BMW Welt en het BMW Museum, één pot nat zou je denken. Nope, niet waar. Het BMW Museum in München opent morgen, na een grondige renovatie, opnieuw de deuren voor het publiek. Naast het karakteristieke hoofdkantoor van BMW exposeert het merk in 25 ruimten en zeven ‘themaruimtes’ 125 voorbeelden van zijn producten, waaronder automobielen, motorfietsen en motoren.
De renovatie van het BMW Museum nam tweeënhalf jaar in beslag. Het gebouw is niet alleen de thuisbasis van tal van legendarische BMW-producten, door zijn opvallende architectuur is het ook een markante plek in München. Op het dak van de 40 vierkante meter grote schotel bevindt zich het grootste BMW-logo ter wereld. Door de laagbouw van het ernaast gelegen hoofdkantoor van BMW – ook wel ‘viercilinders’ genoemd – bij het museum te betrekken, is een vloeroppervlakte van ruim 5.000 vierkante meter gerealiseerd. De totale museumoppervlakte is hiermee vervijfvoudigd.
De tentoonstelling in het BMW Museum behelst de meer dan 90-jarige geschiedenis van het merk BMW in al zijn facetten. Bezoekers worden langs 125 producten van BMW geleid, waaronder hoogtepunten als de Isetta, de BMW 2002, de R32-motorfiets, de BMW 507 en de waterstofauto BMW H2R die snelheidsrecords brak. Uiteraard besteedt het BMW Museum tevens uitgebreid aandacht aan de M-modellen, waaronder de M1 en de M3 CSL. En ook aansprekende studiemodellen als de BMW Z22 en de BMW X Coupé ontbreken niet. Met sportauto’s als de M12/7 en de Formule 1-bolide F1 Sauber uit 2006 staat het BMW Museum eveneens stil bij de indrukwekkende expertise van BMW op autosportgebied.
Het BMW Museum verwacht jaarlijks 400.000 bezoekers te verwelkomen.
jochem zegt
Miss een keer autoblog uitje regelen??
robin zegt
ja cool
Jan-Pieter zegt
Als ik een keer in München ben ga ik er zeker naar toe, ook al ben ik een groot liefhebber van das Haus. Ik was vorig jaar zomer in het mercedes museum in Stuutgart geweest. Alleen het gebouwd al was het bezoeken het moeite waard!! De collectie was nog beter, bijna alle conceptcars van de afgelopen 10 jaar stonden daar en ook alle soorten 300sl(r)`s en formule 1 auto`s!! Van de schaal 1-10 gaf ik het museum een dikke 11!!
Ik ben dus benieuwd hoe BMW-Welt eruit ziet…
(klik op mijn naam voor de link van het mercedes-museum)
Dirk zegt
zovlug mogelijk de huidige bmw 1 en drie serie in het museum en vervangen door een mooi en beter model.
Robin zegt
Heb ook moeite met een drie en een carisma uit elkaar te houden
York zegt
@ Dirk
Wat jij nu zegt….
Een 1 en 3 erin om er dan weer uit te halen??:s u zin klopt van geen kanten!!!
@ Robin
Doe dan is wat moeite.. Je moet het wel willen hoor:)
Hier staan 2 3-series en 1 1-serie op de oprit en eens je aan de rare bmw vormen gewend bent.. is ze mooi! Zeker mits enkele opties died het leven vergemakkelijken;):)
Wim zegt
Wacht maar tot jullie de facelift van de 3 gaan zien, hij is er een stuk op verbeterd. Heb met het werk al de 3 Reeks en de nieuwe 7 Reeks kunnen bewonderen en ze zijn beiden zeer geslaagd!
dekster zegt
Gaat dit artikel over BMW of over een scheerapparaat van Phillips?
mashell zegt
Toe maar BMW Welt, BMW museum (BMW vind haar huidige producten dus niet museum waardig?). Gaan ze volgend jaar een BWM fanzone openen? VW heeft ook al zoiets met dat evenement aan de Wörthersee. BWM moet dat natuurlijk wel overtreffen.
Robin zegt
@ York
U gaat nu toch niet beweren dat de huidige 3 een mooie auto is.
Kleef er het logo op van een willekeurige japanner op en je raakt hem aan die prijs aan de straatstenen niet kwijt.
Het gebruikte plastic in het interieur is terug te vinden in een doordeweekse middenklasser en de rijeigenschappen zijn minstens evengoed in een doodgewone focus.
bodo zegt
Oeh! @ 7 Series voor de deur
Wim zegt
@ Robin
Je hebt duidelijk nog niet met een BMW gereden, anders zou je zo geen praat verkopen. Men mag een mening hebben over een wagen, maar zo maar een BMW vergelijken met een Ford Focus, met alle respect maar er is een wereld van verschil!
Robin zegt
@ wim
ik rij 45000 km per jaar met een lease auto die ik om de zes of twaalf maanden inruil.
Ik heb met heel veel verschillende merken gereden of wel uitgebreide testritten gedaan.
Momenteel rij ik in een mondeo 2.0 tdci daarvoor had ik een 320 d en daarvoor een peugeot 407 2.0 hdi;
Ik kan u verzekeren dat op alle vlak de bmw de minste auto is en de peugeot de best sturende en comfortabelste.
Ik ben niet merkgebonden en hou van alle automerken ook van bmw maar ik ben nuchter genoeg om te zien dat een bmw ook maar een massaprodukt is net zoals ieder ander merk en verder zijn die zogezegde bmw rijeigenshappen er u ingelepelt door de marketingjongens van bmw en die leveren goed werk want er zijn mensen genoeg die meer willen betalen voor minder auto.
Een achterwiel aangedreven m3 is natuurlijk leuk speelgoed en ze mogen er direct eentje voor mijn deur komen zetten als ik het zou kunnen betalen.Maar een banale 320 d rijdt echt niet beter dan een golf of focus en die zijn even groot even goed afgewerkt en stukken goedkoper
dirk zegt
@ Robin
Je hebt gelijk robin .
Ik heb zelf drie nieuw gekochte bmw’s gehad en die waren stuk voor stuk niet echt bedrijfszeker om het nog zacht uit te drukken.
Mijn huidige auto is een peugeot 407 coupé 2.7 hdi en die rijdt stukken beter dan mijn vorige auto een bmw 525d laatste model. de motor is stiller en soepeler en de auto rijdt ondanks zijn zware gewicht lichtvoetiger dan de bmw.
Een 3 reeks is een van de meest overschatte auto’s op de markt en ik zou ook liever voor een topversie gaan van bv golf of focus of megane dan voor de zelfde prijs een 318.
Sim zegt
Vroeger waren er mooiere modellen wie herinnerd zich de 635 csi niet;
De olieverbruikende en blauwe rook spuwende zescilinders met heel veel pk naar de achterwielen zonder sper en electronische hulpmiddellen dat was pas autorijden want die kisten waren veel te slap afgeveerd en hadden de wegligging en stabiliteit van een boot.
Maar het waren mooie auto’s en dat kan buiten de mooie huidige zes serie van bmw niet meer gezegd worden.
De een serie is in zijaanzicht niet om aan te zien.
De achterzijde en interieur van de huidige drie is verwarbaar met de eerste de beste japanner.
Er zijn ook al veel mooiere vijf en zeven series geweest.
Laat ons hopen dat de toekomst beterschap brengt en dat de prijs kwaliteit verhouding beter gerespecteert wordt want nu betaalt men teveel.
Rick dos zegt
Mensen hier die zoveel BMW’s hebben gehad en nu ineens in Peug’s en Focussen rondrijden en die dat veel betere auto’s vinden (niet dat ik het geloof dat ze écht die auto’s hebben gehad maar dat terzijde).
Maar goed, dat kan natuurlijk.
Dat zijn hetzelfde soort mensen die het verschil tussen de Mac en bijv. Parkheuvel ook niet kennen. En zich dan afdoen met het argument; Het is toch eten? Het is toch allemaal hetzelfde?
Ja hoor. Natuurlijk, knul.
joske zegt
en jij ook dirk gakbal
Robin zegt
@rick dos
@ Joske
Ik ben ondertussen 45 jaar geworden en heb meer dan een miljoen kilometers afgemaald in verschillende automerken.
Ik ben actief in de autobranche en heb uit veiligheidsoverwegingen tweemaal een uitgebreide rijvaardigheidscursus gevolgd.
Ik weet echt wel waarover ik praat als ik zeg dat een bmw 3 niet beter rijdt dan een gemiddelde golf of focus.
Een m3 is natuurlijk een toffe auto en rijdt waarschijnlijk fantastisch maar de realiteit is dat wij in een 318 of 320 moeten rondrijden en daar heb ik 60000 km mee rondgereden en laat me toe te zeggen dat daar niets speciaals aan is.
Een afrit nemen op hoge snelheid en men komt alvlug te weten wat zijn beperkingen zijn, mijn huidige mondeo en voor mijn bmw mijn peugeot 407 zijn op dat vlak en op comfort stukken beter.
Natuurlijk moet je eerst je fanatieke merkenbril afzetten om dat te zien;
Ik hou van alle auto’s ook van bmw’s maar kan niet de meerprijs geven voor een middelmatige auto die de drie reeks is.
Sim zegt
@ Rick dos
Als je toch met eten wil vergelijken laat ons zeggen dat de duitser zuurkool met worts is en de fransman HAUTE CUISINE
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Jij denkt dat een er een hoop mensen hier op Autoblog überhaubt weten wat de Parkheuvel is? Rick toch, we zijn niet allemaal elitair. ;)
robin zegt
@ Sim
ook niet overdrijven .
Ik beweer niet dat de bmw een slechte auto is maar alleen dat hij zijn meerprijs niet waard is en dat er betere en leukere alternatieven zijn die minder kosten.
robin zegt
@ Sim
ook niet overdrijven .
Ik beweer niet dat de bmw een slechte auto is maar alleen dat hij zijn meerprijs niet waard is en dat er betere en leukere alternatieven zijn die minder kosten.
robin zegt
@ Sim
ook niet overdrijven .
Ik beweer niet dat de bmw een slechte auto is maar alleen dat hij zijn meerprijs niet waard is en dat er betere en leukere alternatieven zijn die minder kosten.
Thomas zegt
Hoi,
Duidelijk een paar BMW haaters aan het woord hier.
Ik reed privé met E36 323i en E 46 320CD. nooit problemen mee gehad
Nu rijd ik een geleasde 407SW, 100.000km per jaar, alle 10.000km ondrhoud. en alle 5000km nog eens binnen om de miserie op te lossen.
Neen het is geen uitzondering, de eerste 407SW was op 85.000 terug naar de constructeur wegens : niet te vinden fouten..
Dan toch liever een BMW die GOED rijd
Groetjes