Naast een H2 diesel krijgen we ook een bio-H2. De eerste Hummer die op E85 kan lopen zal gebaseerd zijn op de 2009 H2 pickup en H2 SUT, zo heeft een woordvoerder laten weten.
Het nieuwtje werd vorige week bekend gemaakt tijdens de opening van een E85 ethanol tankstation bij een dealer in Dallas. General Motors wil vanaf 2009 meer dan 15 FlexFuel modellen gaan aanbieden, voor Hummer geldt dat in 2010 alle(!) modellen een biofuel mogelijkheid moeten hebben.
Alhoewel het daadwerkelijke nut van E85 en vergelijkbare bio-brandstoffen volop ter discussie staat, gaat GM alvast met frisse moed aan de slag. Op dit moment biedt minder dan 1 procent van alle Amerikaanse tankstations E85 aan, dat wil men flink gaan uitbreiden. En wellicht dat ze tijdens dit proces ook alvast waterstof gaan aanbieden, zo liet Larry Burns weten (GM vice president of R&D and strategic planning).
MxCaX zegt
Ik verheug me al op de eerste vliegtuigen op Bio-Ethanol .
:D
Dejmir zegt
hmmmm dom als je het mij vraagd-edit: nutteloze bijdrage-
Stephan zegt
@Dejmir:
Hahah dom als je het mij vraagd ? Sorry maar de ‘d’ en de ’t’ in zo’n zin verkeerd gebruiken is wel erg dom als je het mij vraagt ;)
bradley zegt
Eindelijk beginnen ze die structuur op te zetten, hopelijk hier ook snel waterstof. Dat we dat idiote plan van biodiesel maar snel opbergen. Dat heeft totaal geen nut.
IksEm zegt
Bradley, biodiesel is toch wel even idioot als bio-ethanol? Voor beiden is een immense hoeveelheid landbouwgrond nodig en dus even slecht voor het milieu (of toch alleszins voor de ecologische diversiteit). Biodiesel noch bio-ethanol zijn het wondermiddel om van onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen af te geraken.
Arnoud zegt
Ze zouden natuurlijk ook gewoon echt schone auto’s kunnen ontwikkelen. Minder zwaar heeft tot gevolg dat je een minder grote motor nodig hebt. Minder aangedreven wielen, minder grote wielen, minder brede banden, minder nutteloze opties het heeft allemaal tot gevolg dat je minder verbruikt en minder uitstoot. Maar meer kleppen per cilinder, meer injectoren enz enz geven meer efficiëntie en dus nog minder verbruik.
We hoeven natuurlijk niet allemaal in een Panda te gaan rijden. Maar wat kan je met een H2 wat je met een Discovery 4.4 V8 niet kan? Terwijl die laatste toch 500kg minder weegt, sneller is en zo’n 5 liter per 100km minder verbruikt?
victor zegt
eejjj cool is dit, als er 10 van die bio dingen hummers rondrijden is de hele wereldvooraad van voedsel op:P
vedder wel een goed idee
floryn zegt
oh nee biodiesel wat een ramp
ik las laatst in de NRC dat de baai van mexico door biobrandstoffen tegenwoordig al helemaal vol met afvalstoffen van kunststof begint te stromen. Die afvalstoffen resulteren dan weer in een enorme aanwas van algen en die algen domineren al het andere leven daar in de zee.
ja biobrandstof mooie oplosing voor rijke mensen maar mensen die hun voedselprijzen zien verdubbelen in landen als mexico, indonesie etc. zullen minder blij zijn dat wij schijnheilig zijn met 5% bio in onze brandstof
eerst plug-in hybride’s en dan volledig electrische auto’s dat gaat het worden!
floryn zegt
@ edit
“Ik las laatst in de NRC dat de baai van mexico door biobrandstoffen tegenwoordig al helemaal vol met afvalstoffen van kunstmest begint te stromen.”
floryn zegt
@ MXCaX
lijkt mij ook fijn ruikt de hele wereld naar frietkraam haha
Arnoud zegt
@Floryn:
Die aanwas van algen is wel goed voor de visstand. :D Veel vissen leven immers van algen. Hebben de vissers ook weer wat te doen. En vis is gezond. Win win win situatie! :lol:
floryn zegt
@ Arnoud
als je op een gegeven moment in een slootje te veel algen hebt die niet opgegeten worden zit er geen zuurstof meer in dat slootje en kan er geen licht meer door voor het andere leven
allemaal biologie hier op autoblog maar het is wel waar en gevaarlijk ook voor zeeën.
C6.R zegt
Top idee die bio brandstoffen!
http://www.nu.nl/news/1503324/30/Zak_rijst_is_niet_meer_te_betalen.html
“Veel grondstoffen verdwijnen ook nog eens in de brandstoftanks van auto’s. De vraag naar biobrandstof blijft almaar groeien, waardoor graan, palmolie, maïs, suikerriet en soja niet belanden bij hongerige mensen, maar bij raffinaderijen.”
En bedankt (vanuit Cambodja)!
Arnoud zegt
@Floryn:
Je moet die laatste post van mij ook niet al te serieus nemen. Toen fosfaten uit wasmiddelen werden verbannen rende de visstand in de Noordzee naar beneden. De klacht van de vissers was dat we te weinig rotzooi in de zee gooiden. Iedereen verklaarde ze voor gek. Maar die vissers hadden nog gelijk ook! Algen leven voornamelijk van fosfaten. En vissen leven voornamelijk van algen. Voila, het cirkeltje. Niet te min was de visstand al die jaren wel verstoord, veel te veel vis in die kleine zee. Nu is het gelukkig veel meer in evenwicht. Let’s try to keep it that way.
BaRa zegt
E85 is de facto een slecht idee. Je kan beter aan de slag met acohol met een hoger octaangehalte, dan kan je motoren veel zuiniger laten lopen. Enig nadeel is dat je ze dan moeilijker kan laten wisselen tussen benzine en ethanol…
MxCax zegt
@ Bara
Heb je dit direct van internet gehaald of heb je eerst een paar woorden verandert…. ?
:D lol
bradley zegt
@iksem
Ik ben vooral voorstander van waterstof, was misschien niet al te duidelijk in mijn post :) . Wanneer dergelijke productieprocessen in grote getale worden gebruikt zal de productie ervan ook wel efficiënter gebeuren. Wat voor velen een pijnpunt is. Maar laat ons ook het voordeel opmerken van de co2 uitstoot 0.
Want met die biodiesel gaan we onszelf alleen maar in de voet schieten. inflatie inflatie en nog eens inflatie.
IksEm zegt
Bradley: Zoals elektriciteit is waterstof inderdaad een fantastisch mooie brandstof. Ik vrees toch dat een massale waterstofproductie niet haalbaar is. Voor de productie is momenteel nog steeds ofwel fossiele brandstoffen, ofwel een schandalig hoge hoeveelheid energie nodig.
Ik zou dan ook eerder speculeren op elektriciteit als de primaire brandstof voor mobiliteit in de toekomst. Misschien rijden we binnen een aantal decennia wel allemaal met een micro-fusiereactor onder de motorkap :D Ach weten wij veel, kijk naar de ontwikkeling van computerelektronica, als er maar genoeg geld mee gemoeid is, kan de wetenschap alles.
(Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de productie van waterstof:
http://www.vsb-vzw.be/default.asp?WebpageId=18 )
Arnoud zegt
@Bara en alle andere mensen die zich er keer op keer in vergissen: HET IS OCTAANGETAL!! GETAL, GETAL EN NOG EENS GETAL!! :lol:
Het is een index voor de klopvastheid t.o.v. octaan, geen percentage voor de hoeveelheid octaan die in de benzine zit.
Arie Nap zegt
Biobrandstof of niet; het ding blijft gruwelijk onzuining…
bmw zegt
Is dit nu een zielige poging om de Hummer “milieuvriendelijk” te laten worden? Mislukt.
bmw zegt
PS: kan Autoblog niet voortaan alle posts over de Hummer in een categorie “vrachtwagens” onderbrengen? Of op vrachtwagenblog.nl? Ik vind namelijk dat deze buiten proportie-auto ook buiten proportie veel aandacht krijgt, terwijl de meesten hier AUTOliefhebbers zijn ;-)
InfinteNissan zegt
Hier klopt toch niks van. De Tahoes, suburbans, yukon, escalades en ga zo maar door kunnen al jarenlang op e85 rijden. Dit werd echter nooit gepromoot en dus wist ook niemand het. Sinds e85 aan aandacht won zijn ze het pas gaan promoten en kwam er zo’n FlexFuel plaatje achterop de auto. Volgens mij gebruikt hummer zo ongeveer dezelfde motor alleen een slag groter en krachtiger. Dus dit is een en al marketing bullshit. Iemand?
Sorcerer zegt
In plaats van bijdragen aan CO2-uitstoot draagt deze auto nu bij aan het verhogen van de voedselprijzen en daardoor honger in 3ewereldlanden :P
Voor meer info over biobrandstof en voedsel:
http://www.nu.nl/news/1503324/30/rss/Zak_rijst_is_niet_meer_te_betalen.html
Waterstof (evt. gemaakt door genetisch gemodificeerde algen; onderzoek vindt in NL plaats) lijkt de enige _goede_ oplossing te zijn. Tot die tijd toch maar fossiele brandstoffen opmaken?
Sorcerer zegt
iKsEm: het is wel zo dat biobrandstoffen CO2-neutraal worden geproduceerd: de landbouwvoertuigen gebruiken ook biobrandstof (op de meeste plantages) en de CO2 die een voertuig uitstoot wordt door de plant ‘gevangen’ bij de groei; kringloop dus. Wat dat betreft is het wél okee dus…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Alle BioEthanol critici:
Heb het al vele malen gezegd, maar hierbij nogmaals: BioEthanol staat in de kinderschoenen. Is in Europa nog maar net geintroduceerd door Saab (wilde ik toch ff zeggen…)
In Zweden zijn ze inmiddels druk bezig met het opzetten van Fase 2: het winnen van brandstof uit afval.
Het zal make or break zijn voor BioEthanol als alternatieve brandstof. Het wordt al gemaakt, het kan, dus als het logistiek haalbaar is, denk ik zeker dat BioEthanol op dit moment het enige redelijke alternatief is.
Blijkbaar ben ik niet de enige: vrijwel ieder Europees land (behalve NL natuurlijk…) is bezig met het verzorgen van een landelijke dekking E85 tankstations. Vooral Frankrijk, Duitsland, Zwitserland Oostenrijk en uiteraard de Scandinavische landen zijn al ver.