Eindelijk is ie officieel; de Mercedes SL63 AMG roadster. Dit model maakt een einde aan de SL55 en de bijbehorende supercharged V8 met 517 pk. Daarvoor in de plaats krijgen we deze nieuwe SL63 AMG, onder de kap ligt een 6.2-Liter V8 met 525 pk en 630 Nm max koppel.
Zowel de SL63 als de SL65 (twin-turbo V12 met 612pk) krijgen het design van de gefacelifte SL. Beide modellen hebben natuurlijk een sportieve AMG trim met dikkere remschijven, 19-inch lichtmetaal, Bi-xenon koplampen, buitenspiegels met LED-verlichting en AIRSCARF!
Het grote nieuws is natuurlijk dat de SL 63 de beschikking krijgt over een zeventraps automaat; SpeedShift MCT (Multi-Clutch Transmission). De SL 63 AMG en SL 65 AMG kunnen vanaf heden worden besteld De prijzen, inclusief BTW en BPM, bedragen € 207.805 voor de SL 63 AMG en € 314.718 voor de SL 65 AMG. Voor meer details kun je terecht in onderstaande perstekst.
Mercedes-Benz SL 63 AMG en SL 65 AMG zetten nieuwe maatstaven
Sublieme prestaties dankzij technologie op het hoogste niveau, dat is de nieuwe Mercedes-Benz SL 63 AMG in het kort samengevat. De roadster wordt aangedreven door een 6,3-liter AMG V8-motor die goed is voor een vermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 630 Nm. Daarmee is de SL 63 AMG de krachtigste auto met atmosferische V8-motor in zijn klasse. Het model wordt geleverd met de nieuwe innovatieve zeventraps AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie, waarbij een natte startkoppeling de gebruikelijke koppelomvormer vervangt. Samen met de tussengas- en Race Start-functies zorgt dit voor een unieke rijervaring. Het AMG-sportonderstel, gebaseerd op Active Body Control, past hier perfect bij en al deze voorzieningen maken de SL 63 AMG tot de sportiefste SL-Klasse ooit.
Tegelijkertijd komt de SL 65 AMG op de markt. Deze uitvoering heeft een 450 kW/612 pk steke 6,0-liter AMG V12-biturbomotor, die een koppel levert van maar liefst 1.000 Nm. Hiermee zorgt het topmodel voor fantastische prestaties in zijn meest pure vorm. Beide Mercedes-AMG SL-Klasse-roadsters beschikken over unieke AMG kenmerken en uitrustingselementen. Het variodak, dat in 16 seconden kan worden geopend, is als optie ook verkrijgbaar in een glazen uitvoering.
De zeventraps AMG SPEEDSHIFT MCT-sporttransmissie is een volledig nieuw en uniek concept dat alleen wordt geleverd in de nieuwe Mercedes-Benz SL 63 AMG. Dit systeem combineert het sportieve en directe gevoel van een handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een automaat. Met zeven versnellingen, vier rijstanden, de tussengas- en de Race Start-functie is de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie veelzijdiger dan welke andere versnellingsbak ook. De afkorting MCT staat voor Multi-Clutch Technology, waarbij de koppelingselementen uitsluitend worden gebruikt bij het schakelen.
De hoogwaardige transmissie is optimaal berekend op een groot koppel en toerentallen tot 7.200 omw./min. Dankzij een krachtig oliekoelsysteem werkt de transmissie feilloos, zelfs bij de zwaarste belastingen. Een nieuwe geavanceerde elektronische regeleenheid houdt alle processen nauwkeurig in de gaten. De AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie is gezamenlijk ontwikkeld door Mercedes AMG GmbH en Daimler AG, maar zal uitsluitend in de AMG-modellen worden toegepast.
Vier rijstanden voor rijplezier op maat
De natte startkoppeling, die in een oliereservoir is geplaatst en de gebruikelijke koppelomvormer vervangt, is het hart van de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps transmissie. De transmissie reageert snel en dynamisch op elke beweging van het gaspedaal. Er zijn vier rijstanden: C voor comfort, S voor sport, S+ voor sport plus en M (manual) voor handmatig. Zo kan er worden geschakeld zonder verlies van trekkracht en is maximaal rijplezier gegarandeerd. In de S-stand wordt zo’n 20 procent sneller geschakeld dan in de C-stand, terwijl het schakelen in het S+-programma nog eens 20 procent sneller gaat. De sportiefste stand is M, waarbij het schakelen nog slechts 100 milliseconden vergt.
Supersnel terugschakelen door de versnellingen is een ander kenmerk van de nieuwe MCT-sporttransmissie. Zo kan er via de kickdown-functie van zeven naar vier of van vijf naar twee worden geschakeld. In de S-, S+- en M-stand is bij het terugschakelen de tussengasfunctie geactiveerd. Dit zorgt niet alleen voor een meer intensieve beleving van het rijden, het verkort ook de reactietijd bij lastwisselingen, hetgeen vooral tot uiting komt wanneer er wordt geremd voor een bocht bij het rijden op een circuit.
Nieuwe AMG DRIVE UNIT met innovatieve Race Start-functie
De nieuwe AMG DRIVE UNIT is de centrale regeleenheid voor de transmissie en alle assistentiesystemen. De bestuurder kan schakelen via de AMG schakelpook, die is afgewerkt met leer en koolstofvezel, of via stuurschakeling.
Met behulp van een draaiknop die zich links naast de schakelpook bevindt, kunnen de vier rijstanden worden gekozen en kan ook de nieuwe Race Start-functie in werking worden gesteld. Daaronder bevinden zich de schakelaars voor het ESP, de ABC-ophanging en een geheugenknop voor het opslaan van de geselecteerde rijstand en de afstelling van het onderstel. De Race Start-functie verdient een speciale vermelding: hiermee kan de maximale acceleratiekracht van de SL 63 AMG worden opgeroepen, waarbij voor de aangedreven wielen de maximaal mogelijke tractie wordt gegarandeerd. Wanneer de auto stilstaat, moet de sportfunctie van het ESP worden gekozen en het rempedaal met de linkervoet worden ingedrukt. Wanneer dan het Race Start-programma geactiveerd is, verschijnt er een melding op het centrale AMG-display. Via de stuurschakeling kan deze melding worden bevestigd en wanneer de bestuurder dan het gaspedaal volledig intrapt en het rempedaal loslaat, accelereert de SL 63 AMG met indrukwekkende kracht, als optie zelfs tot aan de topsnelheid. Hierbij hoeft er niet te worden geschakeld, daarvoor zorgt de AMG-transmissie.
Samen met de AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie zorgt de 6,3-liter AMG V8-motor voor perfecte prestaties. De SL 63 AMG accelereert van 0-100 km/u in 4,6 seconden en bereikt een elektronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/u. De hoogtoerige atmosferische motor haalt een vermogen van 386 kW/525 pk bij 6.800 omw./min. uit een cilinderinhoud van 6.208 cm3 en een maximum koppel van 630 Nm bij 5200 omw./min. Het toerental kan zelfs oplopen tot 7.200 omw./min. Bij de ontwikkeling van de motor is volop gebruik gemaakt van ervaringen uit de autosport. De sportuitlaat met de twee dubbele ovale, chromen einddempers zorgt voor het karakteristieke AMG V8-geluid. Ook aan het milieu is gedacht: de speciale coating in de katalysatoren zorgt ervoor dat deze sneller werken na een koude start. De SL 63 AMG voldoet aan alle normen zoals EU4 en de eisen zoals die gelden voor de Amerikaanse markt (LEV II, On-Board-Diagnosis II en zuurstofsensordiagnose).
AMG sportonderstel gebaseerd op Active Body Control, drietraps-ESP
Het onderstel van de SL 63 AMG is perfect aangepast op de sportieve prestaties. Het onderstel is gebaseerd op Active Body Control, maar is nog verder verfijnd. Nieuw is het drietraps ESP met sportfunctie, een logische doorontwikkeling van de ESP-filosofie die AMG hanteert. Het AMG-remsysteem omvat zelfventilerende, geperforeerde schijfremmen van 360 x 36 mm met vaste remklauwen en zes zuigers voor en 360 x 26 mm met vaste remklauwen en vier zuigers achter. De 19-inch lichtmetalen AMG-velgen met driedubbele spaken zijn uitgevoerd in titaniumgrijs met een glanzende Mercedes ster in het midden. Om de velgen liggen banden in de maten 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter.
De SL 63 AMG onderscheidt zich door de exclusieve AMG-carrosseriestyling met de speciale motorkap en de voorkant met koelopeningen voor de extra oliekoeler, de AMG-zijskirts en de AMG-achterzijde met het grote zwarte diffusor-inzetstuk en de twee dubbele verchroomde uitlaatpijpen. In het interieur vallen het nieuwe ergonomisch gevormde AMG-sportstuurwiel en het instrumentenpaneel op. Het hoofdmenu toont de gekozen versnelling en de RACETIMER met rondetijden plus informatie over olietemperatuur en accuspanning.
AIRSCARF leverbaar als optie voor langer open rijden
De AMG-sportstoelen zijn bekleed met hoogwaardig nappaleer en zijn in vele standen elektrisch verstelbaar met ingebouwde geheugenfunctie en stoelverwarming. Als optie is AIRSCARF leverbaar, de speciale verwarming op nekhoogte waarbij warme lucht door de hoofdsteunen wordt geblazen. Hiermee is open rijden zelfs bij lagere temperaturen mogelijk.
De SL 63 AMG is voorzien van het NTG 2.5-telematicasysteem met snelheidsafhankelijke volumeregeling, een toetsenbord voor het invoeren van telefoonnummers en radiofrequenties, een CD- of DVD-speler met de mogelijkheid voor het afspelen van MP3-bestanden en een bluetooth-functie voor het draadloos bedienen van een mobiele telefoon. De systemen Audio 20, Audio 20 CD met CD-wisselaar, Audio 50 en Audio 50 APS met DVD-wisselaar zijn nu alle uitgevoerd met een 5-inch kleurenscherm. COMAND APS is voorzien van een 6,5-inch kleurenscherm en LINGUATRONIC spraakbesturing.
SL 65 AMG met V12-biturbomotor
In het exclusieve segment van roadsters met V12-motor staat de SL 65 AMG eenzaam aan de top. De 6,0-liter AMG V12-biturbomotor levert een vermogen van 450 kW/612 pk en een maximum koppel van 1000 Nm – waarden die ook vier jaar na zijn introductie nog niet zijn overtroffen. De SL 65 AMG accelereert van 0-100 km/u in slechts 4,2 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. De kracht wordt op de weg gebracht via de AMG SPEEDSHIFT vijftraps automatische transmissie met drie rijstanden, een multi-disc-differentieel met een sperfactor tot 30 procent zorgt voor optimale tractie. Speciaal kenmerk van de SL 65 AMG is een in mat zilver gespoten dwarsstrip aan de voorkant, het ‘V12 BITURBO’-opschrift op de voorspatborden en de AMG sportuitlaat met V12-styling.
Het topmodel wordt geleverd met de nieuwe AMG-carrosseriestyling met AMG-motorkap en spoiler. De lichtmetalen velgen zijn voorzien van banden in de maat 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter. Op de voor- en achterwielen zijn remmen van composietmateriaal gemonteerd als onderdeel van het AMG-remsysteem. In het interieur zijn de AMG-sportstoelen en deurpanelen bekleed met exclusief nappaleer met het nieuwe AMG V12-diamantmotief. De toerenteller is voorzien van het opschrift ‘V12 BITURBO’ en evenals de SL 63 AMG beschikt ook de SL 65 AMG over het nieuwe ergonomische AMG-sportstuurwiel met driespaaks design en aluminium schakel-paddles.
Opties uit de AMG PERFORMANCE STUDIO
Wie zijn of haar SL 63 AMG of SL 65 AMG nog verder wil individualiseren, kan kiezen uit exclusieve opties uit de AMG PERFORMANCE STUDIO. Zo is er bijvoorbeeld een koolstofvezel-carrosseriepakket met koelopeningen in de voorbumper, zijspiegels, een spoiler en een diffusor-inzetstuk van koolstofvezel aan de achterkant. Ook een AMG performance-stuurwiel met een afgevlakte onderkant en een smallere diameter is leverbaar, evenals AMG-dorpelbescherming met witte verlichting en speciale 19-inch lichtmetalen AMG-velgen met dubbele spaken en banden in de maat 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter. Laatstgenoemde optie geldt overigens alleen voor de SL 63 AMG, want de SL 65 AMG heeft deze velgen en banden standaard.
Voor de SL 63 AMG is ook het Performance Package uit de AMG PERFORMANCE STUDIO als optie leverbaar. Dit pakket is bij uitstek geschikt voor bestuurders met sportieve ambities, met zelfventilerende remschijven van composietmateriaal in de maat 390 x 36 mm voor, een differentieel met een sperfactor van 40 procent op de achterwielen voor betere tractie, 19-inch lichtmetalen AMG velgen met dubbele spaken, een AMG performance-onderstel en een AMG performance-stuurwiel.
Stoes zegt
Ik vind hem er echt niet mooier op geworden
floris zegt
nee, inderdaad niet veel mooier, wel een stuk anoniemer, maar de rijeigenschappen zijn er vast niet op achteruit gegaan
Rickz zegt
Dat word zeker wennen, maar ik vind ‘em echt voor uit gegaan.
roadronner zegt
Het blijft heel jammer dat die neus zo gewijzigd is, ‘a change for the worse’. Op een of andere manier staat het gewoon niet, die koplampen.
Giovanni zegt
Mijn eerste indruk was ook van…hmm toch niet, geef mij maar het vorig model. Maar hoe meer je er begint naar te kijken, hoe beter ik hem begin te vinden.. Wel spijtig van de hoofdsteunen. Vraag me af of ze in werkelijkheid ook zo afschuwelijk zijn. Ik kijk alvast uit naar een preview van de rij eigenscahppen. Het voordeel ervan is natuurlijk dat het vorig model aan mooie prijzen zullen verkocht worden. Iemand ? ;-)
Jorge zegt
Ik vind hem niet lelijk, de neus is moderner in vergelijking met de vorige geworden. spijtig dat de achterkant niet echt gewijzigd is. ik denk dat deze een tussenmodel is in afwachting op een totaal nieuwe model. De velgen lijken op die van de Porsche 997 Turbo.
colinz3 zegt
deze auto is echt iets voor een ruiter met een paars blousje.
met andere woorden, ik denk dat het wel bij mij past, dan zet ik hem naast al mijn paarden. en ga ik ze goed verzorgen.
b2bHAns zegt
neus=lelijk
Pieter zegt
mooie auto!
Pietro zegt
Ik vind de neus heel “Amerikaans”…
Hij past wel in de lijn die Mercedes met de CL is ingeslagen. Alleen mist deze lijn in mijn visie de vroegere verfijndheid.
jordey zegt
Ik begin er volgens mij als één van de weinige, aan de auto te wennnen. Ik vindt vooral foto 4 in de gallery erg mooi!
Gijs zegt
hoe langer je er naar kijkt hoe mooier hij wordt, eerst vond ik de BMW 5 serie lelijk maar nu echt gruwelijk.. dat zal wel het zelfde zijn met deze.
Breinstein zegt
de voorkant is inderdaad wennen, wat mij nog niet gelukt is. maar in combinatie met de achterkant klopt het gewoon niet.
Pietro zegt
@ Gijs
Ik weet niet welke terminologie jij hanteert, maar gruwelijk betekent bij mij toch nog altijd afschuwelijk. Dit maakt je bericht wel erg consistent.
dimi zegt
Hier klopt toch iets niet, in de perstekst staat:
“The SL63 AMG is powered by a 6.3-liter four-valve-per-cylinder V8 with 518 horsepower and 465 pound-feet of torque, while V12-powered SL65 AMG, makes 604 hp and a monstrous 738 lb.-ft. of torque.”
welk is het nu? 6,3 of 6,2l V8 en 518 pk of 525 pk? Hetzelfde voor de V12, daar klopt het evenmin…
HJ zegt
@ Pietro
Consistent!? Volgens mij maakt het gruwelijk = afschuwelijk Gijs z’n bericht juist inconsistent. Er zit immers wel tegenspraak in zijn bericht.
Anywho, ik blijf het een lelijke neus vinden. Op de bovenste foto lijkt het net of de neus vooraan juist hoger is dan bij de voorruit.
Deze mag van mij bij de dealer blijven staan.
autoblogger zegt
@dimi: dat was het Engelse persbericht, inmiddels heb ik het aangepast en staat de Nederlandse versie online. Het Amerikaanse HP is niet exact gelijk aan PK, dus vandaard…
PS: De SL 63 AMG en SL 65 AMG kunnen vanaf heden worden besteld De prijzen, inclusief BTW en BPM, bedragen € 207.805 voor de SL 63 AMG en € 314.718 voor de SL 65 AMG.
peter zegt
Ik vind hem steeds mooier worden, het zal gewenning zijn.
D zegt
ik vind het niet echt een geslaagde face lift. de voorkant is wel lekker vernieuwend in een bepaald opzicht, maar hoe verder je de lijn naar achter volgt des te verder je terug de tijd in gaat. en dat vind ik erg jammer. wat mij betreft geen geslaagde face lift.
Dacia 4 Life!
GijsSpierings zegt
Voor mij was de vookant eerst echt ’n mislukt project maar hoe langer en vaker ik ernaar kijk wen ik er steeds meer aan. Hij word gewoon echt mooi en zo past ie ook gewoon goed in de nieuwe modellijn van Mercedes-Benz. Ik vind het toch best een mooi wagentje!
Jepetto zegt
@ HJ ik probeerde dan ook ironisch te zijn, maar daar ben ik precies in mislukt…
Markus zegt
Dat is een heleboel informatie. Het prijsverschil tussen een 63 en 65 is nog steeds even belachelijk zie ik.
Civviej zegt
Wat een informatie voor weinig interresants!
Hij is niet sneller dan een GT-R??
zoveel pk en dan 4.6 nodig? pffff
Dat het de sterkste v8 in zijn klasse is okee, maar dan zeker ook niet de snelste…
Doe mij maar die Nissan GT-R, mooier, en ook nog eens veel goedkoper! :D
vla zegt
wat een (… vul zelf in) bak die SL65! ff op een rijtje zetten welke auto’s hij allemaal het snot voor de ogen rijdt
Aston Martin DB9
Aston Martin DBS
Aston Martin V8 Vantage
Ferrari Scaglietti
Ferrari 599 GTB Fiorano
Alfa Romeo 8C Competizione
Lamborghini Murciélago
Audi R8
Porsche 911 Turbo
…
dit is toch wel de vlugste in zijn soort? vlugger dan alle dikke Duitsers, en een hoop (super)sportwagens!
kan niet wachten tot Brabus hier zijn handen aan vuil maakt :twisted:
maar toch blijf ik erbij, het gevoel zit helemaal verkeerd bij die auto, ik zou hem met plezier in mijn garage hebben, maar…wat…is het nu? een Mercedes die de meest imposante sportwagens met gemak voorbijrijdt? een sportwagen met een ster op de motorkap? :? ik moet naar mijn therapeut…
ik de dinges zegt
Velgen van een 997 turbo gejat?
D zegt
@ik de dinges, die velgen zaten ook al onder de voor de gefacelifte sl. alleen lijken ze nu wel wat meer op die van 997 turbo
RUS zegt
Echt een verotte voorkant. Ik denk dat Mercedes aardig wat klanten gaat missen. Of juist niet. Misschien gaan mensen overstappen naar de CL?
Rick dos zegt
Hmmmmm……vreemd……..had verwachten dat ik hier wat personen en kaken zou moeten oprapen, maar op een enkeling na niet dus…..
Niemand hier over de prijs gestruikeld, flauw gevallen van de prijs of hun kaak op de grond laten vallen toen men de prijs las?
Zal ik het voor de zekerheid dan nog maar eens herhalen?
bedragen € 207.805 voor de SL 63 AMG en € 314.718 voor de SL 65 AMG.
€107.000! verschil! Leg mij maar eens uit waar dat verschil dan inzit….Nu is €207.805 al veel voor een SL maar meer dan 3 ton? OMG! Ow. Wacht. Ik begin duizelig te wor…..
sacha zegt
Rustig ademhalen Rick dos. Dit soort geweld is gewoon niet voor jou bedoeld. Is geen diesel hé? ;-)
Is wel een beetje veel geld, maar dat was het voorheen ook al (nu + slurptax). Dus wachten op dat voordelige tweedehandsje.
Rick dos zegt
;)
sacha zegt
Ben je nou coke aan het snuiven?
the bugcollector zegt
hehehehehe
kan iemand even 112 bellen?
Apache zegt
Ik heb hem liever zoals in dit shopje van mij:
slk zegt
Toch wel een hele mooie auto.Aan de koplampen begin ik te wennen
Davidov zegt
@ de vlaeminck: Welnee, een Lamborghini Murciélago, 997 Turbo en 599 zijn sneller dan een SL65 :P
Ik begin er ook aan te wennen, maar vind toch de ouwe vertrouwde ronde koplampen veel mooier :(
@ Rick dos: hier een fijn plaatje om bij te komen.
http://tinypic.com/view.php?pic=n63p4x&s=3
Rick dos zegt
@sacha
Your honor, I plead the fifth on that one. ;)
(had het niet eens zo bekeken ;) )
@the bugcollector
Dank je! Tenminste iemand waar ik op kan bouwen! ;)
@Davidov
Thank you lord! I’m completely awake now! ;) :P
HJ zegt
@ Jepetto
Aaaah, shit. Ik dacht al zoiets te proeven, maar besloot er toch maar op te reageren ;-)
Was dus net iets te subtiel voor mij :D
S54 zegt
@de vlaeminck
Fun is not in a straight line. Maar rechtdoor is wel iets waar amgs erg goed in zijn.