“Volg de Skoda rijder”: luidt de welbekende leus van het Tjechische automerk. Mocht je graag een Octavia willen volgen, weet dan dat er onderhand alweer 2 miljoen exemplaren geproduceerd zijn. Skoda had twaalf jaar en twee modelgeneraties nodig om deze mijlpaal te bereiken. Het 2 miljoenste model is een Octavia Scout 2.0 TDI.
In 1996 werd de eerste Octavia geproduceerd en in 2004 maakte we kennis met de vernieuwde Octavia. Het eerste model wordt vanwege zijn populariteit nog altijd geproduceerd onder de naam Octavia Tour. Tot nu toe bouwde Skoda in totaal 1.315.000 Octavia’s van de eerste generatie en 685,000 van de tweede generatie. Het afgelopen jaar werden er van de 237.422 Octavia’s afgeleverd plus nog altijd 72.529 Octavia Tour modellen. De Octavia wordt gebouwd in Rusland, Kazachstan, Oekraïne, Bosnië en India.
MrSelected zegt
De Scout..
net zo nutteloos als een XC70 of CrossPolo..
Skoda is lekker bezig
M_aarten zegt
yup in landen als hier wel, ga eens naar de wat meer afgelegen dorpen in Zweden, dan is zo’n XC70 plotseling heel logisch
Stephan zegt
Toch leuk voor Skoda.
MrSelected zegt
Een XC70 misschien wel (waarom geen XC90? Doe het gelijk goed..). Maar een Scout of Crosspolo voegen helemaal niets toe..
ruben zegt
was de xc70 niet beter offroad dan de xc90?
ik meen zoiets gelezen te hebben in een autoweek zeer lange tijd geleden
dekster zegt
Is ook niet verwonderlijk, want zo lelijk is Skoda niet…
mashell zegt
“De Octavia wordt gebouwd in Rusland, Kazachstan, Oekraïne, Bosnië en India.”
Niet in Tjechië? Of zijn ze daar ook al uitgeweken naar de nog-lagere-lonen-landen?
Kelthas zegt
Ik vind die CrossPolo niet mis eigenlijk maar daar ging het niet over zeker?
anoniem zegt
is dit interresant nieuws?
autoblogger zegt
@anoniem: voor sommigen blijkbaar wel…
Thomaz zegt
@ MrSelected:
Omdat de XC90 met D5 te langzaam is, als een dweil op de weg ligt en het interieur Amerikaans plastic is? Dit in tegenstelling tot de XC70 die zeker in vergelijking met de XC90 als D5 gewoon lekker snel is, een schitterend interieur heeft en gewoon prima op de weg ligt. De bagagaruimte is zelfs nog groter. Ook de beenruimte achterin scheelt niet veel.
Dr Jeckyll zegt
@ mr selected
scout is er ook met 4WD, dus voegt wel wat toe, in tegenstelling tot de crosspolo die er alleen met FWD is.
Patrick zegt
Ik heb met de scout gereden en was behoorlijk onder de indruk.. als je gaat vergelijken met andere auto’s in dat segment kom je prijstechnish zeker bij de skoda octavia scout uit! ik zit er aan te denken om er een aan te schaffen
RenJie zegt
“Het afgelopen jaar werden er van de 237.422 Octavia’s afgeleverd plus nog altijd 72.529 Octavia Tour modellen.”
ik snap die zin niet helemaal :P moet “er van de” niet weggelaten worden ?
Armada zegt
@ Mr. Selected.
Ik krijg de indruk dat je het succes van een merk afmeet aan het aantal nuttelozen modellen die ze in het gamma hebben. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Mr.Selected
De Octavia Scout is een prachtbak. Hoe durf je die vergelijken met een tupperware-geval als de CrossPolo! Als ik een Octavia zou kopen – en die kans zit erin – dan wordt het een Scout. Ik neem graag wat moeilijker wegen.
bmw zegt
De Scout heeft in heel wat landen wel zin, hoor. En de cross-polo heeft ook zin, met name aantonen dat die bak met het extra plastic gewoon nog ordinairder wordt dan hij al is :-D
boyscout zegt
mijn scout heeft er nu bijna 30.000km opzitten, op een half jaar tijd, en ik moet zeggen: simply clever :) heb mijn keuze nog geen moment berouwd. het is een stevige, goede wagen, met een perfecte ergonomie + de 4×4 is héél zinvol (lees: veilig) op natte wegen, ik rij regelmatig over onverharde (slijk)wegen en ook daar zijn de matte bumpers al veel van pas gekomen.
doe mij dus maar een full option skoda, liever dan eender welke naakte bmw/audi/etc
aan de liefhebbers van die auto’s met meer bling-effect: veel plezier ermee, ik weet inmiddels beter :)
Toms zegt
Alleen jammer dat een scout bijna net zo duur is als een RS.
Een scout met de RS motor lijkt me ook wel iets.
De vergelijking tussen de scout en de crosspolo ontgaat mij ook volledig.
De eerste is een concurrent van de xc70 en de tweede de tupperware versie van de polo.
ps. ik heb ooit 1 van de miljoen auto’s gereden. Was een zwarte station in L&K-uitvoering met creme leder. Super mooi.
Tombnolz zegt
Ik ken een aantal mensen die een Octavia hebben en ze zijn, net als alle reviewers op autoweek.nl, zeer tevreden over hun exemplaar. Ik heb er ooit ook eens eentje gereden en moest vaststellen dat het echt wel een degelijke auto is (de 2e generatie was het).
Komt daar nog eens bij dat de Octavia er ab-so-luut niet slecht uitziet. En autoreview schreef dat de Scout beter geveerd was dan de gewoon stationwagon.
Kiezen voor een Skoda lijkt me een slimme keuze en dat hebben op z’n minst 2 miljoen mensen ook al gedacht.
kusjodo zegt
ach, waar de auto vandaan komt maakt toch niet uit. het gaat om het productieproces en de manier hoe eea in elkaar wordt gejast.
De fabriek in Rusland, een half jaar geleden door VW opgezet en 15 km. van Moskou, maakt alleen Octavia`s en VW Passatjes. De Audi a4 wordt ook in Slowakije gebouwd, dus so what?
Heb nu een 3 jaar “oude” Octavia DSG 2.0TDI met 220.000 km dr`op. Snort nog steeds als een katje, heerlijke wagen èn, de nieuwe komt eraan!
Alex zegt
Mooi auto, het is alleen heel erg jammer dat deze beste Dennis niet kan spellen!: “Tjechische” misschien moet dat zijn Tsjechische. Jammer, maar je meteen kan zien wat voor niveau dit site heeft.
–edit: inderdaad een onvergeeflijke spelfout–
frensj zegt
@Alex:
“Jammer, maar je meteen kan zien wat voor niveau dit site heeft.”
Hij die zonder zonde is…