Er gaan al tijden geruchten over een “Baby Cayenne” (AKA Porsche Roxster), maar het Duitse merk heeft dit altijd weten te ontkennen. Er zijn nu echter spyshots opgedoken waarop we een protoype over de Nurburgring zien rijden (de meerderheid van de Cayenne eigenaren gebruikt de auto voor racing doeleinden, vandaar).
Zo’n GT2 is natuurlijk hartstikke leuk, maar daar draait het bij Porsche niet om. De Cayenne zorgt voor de helft van de omzet en de Panamera moet eenzelfde kunstje gaan flikken. Met de Audi Q5 en VW Tiguan kan Porsche niet achterblijven. Er liggen groeikansen in het verschiet en er zijn nogal wat Co2-voordeeltjes te behalen indien men met een kleiner model komt.
De kleine Cayenne wordt een “performance crossover” en krijgt waarschijnlijk V6 en V8 motoren ter beschikking. En laten we de diesel-versie niet vergeten. Het vermogen van de verschillende uitvoeringen zal liggen tussen de 280 pk en 500 pk.
Met dank aan iedereen voor de tips!
yannick zegt
gebruikt voor race doeleinden?
is dat een subtiele grap ofzo?
vla zegt
No… Oh no… Oh God! OH MY GOD NO!! Somebody stop this!
I can’t bear it any longer!
niels zegt
is er al enig idee waneer we deze “roxster” kunnen verwachten?
papa mk1 zegt
er is niks meer over van porsche als sportwagen fabrikant, de enige pure is nog ferrari
FiXeR zegt
Totaal niet kloppend geheel.
autoblogger zegt
@papa mk1: hahaha, Ferrari? Keep on dreaming!
lincoln zegt
grap of geen grap .. word toch wel weer een bestseller ..
bram zegt
@papa mk1,
wat dacht je van lotus?
niels zegt
hoe kan je dat nu al zeggen :roll: vindt de foto een beetje te klein om daar iets over te zeggen.
Maarja, het zijn en blijve spyshots… achjah, kunnen we weer eens gaan speculeren over het “mogelijke” uiterlijk, en waar we het mee eens zijn en waarmee totaal niet.
ben het dus totaal niet eens met de veranderingen van porsche, hou het gewoon bij sportauto’s, daar zijn jullie goed in.
jdm zegt
een VW toureg was toch al een goedkope cayenne?
nee 100x niks.
StormRAM zegt
Dacht dat het een Focus was, van een afstandje :S Echt jammer dat Porsche in het zelfde rijtje moet komen als merken als VW :roll:
AriM6 zegt
@ Autoblogger
Hoeso ?
Ik vind dat hij gelijk heeft.
Ferrari is de enige die zich alleen besig met sportwagens.
FiXeR zegt
Arim6, wat is je punt? Trouwens. Typ eens Nederlandsch!
papa mk1 zegt
@ Autoblogger;
Ja Ferrari heeft imho altijd en alleen sportief getinte auto’s gebouwd, daarmee is het 1 van de weinige mainstream automerken die dat vol heeft gehouden over de jaren. Alleen achterwielaandrijvers (minus 1 prototype 4×4) altijd 2 deurs (minus 1 prototype)
@ Bram
Lotus Omega?
ML zegt
Ik heb ook geruchten gehoord dat het een X6-achtig model gaat worden op basis van de Q5. Dus wél sportiever dan de Cayenne.
Jan C. zegt
maakte Ferrari niet ooit eens een Berline? 70 ofzo? Bertone-design?
Luc zegt
Raar, gewoon een porsche in dat segment
vla zegt
Qua genre is Ferrari idd altijd zichzelf gebleven, maar vroeger waren ze exclusiever, extremer, durfden ze meer! Waar is de tijd dat een Ferrari de vlugste auto ter wereld was? Niemand kon eraan tippen! Men nam er een voorbeeld aan! Nu concurreren ze met elk automerk in de GT klasse. Wat ik schrijf is mss een beetje onduidelijk voor de meesten, maar laat ik het je simpel uitleggen: Enzo heeft de naam ‘Ferrari’ groot gemaakt, exclusief gemaakt, een kennersmerk gemaakt. Piero melkt het paardje in de grille tot op het bot uit, totdat het paardje het beu zal worden en ze het zullen moeten verangen door een dollarteken. Nog een zwaarwegend argument, die wss de doorslag zal geven: vroeger was je een semi-coureur als je met een Ferrari overweg kon, nu kan elke dikke, weedrokende pimp de banden van zijn 599 GTB oproken. Vroeger was de doelgroep van Ferrari niet de posers met twee linkerhanden, het waren de connaisseurs! It’s just not the same.
sjaak zegt
Dat is niet waar, ze heeft Enzo Ferrari bijvoorbeeld besloten om de Dino met een v6 te leveren omdat hij dacht dat de klanten er anders niet mee om zouden kunnen gaan. Ferrari heeft altijd straat auto’s gemaakt om aan de rijken te verkopen om zo de racerij te bekostigen, niet omdat ze zo graag auto’s wouden maken voor mensen die wel konden rijden.
En dat Ferrari tegenwoordig in de GT races niet zoveel meer doet komt volgens mij omdat ze zich al een hele tijd alleen nog maar op F1 focussen en niet zoveel moeite meer doen voor andere klassen (zoals de proto’s in LM vroeger). En geef ze eens ongelijk. F1 gaat al genoeg geld inzitten en Ferrari’s middelen zijn ook niet oneindig, als ze in andere klasses gaan investeren blijft er vast niet genoeg mankracht over voor het F1 team wat nou eenmaal 24/7 volluit moet draaien.
GeoBem007 zegt
Lamborghini zijn ook enkel ‘2doors’ op de LM002 na, niet? Zo kan je er nog een paar af, maar Porsche heeft ook wel mooi zijn centjes geroken. Can’t blame them, ze maken tenminste nog vette bakken zoals de GT2 & GT3RS
sjaak zegt
Ow en dat nieuwe gedrocht van porsche ziet er trouwens niet uit. Cayenne was al niet echt mooi, de panemara al helemaal niet maar dit is helemaal 3x niks. Probeert porsche een 3e rangs merk te worden ofzo?
autoblogger zegt
Ferrari-kwestie kan evt ook in het volgende artikel worden besproken:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/21/column-nu-ferrari-zuigt
Yellomello zegt
de vlaeminck:
“vroeger was je een semi-coureur als je met een Ferrari overweg kon, nu kan elke dikke, weedrokende pimp de banden van zijn 599 GTB oproken.”
Idem voor de Porsche line-up:
ik heb de gedachte gehad om te gaan sparen voor een Porsche 911 maar sinds dat 50% van de winst behaald werd door de verkoop van ‘busjes’ weet ik niet meer zo goed of ik nog een Porsche wil.
(geassocieerd worden met trage posers die voor het imago/uiterlijk in plaats van de rij-eigenschappen gaan)
welke andere wagen kan je nog wel veilig rijden?
(Hoestkuchgeenpriusnooitoiksterf)
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Laat de weedrokers erbuiten, voordat ik je op kom halen om te laten zien hoe een weedroker een sportwagen behandeld met als resultaat een emmertje vol gekotst. :P
Een baby Cayenne.
Wat moet ik hierbij voorstellen, een platgeslagen Cayenne of een verhoogde Panamera.
w0o0dy zegt
@yellowmello: een Lotus? Of misschien een Donkervoort? Of de nieuwe Artega? Of toch iets extremers? De KTM X-bow….
En als je iets leuks hebt uitgezocht dan willen we graag ff sturen een een stukkie schrijven. ;)
w0o0dy zegt
@mx5/rx8 owner: wat dacht je van een Tiguan met een iets lelijker en opvallender uiterlijk, sneller en sportiever….? Dat is de Baby cayenne… de zoveelste wannabe mobiel voor mensen die het waanidee hebben dat ze daar indruk mee kunnen maken op hun omgeving.
autoblogger zegt
Over wiet en Cayenne’s gesproken…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/04/porsche-cayenne-turbo-cannabis
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
“de zoveelste wannabe mobiel voor mensen die het waanidee hebben dat ze daar indruk mee kunnen maken op hun omgeving.”
:lol:
Ik had het niet subtieler kunnen brengen.
Op welk onderstel gaan ze hem bouwen, die zelfde Tiguan?
@yellowmello.
“(geassocieerd worden met trage posers die voor het imago/uiterlijk in plaats van de rij-eigenschappen gaan)”
Als jij van de unieke rijeigenschappen van de Porsche houd, snap ik niet waar jij je druk om maakt.
Vertaling van jouw uitspraak is namelijk dat jij ook rekening houd met je imago in plaats van blind te gaan voor de auto zelf. ;)
RenesisHP zegt
@autoblogger.
LOL. :lol:
Ejay zegt
Het is slechts wachten op de eerste Porsche wtationwagon a la Lotus Omega of Audi RS2.
Ejay zegt
Een wtationwagen? Een stationwagon natuurlijk suffert.
Ejay zegt
Ho wacht, 3e keer dan maar. De RS2 was een samenwerking tussen Porsche en Audi bedenk ik mij nu pas. Wachten op de eerste Porsche vierdeurs cabrio dan maar.
yannick zegt
porsche zou beter eens werk maken van die audi A1/bmw 1 concurrent!
ipv nog zo’n kut auto te maken…
porsche heeft coole auto’s maar ze moesten zich niet mengen met die suv markt…
zo zo fout… porsche was exclusief ooit… nu zie je ze overal… zelfs de niet suv’s…
Peter zegt
porsches are massmade…. zegt genoeg toch?
een DB9/430 is op vele fronten beter (imo)
Rick zegt
Tiguan met porsche blok en look ;)
papa mk1 zegt
het is wachten op een smart achtige porsche stadsauto, de mening dat Ferrari nu te tam en makkelijk zou wezen is deels waar. Maar waarom zouden ze ook niet… als je kijkt naar de F430 en 599 die kunnen gereden worden door mn oma, maar als je de manettino omzet kan je je uitleven (zoals in weinig porsche’s) vroeger moest je een Ferrari op toeren houden om hem aan de praat te houden (overigens alleen de racers, ook toen had je al b.v. de 166 touring coupe die wel rustiger was en zelfs geleverd werd met wieldoppen…) die tijden zijn wel voorbij… waarom zou je ook als de techniek voorhanden is.
Ferrari is nooit volumineus geworden zoals Porsche dat wel is gaan doen, ze hadden het makkelijk kunnen doen.
W!d zegt
ik snap niet waarom ferrari zoveel sportiever is dan bijvoorbeeld lamborghini.. ferrari is onderdeel van fiat net als lambo van VW, porsche moet zijn boontjes alleen doppen en tja.. dan moet er ook geld binnenkomen!
Rutgertje zegt
Baby Cayenne, zal dus wel het formaat van een Aygo hebben.
rodi zegt
Haha deze is voor de Voetbalvrouwen uit de jupiler league…..hebben ze ook een porsche om mee te pronken…
Sorcerer zegt
Ik zou liever een kleine Cayenne hebben dan een grote eigenlijk. Met dezelfde motoriseringen zou hij nog eens fors sneller kunnen zijn als ze een paar 100 kg kunnen besparen…
markieanta zegt
Lol @W!D trouwens, Porsche moet zijn boontjes alleen doppen? VW is grotendeels onderdeel van Porsche hoor ;) Oh ja, het zelfde geldt voor Audi, Seat, Lamborghini, Bugatti etc.etc.etc.
Maar papa om even op jou punt terug te komen met betrekking tot pure sportwagenmerken. Naast Ferrari zou ik toch zeker ook Austin Martin willen noemen hoor. Ook hier nog geen andersoortige koetsen dan ze jaren geleden al maakten.
Met betrekking tot de mensen die bijvoorbeeld Donkervoort of KTM noemen(lees Woody), bouwen deze bedrijven superwagens voor de ritch and famous? Tot op heden niet echt he, het is allemaal bijzonder spul, dat heeft geen twijfel, maar om deze merken met Ferrari te vergelijken gaat mij wat ver. Dan kunnen we ook wel een merk als Shelby of Saleen erbij betrekken, maar is dit daadwerkelijk reëel?
Toch nog maar even ontopic anders krijg ik weer gezeur ;) Ik heb het idee dat Porsche, net als Lamborghini bijvoorbeeld iets te veel in andere segmenten aan het snuffelen is, financieel uiteraard ten zeerste aantrekkelijk, maar is het voor de Porsche liefhebber wenselijk? Dat betwijfel ik.
Nu flikken ze het kunstje met de Tiguan/Q5, wat krijgen we straks? Een Porsche Phaeton of Passat(alhoewel de Panamera is er al bijna he)? Ze melken het hele merk uit en het wordt volledig geaccepteerd door een groot deel van de bloggers.Vroeger was een Porsche vrij uniek, tegenwoordig zie je er dagelijks een stuk of wat op de snelweg staan…
Van exclusief sportwagenmerk tot mainstreammerk, jammer hoor.
CasperH zegt
Heel even antfucken hoor:
“De Cayenne zorgt voor de helft van de omzet en de Panamera moet eenzelfde kunstje gaan flikken.”
Worden de 911-serie, Boxster en Cayman geschrapt? :shock:
;)
On-topic: ik kijk er niet echt naar uit, laat ze maar lekker sportwagens bouwen, geen jeepjes, daar ga ik wel voor naar Land Rover. Of Jeep.
Arnoud zegt
Ik zou het nog niet erg vinden als ze een hatchback maakten. Zolang deze maar beter presteert en rijdt dan alles wat er in dat marktsegment te koop is. Superioriteit, daar draait Porsche om in mijn ogen. En dat kan in alle delen van de auto markt.
Peter Bos zegt
Volgens mij is Porsche al langere tijd niet enkel louter met sportwagens meer bezig. De SEAT Ibiza mk 1 rip al luid dat het een motor had “ontworpen” door Porsche. Je kan zelfs een waterkoker krijgen volgens Porsche design.
Je kan l#llen wat je wilt maar op deze manier managed Porsche wel mooi geld bij elkaar voor nog meer Carrera GT’s en ultieme 911’s. Zonder deze tactiek krijg je wellicht een productrange als die van Morgan of de kwaliteit van TVR
Met de Roxter kunnen ze ook nog eens weer beter de milieuhippies van zich af houden.
Mainstream zullen ze wel niet worden voor ze een Polo en Golf op diesel bouwen.
Ejay zegt
Als je definieert wat Porswche doet dan zou ik zeggen hele goede straatauto’s bouwen die snel, luxe en confortabel voor alledaags gebruik zijn. Hoe je het ook went of keert, maar een F430 is eigenlijk niet voor elke dag. Ga je kijken naar de F430 concurent dan zou ik zeggen de 911 Turbo. Neem je bijde wagens in atuomaat is de 911 0,3 seconden sneller op de 100 en heeft de F430 een 5 km/u hogere top. Grootste verschil is nog dat de Turbo 40.000 euro goedkoper is en je er gewoon mee in de file kunt staan elke dag.
Wil je het iets goedkoper dan kun je twijfelen tussen een Carrera S en een AMV8 Vantage. De eerste is zowel goedkoper als sneller op de 100 en heeft een hogere topsnelheid. Porsche is misschien wel niet zo exclusief, maar dat heeft duidelijk een reden. Ze maken gewoon goede autos voor de prijs die er aan vast zit. Komt nog eens bij dat het design niet extreem extravert is en dat zal het in NL altijd wel goed doen.
tss68nl zegt
Haha, kijk dat nou….een Porsche A4 Avant! ;)
B64 zegt
Komt-ie er ook op grijs kenteken met verhoogd dak? Lijkt me wel kicken eigenlijk… Of moet ik dan wachten tot de Porsche-versie van de VW Transporter die voor 2010 gepland staat?
autoblogger zegt
@B64: Yep, die plannen met verhoogd dak zijn er volgens mij. Evenals een standaard trekhaak, fietsenrekje en LPG-installatie.
Esprit_de_Flandre zegt
Lijkt me toch nog gigantisch groot voor een BABY-Cayenne. En ja, het is erg dat ze er nog een gaan bijzetten.
Als ze dan toch nog een 4×4-model bijwillen, zouden ze beter een soort Buggy-achtig ding maken. Permanent open dak, sportief on- en offroad, snedig design (itt de lompe Cayenne), klein, tweepersoons, enz…
Dat zou pas leuk zijn. En doordat het eleganter en sportiever is, beter voor het imago.
w0o0dy zegt
@Markieanta: Die opmerking over lotus, ktm en donkervoort sloeg vooral op “welke andere wagen kan je nog wel veilig rijden?” Al die auto’s zijn sportwagens van merken die niet door pc-hooft shoppers zo langzaam mogelijk door de stad worden geloodsd. Dat zijn nog echte onvervalste auto’s voor liefhebbers…
Het lijkt erop dat Porsche vooral nieuwe modellen ontwikkelt in marktsegmenten waar hoge winstmarges kunnen worden gehaald. Veel imago, beetje techniek en vooral niet te dure componenten tegen een hogere dan gemiddelde prijs…. Want er zit een Porsche logo op…. Tuurlijk maken ze van ieder model één versie die laat zien dat ze best wat kunnen daarmee willen ze het beeld neerzetten van een uitzonderlijke, capabele en technisch geavanceerde auto. Maar de basis versies (de basis Cayenne bijvoorbeeld) is niet ruimschoots beter dan de vergelijkbare touareg… en dat zijn meestal wel de versies waar de grote aantallen van worden verkocht….
Leuk zo’n turbo s, maar de meeste mensen kopen de goedkopere modellen en daar maakt Porsche forse winsten met in het beste geval auto’s die op een paar punten beter zijn dan de concurrentie…. kweenie, roept bij mij het gevoel van geldklopperij op. En tast in mijn ogen ook een merk aan, als dit zo doorgaat is Porsche over 10 jaar zoiets als Audi of Lexus….
Franco zegt
Aan diegenen die zo zitten te huilen omdat Porsche niet meer “puur” is!
Dat heet nog zaken doen, een autofabriek runnen. Iets wat men bij Spyker nog wat van had kunnen leren, als die kakker niet zo vol was van zichzelf!
Enne, Je kunt tegenwoordig van alles en nog wat met een officiële loge van Ferrari kopen. Tot aftershave en (godbetert) verrekijkers toe…
Ferrari puur?!?
Rick dos zegt
Na de Tiguan en Q5 was dit nog maar a matter of time.