We weten dat Porsche net als tal van andere sportwagenfabrikaten voor een grote uitdaging staat om de uitstoot van hun auto’s te beteugelen. Nu het Porsche in de VS niet gelukt is om als “low volume merk” onder de regels uit te komen, kan er nog altijd gegoocheld worden met de emissiecijfers van Volkswagen en het meerderheidsbelang van Porsche in Volkswagen komt dan erg goed van pas.
Wanneer naar de gemiddelde uitstoot van de gehele vloot van een autobouwer gekeken wordt, dan is het voor Porsche erg aantrekkelijk om de Porsche’s in de berekening op een grote berg te gooien bij de Volkswagens. Sommige analisten beweren dat het Porsche hier bij de overname van Volkswagen voornamelijk om te doen was. Dit fenomeen is in autoland overigens niet ongebruikelijk, want Ford neemt ook verbruikscijfers van Mazda mee in zijn eigen berekeningen, terwijl Ford slechts een minderheidsbelang heeft in de Japanse autobouwer. Ferrari zou hetzelfde kunnen doen met de Fiat Groep.
Toch zal dit niet de ultieme oplossing zijn voor Porsche, want het gemiddelde verbruikscijfer ligt bij Vokswagen al redelijk aan de hoge kant, aldus Porsche manager Herbert Ampferer. Volkswagen moet al behoorlijk z’n best doen om zelf straks de strenge norm te halen. Er zal dus ook in de hoek van de hybrides en diesels naar oplossingen gezocht moeten worden, maar het is niet te verwachten dat dit soort modellen de kaskrakers van Porsche zullen worden. Bovendien zijn dergelijke modellen niet op korte termijn beschikbaar. Kortom, het blijft puzzelen. (via: automotive news)
Audi A6 zegt
Geweldig zoals al die regels omzeild worden, heb er trowuens zelf geen problemen mee
RobertJ zegt
ik blijf vinden dat merken als Porsche onnodig worden uitgebuit op milieuvervuilendheid, gezien het lager percentage vervuiling op alle verkochte auto’s. Uiteraard maakt het de vermogende koper niet zoveel uit maar de volkswagenklant wel. De regels omzeilen via volkswagen is een beetje jammer.
Misschien moet porsche ook maar een lichte 3cilinder aygo-achtige op de markt brengen? (gebundeld met iedere porsche die ze verkopen?)
RenesisHP zegt
“Ford neemt ook verbruikscijfers van Mazda mee in zijn eigen berekeningen”.
Dan mag ford hopen dat de rx8 niet al te goed verkoopt met z’n energielabeltje G.
Jimmie zegt
Die piepkleine niche markt, de sportwagen, die amper bijdraagt aan de uitstoot wordt zo langzamerhand de dupe van de co2 hype… :(
bp zegt
die domme milieu hype haalt immers toch niks uit gwn een verhaaltje om meer winst te kunne make
Bart zegt
Idd, de CO2 die een gemiddelde Porsche in zijn leven uitstoot doet een of andere lease dieselbak in één maand. Zulke auto’s worden toch veel minder gebruikt dan normale dagelijkse auto’s.
Klaas zegt
@Bart: Porsches zijn normale lease bakken. Het zijn al lang geen liefhebbers auto’s meer. Die Cayennes, Caymans, Boxters en 911s worden echt wel dagelijks gebruikt en leggen behoorlijk wat kilometers af.
Ja kan voor of tegen de CO2 regels zijn. Maar regels die niet voor iedereen gelden zijn altijd slecht. Porsche moet dus gewoon meedoen.
VWLover zegt
Lachen toch? Ik zit zelf in de verkoop en die hele milieu-label hype is toch 1 wassen neus?
Ooit verkocht ik Toyota’s en geloof me, met een Prius heb ik NOOIT zuiniger gereden als met een Polo 1.4 benzine… Kunnen de dames en heren niet beter eens gaan kijken naar wat er in landen zoals China of Latijns-Amerikaanse landen aan troep wordt ‘uitgebraakt’?
Goede zet van Porsche!
Ibexx zegt
@Klaas
Dan kan je ook het hele sociale stelsel in NL op de schop gooien. Dit is toch geen vergelijk. Kijk naar de hoeveelheid uitstoot per cc, dan doe je het eerlijk.
Daarnaast vind ik dit het grootste lu# idee ooit.
Wist u al dat de aarde aan het afkoelen is?
Zoef zegt
…Terug tijd voor een VW-Porsche?
willem zegt
dit had ik jullie al aan het begin kunnen vertellen… zeer waarschijnlijk is dit ook een van de redenen dat vw bezig is met scania, omdat hier weer andere emissie regels voor gelden waar dus ook nog wat gehaald kan worden. (bovendien is dit heel gunstig voor de concurrentie positie van MAN binnen de vrachtwagen branche) maar het zijn mooie aanpassingen ja!
Klaas zegt
@Ibexx: Ik zeg toch dat je het met de regels oneens kan zijn. Maar uitstoot per CC is een beetje raar. Dan zou een lompe inefficiënte Amerikaanse V8 geen probleem zijn en een moderne Europese turbomotor wel.
Het eerlijkst is uitstoot per passagierskilometer. Als je met zeven mensen in een Q7 is dat natuurlijk beter dan wanneer je in je eentje in een Polo zit.
bruistablet zegt
@jimmie,dat is ook de bedoeling van de EU,…straks moet iedereen in een simpel hok rondtuffen,..exclusieve merken zijn dan alleen nog maar voor diegene die dit soort zottigheid verzinnen …..en al die politici in west europa hadden zo”n grote bek over die communististen achter het ijzeren gordijn destijds …..zet je schrap.
The Honda Spirit zegt
De regels omzeilen omdat ze maf zijn daar kan ik nog iets bij indenken, maar eigenlijk zou het pas een innovatief bedrijf zijn als ze de regels zonder problemen zouden halen.
Herinnert iemand zich dat verhaal van de civic en de colt in 76 die als enige aan de clean air act van California voldeden, maar de wet ongedaan werd gemaakt omdat “de industrie” het niet redde.
:) R.
Bert zegt
Zullen ze wel wat op vinden, anders koopt bv. Spyker wat aandeeltjes Prius ofzo en kunnen ze alles omzeilen.
Markus zegt
Zoals Bert al zegt, ze komen wel ergens op, no worries. Dat van Spyker en Prius volg ik niet helemaal, maar Porsche verzint wel iets.
MrSelected zegt
Het idee van RobertJ vind ik wel gaaf, een gerebadgede Aygo (dus Porsche) bij elke échte porsche verkopen.. gemiddelde daalt dan al met 30% oid..
dekster zegt
Als porsche nu morgen 50 000 bakfietsen gaat bouwen, zitten we toch ook lekker? ;)
Arnoud zegt
@Klaas:
Hoeveel Cayennes ben je al tegengekomen die ex-lease zijn en in 2 jaar meer dan 200.000km hebben afgelegd? Hoeveel C-klasse’s, Ml’s, A6-en en Q7’s kan je daar tegen over zetten? Die Porsche’s vind je niet terug tussen die andere auto’s. Het zijn en het blijven liefhebbers auto’s die in verhouding weinig km’s maken.
Pomoek zegt
Wassen neus of Hype daar ga ik niet eens meer op in, maar autofabrikanten moeten nu eenmaal voldoen aan europeese wetgeving. Jammer dat Porsche dit probeert te bereiken door boekhoudkundige trucs in plaats van te investeren in techniek zoals andere autofabrikanten (zoals inderdaad Volkswagen, Mercedes en BMW) dat wel doen.