Ondanks dat Alan Mulally (CEO Ford Motor Co) in november vorig jaar nog liet weten dat “Volvo niet op korte termijn verkocht zou worden”. Duiken er nu in de Britse media berichten op dat Ford toch echt zou overwegen om het verlieslijdende Zweedse merk te verkopen zodra de verkoop van Jaguar en Land Rover voor 100% is afgerond.
De verkoop van Volvo zou in de planning staan voor komende zomer en Ford zou denken aan een opbrengst van $6 miljard terwijl ze in 1999 nog $6,45 miljard voor Volvo betaald hebben. Het hele circus zal de komende maanden beginnen als diverse zakenbanken zoals HSBC, Goldman Sachs en Morgan Stanley de deal zullen willen begeleiden voor Ford. Als potentiele kopers worden nu al de private equity partijen Ripplewood Holdings en Cerberus genoemd en ook enkele onbekende Chinese partijen. (Bron: thebusiness.co.uk)
Bart zegt
Onbegrijpelijk dat Volvo verlies gevend is.
Rick dos zegt
Ik heb het vermoeden dat er allang een deal is tussen BMW en Ford.
Dat baseer ik vooral op het feit, dat er vorig jaar al door BMW werd gezegd dat ze een 4e merk aan het eind van het jaar of volgend jaar (2008) wilden toevoegen. En Ford zich op de positie bracht dat het besluit op de verkoop van Volvo pas aan het eind van het jaar of volgend jaar (2008) genomen zal worden.
En dit allemaal nadat BMW al de boeken van Volvo had ingezien.
lincoln zegt
@Rick dos .. dat hoop ik ook .. zou een superstoere actie zijn .. en voor BMW betaalbaar/haalbaar ..
toch zie ik Volvo liever onder de vleugels van Ford ..
mashell zegt
“Onbegrijpelijk dat Volvo verlies gevend is.”
Waar haal je dat idee vandaan? Volvo is juist bijzonder winstgevend, daarom is het voor een goede prijs te verkopen.
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Stel je een V70R met RWD voor. Dat is toch een stuk leuker dan 4WD. :P
Bramzel zegt
@lincoln; Ik zie Volvo liever onder BMW dan onder Ford. BMW heeft bewezen uitermate goed met merken om te kunnen gaan, ze zijn daar enorm goed in het bewaren van een merk en zijn identiteit. Kijk maar naar Rolls Royce, Range Rover en Mini, merken die onder BMW hun eigen identiteit behielden. Dit in tegenstelling tot bijv Bently dat door VW/Audi om zeep geholpen word.
Rick dos zegt
@lincoln en mx5-owner
Ik hoop het ook. Ik zie voor beide merken wel een win-win situatie.
technopatat zegt
euhm, verliesgevend ? volgens mij kunnen ze al uit de kosten graken door het aantal xc-90’s dat hier in belgie alleen al rondrijdt :D ! mja, beter verlies maken en echt goede auto’s maken, dan winst maken en bucht produceren (zie 80 % van de automarkt :) !)
3-serie zegt
@ Rick Dos,
maar waarom zou BMW Volvo willen inlijven? Op de toppers van BMW na zitten ze in dezelfde prijsklassen.
Of we krijgen het Rover gevoel: BMW sportief en actief, Rover comfortabel en sjiek. Nou dat ging ff mis. Volvo probeert al tijden zichzelf een sportiever imago aan te meten (werkte volgens mij best goed). Wat mileu en veiligheid betreft moeten alle merken aan de bak. En kijkend naar ‘groenopweg.nl’ is BMW hier al wat verder.
Ik zie gewoon geen reden
lincoln zegt
@Bramzel .. wat .. wat .. lelijk praten over Ford .. wat heeft Ford met Jaguar/aston martin/mazda/range rover/volvo gedaan ??
en nu niet zo stomverbaasd zitten kijken .. mond spoelen jij .. hup ..
RenesisHP zegt
@3-serie.
Vergeet de gevoelskwestie niet. Bij de naam BMW krijg je een ander gevoel dan bij de naam Volvo.
cheetacars zegt
@ 3-serie wat dacht je van vag, volkswagen en audi zijn ook ong. van de zelfde prijsklasse
Rick dos zegt
@3-serie
Dat heeft meer met economics te maken denk ik. Grotere afzetmarkt, want de afzetmarkten van de 2 zijn anders.
En daarbij kunnen ze zo ontwikkelingskosten over een grotere range spreiden. Daar valt dus ook wel wat te halen.
Debeerop1 zegt
Volvo maakte een aantal jaar mooie winsten… voor Ford. In 2006 keerde het tij echter en werd er een eerder beperkt verlies opgetekend! In 2007 was er ook een tekort. Dit is voor een groot stuk veroorzaakt door de dalende dollarkoers tegenover de euro.
Rick dos zegt
Niet alleen afzetmarkt maar ook hun doelgroepen etc. zijn anders.
O fudge heb me dag niet vandaag! :)
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Niet lekker geslapen joh? Had je toch nog maar een keer extra moeten omdraaien. :P
Rick dos zegt
@mx5-owner
Mja, blijkbaar. Ben nèt een minuut te vroeg uit mijn bed gestapt denk ik. :)
bambinodoro zegt
@ Bramzel, is dat enkel ik die die indruk heb, maar wat had BMW te maken met de Range Rover of andere Land Rovers buiten dat er in der tijd motoren aan uitgeleend zijn?
Rick dos zegt
@bambinodoro
BMW was eigenaar van Land Rover. Het laatste model RR was/is zelfs nog onder ownership van BMW totstand gekomen. Daarom ook in de eerste (nieuwe) serie RR’s, BMW motoren.
monza zegt
laat die chinezen het maar overnemen….op een gegeven moment zullen ook volvo gaan kopieeren..dus een overname door de chinezen is voor alles en iedereen het….anders krijg je dat gezeik weer van,is dat een echte volvo of een imitatie uit china.
bambinodoro zegt
@ Rick dos
Dank u voor deze info, daar was ik niet van op de hoogte
dan ga ik wel akkoord dat BMW met de Range een goeie zaak gedaan heeft
Sander zegt
Als Volvo wordt verkocht dan liever aan een premium merk als BMW dan aan de Chinezen. (Al kunnen de Chinezen nog wel het nodige leren van Volvo wat betreft veiligheid.)
BMW motoren en sportifiteit en de degelijkheid en veiligheid van Volvo zijn een goede mix wat mij betreft. Het zou mooi zijn als Volvo weer terug RWD auto’s ging bouwen, BMW kan ze hier goed mee helpen.
robbie zegt
@Bramzel, heeft BMW ook zo goed voor Rover/MG gezorgd?
Rick dos zegt
@bambinodoro
Geen dank.
@robbie
Daar kun je over redetwisten. Feit is wel dat BMW dit wel móest doen anders had het de ondergang van BMW zelf betekend. Volgens mij een wijs besluit van J. Milberg.
En was het niet voor BMW dan hadden we de (in mijn ogen) mooie Rover 75 niet gehad. ;)
mashell zegt
Volgens mij is Volvo veel interessanter voor een partij als Renault/Nissan, Toyota, Honda, Fiat etc dan voor BMW. Maar Volvo is nog het meest interessant voor Ford, niet verkopen. Als Ford geld nodig heeft heb ik een tip voor ze: zet die trucks divisie in de USA te koop. Dat is een aflopende zaak, verkoop het voor het je de nek omdraait.
3-serie zegt
@ allen die gereageerd hebben ;-)
waar ik me zorgen om maak, is als twee gegoede merken in dezelfde prijsvijver zitten te vissen, de keuzes van wat wel doen of niet doen niet meer gebaseerd is op wat succesvol kan zijn in de markt, maar meer op het planbord van hoe differentieer ik.
Zowel BMW als Volvo zijn erg succesvol met hun SUV/SAV’s, daar halen ze hun groei vandaan. Maar ik kan met niet voorstellen dat als ze samengaan dat ze opeens -al la GM – mega veel X’s zullen voeren: (X1, X4, X5, X6, XC60, XC70, XC90, Miniscoss en doe eens gek XC40), da’s gewoon te veel. Dat bijt elkaar.
Gaan ze differentieren dan zal Volvo waarschijnlijk gewoon weer meer stations gaan bouwen en wellicht MPV’s (familie-oriented) en kan BMW de PAS gewoon weer in een hok gaan stoppen. Maar of de martkt dat wil is een tweede.
Vergeet niet de Rover 75 -inderdaad mooie auto- schoot de markt voorbij, vooral in the UK, omdat BMW geen interne concurrent wilde. De UK markt wilde een 3-serie concurrent en dat mocht de auto beslist niet worden.
Bliz zegt
Iets klopt niet want Volvo is juist een winstgevend bedrijf. Dat is dan ook de reden voor de verkoop omdat ze er behoorlijk wat geld voor kunnen krijgen net zoals Aston martin die ook eindleijk in de zwarte cijfers zat.
Lijkt mij erg leuk als BMW de nieuwe eigenaar zou worden, eindelijk weer RWD auto’s. Laat ze dan ook een model op de markt brengen met net zoveel comfort als de 960 want zelfs de S80 haalt het daar nog niet bij.
Uitdebroeck Piet zegt
Niks tegen chinezen, maar de scandinavische filosifie achter volvo past totaal niet bij hen, dus dat ze er maar flink afblijven.
Willem zegt
als volvo van BMW wordt; … wat zullen we zalige auto’s krijgen (in de toekomst eh)
9000cse zegt
Allemaal zéér verontrustend en het stemt me droevig. Volvo behoort tot de weinige merken, die nog steeds een degelijke en serieuze reputatie en uitstraling hebben. Wanneer dit merk in handen valt van private equity holdings (bekend als de grootste geldgraaiers die er te vinden zijn), dan wordt Volvo verkwanseld en blijft er niets heel van wat het nu is. Het gaat ze namelijk niet om het merk, maar om de sanering en het in stukjes hakken van bedrijven, om deze dan weer met forse winst te verkopen. Het merk wordt naar de kloten geholpen en is niet meer te herstellen. Ford zal het worst wezen!
Komt het in handen van de Chinezen, dan mag je je ook afvragen wat er dan van terecht komt of over blijft. Degelijkheid en betrouwbaarheid maken vooralsnog geen deel uit van labels, die aan Chinese produkten hangen. Maar ook dat zal Ford worst wezen!
Het wordt in het bericht van thebusiness.co.uk niet genoemd, maar als Volvo dan toch verkocht moet worden, dan zou ik het voor mijzelf op prijs stellen, als het aan BMW zou worden. En dan hoeft Volvo voor wat mij betreft ook niet terug naar achterwielaandrijving. BMW als het sportieve merk en Volvo als het conservatievere. Hebben ze waarschijnlijk ook nog een betere kans t.o.v. Mercedes.
Ben zegt
Ik wil het wel kopen.
Waarom is Volvo Niet Volvo zoals Ford Ford is, en niet Ford-Volvo..
Ejay zegt
@ 9000cse, ten eerste: ga je eens verdiepen in Private Equity. Ten tweede: Hoe wil je Volvo opsplitsen? De C30 aan Mercedes verkopen en de S80 aan Audi? AB Volvo (Volvo Holdings, vrachtwagens, scheepsmotoren) is niet in de handen van Ford, maar is onafhankelijk (overigens heeft Renault 20% van de aandelen van AB Volvo).
En Private Equity en de automotive industry gaan prima samen, kijk naar Chrysler dat zo langzamerhand weer op een goedlopend bedrijf begint te lijken.
De grootste geldgraaiers zijn overigens overheden die geld afhandig maken en niet de bedrijven/mensen die geld verdienen. Als bedrijven een goed beleid voert heeft Private Equity geen overlevingskans, maar dat is niet het geval.
lincoln zegt
@9000cse .. denk ook niet dat volvo voor 100% te koop is .. ford zal altijd wel een 10/15 % in de zaak houden .. dus het maakt Ford wel degelijk uit wie de nieuwe partij word ..
Ejay zegt
@ Ben, Volvo is destijds door AB Volvo verkocht, omdat ze vonden dat ze als kleine speler niks te zoeken hadden in de automarkt. Als vrachtwagenbouwer waren ze zo goed als marktleider. De opbrengst is destijds dan ook gebruikt om Renault’s trucksdivisie te kopen.
Debeerop1 zegt
@Ejay,
Correct, en renault kocht met het geld dat ze van Volvo AB kregen een participatie van 30% in Nissan… (Kwestie van de inteelt in de auto – industrie aan te tonen
Ik weet niet of het ooit tot een verkoop komt. Ford heeft Volvo een deel uitgemolken, maar legt nu al een aantal jaar zijn FPS (Ford Production system) op aan Volvo Cars. Daardoor wordt Volvo cars steeds meer ‘een ford entiteit’ dan een eigen merk. Er zijn ook heel wat modellen met gemeenscpappelijke onderdelen; Onderdelen (vooral koetswerk ed) voor Volvo Gent worden in Genk gemaakt, onderdelen (motoren ed) voor Ford worden bij Volvo in Zweden gemaakt
9000cse zegt
@ Ejay
Je suggereert, dat je beter wat Private Equity inhoudt. Niet zo fraai, dat je geen poging doet dit dan in a nutshell uit te leggen. Ware het niet voor mij, dan wel om iedereen hier even een klein inzichtje van je kennis te verschaffen. Is in ieder geval fraaier dan maar te doen alsof en er verder het zwijgen toe te doen.
Armada zegt
Ik vind alles best, maar als ik mag kiezen heb ik liever dat Volvo uit handen van zo’n investeringsbedrijf blijft.
mashell zegt
“En Private Equity en de automotive industry gaan prima samen, kijk naar Chrysler dat zo langzamerhand weer op een goedlopend bedrijf begint te lijken.”
Nou. Rover werd door BMW aan een investeerders groep verkocht en toen gebeurde er niets meer. Ook Chrysler heeft nog geen modellen laten zien die onder private equity tot stand zijn gekomen laten zien. Aston Martin leeft ook nog op dat wat met Ford geld is opgezet. Private Equity is erg winstgedreven en zou misschien wel eens kunnen proberen te bezuinigen op de enorme ontwikkelingskosten, zo gauw je dat doet raak je onheroepelijk een paar jaar later in zwaar weer (Mercedes, Saab, Misubishi etc).
Ejay zegt
@ 9000cse,
Private equity zoekt naar bedrijven die het slecht doen of waar potentie is dat er veel verbetering mogelijk is. Dit is dan wel op de korte termijn en daar komt nogal wat kritiek op. Het PE fonds koopt een bedrijf door middel van eigen geld, maar ook door obligaties uit te geven (ander kritiek puntje van mensen, omdat het bedrijf deze grote leningen moet terugbetalen terwijl het PE fond vertrokken is) en haalt het van de beurs. Er word gekeken hoe het rendabeler gemaakt kan worden. Dat kan bijvoorbeeld door onderdelen te verkopen die niet winstgevend zijn of die niet binnen de bedrijfsfilosofie passen. Het bedrijf gaat naar een core business en laat de rest afvallen. Op het moment dat het bedrijf veel waard is word het verkocht of gaat het terug naar de beurs.
In het geval van Volvo valt er niet veel af te vallen, want ze maken alleen personenauto’s. Efficientere bedrijfsvoering of herpositie in de markt zou hier de oplossing kunnen zijn en wie weet komen ze met heel wat anders.
Ik zei het, omdat je ze grootste geldgraaiers noemt die er zijn. Daar ben ik het mee oneens zoals je weet. Als bijvoorbeeld Chrysler goed beleid had gevoerd, dwz bijv. niet drie dezelfde auto’s met drie verschillende merken uitbrengen, dan was het nooit in handen gekomen van PE.
@ Mashell, ik zeg ook niet dat het altijd goed gaat. Chrysler moet juist even rustig doen met modellen uitbrengen. Eerst moet de boel op orde gebracht worden daar. Ik denk overigens wel dat ze daar druk bezig zijn met ontwikkellen van nieuwe modellen, maar dat we er nog even op moeten wachten. En je hebt gelijk qua ontwikkelingskosten.
3-serie zegt
@ Ejay,
Het grote vraagstuk is commitment.
Kijk inderdaad naar Chrysler. Bob ‘boot em’ nardelli is een bekend kijharde saneerder. Ze teren nu nog op projecten die jaren geleden zijn opgestart. Dat VW de Routan in Toronto laat bouwen is natuurlijk mooi meegenomen, maar de techniek in de 3 -veelbelovende concepts- die in Detroit zijn geshowd hebben miljarden aan investeringen nodig om tot productie te komen. Dat terwijl de financiele tak van Cerberus een paar klappen had te verduren in de financiele sector. Zal Cerberus inderdaad de rug recht houden en ervoor gaan of het financiele risico schuwen? Ik ben bang dat het het laatste is……..
Ejay zegt
@ 3-serie, dat zal de toekomst uitwijzen. Ik weet niet het exacte financiële risico achter de in productieneming van de modellen. Wat ik wel weet is dat Cerberus de financiële middellen anders gaat alloceren. Dus dat zou wat geld vrijgemaakt kunnen worden. We zullen zien, ik ben benieuwd.
floryn zegt
@ autoblogger
ik dacht toch echt dat volvo hartstikke winstgevend was
9000cse zegt
@ Ejay
Bedankt voor je toelichting.
Dat we het over bepaalde aspecten oneens zijn moet gewoon kunnen. En ik schat je zo in, dat dat ook mogelijk is. Het vormt de basis voor een goede discussie.
Helaas moet ik het in ’t geval Volvo met je oneens zijn. Ik behoor tot de mensen, die een bedrijf in een groter perspectief willen zien. En zoals ik het geleerd heb, behoort tot een gezonde bedrijfsvoering de toepassing van alle aspecten, die een gezond bedrijf nodig heeft. Hiertoe behoort ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Misschien ga ik wat kort door de bocht, maar dat kan misschien wel nodig zijn, om niet met al te lange stories te komen.
Het zal jou als autoliefhebber niet anders vergaan dan mij. Het ene merk favoriseer je en het andere laat je volkomen koud. Voor mij behoort Volvo tot de meest favoriete en daarom ook mijn eerste reactie.
Stel: Ford verkoopt Volvo. Dan zal de toekomst van het merk afhangen van de intenties, die de koper heeft. Bij ondernemingen als PE worden alle aspecten, die nodig zijn voor de opbouw van het merk anders bezien, dan wanneer een autoproducent het koopt. PE zal onmiddellijk beginnen met saneren, omdat voor hen alleen winst op korte termijn geldt. Andere aspecten zijn voor hen onbelangrijk (vandaar mijn term geldgraaiers). Als zij geld kunnen verdienen door het merk kapot te laten gaan, dan zullen zij het merk kapot laten gaan. Aankoop door een autoproducent zal gedaan worden om het merk op de rails te zetten en er zo winst mee te maken. Maar met inachtneming van alle aspecten van een gezonde onderneming, waaronder continuïteit. Lange termijn dus. En daarom hoop ik, dat als Volvo daadwerkelijk verkocht wordt, het aan een autoproducent zal zijn.
masta zegt
volvo doet slechte zaken in de VS, doordat de dollar zo laag staat hebben ze daar praktisch geen winst op de verkoop van een auto + ze produceren meer wagens dan ze verkopen …
Jeff zegt
@technopatat
‘beter verlies maken en echt goede auto’s maken, dan winst maken’…
WTF?! En hoe lang hou jij dat vol als autofabrikant? weinig geslapen zeker? :-) auto’s maken = auto’s verkopen = omzet = winst, het draait uiteindelijk enkel maar om geld…
j zegt
Een premium merk van de markt af is goed voor Audi,Bmw.Volvo klanten zullen naar deze merken overstappen
Ejay zegt
@ 9000cse, ook Volvo heft een plekje in mijn hart, aangezien mijn eerste auto een Amazon was. Ook ik hoop dat het een autoproducent word en nog wel het liefste BMW. Want een Volvo hoort ook gewoon achterwielaangedreven te zijn. Bovendien heb je dan sportieve lifestyle wagens (BMW) en veilige gezinswagens (Volvo). Helaas zit een R-model er dan ook niet meer in, maar die zijn al weg omdat die amper verkochten.
PE zal waarschijnlijk saneren, maar dat zou een autoproudcent ook doen. Het management gaat er bij beiden direct uit om een frisse wind te creeëren. Qua andere werkenemers zal het zo’n vaart niet lopen denk ik bij Volvo.
Maar vooralsnog zie ik niet hoe je Volvo kapot wilt laten gaan, mede omdat het bedrijf maar uit 1 deel bestaat namelijk personenauto’s. Wat ik hoor is dat Volvo verlies draait door de zwakke dollar. Dat zou dus beter geregeld moeten worden, want als dat het is, betekend dat Volvo een prima bedrijf is die zijn FX (Foreign Exchange) risico alleen niet op orde heeft.
Volvo heeft zo’n historie dat wanneer een PE het niet lukt en de stekker eruit wil trekken er wel een ander komt. Volvo heeft zo”n lange geschiedenis en redelijk vaste fanclub dat er wel altijd iemand is die het merk wil redden. Misschien kopen jij en ik het over 5 jaar wel.
A6Solid zegt
Persoonlijk betreur ik het verdwijnen van elk automerk/autofabrikant omdat het alleen maar voert tot nog meer uniformiteit en derhalve verlies aan identiteit.
Met het verdwijnen of reorganiseren van Volvo heb ik minder moeite omdat het merk met haar gezapige modellen en middelmatigheid weinig aan de automarkt toevoegt. Persoonlijk had ik liever gezien dat Saab destijds niet in handen van GM was gekomen omdat dit merk werkelijk een eigen gezicht had. Jammer !!
volvoV40 zegt
Volvo was de grote cash cow voor Ford, maar kan niet op tegen de dollar koers. Productie in europa betekent kosten in Euro’s en verkoop in dollars. Zeer ongunstig als je bedenkt dat dit afgelopen 2 jaar zo’n 20% verschil heeft gemaakt. Zo groot zijn de marges in autoland ook niet. Verder vallen voor de S40/V50/C30 de verkopen nog enigszins tegen door de sterke concurrentie. Is volvo daarmee een zwak merk geworden? Naar mijn idee zeer zeker niet. Het heeft de afgelopen jaren een vernieuwende maar eigen koers kunnen varen en kan nog altijd op mijn steun rekenen.
Voor alle bmw rijders: fijn hoor zo’n strak sturende auto waar je heel veel aan hebt in nederland. (sorry heb niks tegen bmw’s, maar volvo is mijn merk)