Nu de Tesla Roadster voor de crashtest is geslaagd en de langverwachte productie dan eindelijk kan beginnen zijn de makers alweer een stapje verder aan het denken. Het lijkt er op dat moederbedrijf Tesla Motors met het elektrische karretje de vertaalslag naar het circuit wil maken. Klimaatneutraal racen gaat het namelijk helemaal worden het volgende decennium!
Een van de grootste obstakels voor een raceversie was het hitteprobleem dat de luchtgekoelde elektrische motor bij zware belasting ondervindt. In het geval van te hoge temperaturen wordt de motor door een veiligheidsmechanisme uitgeschakeld, en da’s natuurlijk niet de bedoeling als je net het rechte stuk opdraait.
Met een nieuwe aandrijflijn, inclusief watergekoelde motor, moet dit probleem verholpen worden. Verder mag een track-special natuurlijk niet te veel wegen, dus wordt een eventuele race-Tesla op dieet gezet. De helft van de batterijen wordt verwijderd, en de batterijen die er nog inzitten worden wat minder zuinig (en daarmee feller) gemaakt. Deze simpele truc moet de Roadster zo’n 225 kg gewicht gaan schelen.
De Roadster 120 (een verwijzing naar de geplande actieradius) zal overigens nog wel even op zich laten wachten. De ontwikkelingsfase in deze relatief nieuwe sector is complex en bovendien moet de straat-Roadster eerst goed draaien. (via AutoblogGreen)
Mr. Marteen zegt
Voorlopig dus nog geen Le Mans… , tenzij ze er een karretje achter hangen met accu’s
the bugcollector zegt
De eerste auto met een andere brandstof dan benzine die ik zou overwegen.
Ik hou die lui al een jaar ofzo in de gaten(vanwege de naam Tesla(geniale gek) ooit eens per ongeluk op hun site gekomen) en in mijn ogen maken ze vaak de juiste keuzes.
the bugcollector zegt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
whats in a name?
DJD zegt
mooier dan de venturi, en beter
GeoBem007 zegt
Snelle pitstop = batterij wisselen? :P
the bugcollector zegt
@GeoBem007
In het verlengde van zijn hoogfrequente-spannings-experimenten probeerde Tesla elektriciteit door de lucht te zenden, en bouwde op Long Island een proefinstallatie met zendtoren, maar toen bleek dat dan niet te controleren was wat eventuele afnemers zouden verbruiken, trokken de meeste investeerders zich terug.
Misschien zijn ze hier stiekum mee bezig en kunnen die accus er straks helemaal uit:)
R. Lestat & Dr. Waflo zegt
Dat is toch wel een van de gaafste middenconsoles die ik in een auto heb gezien.
Jareth zegt
Ik vindt em er mooi uitzien. Zo’n bakkie zou ik ook wel voor de deur willen hebben staan.
VonStroke zegt
Doe mij toch maar een Lotus, een auto zonder geluid is geen auto in mijn ogen.
LC zegt
@VonStroke ;
Steek dan de banden lek. (Als je er een in je bezit hebt)
Klassiekerrally zegt
Leuk, maar ik vraag me af hoe zinvol het is. De energie moet immers nog steeds opgewekt worden. En lang niet alle energiecentrales zijn klimaatneutraal…
Neemt niet weg dat de Tesla een top auto lijkt te zijn. Ik zou de accelleratie van zo’n door elektromotoren aangedreven auto wel eens willen ondervinden!
raico racer zegt
heeft die tesla 2 versnellingen ( en eentje achteruit) alsk et goed bekijk. Ik dacht da elektromotoren zonder versnellingsbakken konden rijden. Of is dit maar tot een bepaalde snelheid mogelijk omdat de mechanische onderdelen dan een te hoog toerental krijgen?
Djivy zegt
Even in de archieven gecheckt:
het eerste Autoblog-bericht over de Tesla dateert van 8 juni 2006, en toen was het bedrijf al 3 jaar bezig met de roadster.
5 jaar later is er nog altijd geen productieversie en blijven de ingenieurs maar verdersleutelen.
Of ze er ooit effectief eentje gaan verkopen?;)
Eric zegt
De jaarproductie van 2008 is al uitverkocht in de US. Daar kost het wagentje 100.000 us-dollar.
Het chassis en carroserie worden bij Lotus in GB gemaakt, wat een lange productielijn geeft niet!
Ik zou er ook een willen met zonnepanelen op het dak van je huis opladen en nooit hoeven tanken onderweg.
Enkel als je naar Zuidfrankrijk wil in de zomer moet je wel dikwijls stoppen voor op te laden.
RA999 zegt
@the bugcollector
Dat is geen toeval hoor ;)
Mee zegt
@GeoBem007
Zo zou ik het doen… als ze er een handig “plug and play”-systeem van maken moet dat volgens mij even snel of sneller te doen zijn dan een “ouderwetse” tankbeurt.
toyotafreak zegt
@klasiekerrally
als je dat ding aansluit op een windmolen of zoiets dergelijks dan kun je wel milieuvriendelijk rijden :D
Robin zegt
Water gekoelde elektrische motor, leuk bij een aanrijding… of andere oorzaak van lekkage…
Klassiekerrally zegt
@ Robin: zoet water (dus niet-zout) geleidt elektriciteit vrij slecht hoor, dus geen zorgen…