonMC
Het verschil met de motoren die jij noemt en deze is dat de motoren die jij noemt gebruikt van turbo’s maken. Voor een atmospherisch blok is het al moeilijk om meer dan 100nm/liter te produceren, dus vermoed ik dat de betreffende 27L Merlin tussen de 2000 en 2500nm heeft.
bozewolf zegt
De RR Merlin is een legende, zeg. Ik ben geschokt dat jullie je klassiekers niet kennen.
Vliegtuigmotor uit WO2. Spitfire, Hurricanes, Mustangs, gebruikte allemaal deze jongen. Bijna de hele geallieerde luchtmacht werd aangedreven door dit nobele apparaat.
27 liter V12, supercharged. Afhankelijk van de motor produceerde het van 1000 tot 2000 pk.
Vliegtuigmotoren uit die tijd waren bijna altijd “drukgeladen”, dan wel met superchargers of turbochargers, omdat dat beter werkt op grote hoogten.
Wat de newtonmeters betreft, err, hou het maar op “veel”. Echt, heel, heel veel. Denk dat je niet verbaasd mag opkijken als de latere topversies er richting de 5 á 6000 newtonmeters uitbraakten…
Sjaak zegt
Wat een vreselijk lelijke auto,,,, ontworpen in dronkenschap
bozewolf zegt
^^ Ja…tis ook echt gedaan als aesthetisch project….doos…
Hans zegt
zat ook in de lancaster mie merlin maar dan met zijn vieren.
Lijkt me leuk als je het terein in gaat met dit kreng:
hobbeltje, oeps iets gas, oeps tot je assen in de modder en 50 kuub modder op een plek waar het zojuist niet lag :D
gerardo zegt
Is dit een auto?
transam73 zegt
@bozewolf – ik dacht al dat ik de enige roepende in de woestijn zou zijn. De P-51 Mustang met Merlin is voor mij overigens ook nieuws, maar de AVRO Lancaster (voor 4x Merlin ‘engine music’ luister hier even: http://www.youtube.com/watch?v=-OVb-UG8yJw ) mag in het rijtje m.i. ook niet ontbreken. Voor de Filistijnen met berouw: boven Vliegbasis Gilze-Rijen is de Spit met enige regelmaat te horen en te zien en dat klinkt zo: http://www.youtube.com/watch?v=9Vy7UgCwEkk&feature=related
LEKKERRRRRR !!!
leandertje zegt
zou hier een slurptax opzitten??
harry zegt
rover had ook gasturbines ingebouwd, ik dacht zelfs in de cyclops periode om in races uit te testen. harry
Remco zegt
Ik denk dat dit een wagen voor de uitvoerder wordt, deze hiermee eventueel een shovel uit de bouwput kan trekken als deze vast zit :p
Tsss 27 liter. geen verstand zeg ik
(CONVOLUTION) zegt
Toepasselijk nummer:
Prodigy – Ruff in the jungle :P
job zegt
edit: nutteloze bijdrage
Ihsan zegt
allemaal wel leuk en aardig, maar dat ding ”drinkt” letterlijk benzine man, ben je om de minuut aan het tanken
RoLandRover zegt
Wat een gezeik altijd weer over Co2 en Verbruik van auto’s,…
De productie van een auto kost al zoveel energie dat deze wagen in een normaal leven van 15 jaar dit niet eens zal evenaren aan co uitstoot.
mijn auto is 30 jaar uit,.. daarmee ben ik dus 3x zo schoon dan iemand al 3x een nieuwe auto heeft gekocht met een levensduur van 10jaar
De echte vervuilers zijn kolencentrlaes, staalfabrieken, chemieindustrie enz.
mensen denk nu na,…..de wereld is vervuild met mensen!
simpel en gewoon veel te veel mensen.
ipv een slurptax word het tijd voor een globale kindertax.
belasting op kinderen ipv een subsidie.
grtn
RT
Henk zegt
Hey RoLandRover
jij bent zeker een fietsenmaker als ik je zo hoor!
Slurptax op kinderen omdat ze teveel slurpen, haha
H.
Peter zegt
Wat een gaaf design ! Stoere ruige bak. Benzineverbruik ? Wat maakt dat nou uit als je zoiets rijdt. Als ik met mijn GT3 over verbruik moet gaan praten dan kan ik beter een diesel gaan rijden. Mooie longnose tussen al die grijze muizen !