Is de Smart ForFour een onnodig vroege dood gestorven? Het lijkt er wel op want de Detroit Auto Show heeft de COO van Smart, Rainer Schmückle, zich laten ontvallen dat Daimler een kleiner model overweegt wat als Mercedes of Smart op de markt kan komen. Het vorige model ForFour kwam in 2004 op de markt en deelde zijn basis met de Mitsubishi Colt, maar wegens een gebrek aan belangstelling werd in 2006 de stekker er alweer uitgetrokken.
Deze beslissing van DaimlerChrysler deed vooral veel pijn bij de werknemers van NedCar aangezien nu alleen de Colt nog maar overbleef om te produceren, maar gelukkig is daar nu de Outlander bij gekomen. Smart zou een comeback van de ForFour overwegen aangezien ze aangenaam verrast zijn door het overweldigende succes in de Verenigde Staten en door bijvoorbeeld de plannen van Volkswagen met de Up!-familie. (via: Motor Authority)
JH zegt
De Volkswagen Up! heeft meer gemeen met de Smart Fortwo dan de Forfour namelijk de motor achterin :)
F650Csrider zegt
Vind je het gek dat er geen belangstelling was voor de ForFour. Die was verschrikkelijk te duur geprijsd. als ze dit geintje weer gaan uithalen kunnen ze over 2 jaar weer de stekker eruit trekken.
Niet de Smart als een niche op de markt zetten, maar als goed alternatief welke niet al te duur zou moeten zijn.
Turbopaultje zegt
Mitsubishi heeft inmiddels de i en die komt nu ook naar Europa in LHD. En die auto is Smarter dan de for4 ooit geweest is………….. :roll:
T-Bird zegt
De enige leuke auto van Smart was de Roadster. De Smart ForTwo is geen auto maar een uit de kluiten gewassen brommobiel en de ForFour lijkt uit een bouwdoos te komen.. Bijna waren we dr in zn geheel vanaf. Nou ja, ieder nadeel hep zn eigen voordeel: een hoop mensen behouden werk, dat dan weer wel, maar mijn autohart doet pijn.
Turbopaultje zegt
Idd. de Roadster had nooit uit productie genomen mogen worden……
ML zegt
Het kan gewoon niet anders dan een verlengde ForTwo worden.
-Kost het minste qua investeringen, want hij kan mogelijk op dezelfde band gebouwd worden als de ForTwo, zo gretig zijn ze niet bij Daimler om veel in Smart te investeren. En zo blijft hij ook goedkoop.
-De Mitsu i slaat ook aan, deze heeft ook dat concept, dus het kan.
-Een geheel nieuw model die in de 206-segment gepositieerd is, is al een keer mislukt bij Smart, dus daar branden ze de vingers niet nogmaals aan.
troyk zegt
Ik dank god op mijn blote knieën dat de Roadster uit de productie is genomen, nu ben ik meer uniek :)
Maar dat terzijde: De ForFour vind ik geen alternatief, breng dan de Roadster inderdaad maar terug met een 1.3 liter benzine blok met turbo, een betere versnellingsbak en wat meer betrouwbare waterafvoer. Doen ze dat, hebben ze een bommetje op wielen met een hele hoge fun-factor.
De Roadster heeft ook een A-label b.t.w ;)
Kyanite zegt
De Smart Roadster valt wat mij betreft in dezelfde groep auto’s waar de Fiat Multivla in valt, de categorie is genaamd LELIJK. De ForTwo en ForFour zijn redelijke auto’s om te zien, maar veel te duur.
Die Mitsubishi ziet er wel leuk uit.
troyk zegt
@Kyanite
In welk puddingkje rijd jij dan?
Overigens zoek ik nog de auto die me in een bocht bij houdt, wie wil er proberen?
Stijn zegt
De forfour had nooit uit productie worden genomen.
Kyanite zegt
@troyk
Ik rij een Audi A4 Avant Quattro.
ML zegt
De Roadster komt niet meer terug bij Smart. Hij is verkocht, maar het lijkt er op dat de koper er niet mee op de markt komt.
troyk zegt
@Kyanite
Welk jaar? :)
troyk zegt
@ML
Ik weet het, aan AC zag ik.
Zie:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/14/reincarnatie-smart-roadster-ac-ace
Ben niet kapot van dat design maar ach, smaken verschillen.
Tephlon zegt
De styling van de ForFour was volgens mij te dicht bij de Peugeot 206, en mansen die geinteresseerd waren in een 206 kochten een 206…
Tephlon zegt
En “mensen” ook… d’Oh!
Kyanite zegt
@troyk
Augustus 2003
Kenny zegt
M’n moeder die rijdt ook in een Smart Forfour en daar zijn we best tevreden over, en we zijn qua auto’s veel gewend. Die Smartjes zijn erg goed uitgerust en hebben veel opties. COMAND, Xenon, automatische airco, cd wisselaar, IPOD, alles zit erop en eraan, en het is nog betaalbaar als nieuwe auto ook. Uiteraard ligt er geen grote motor in, slechts een 1.5liter viercilinder, maar de doelgroep van deze auto rijdt ook niet erg veel en hoeft ook niet te sprinten bij de doelgroep. Deze auto is ook te snel uit productie gehaald.
Er is een probleem met de forfour; het onderstel en/of de vering is te stugger afgesteld. Als je achterin zit dan merk je elk bultje in de weg. Maar toch blijft de ForFour ondergewaardeerd, ik meen het.
Jogie zegt
kleine opmerking het is smart zonder hoofdletter…ontopic: goed idee, mochten ze het overwegen moet zo’n ding natuurlijk niet evenveel gaan kosten als een gemiddelde VW Golf (zoals de voorgaande versie)…
JH zegt
Toevallig nog een ex-smart designer gesproken en de achterwielaangedreven 4-zitter was te duur om te produceren (hebben ze destijds natuurlijk aangedacht)…
Greg zegt
Het is al eerder gezegd en ik ben het er roerend mee eens.. Alles zal afhangen van de prijsstelling!
Wie gaat er voor een For Four als je voor nog geen paar duizend euro meer al in een Focus, Golf of 308 kan rijden?
Prijs die auto goed en dan zal er vanzelf vraag naar zijnl. We willen nu toch met z’n allen zuinig rijden en compacte auto’s doen t momenteel goed.
mashell zegt
Het grote probleem met de Smart Roadster en ForFour waren niet dat het slechte auto’s waren, in tegendeel zelfs. Het probleem was dat de mensen die de prijsskaartjes verzonnen dezelfde waren die de Mercedes prijskaartjes verzinnen en die erg gewend zijn aan hoge bedragen.
japp zegt
we moeten meer smartjes hebbe rondrijden…
kunnen we af en toe eens laggen om die karretjes en de mensen erin…
:D.. gr.. :D
Stijn zegt
@ Japp: leer schrijven, en kom dan nog eens terug.
Kyanite zegt
Laggen is dat hetzelfde als lachen? Ben blij dat ik vroeger nog wel goed les in het nederlands heb gekregen.
majinstar zegt
Ik vond het wel een leuke auto ( in 2004 ) . Niet om aan te schaffen, maar om ernaar te kijken.
rgseidl zegt
Ik denk dat er wel een beperkte markt voor de forfour bestaat in de VS, mits hij of met een T2B5 diesel of met een full hybrid aandrijving wordt geleverd en desondanks niet meer dan $25,000 gaat kosten. Maar ja, dat is nu juist het probleem: Mercedes weet niet hoe je zuinig autos moet produceren.
Michel Westhovens zegt
Ik rijd al 3 jaar en inmiddels 150000km met heel veel plezier in mijn forfour cdi en ik ruil echt niet met een golf of een focus. Auto ligt als een dijk op de weg is best pittig (95pk uitvoering) en ook nog zuinig(+/- 4,5 -5,5 ltr). Op die drie jaar twee lampjes kapot gehad, that’s it.
Mijn auto weegt goed 900 kg en een golf ????.
Mijn volgende wordt weer smart (fortwo cdi)
frank zegt
mijn smart forfour met 1.1 motor heeft inmiddels meer dan 100.000km gereden zonder 1 slag verkeerd. De kwaliteit van deze auto is echt ondergewaardeerd!!!!!! Jammer dat hij een 2000 euro te duur was, wat bleek toen hij net voor het einde dat bedrag goedkoper werd gemaakt was hij niet aan te slepen!!!
Piebe zegt
Ik heb een half jaar in een Forfour passion gereden en naast het feit dat het een zeer gave auto was om te zien, was het kwalitatief een bijzonder hoogwaardig product. Ik heb zelden een zo’n luxe auto in deze prijsklasse gezien. Ik kijk nog steeds om als ik er eentje zie. Blijft cool en vooral uniek.
robert zegt
Ik heb ook een smart forfour. Het is echt een ongewaardeerde auto! Mijn vrienden en familie vinden hem super. Hij rijdt zalig en is lekker pittig (1.1 chiptuning naar 95pk!) Lekker zuinig en super praktisch. Er zit zoveel meer beenruimte voor de achterpassagiers in dan welke 308 golf of focus. Hij is ook heel erg duurzaam gebouwd. Het is gewoon een hele leuke vooruitstrevende auto, en ik denk dat het opel-astra volk hier nog niet aan toe is :P