De Klimaschweinen van Porsche hebben opeens wat minder haast gekregen met het invoeren van hybride-aandrijving op hun modellen. De hiervoor benodigde technologie heeft Porsche samen met de VAG-groep ontwikkeld, maar de planningen voor het invoeren ervan liggen vrij ver uit elkaar.
Audi is namelijk van plan reeds volgend jaar een Q7 hybride op de markt te zetten. De eerste hybride Porsche, een Cayenne, kunnen we rond 2010 verwachten.
De reden voor de latere invoering is voornamelijk op financieel vlak te vinden. In de V.S., Porsche grootste afnemer, zullen auto’s met hybride-aandrijving in ieder geval de komende tijd een te marginale verschijning zijn om het commercieel interessant te maken.
Bij Porsche is trouwens nog niets officieel bekend, maar je kunt er wel van uitgaan dat de technologie als eerste op de Cayenne toegepast zal worden. Een eventueel tweede hybride-model zou de Porsche Panamera worden, hiervan ligt de geschatte introductie op 2011.
Ik vind uitstel bij een merk als Porsche persoonlijk geen ramp. Als je heel overhaaste beslissingen neemt op dit gebied geef je aan gevoelig te zijn voor de trend van het moment. Dat ook sportwagenfabrikanten met dit soort technologieën gaan werken lijkt onvermijdelijk, maar een latere introductie dan de concurrentie geeft aan dat je geen slappe knieën hebt als autobouwer. Ook zegt het iets over hoe de prioriteiten liggen binnen het Porsche-concern. (via AMW)
M Freak zegt
Als ze de Cayenne eens rond eind 2008 verplaatsen, en kijken hoe dat verkoopt? Heb je 1; een nieuwe auto op de markt, 2; je helpt het mileu een beetje, en 3; als het verkoopt zit je in 2010 met verbeteringen!
Mercedes zegt
Volledig eens met de laatste alinea!
jozias zegt
als ze die lelijke zeecontainer nou eens afschaffen daar in zuffenhausen en alleen maar meer heerlijke sportwagens gingen bouwen…
Citrofiel zegt
Mooi! Hopelijk komt van dit uitstel ook afstel. Een sportwagen(fabrikant) met hybride… Ben benieuwd wat voor klandizie dat trekt. Of de ‘oude’ fans ook overgaan op hybride, of dat die bij gewone aandrijving blijven. Of het een geheel nieuwe klantenkring trekt, die wel sportief wil rijden, maar nooit slecht voor het milieu wilde zijn, dus wachtte op een hybride sportwagen. Dan zou het juist géén voordeel voor het milieu zijn. We zullen zien.
AS6 zegt
idd, sterke laatste alinea
bradley zegt
ze moeten gewoon zorgen dat hij zo snel mogelijk productiewaardig is. Want eens ze id VS (na Bush) zoals in California zware emissie normen gaan leggen verkopen ze geen enkele cayenne meer.
Gotty zegt
Een sportwagenfabrikant of niet, een Cayenne is géén sportwagen dus ik zou niet weten waarom je een Cayenne hybride zou moeten uitstellen, bovendien stinken die dingen enorm. Een buurman van me reed een paar dagen geleden weg en ik liep daar over de stoep. De zuinigste uitvoering stoot dan ook 310 gram per km uit. Iedereen kan wel gaan liggen janken om hybride, maar die stank is ook niet gezond.
Dan kun je beter een paar hectare hebben in Detroit waar geen plant meer groeit omdat Toyota met hybride bezig is, Ergens gelezen.
Citrofiel zegt
Geen sportwagen, blabla. Oke dan, correctie:
Mooi! Hopelijk komt van dit uitstel ook afstel. Een sportwagenfabrikant met hybride… Ben benieuwd wat voor klandizie dat trekt. Of de ‘oude’ fans ook overgaan op hybride, of dat die bij gewone aandrijving blijven. Of het een geheel nieuwe klantenkring trekt, die wel (sportieve) SUV wil rijden, maar nooit slecht voor het milieu wilde zijn, dus wachtte op een hybride (sportieve) SUV. Dan zou het juist géén voordeel voor het milieu zijn. We zullen zien.
Gotty zegt
@Citrofiel: Jou bericht was me eigenlijk nog niet eens opgevallen, maar iemand die überhaupt Porsche rijdt zit niet te wachten op een hybride, in welk model dan ook. Dat ben ik met je eens. Maar stinken die dingen…
snelste zegt
Hybride is ook geen oplossing, is alleen marketing. Het leverd te weinig op.
En het totale verbruik/energie kosten van de TOTALE productie zijn HOGER. Niet zinvol dus, naar mijn idee. Je moet er ook nog rekening mee houden dat je al die accus’s ook moet recyclen.
Pannekoek zegt
@ Sir S.
Die Cayenne link klopt niet..
autoblogger zegt
@Pannekoek: jawel… klikken maar;)
Turbopaultje zegt
Porsche gaat wellicht zelfs eerst dieselen…………..
http://www.faz.net/s/Rub1DABC609A05048D997A5F315BF55A001/Doc~E6DDE4C729A374B1A8EB8115AA925B081~ATpl~Ecommon~Scontent.html
Juppe zegt
Die laatste alinea laat imo wel zien wat sportwagens tegenwoordig inhouden.
Vroeger waren sportwagens nog het neusje van de zalm, waarin de nieuwste technologieen en uitvindingen toegepast werden. Dat onderscheidde de sportwagen van de normale wagen.
Tegenwoordig zit er vrij weinig verschil tussen de sport en normale wagen. Beetje meer cc’s, turbootje erop. Klaar.
En nou moeten sportwagenmerken ook niet meer meedoen met de laatste ontwikkelingen. Idd, je kunt beter vast houden aan ouderwetse techniek, dat is goed voor het imago en de ontwikkeling.
Straks is een sportwagen dus gebaseerd om oudere technieken dan de normale auto.
Of snap ik het niet?
Sem zegt
wanneer komt de panamera eigenlijk?
thom zegt
@ Juppe
Dat is wel erg negatief over de huidige sportwagens, je kan et ook anders zien: er wordt tegenwoordig in normale auto’s ook vooraanstaande technieken gebruikt zodat iedereen er gerbuik van kan maken. Ook hebben normale merken ook vaak andere gebieden waar ze onderzoek naar doen. Maar grote sport merken als ferrari gebruiken tegenwoordig veel technieken uit de formule 1 en dat is toch echt de beste techniek die er is. Maar opzich heb je wel gelijk dat bvb VW tegenwoordig ook de (ultieme) supercar kan bouwen. Maar ik vind niet dat ze inferieure technieken gebruiken. Hybride is denk ik wel goed voor de Cayenne maar (nog) niet voor een 911 ivm het extra gewicht en daar zit je niet echt op te wachten in een 911.