Revenge of the small cars! Ook Skoda wil een kleine stadsauto en denkt dat er nog ruimte is voor een extra model onder de Fabia. Is er dan werkelijk zoveel vraag naar kleine auto’s?!? Ik vraag me dat echt af, lopen de producenten elkaar achterna in een race om het kleinste en meest goedkope model?
De CEO van Skoda, Reinhard Jung, liet in een interview weten dat de minicar van Skoda vooral een rol moet spelen in verband met de productie- en verkoopuitbreidingen naar Rusland, India en China (check). De kleine Skoda zal het platform delen met de VW Up, het nieuwe sletje van VW (via carscoop).
Mustang zegt
Ook al een kleine auto.. zijn er dan zoveel eenzame mensen in Europa of wat?:O
six trey zegt
zo een spuglelijke auto en toch blijven er maar mensen zagen dat de amerikaanse wagens te groot zijn, is dat dan zo veel beter? Ik zou er mijn hond nog niet durven insteken
Snoepie zegt
Het is nuttiger het geld in openbaarvervoer te steken dan in dit soort onderkruipsels
Y. zegt
Kennelijk kopen potsers op autoblog alleen auto’s op basis van uiterlijk.
Is het wel eens in jelui opgekomen dat zo’n ding ook nog een functie heeft? Of boeit dat niet? Ik bedoel: als de vorm en het uiterlijk zo belangrijk zijn dat je het alleen daarover kunt hebben, dan heb je toch genoeg aan een polyester model op ware grootte van de auto die je ‘mooi’ vindt? Het effect is namelijk precies hetzelfde en je bent veel goedkoper uit.
Jochen zegt
Maar een kleine dergelijke auto in het assortiment is natuurlijk ook milieutechnisch interessant voor de fabrikant. De regels worden steeds verder aangescherpt, maar zo blijft de gemiddelde uitstoot van het merk relatief een stukje lager (ik ga er vanuit dat dit kleine schepsel naast een kleine afmeting ook een kleine last is als het gaat om CO2 uitstoot).
gekke turbo zegt
een extreem goedkope auto verkoopt altijd goed kijk maar naar de dacia mcv alleen vind ik persoonlijk dat de vw up! een stuk goedkoper mag worden. vooral als er geluiden komen uit india dat ze een auto gaan produceren en verkopen voor ver onder de 5000€!!!
topg zegt
Wat is er mis met een bruikbare goedkope zuinige forensenauto?
Bevalt het je niet, dan koop je het toch niet? Ik snap al die hetze die jullie maken soms niet. Niemand houd jullie tegen om de wagen van uw dromen te kopen. Anderen hebben daar het geld niet voor, of geen interesse.
Het feit dat iedereen er mee bezig is, en dat de aygo goed verkoopt, wil zeker zeggen dat er een markt voor is. Zeker omdat velen hun auto alleen als forensvervoer gebruik (waar ze dan nog vaak alleen in de wagen zitten).
En met de huidige benzine prijzen is een rationeel autootje helemaal geen onzin.
Ik vraag me af hoeveel van jullie prepuberale tieners ooit al in de echte wereld een auto hebben moeten verzekeren, belasting op betalen en rijden.
Het is heel gemakkelijk schreeuwen dat iedereen aan de rs4 moet, maar zo werkt het dus niet.
Ik wil met plezier in een UP rondrijden. (als hij groot genoeg is, want ik heb een nogal groot gestalte) Van alle kleine compactjes vind ik dit de mooiste. (aygo, c1, wat heb je nog allemaal).
Een rationele keuze voor de saaie ‘ga naar je werk kilometers’ en een VW GTI, of ander speelgoed voor in het weekend is zeker geen slechte optie. Of als tweede wagen voor een jong gezin, voor moeders, noem maar op.
Echt niet verder willen kijken dan de eigen (beperkte) schreeuwerige fantasieën.
80% van het niveau van de reacties op autoblog is pure crap, en dat is ook niet positief voor de uitstraling van de site als geheel. Vaak lees ik alleen nog maar de nieuwsitems. De reacties zijn vaak te puberaal voor woorden
Milton zegt
@topg: Ik vind je reactie top! Ik rijd graag in grote auto’s maar met hetzelfde plezier geniet ik van dit soort kleine auto’s die mij met o.a. hun lage benzineverbruik en relatief goede wegligging aangenaam blijven verrassen.
Een onderbouwde reactie komt prettig over en leest goed. Wat taalgebruik betreft laat de auteur van autoblog (vgl. de up met ‘het sletje van vw’) het ook vaker afweten. Het is jammer dat ik vaker onnodig deze (niet humoristische)termen verwerkt zie in een artikel.
floryn zegt
ach kleine auto’s ze zijn gewoon leuker
– lichter
– lichter rijdt fijner
– zuiniger
– bescheidener (liever een volgeladen bmw 1 serie dan een 518i)
– fijner in de stad fijner op het circuit
– overzichtelijker bij inparkeren etc.
– minder tax.
autoblogger zegt
@Y en topg: ik baseer me even op hetgeen ik in het wild zie. Ik zie namelijk weinig van dit soort echte minicars. Het kan best zijn dat de smart en de aygo erg goed verkopen, maar ik vraag me vervolgens af hoeveel markt er is voor dit soort modellen. Als elke fabrikant een minicar maakt dan denk ik niet dat de vraag zal toenemen (in NL), maar ik kan het natuurlijk mis hebben…
@topg: we doen ons best om alle reacties in de gaten te houden. Sommige aritkelen zijn echter niet heel inhoudelijk dus dan zijn de reacties dat ook niet altijd, graag zie ik een recent voorbeeld van een serieus aritkel waar 80% van de reacties pure crap is? Dat kan ik me namelijk moeilijk voorstellen. ALhoewel “pure crap” een rekbaar begrip is;)
Willem zegt
dikke brol; rijd zuinger etc .. maar valt snel uit een en quasie veiligheid … vergeet het maar gastjez
Rovvel zegt
Ik sta 100% achter de post van topg.
Cooper S zegt
Als het wagentje veilig en rap is en intelligent met zijn brandstof en energie omgaat, dan vele malen liever dit wagentje dan de Chinese nep-smart.
Jay zegt
Mooi, ik vind het heel mooi dat ie me van A naar B brengt en dat hij vooral zuinig slim blablabla is.. Maar als ik dan ergens naar toe ga..
Alsjeblieft dan wel zonder schaamte….
Lijkt op een kikkervisje ofzo
Citrofiel evil twin zegt
Heel denkbaar. ;)
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/auto/nieuws-en-tips/ak/toekomst/skoda/0710skodsm-1375466_enlarged.jpg
ML zegt
Er wordt gedaan of het Volkswagen concern, opeens mee wil gaan doen in de hype van kleine auto’s. Dat is onzin!
-De Up is niks anders dan een opvolger van de Lupo/Fox. Waarschijnlijk gaat hij zelfs Lupo heten. Dus VW had zelf al sinds 1998 al een kleine auto
-Skoda wilde aanvankelijk al een eigen versie van de Fox lanceren, maar dat hebben ze niet gedaan omdat de Fox financieel gezien niet aantrekkelijk was om te produceren. Daarom hebben ze gewacht op de opvolger.
-De andere concerngenoot Seat, had in de de tijd van de Lupo, ook een eigen versie: de Seat Arosa, opvolger van de Seat Marbella/Panda. Skoda doet het nu beter dan Seat, waarschijnlijk wordt daarom het kleine model aan Skoda gegunt dan aan Seat.
In 1998 had het VW concern al 2 super mini’s
Jopie zegt
Als je niet veel ruimte nodig hebt is een kleine auto best handig. Maar aangezien in bijv. een Aygo nog niet eens een bierkratje achterin past kies ik liever iets groters.
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
Ben benieuwd. Kan best een hit worden. Skoda rijders, mijzelf inclusief, letten toch wat meer op het geld. Wat rij/krijg je voor je centen. Dat skoda, nu nog, de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft zul je derhalve ook terug zien in deze kleine skoda. Betrouwebaar, compact, zuinig & intressant op de 2e hands markt……wat wil je nog meer!
@ willem: je moeder roept,…je playstation staat nog aan!!!
ronald zegt
Te hopen dat ze er een 5 deurs van maken !!!