De gemiddelde Nederlander krijgt wat procentjes salarisverhoging en een flesje wijn bij bovengemiddeld presteren. In de decadente Formule 1-wereld werkt zo’n beloning niet. Of je nu €25 mln of €26 mln op je bankrekening gestort krijgt, maakt als F1-rijder ook geen moer uit. Nee, voor Hamilton was alleen zijn droomauto, een McLaren F1 LM, goed genoeg. Als tegenprestatie moet hij dan wel de titel binnenslepen. Tevens moet de constructeurstitel door McLaren gewonnen zijn. Nu maar hopen voor de 23-jarige Lewis Hamilton dat dit geen 1 april-grapje is…
Een McLaren F1 LM is niet zomaar een sportauto. De auto maakt gebruik van dezelfde V12 die gebruikt werd in de McLaren F1 GTR die in ’95 de 24 uren van Le Mans wist te winnen. Met z’n 691 pk en slechts 1062 kg haalt de F1 LM een topsnelheid van 362 km/u. Het bekende sprintje naar de 100 doet ‘ie in 2,9 seconden. Leuker misschien nog wel is de tijd die hij nodig heeft voor 0 – 160 – 0 km/u: 8,5 seconden. Er zijn slechts vijf exemplaren van gebouwd (+ één prototype) en de auto kost een slordige €2,5 miljoen. Vergeleken met dat bedrag zijn de onderhoudskosten van €40 mille per 10.000 km natuurlijk een peuleschilletje.
Lewis aan het woord: “The LM has always been my ultimate dream car since I first saw it when I was 13. When I first went to McLaren it was there and I fell in love with it. There are only five LMs in existence and the normal ones — the GTR — are worth about £1m, so the LM must be double that.” (bron: The Sun)
Na de F1-race van Melbourne dacht ik dat het kampioenschap binnenharken peanuts voor Hamilton zou zijn. Na de race van Maleisië denk ik daar echter toch wat anders over…
bvking zegt
is idd stuk leuker dan een miljoentje :P
alleen 40000 onderhoudskosten per 10000 km :O dat is 4 euro per km, plus nog benzine e.d. zit je richting de 5 euro p/km als je niet oppast.
Maarja daar heb je natuurlijk de 25 miljoen voor he ;)
Dink zegt
:kuch: 0 – 160 – 0 km/u: 8,5 s
Dat lijkt me wel heel sloom. Een Sagaris haalt dat . . .
Fijne bonus voor Ham.
papa zegt
ik als Ferrari fan dacht ook dat hammy het zo binnen zou harken, maar nu denk ik en hoop ik dat Ferrari zal overheersen!
Punto zegt
Zijn er maar zo weinig exemplaren?
Kan me herinneren dat n rapper er ook 1tje had in het groen ofzo
w0o0dy zegt
@Dink: dat lijkt me sterk….. de Ultima GTR heeft een officieel erkend wereldrecord staan voor 0-100mph-0 in 9,4 seconden……
RA999 zegt
Hadden ze er nog eentje liggen ergens?
japp zegt
ik zou wel een andere auto vragen hoor..
dis toch al wel beetje gedateerd ..
geef mij maar een nieuwe lp560 4 als die tege die tijd uit is :D
maar toch.. weer een paar ton binnen :D.. klaar voor de verkoop zou k zeggen!
K-Kalkan zegt
Ooooooh, hij stond toch in de weg, dus je mag hem wel hebben ;)
m5 zegt
krijg ie eindelijk een mclaren waar een echte moter in zit ;)
Michiel zegt
@japp, volges mij bne jij egt 10 ofzo
Ontopic de mclaren f1 is egt de beste auto EVER en dan ckrz de LM
alleen de mercedes glk gtr komt in de buurt van deze geilheid en ik vermoed dat onze hammy die vast volgend seizoen gaat eisen alsti deze binnenheeft
clijde zegt
Leuk voor z’n verzameling, dit zal niet z’n eerste auto zijn…
Punto zegt
Oh leesfoutje never mind :)
RenJie zegt
ik vind die gozer eigenlijk helemaal niks voor sportwagens, hij is gewoon een SUV rijder (wat ook zo is, met zn GL420 CDI dacht ik). Één GL420 CDI, één SLR McLaren en dat is het. Zo zie ik die man, niet een McLaren F1, past helemaal niet bij hem imho, meer een luxe sportwagen.
don_mario zegt
@ evo
Volgens mij KLOPT er van de tekst gene ene moer van…!
NLX zegt
@ WOoOdY
ja dat is 0-100-0, die mclaren doet van 0-100 in 8,4. Beetje een tegenvaller dan
Bas zegt
Ik gun het m wel. Geld zal ie toch wel zat hebben en het lijkt me best lastig om zo’n super zeldzame super auto ergens weg te peuteren. Whoever nu de eigenaar is zal ook wel niet op een miljoentje meer zitten te wachten ipv zoiets te verliezen…knap trouwens dat ze het hem dan wel kunnen beloven.
Bouwen ze er 1 extra speciaal voor hem?
Bas zegt
Aha…
…”(+ één prototype)”…Zou dat een optie zijn? Of zijn prototypes in autoland net als Beta versies in software land?
vla zegt
dit is zeldzamer dan een Bugatti Veyron Pur Sang/Pegaso edition als ik me niet vergis…
Silverarrow zegt
Daar zal de partner/aandeelhouder van McLaren blij mee zijn… Hamilton in een auto met een BMW-motor. :P
Toch een leuke bonus, zo’n auto. Ik zou het ervoor doen.
Silverarrow zegt
Welke van de 5 krijgt hij trouwens?
lincoln zegt
@Silverarrow .. allemaal op 4 na ..
w0o0dy zegt
TTIWLWV (This topic is worthless without video)
http://www.youtube.com/watch?v=oKAZ94qNOlA&feature=related
w0o0dy zegt
de L mag trouwens uit de afkorting, but anyway.
Silverarrow zegt
@ lincoln: Echt waar? Hoe weet je dat? :D
Ben je altijd zo bijdehand? Of sloeg de verveling toe en kon je niks beters verzinnen. :P
w0o0dy zegt
Een aardige “opvolger”…. de Mosler MT900 GTR
http://www.youtube.com/watch?v=hViQD2PDOyo&feature=related
Op het Nurburgring GP circuit
http://www.youtube.com/watch?v=_ARblcGp0Ok&feature=related
RenJie zegt
@Michiel
hij 10 jaar? anders jij wel ;)
@Silverarrow
volgens mij ben jij in zijn woordspeling getrapt :P allemaal op 4 na = 1. Of je begreep hem al -.-
RenJie zegt
woordspeling = zinsverbandgrap of hoe je het ook wilt noemen.
lincoln zegt
@Silvershad ehhh arrow .. die tweede .. ik had er ook al spijt van toen ik “plaats reactie” indrukte .. hoop dat het onder ons blijft .. b.v.d ..
Birger zegt
Ja, maar ik denk dat Schumacher dit jaar gewoon weer wint, net als vorig jaar.
Audio-Online zegt
@ Birger
Heb jij in een coma gelegen het laaste jaar?
Audio-Online zegt
“laatste” natuurlijk..
skill3r zegt
@lincoln: LOL!
Birger zegt
Nee, maar Schumacher is gewoon de beste. Ik denk dat hij nog minimaal 3 keer wint volgende races. Zeker de sprint.
evo zegt
Birger heeft even z’n grapjas aangetrokken…
joep zegt
Wel een gave club om bij te horen, die F1 eigenaren….
343bhp zegt
McLaren F1 is ook wel de meest exclusieve auto die er is, gezien de prestaties, aantal exemplaren en prijs
Josje zegt
Volgens mij is Ron Dennis er gewoon zeker van dat McLaren dit jaar geen titels gaat halen
Vincegail zegt
Groot gelijk Lewis! De aller-gaafste wagen ooit gebouwd! Race-historie, prestaties, “stance”, looks, zeldzaamheid, you name it, it’s got it! Zal inderdaad wel niet zo goed vallen bij Mercedes dat er een BMW motor inzit, maar ja, wat doe je er aan? Go for it!
Vincegail zegt
Lijkt me toch wel lastig om er eentje tevoorschijn te toveren, maar goed, dat zullen we dan wel weer zien….
VonStroke zegt
De wagen die Hamilton zou krijgen moet nog gebouwd worden. Er zijn er 5 van geproduceerd en er ligt nog 1 chassis bij McLaren zelf. (welk hij zou krijgen).
Overigens zou Hamilton de auto vorig jaar ook gekregen hebben mocht ie wereldkampioen geworden zijn.
CSL zegt
haha, dat is ook mijn droomauto. Alleen hij zal er denk ik ooit 1 bezitten :)
Tombnolz zegt
Damn, wat heeft die gast toch geluk!
En wat moet Hamilton aan Ron Dennis als hij de 2 prijzen niet binnenhaalt? :)
Eric zegt
Een beter cadeua zou zijn een 300SL Gullwing met de techonologie van de SLR McLaren. Zo heb je een klasse wagen met moderne techonologie!!!!
zoals bij het programma Overhaulin op Discovery Channel.
Eric zegt
By the way. M.Schumacher kreeg een FXX cadeau als afscheidsgeschenk. Een volledige nieuwe wagen en geen 15 jaar oude!!!
Jos zegt
Need For Speed 2
dekster zegt
Ik ben al tevreden met een normale Mclaren F1.
dekster zegt
@Eric
Als je zo’n Mclaren F1 2e hands koopt gaat de auto eerst naar de fabriek waar de motor volledig wordt herbouwd.
august zegt
@Eric.. met die FXX mag je de weg niet op:)
Daarnaast liever een F1 LM dan een FXX. Any day.
Mooier, zeldzamer, een onbetwistbaar icoon.
F430Rijder zegt
Mooi, die BMW techniek die erin zit ;)
roy zegt
En nou maar hopen dat aan het eind van het seizoen hamilton geen mclaren f1 LM krijgt ;)
3-Serie zegt
En wat als Kovalinen hem pakt? vlak de fin niet uit!
estingo zegt
@dink… GELUKKIG ZIJN ER OOK SAGARIS LIEFHEBBERS :)
Maar goed met wel toegeven dat dit een van de ubergeilste auto’s is.
alhoewel een sagaris dicht in de buurt komt….. (jammer dat het niet tegen een v12 sound aan kan…) maar goed in een sagaris hoef je geen koptelefoon voor het geluid. En heb je weinig last van wijgerende electronica)
Wel mooi dat schumacher weer wordt aangehaald, is die van onder een steen getrokken..
Dink zegt
@W0o0dy: Klopt, daarom zijn de cijfers hier ook niet juist.
wilco zegt
Dink doelde bij de Sagaris op 0-160 bij de Sagaris, die is WEL 8,5 sec, maar remmen wordt dan genegeerd.
De Mclaren is denk ik in krap 6 tellen bij 160.
w0o0dy zegt
@wilco: en toch is de Ultima nog net iets sneller….
“Driven by Ultima Director, Richard Marlow, the British built and designed Ultima GTR road car set a new world record time of a staggering 9.4 secs for the 0-100mph-0 sprint. The GTR scorched from 0-60mph in 2.6 secs, 0-100mph in 5.3 secs and braked to zero from 100mph in a mind blowing 3.6 secs, which are all in themselves road car world record times.”
Overigens moet voor het record het ook allemaal in één run uitgevoerd worden, dus reactietijd telt ook mee… Dat is dan ook de ontbrekende 0,5 seconden die je “tekort” komt als je de twee tijden optelt.
w0o0dy zegt
Voor zover ik heb kunnen achterhalen doet de McLaren er enorm lang over ;)
0-160-0
Ultima GTR 9.4
Ferrari Enzo 10.9
McLaren F1 LM 11.5
Porsche Carrera GT 11.6
Pagani Zonda 11.8
Ferrari F40 13.8
Lambo Murcielago 13.9
Viper SRT10 14.6
GTfour zegt
@WOoOdy,
Ik weet niet waar je dat dan vandaan hebt maar het boek “Driving passion” (het boek wat elke F1 eigenaar bij de auto krijgt) geeft een tijd op van idd. 8.5s.
Sta er overigens wel even bij stil dat deze auto A: Een kortere set overbrengingen in z’n versnellingsbak heeft B: Veel zachtere banden heeft dan de “normale” F1 en C: is voorzien van nog wat agressiever opererender electronica dan de “normale” F1.
Het prototype waar men het over heeft is overigens de zwarte “Ueno Clinic” nr.55 F1-GTR die Le Mans in 1996 gewonnen heeft…
Hoe gaaf is dat! Van het kleine aantal GTR’s die er gebouwd zijn,is het de allereerste,notabene de “testmule” die bij zijn eerste deelname de 24 uren van Le Mans wint….wauw.
thom zegt
Ik weet iets beters voor 2,5 miljoen:
Porsch 911 Turbo 200000
Ferrari 430 Scuderia 275000
Aston Martin DBS 350000
Ascari A10 600000(?)
McLaren SLR 650000
Lamborghini Mucielago LP640 400000
Lijkt mij veel beter.
Tico013 zegt
Wel makkelijkl van McLaren om dat te beloven. Kimi wordt kampioen, dus geen probleem voor McLaren.
Ronald zegt
Volgens mij verdiend Hamilton niet zo veel bij Mclaren omdat hij nog een contract heeft die hij al sinds de karts heeft van hun. Ik dacht een paar ton. Dat is natuurlijk wel ex reclameopbrengsten enzo.
w0o0dy zegt
@GTfour: dat lijstje kun je gewoon terugvinden en de Ultima heeft het wereldrecord. McLAren heeft in een folder die claim gemaakt, maar het is nooit in een recordpoging volgens de geldende regels bewezen. Het zou kunnen dat die tijd de theoretische waarde is…. dus optellen van acceleratietijd en remtijd zonder invloed van de reactietijd etc… maar dat telt niet. Alleen als er echt iemand accelereert van 0 naar 100mph en dan remt en tot stilstand komt in één aaneengesloten actie is het een correcte poging.
De LM waar het om gaat is dan ook niet de winnaar van Le Mans…. Ik denk dat jij de GTR racewagens en de F1 LM (straatauto) door elkaar haalt….. De GTR is geen straatauto.
Hierbij een lijstje met de aantallen:
Iemand die weet hoe het toetsenbord in elkaar zit. zegt
Het valt mij heel erg op dat sommige mensen niet weten hoe je de naam van smmige auto’s schrijft. Zoals Mucielago is vet fout. Als een echte algemene auto-fan schrijf je gewoon Murciélago wat Italiaans is voor vleermuis. Mensen mijn boodschap is: ‘Ben je een echte auto-fan, dan schrijf je de naam van de auto wel even goed’.
w0o0dy zegt
Nog even voor de mensen die twijfelen aan de prestaties van de Ultima in verhouding tot de (normale) McLaren F1….. De McLaren F1 accelereert van 0-150mph in 12,8 seconden en de Ultima GTR doet dat in 11,8 seconden… Realiseer je daarbij ook nog dat de Ultima een topsnelheid heeft van maar liefst 231mph ofwel bijna 370 km/u….hetzelfde als de “gewone” McLaren F1.
GTfour zegt
Ja,alleen blijft die Ultima een opgedirkte kitcar met een foeilelijke neus…
Overigens word er door Ultima geen model verkocht wat af fabriek de genoemde prestaties haalt,degene die dat deed is wat je kunt noemen een “one off” .
Wel een sexy ding hoor,daar niet van,maar niet in “the same league” als zoiets als een McLaren F1 of Pagani Zonda F…
Verder moet ik nog even corrigeren dat de “normale” F1 in staat is om een top van over de 390km/h te halen. Zie hier coureur Andy Wallace op het testcircuit van Ehra-Lessien dat doet met een standaard McLaren F1: http://nl.youtube.com/watch?v=vGBI_kGwqAk&feature=related
w0o0dy zegt
@GTfour: helaas, zoek het maar op… die F1 waarin Wallace de snelste tijd rijdt was geen echt productiemodel want ze hebben daarvoor de rev limiter verwijderd.
“The McLaren F1 has a top speed of 231 mph (370 km/h)[7], restricted by the rev limiter at 7500 rpm. However, a prototype was able to reach a higher top speed on the 31st of March, 1998 by the (then) five-year-old XP5.[8] Andy Wallace piloted it down the 9 km straight at Volkswagen’s Ehra-Lessien test track in Wolfsburg, Germany, setting a new world record of 386.7 km/h (240.01 mph) at 7800 rpm.[9] The fact that the top speed was reached at 7800 RPM while the powerplant’s peak output is at 7400 RPM implies terminal velocity was not reached due to lack of power in general, but due to the engine working out of its power band, which allows for speculation of a possibly higher top speed with different gearing or a seventh gear.”
Brond: Wikipedia
En of de ultima lelijk is of niet doet even niet ter zake. De “discussie” ging erom of het record van 0-100-0 mph op naam van de McLaren F1 LM staat of niet……. En dat staat officieel op naam van de Ultima en niet op naam van McLaren… dat was mijn punt.
Verder is de F1 LM natuurlijk een auto in de “buitencategorie” qua prestaties, prijs en exclusiviteit.
Ultima levert auto’s op bestelling met de configuratie die de klant wil hebben…. dat betekent ook dat een sterke motor tegen meerprijs gewoon mogelijk is. Het Chassis kan tot 1000pk aan zonder versterkingen en er is een twin turbo lexus V8 uitvoering die 0-340km/u haalt in 19 seconden…. Ter vergelijk… de McLaren F1 haalt 200pmh (320km/u) in 28 seconden.
Ary zegt
Dag w0o0dy,
Ik lees he reviews al wat langer; zoek soms ook uit wat je schrijft.
Maar het klopt over het algemeen, dus ik heb respect voor je kennis
CSL zegt
@GTfour
Het klopt wat je zegt. Mclaren F1 brak inderdaad toen de record van 0-100mph-0.
The F1 Lm broke the 0-100-0 mph time, with a run off 11.5 seconds streching 828 feet.
De 6liter F1 deed inderdaad 391kph. Met deze “LM” motor(700-750pk) kan de standaard F1 zelfs nog harder!!!
Die GTR kitkar met 7liter twinturbo zet ook leuke tijden neer. Maar die is natuurlijk lang geen supercar zoals F1, Enzo, Pagani.
Met betere remmen en banden zijn betere 0-100mph-0 tijden voor de F1 LM ook makkelijk haalbaar.
CSL zegt
1995 McLaren F1 LM
price $1 250 000 USD
engine BMW 70/2 60 Degree V12
position Mid Longitudinal
valvetrain Chain Driven DOHC w/Continuously Variable Inlet Valve Timing & 4
displacement 6064 cc / 370.0 cu in
bore 86.0 mm / 3.39 in
stroke 87.0 mm / 3.43 in
compression 10.5:1
power 498.1 kw / 668.0 bhp @ 7800 rpm
hp per litre 110.16 bhp per litre
bhp/weight
torque 705.0 nm / 520.0 ft lbs @ 4500 rpm
redline 8500 rpm
drive wheels RWD w/Torsen Differential
body / frame Caron Fibre
front brakes Unassisted Vented Discs
f brake size 332 mm / 13.1 in
rear brakes Unassisted Vented Discs
r brake size 305 mm / 12.0 in
front wheels F 45.7 x 27.6 cm / 18.0 x 10.85 in
rear wheels R 45.7 x 33.0 cm / 18.0 x 13.0 in
front tire size F MXX3 275/35ZR18
rear tire size R MXX3 345/35ZR18
steering Unassisted Rack & Pinion
f suspension Double Wishbones w/Light Alloy Dampers, Co-Axial Coil Springs, A
r suspension Double Wishbones w/Light Alloy Dampers, Co-Axial Coil Springs
weight 1062 kg / 2341 lbs
wheelbase 2718 mm / 107.0 in
front track 1570 mm / 61.8 in
rear track 1464 mm / 57.6 in
length 4365 mm / 171.9 in
width 1820 mm / 71.7 in
height 1120 mm / 44.1 in
transmission Transverse 6-Speed Manual
gear ratios 3.23:1, 2.19:1, 1.71:1, 1.39:1, 1.16:1, 0.93:1
final drive 2.37:1
top speed 362.1 kph / 225.0 mph
0 – 60 mph 2.9 seconds!
0 – 100 mph 6.7 seconds!
After its release, the F1’s potential was immediately realized when it reached 0-100-0 in 11.4 seconds and a record top speed of 240.14mph in its XP5 pre-production trim. Although, the success didn’t stop in the record books, as special GTR versions won Le Mans outright in 1995 and took two FIA GT World Championships.
Sebastiaan zegt
ach ja , doe mij maar een Lada`tje en voor diegene die zogenaamd wist hoe z`n toetsenbord in elkaar stak , moet er maar een blindengeleidenhond erbij nemen , wel knap van je dat je naam van een auto kan typen (zo dan niet ctrl c), en dan niet eens spellingscontrole gebruiken
maja wat ik al zei , doe mij maar Lada
of MB evo , de droomcar van de normale man zeg maar die betaalt kan worden, en voor die streber die graag namen kopieert , MB staat voor mercedes benz ja , goed zo;) , ga nou je hond maar uitlaten. en nein , ik boeit muh nie voor de taal die k gebruik op t net , je begrijpt t of nie , boeid muh nie wat juh arven vintd:P
Kees zegt
Ach ja het is slechts een bonus van 10% van zijn jaarsalaris……..
F1 zegt
@Dink: dat lijkt me sterk….. de Ultima GTR heeft een officieel erkend wereldrecord staan voor 0-100mph-0 in 9,4 seconden……
Het is 0-160-0 in 8.5 sec.
^^
trullifan zegt
Een mooie belegging voor later, als het succes voorbij is.
bueno zegt
De McLaren F1 is het mooiste ontwerp ooit dat kan niemand bestrijden en dat daar ook nog eens de bmw 70/2 60 DEGREE V12 engine in zit is een finnishing touch.1.250.000 is a lodd off
money. Ik gun Louis hamilton de F1 van harte en ik weet ook dat hij als hij hem mocht krijgen als een kind zo blij zal zijn met deze auto.Hij is echt niet zo als alle anderen alleen maar op geld uit,hij legt zoveel liefde in zijn sport en daarom heeft hij zo n succes.Maar dat hij ook een riant salaris verdiend ja dat is logis daar waagt hij ook zijn leven voor of niet?
MrWest zegt
Geen McLaren F1 LM voor Hamilton