Applaus, applaus, applaus. De Belgische Bentley-ontwerper Dirk van Braeckel heeft vandaag de European Automotive Design Award gewonnen. Dit is een prestigieuze prijs waarbij de winnaar door een vakjury gekozen wordt. Onder Dirk’s leiding werd o.a. de Continental GT getekend, die Bentley bepaald geen windeieren legde.
Dirk is begonnen bij de design school van Ford, die voor hem een opleiding betaalde aan het Royal College of Art in Londen. Na zijn opleiding ging hij 10 jaar lang voor Audi werken tot hij in 1993 verhuisde naar Skoda. Hier was hij verantwoordelijk voor de Octavia en de Fabia.
Daarna werd hij Design Director bij Bentley waar hij de leiding had over de ontwerpen van de Bentley Continental GT, de Flying Spur en de GTC. Als jonge designer keek Dirk op tegen Bertone, Gandini en Pininfarina. Hij mag zich nu in het zelfde rijtje scharen want Sergio Pininfarina won de prijs in 2006.
VonStroke zegt
Ik had die andere Belg Luc Donckerwolke de prijs gegeven. Ik vind de Murciélago (en in mindere mate de Gallardo) een veel grotere prestatie.
lincoln zegt
van harte gefeliciteerd Dirk .. en nu ??
jvvv zegt
de gtc is echt een veels te ‘amerikaanse’ bak. De GT was wel ganz geil!
GeoBem007 zegt
Waarom de GTC wél en de GT niet? :P
Moet Vonstroke wel bijstaan. Had die kerel trouwens niet nog een paar mooi bakkies op zijn naam staan?
Japp zegt
@VonStroke helemaal gelijk ;)
jonas zegt
@Vonstroke, maar de Murcielago is van 2002 en de Conti is nieuw
Luc zegt
terecht, het zijn ook prachtbakken
joep zegt
jonas, pardon?
Frasker zegt
Ik had Pininfarina de orijs ggeven (hoofdontwerper) met z’n birdcage.
jonas zegt
@joep
De conti speed is nieuw en die komt ook van zhem
VonStroke zegt
@Jonas: De Speed heeft hier en daar wat andere materialen en een honingraatrooster. Als dat nieuw is?
Dennis zegt
toch iets om als VLAMING trots op te zijn
GeoBem007 zegt
Juist ja, je kan moeilijk die prijs dit jaar uitdelen voor een auto die al enkele jaren geleden is ontworpen. Godja, anders had’k hem wel aan Michiel gegeven voor de GTO ;)
jodocus zegt
Had Dirk e’s graag z’n mening geweten over de nieuwe generatie skoda fabia & octavia…
Als je het mij vraagt zijn zijn initieel evenwichtig ontwerpen nu toch wel grondig verprutst…
Chapeau voor de mooie Award !
joep zegt
@Jonas, ja maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat ze die prijs geven voor een, om het maar even oneerbiedig te zeggen, update/facelift. Het gaat hier tenslotte om design, en het design vd. speed is niet of nauwelijks verschillend met die van de gewone conti.
Davidov zegt
Gefeliciteerd meneer van Braeckel.
@ jonas: de Conti GT is ook de jongste niet meer, werd geintroduceerd in 2003, jaartje later dan dan Murc.
jonas zegt
@Dennis
Of als BELG
bakkerst zegt
@ frasker,
die birdcage is toch ook alweer een paar jaar oud..
(maseratti birdcage toch?)
Poekie Lauda zegt
@ VonStroke
Daar zit ook aan te denken
HGP zegt
Lol @ Dennis en Jonas ; geen taalgrens discussie ontketenen xD
on topic, vind het wel weer verrassend dat een belg ( vlaming ) weer in de spot lights komt met ontwerpen.
Ze zouden beter een belgische ontwerper by Sangyoung steken xD
Oly zegt
Hm ik vind de continental en de flying spur het hele imago met hun w12 verpesten. maar daar in tegen vind ik de fabia en de octavia wel een prestatie.
carlover zegt
toch idd iets om als vlaming trots op te zijn !!!! proficiat
auto? zegt
Mooi of niet mooi? De vraag zou moeten zijn of deze Continental nog een
echte Bentley is, zoals de modellen van de Mulsanne en de Arnage?
Zoef zegt
Deze keer een Vlaming zónder rose hempie.
Klassiekerrally zegt
De GT en GTC vind ik nou nét niet de ‘Bentley-igste’ Bentleys.
Ze maken optisch niet zo’n grote indruk op me als de door een stevige Red Label motor aangedreven auto’s met het formaat van een middelgroot Engels rijtjeshuis.
Klassiekerrally zegt
@Klassiekerrally: Zeg, vind je het netjes om mijn nickname te gebruiken?
Klassiekerrally zegt
@Klassiekerrally: Zeg, ben ik nou helemaal in de war? Ja, dat ben ik. Snap niet hoe ik nu ineens in 2008 terecht ben gekomen. Zie nergens een Delorean staan…
E34M5Touring zegt
@Klassiekerrally: Volgens mij zag ik laatst iets voorbijkomen. Ze gaan meer updaten aan bestaande artikelen dan volledig nieuwe. Correct me if i’m wrong. Heb het zelf namelijk ook een keer gehad.
floryn zegt
ik vind de hele nieuwe continental gt reeks erg niet des bentleys en niet mooi veel te lomp en log vooral bij de cabrio en sedan zijn de proporties niet correct
VeyronLover zegt
Fijn om te horen!
Toch iets om ons klein landje op de wereldkaart te plakken… :-)
Jan zegt
@ KlassiekerRally
Maar hoeveel verkopen ze er van hun ‘Bentley-igste’ Bentleys, 7 per jaar? Ik geef toe, bvb de Brooklands is nog een écht nostalgische Bentley. Zonder de nieuwe (naar mijn mening zeer geslaagde) modellen was Bentley waarschijnlijk al geschiedenis.
Luc D. zegt
Proficiat collega. En aan de anderen hier, bedankt voor de leuke racties
16.4 zegt
Jaja, zeker om als belg fier op te zijn =)
3-serie zegt
Ford betaalde zijn opleiding en toen ……….ging hij naar Audi?!!?!?
Zal Ford leuk gevonden hebben ;-)
jorden zegt
Het succes wat de continental heeft gebracht is natuurlijk ongekend!
Dus een terechte winnaar!
Davidov zegt
@ Klasssiekerrally: Ach, over 20 jaar is een Conti GT ook een klassieker :)
Michael zegt
een zeer terechte winnaar
Apache zegt
Waarom hield hij zich niet aan Ford? Hij heeft ze wel nogal heel hard verraden door bij VW te gaan werken. Ik heb hier helemaal geen respect voor. Daarbij vind ik die GT(C) helemaal niet zo bijzonder, laat staan mooi. Geef die prijs maar aan Ulrich Bez, een man die kan tekenen en geen verrader is.
Daarbij is de enige mooie Bentley de Brooklands en hé… daar heeft hij niet de leiding over gehad!
Mijn mening. Maar door wat hij Ford heeft gelapt blijkt hij toch wel maar een onnozel bedriegertje te zijn die het minste respect verdient.
Apache zegt
Foutje: Ulrich Bez moet natuurlijk Ian Callum zijn.
orioncar zegt
echt iets om als vlaming fier op te zijn !!!!!