“Steek die CO2 regels maar in je reet”, die letterlijke woorden heeft Lamborghini baas Stephan Winkelmann niet gebruikt, maar het is wel een meer pakkende titel voor mijn bericht en de boodschap van Winkelmann komt daar in feite gewoon op neer. Snelle auto’s met grote en krachtige motoren is nu eenmaal de identiteit van het Italiaanse merk en dat zal zo blijven.
Toen Winkelmann gevraagd werd of Lamborghini net als Ferrari wellicht met lichtere motoren aan de slag zal gaan om de uitstoot te beteugelen, was zijn antwoord zonder nadenken “Nee!”. De V10 en V12 motoren vervangen door lichtere V8 turbomotoren is geen optie, zelfs niet wanneer deze vergelijkbare prestaties kunnen realiseren. Het gaat er wat hem betreft niet alleen om hoe snel de auto accelereert en aan z’n topsnelheid zit, maar ook hoe de auto klinkt. Dit is een belangrijk onderdeel van hoe je een auto ervaart. Vorig jaar verkocht men 2.604 auto’s en Lamborghini eigenaren rijden gemiddeld zo’n 8.000 kilometer per jaar, dus de impact van de gehele Lamborghini vloot op het milieu is volgens Winkelmann zeer klein. (via: automotive news)
VonStroke zegt
“Het gaat er wat hem betreft niet alleen om hoe snel de auto accelereert en aan z’n topsnelheid zit, maar ook hoe de auto klinkt.”
Hulde!
vla zegt
YEAH B*TCH! Stick that in your pipe and smoke it! :mrgreen:
CarAddict zegt
En geef hem eens ongelijk, al zou hij deze woorden wel gebruikt hebben zou ik het nog steeds niet erg vinden.
Met zulke oplages en km/voertuig is de invloed van Lamborghini wel zo klein dat we moeten kunnen blijven genieten van deze auto’s!
westy B zegt
Eindelijk een CO2 tegenwind en gelijk heeft ie….
Bij deze uitleg over slechts 8000km per jaar vraag ik me opeens af hoe de CO2 reductie bij vrachtauto’s geregeld wordt.
Josje zegt
ik krijg het gevoel dat mensen er genoeg van beginnen te krijgen, van dat hele CO2 geneuzel. de eerste mensen die deze kar willen trekken beginnen op te staan! en gelijk hebben ze.
dirk s zegt
only milk and juices come in one liter
Racer X zegt
Ik krijg opeens een berg meer respect voor Lamborghini.
Forza Italia!
lambofreak zegt
2604 auto’s verkocht dit jaar. Die impact is inderdaad zeeer klein. Ik vind dat deze milieu-hype vooral voordelig is voor de roestbakken zoals Fiat, Renault… die sowiezo al een lage uitstoot hebben omdat ze gewoon (de meeste) geen krachtige motoren hebben en klein en licht zijn. Let maar eens op reclame voor kleinere wagens; er staat altijd de CO2-uitsoot bij. Zo worden sportwagens in een donker hoekje geduwd, want zuinige sportwagens bestaan (algemeen) niet. Ik ben blij dat Lamborghini hier tenminste geen doekjes om windt en gewoon zegt : “Wij doen niet mee.” en gelijk hebben ze :-)
Guan zegt
En opeens is iedereen blij dat Lamborghini onderdeel van het VAG concern is ;-)
Marco zegt
Overigens maakt Lambo al zo lang ik me kan herinneren groene auto’s, dus de regelmakers moeten niet zeuren.
coen zegt
En gelijk hebben ze … GO GO LAMBOOOO !
joep zegt
+7 respectpunten voor Winkelmann!! Z’n autoblog-street-credibility stijgt zelf nog harder naar ongekende hoogtes!
Breinstein zegt
eindelijk een fabrikant die begrijpt waar het om gaat, belevenis!
Jonas zegt
BUUUURN, haha in your face hippies, dat ze maar wat grote bedrijven gaan pesten met hun co2 gezever
lp 640 zegt
Stephan Winkelmann for President !!
Bart zegt
Winkelmann for president, goed bezig
wortel zegt
Gaaf he, go lambo!
het is niet dat ze niks aan CO2 moeten doen.. als het milieuvriendelijker kan, dan vind ik wel dat ze daar in zekere mate aan moeten werken.
maar om nu het lambo gevoel te vernietigen, nee daar ga ik niet mee akkoord.
jampa zegt
respect voor lambo!
Dirk zegt
Waarom geen V8 + tubo, dit heeft een F40 ook, daar hoor je niemand over dat die niet goed klinkt. Een F430 heeft ook een schitterend geluid.
JW zegt
F430 heeft atmosferische V8
bert zegt
getuigenis van enig sociaal gevoel:
gewoon betalen naar totale uitstoot; g/km x aantal km, dan worden de exoten het eerlijkst belast. ze zijn iig minder vervuilend dan de 100.000km leasebakken (op jaarbasis)
Zoef zegt
Groot gelijk over heel de lijn. multicylinders moeten blijven, alleen de cylinderinhoud mag naar beneden. Het gaat niet alleen over acceleratie, topsnelheid en geluid, maar ook over technologie en mechaniek.
MurcieBoy zegt
hehe lamborghini zijn geen meelopers en zo moet het ook :D
Papa zegt
Geweldig, dit soort merken moeten ze inderdaad anders beoordelen als de gemiddelde leaseslet! Hulde !
maarten zegt
Amen to that!
de motoren mag men niet veranderen
dat wil niet zeggen dat ze zo milievriendelijk mogelijk materialen en productiemethodes zouden kunnen gebruiken
RScosworth zegt
Anders kun je er altijd nog een militair iets van maken. Als je daar de CO2 uitstoot wil meten heb je een kruiwagen nodig en geen haai die er naar kraait.
ggj zegt
Hehe, en Ferrari maar kleinere motoren bouwen en zich met bio-brandstof bezig houden. Suckers! :D
jopie zegt
Een standbeeld voor Stephan Winkelmann!
Eric zegt
Daar schepenvaart en vliegtuigen buiten de jaarlijkse CO2 meting vallen kan de uitleg van groene rakkers me geen bal schelen. De volledige Ferrari, Lambo en AM uitstoot per jaar verdwijnt in het niet als je het dagelijks vrachtverkeer en lease-bakken samentelt. Dus geen beperking van CO2 uitstoot voor bouwers van luxe-wagens. (Zou in de EU algemeen van kracht moeten komen niet?)
Roger zegt
Dit is een beetje zoals Enzo Ferrari vroeger de normen volgende.
Je interpreteert ze gewoon anders.. Moet kunnen :)
Bart_V zegt
Gelijk hebbe ze ik had al veel respect voor ze maar dit slaat alles. Het enige merk met een weerwoord. daar hou ik van.
Willy1 zegt
Helemaal gelijk, maar ik vrees dat het in delen van NL binnen enkele jaren moeilijk wordt om dit vast te houden, als je overal geweerd wordt, zoals de SUV’s in Nijmegen.
Dan maar verhuizen…?
Sjaaky zegt
Om een standpunt in te nemen tegen Den Haag vindt ik dat ie wel ff alle Nederlands een Lambo moet geven (die maar een Cabrio voor mij) zodat Den Haag echt ff iets te klagen heeft.
dekster zegt
Lamborghini Rules! :)
En nee dat is geen nutteloze bijdrage, maar gewoon een feit ;)
prop zegt
Voor dit soort wagen ligtt de toekomst meer in lichtgewicht techniek lijkt mij.. kunnnen die 12- en 10 cilinders lekker blijven zitten.. misschien met een litertje minder inhoud maar dat zal weinig invloed hebben dan
Klassiekerrally zegt
Winkelmann heeft gewoon een goed punt. Maar kan Lamborghini ‘regelgevingstechnisch’ gezien wel onder deze milieuregeltjeswaanzin uit komen?
cms zegt
Fantastico! Stop de groene jongens in het Berlaymontgebouw!
Benjamin zegt
Een V12 hoeft geen grote inhoud te hebben .. een 3l biturbo @12000 tr/min anyone ?
jasper zegt
dit is waarom ik lamborghini t gaafste merk op aarde vind, ze hebbe gewoon schijt:P
Johan S zegt
Daarom vind ik Lamborghini een fantastisch merk!!!
dekster zegt
@Klassiekerrally
Denk jij nu echt dat exclusieve merken kijken naar milieu regels?
Chinezen genoeg om hun auto’s te kopen en die hebben geen milieu regeltjes en geen hoge brandstofprijzen.
prop zegt
De Chinezen zullen wel moeten als ze hun pulp hier willen verkopen.En ja, exclusieve merken kijken echt wel naar milieuregels… mede omdat het verplicht is. Maar het zijn vooral duurzame auto’s door hoogwaardige techniek… daar wordt vaak vergeten naar te kijken
Rolo zegt
Dit laat weer gelijk zien waarom ik een Lambo fan ben en geen Ferrari fan.
Omdat Lambo aan alles schijt heeft, het ontwerp van Lambo’s is altijd al over the top geweest. En nu laten ze ook nog is zien lak te hebben aan de wereldwijde samenwerking om CO2 uitstoot te verminderen. En gelijk hebben ze dat kleine beetje CO2 wat door Lambo’s wordt uitgestoot is een peulenschil vergeleken met vliegtuigmaatschappijen en industriegebieden.
AppieFlappie zegt
Lamborghini is een onderdeel van VAG. Dus die hoeven zich helemaal niet te houden aan de emissie regels. Die worden namelijk ruimschoots gecompenseerd door de VW, Seat, audi modellen.
Sorcerer zegt
Hij heeft wel gelijk… Er zijn bedrijven die een groter wagenpark hebben dan het aantal auto’s dat Lambo per jaar verkoopt, en die ook nog eens veel meer km afleggen per jaar. Daar valt veel meer winst te behalen.
KL_KH zegt
Hulde! Zo wil ik het horen!
Zapp zegt
De lead van dit artikel is briljant, “”Steek die CO2 regels maar in je reet”, die letterlijke woorden heeft Lamborghini baas Stephan Winkelmann niet gebruikt”
+1 voor Dennis. :D (niet relevant ik weet het)
Maar dit is natuurlijk geweldig nieuws, Lamborghini moet zo blijven als het is.
Tombnolz zegt
Hij heeft echt wel een punt. Volkswagens verbruiken minder en vervuilen minder, maar er rijden er ozoveel meer van rond en ze rijden minstens het dubbele per jaar. Ik denk dat het dus slimmer is om de veelverkochte en veelbereden auto’s zo proper mogelijk te maken en met de vele belastingen die je verdient aan die paar sportbakken investeringen te doen voor het milieu.
PCCB zegt
Laten we eerlijk zijn: respect aan Winkelmann om te zeggen wat zovelen onder ons denken!
DJD zegt
kom zeg, wat denken ze zelf nou toch. je gaat toch niet stoppen met het bouwen van echte sportwagens om überprius’jes te gaan maken?? wat is een lambo zonder een V10/V12!!
Rik L zegt
kijk en dat is nou precies het verschil tussen lamborghini en andere merken, lamborghini maakt auto’s met VOLLE passie en andere merken maken auto’s volgens regeltjes
Rik L zegt
@PCCB: idd, eindelijk iemand die er EERLIJK voor uit komt
AMG\\\ zegt
I LIKE LAMBORGHINI !!!:p
NuttelozeBPM zegt
Het begint, het begint…
Het Westen gaat nadenken…
Baztrd zegt
Die hele “gemiddelde uitstoot per auto” is natuurlijk ook een farce… mooi dat’ie dat gewoon zegt :)
Als ze het eerlijk willen doen moeten ze inderdaad naar de impact kijken… een mogelijke manier zou zijn om uitstoot per euro omzet/winst te bereken. Heeft een autmobilist namelijk zijn 50000 euri aan jou gegeven, dan geeft hij het niet meer aan een ander. Er is dus een totaalbedrag wat door consumenten jaarlijks aan auto’s wordt uitgegeven. Deel de “acceptabele” uitstoot door dat bedrag en je weet hoeveel vervuiling een euro mag opleveren :D Ik denk dat Lamborghini het dan best goed doet. Tenzij ze als deel van VAG tellen… dan niet… nee…
SimonMc zegt
Het gaat er wat hem betreft niet alleen om hoe snel de auto accelereert en “aan z’n topsnelheid zit, maar ook hoe de auto klinkt”
Exact! En dat is nou juist hetgene dat ontbreekt aan diesel.En al die dieselliefhebbers die dat dan niet begrijpen.Maakt mij niet uit, van mij part mogen die stikken in hun geliefde diesel.
Baztrd zegt
@Benjamin
Volgens mij doen ze dat (bijna) niet omdat de interne wrijving dan relatief hoog wordt en de kans op defecten etc. toeneemt door meer onderdelen… maar dat weet ik eigenlijk niet zeker :P
Iemand die zeker weet waarom we geen 3L V12’s hebben? da’s toch .5 liter per cilinder, een 1000cc motorfiets met een 4 cilinder is heel normaal… en da’s maar .25 liter per cilinder….
Ik denk voornamelijk kosten en risico op defecten….
Baztrd zegt
En nog één ding en dan hou ik op :D
Ik zie in bovenstaande reacties een aantal keer terugkomen dat Lambo schijt heeft aan CO2 reductie, maar dat is nergens gezegd. Ze zeggen alleen dat omdat zij maar weinig auto’s verkopen die ook maar weinig gebruikt worden, het niet terecht is om voor hen dezelfde maatstaf als voor volume-merken te gebruiken. Openbaar zeggen dat je er schijt aan hebt dat je bedrijf het milieu verneukt is toch echt nog íets te politiek incorrect :D
Benny1 zegt
Winkelmann for president!!
T. zegt
Winkelmann is nu de enigste man waarvan ik na een dergelijke reactie kan zeggen:
je bent verdomd SEXY.
als hetero wil dat veel zeggen imo
Laurens zegt
Gelijk heeft Winkelmann, en denken ze nu in eens dat Lamborghini de rede is voor de lekker warme zomer. Als je kijkt hoeveel Lamborghini’s er rondrijden vind ik het überhaupt al belachelijk dat die zich ook aan de CO2 regels moeten houden.
YK zegt
@T.
Geef je geen ongelijk… :)
On-topic: YEAH, SCREW CO2!!!
Arno zegt
jammer dat zo’n merk het niet eens probeert om zuinigere motoren te maken. dat maakt ze heel ouderwets en achterhaald.
als het om snelheid gaat trekken electro-auto’s al sneller op, dus zou het een uitdaging voor lambo moeten zijn om dit verder te ontwikkelen. ik denk dat als lambo zo doorgaat dat ze binnen 10 jaar failliet zijn en voorbij gestreefd door anderen die wel verder ontwikkelen.
Laurens zegt
@Arno: Lamborghini houdt vast aan zijn oude tradities, als je ooit in je leven in een prius hebt gereden en in een LP640 zou je beter weten, het gaat niet alleen om de prestaties maar ook om de beleving en een auto met electromotor heeft niet het zelfde geluid en ook niet de beleving van een dikke V12 dus heb respect voor Lamborghini dat ze nog steeds geweldige auto’s bouwen en niet mee doen aan die “groene hype”
segura zegt
Lamborghini: Steek CO2 regels maar in je reet
love it
randy zegt
kijk, en daarom hou ik nu zo ontzettend van dit merk he!!!