Files: wat kun je erover zeggen dat nog niet al een keer gezegd is? Op deze site vind je inmiddels tientallen berichten over dit onderwerp. Bijna iedereen heeft al jaren een mening hoe de files opgelost kunnen worden en gek genoeg staat half Nederland nog iedere dag in de file van en naar het werk. Dichter bij ons werk gaan wonen, willen we niet. We zoeken liever andere baan.
Vandaag zijn cijfers uit het WoonKennis Jaarrapport 2007 bekendgemaakt, een onderzoek onder ruim 6000 Nederlanders. Hieruit is gebleken dat momenteel bijna een kwart van de werknemers nadenkt over een andere baan dichter bij huis. Van deze groep staat 71 procent elke dag minstens 20 minuten in de file en in sommige gevallen is dit dagelijks een uur. 13 procent van alle werknemers is momenteel ook daadwerkelijk actief op zoek naar een andere baan als gevolg van het fileleed.
Ruim de helft van de ondervraagden woont op een afstand van tussen de 20 en 50 kilometer van het werk, maar verhuizen willen we niet. De woonomgeving is belangrijker dan de baan, want slechts 6 procent van de ondervraagden is op zoek naar een woning dichter bij het werk. Hierin speelt ook mee dat vaak zowel de man als de vrouw werkt. Dit weerhoudt mensen ervan dichter bij het werk van een van de twee te gaan wonen. (via: zibb)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hmm, ik heb als oplossing vaak gepredikt dat de overheid bedrijven moet subsidieren zich te gaan vestigen in Groningen of Friesland. Met als doel spreiding van de drukte, zowel qua wonen als in het verkeer.
Maar dan moeten de mensen daar wel gaan wonen natuurlijk! En niet vanuit Amsterdam naar Delfzijl gaan file-rijden!
Snik, nou weet ik het niet meer…
Herke zegt
tsja ik denk dat dat geen optie is, puur omdat niemand wil verhuizen en al helemaal niet complete bedrijven. ook zit friesland/groningen dan met het probleem om in 1 x veel huizen op te leveren.
steden/dorpjes die dit weer niet aankunnen en dus ook in friesland/groningen grote aanpassingen moeten gebeuren. ik denk dat dat duurder is dan dubbeldekswegen, wegverbredingen en meer aandacht aan carpoolen, gratis openbaar vervoer enzovoort.
ik ben maar 19 heb dus niet zoveel verstand ervan, maarja zo denk ik er over.
Nedim S zegt
Tsjah,
Dan is er nog maar één oplossing.!!!
Een Camper :D
Ewout zegt
@ Herke:
Dr wordt hier anders genoeg uit de grond gestampt ;) er staat nog zoooo veel te koop. Ik heb het dan over Stadskanaal, dat langzamerhand leegloopt omdat de werkgelegenheid slecht is. De meeste mensen hier werken in Groningen, Assen of Emmen (zoals m’n oudste broer). Zelfde geldt voor winschoten en veendam en alle dorpen die er aan vastgegroeid zijn.
Herke zegt
ja nou precies, en wat is het probleem elke dag maar weer in groningen? daar staat het nu ook al elke dag muurvast, als je vanuit leeuwarden richting delfzijl wil.
carsofcoolhaven.nl zegt
Wel een beetje lezen wat er gezegd wordt, jongens… maar goed, onderzoek komt wel overeen met mijn gevoelens omtrent werk en met name files. Heb lang op de maasvlakte gewerkt, was weliswaar 50 km rijden maar nauwelijks een centje pijn. Ga nu een nieuwe baan zoeken, maar echt in de buurt van waar ik woon, of in ieder geval een non-file traject. Maar ja, wat is nog een non-file traject in de Randstad??! Ik ga verhuizen naar een wat kleinere gemeente, maar neem dus voor lief dat ik ook minder keuze in werkgevers ga hebben. Ik heb domweg geen zin om iedere dag 2 uur te moeten forensen over een traject van misschien 40 km, zoals ik vroeger wel heb gedaan (nieuwegein, heel fijn…)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Herke & Ewout:
Goed punt, toch geloof ik dat het voor de toekomst de enige oplossing is. Als alles zich blijft samenklitten in de Randstad, houdt het toch op een gegeven moment op…
Sorcerer zegt
Svenska: op dit moment trekken juist bedrijven uit Limburg weg omdat daar niet genoeg opgeleid personeel te vinden is. Kip-en-eiverhaal dus.
Flexibele werktijden (van 7 tot 3 ipv van 9 tot 5 scheelt een hoop: veel avond over ook!) en thuiswerken (m.n. voor jonge ouders een uitkomst lijkt me) kunnen goede opties zijn. Zelf werk ik ook meestal thuis. Gemiddeld sta ik per dag minder dan 1 minuut in de file. Lekker puh!
Je moet wel ZELF wat doen! Je baas gaat het waarschijnlijk niet voor je regelen…
Ewout zegt
@ Herke:
Precies, daarom is het rond de ringweg altijd DRAMA! M’n andere broer woont in Paterswolde en werkt in groningen. Op de fiets: half uurtje. Met de auto: 5 kwartier voor datzelfde stukkie!
marco_155 zegt
Ik denk niet dat veel mensen er blij mee zullen zijn, maar het afschaffen van de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer zou het percentage werknemers dat op zoek gaat naar werk dichter bij huis aanzienlijk kunnen doen stijgen.
Als je nou echt zo belangrijk en onmisbaar bent voor je werkgever zal deze graag de onkosten voor zijn rekening nemen en je compenseren in je salaris lijkt me.
Voor bedrijven zal dit een ook stimulans zijn om zich te vestigen op een plaats waar zij voldoende personeel (op korte/redelijke afstand) kunnen vinden.
Persoonlijk snap ik niet wat iemand beweegt om dagelijks 2 á 3 uur in de auto te gaan zitten om in de file aan te sluiten; ik heb het zelf nooit gedaan en heb er dus geen ervaring mee.
bob zegt
Ik ben geemigreerd omdat ik het langzamerhad zat werd van de files (en de aanbieding was iets waar ik geen nee tegen kon zeggen). Nu werk ik vanuit huis en dat bevalt prima. Ik snap niet dat het Nederlandse bedrijfsleven meer flexibel wordt met thuiswerken voor de banen waar dat dat gewoon mogelijk is.
De koffie is ook stukken beter thuis dan in een kantoor :D
Rick dos zegt
Precies! Zou ik ook doen!
Mensen weet dat ik achter jullie sta!
…..ik weet niet wat je eraan hebt……maar toch vind ik het wel lief van mezelf…..
dekster zegt
Wat dachten jullie van dit idee?; Meer wegen aanleggen! zou helpen naar verluidt… ;)
:D @Rick dos
Rick dos zegt
@dekster
:)
bob zegt
Meer wegen is misschien wel een eerste oplossing, maar naar mijn idee verplaats je dan het probleem dan maar naar de toegangs wegen. De N247 is daar bijvoorbeeld een heel mooi voorbeeld van.
Jandepandaman zegt
Een baan vinden dichter bij huis is een belangrijke oplossing tegen files … maar hij moet er wel zijn. We leven niet meer in een tijd dat je een baan ‘neemt’. En dus vereist het soms fors zoeken en geduld hebben. Ik heb zelf ruim 5 jaar geduldg gezocht voor ik die baan op fiets-afstand vond. En toen ik die baan had gevonden, was dat weer een baan waar een dikke Defender gedeeltelijk mijn kantoor is… Ik bedoel maar te zeggen da soms ook de voor de hand liggende oplossingen soms complexer zijn dan je op het eerste gezicht zou denken.
Ik denk zelf dat de oplossing niet zozeer één magisch ding is, maar bestaat uit een heleboel kleine elementjes.
De overheid zou moeten stimuleren dat er sites komen waar je banen te ruil kunt aanbieden en waarin wergevers ook worden gestimuleerd om op de een of andere manier gunstige overstapvoorwaarden mee te geven.
Telewerken is voor heel veel banen geen optie- het is steeds meer aan het blijken dat overmatig gebruik van email ook binnen kantoorpanden in plaats van het wandelingetje naar de betreffende collega toe, de arbeidsverhoudingen verslechtert en de produktiviteit in zowel kwalitatieve als kwantitatieve zin juist verslechtert. Persoonlijk contact is blijkbaar dus juist belangrijk voor een gezond bedrijf.
Verder zou de overheid op de filetrajecten veel harder achter de ontwikkeling van openbaar vervoer aan moeten zitten- Wij hebben hier in Nederland vergeleken met qua bevolkingsdichtheid vergelijkbare gebieden als Londen, Tokio, Parijs of Hongkong echt beroerd gebrekkige voorzieningen op dat gebied. Dat resulteert er in dat als ik de keuze heb tussen een traject met de auto wat mij normaal 25 minuten kost en met file ruim 3 kwartier, dat ik dan niet geneigd ben om de het openbaar vervoer te stappen omdat ik dan tenminste 5 kwartier onderweg ben áls er geen vetraging is. (voor de kenners als voorbeeld: probeer eens Statenkwartier Den Haag – Bedrijvengebied Alexanderpolder te rijden). Het openbaar vervoersnet is bovendien ook zo grofmazig, dat als er ook maar iets gebeurt op de hoofd-assen, een hele regio zo ongeveer plat ligt omdat geen trein er omheen kan rijden. En dat resulteert dan weer in vertragingen van al gauw een uur, met uitwijken naar bussen die dan weer gezellig in de file komen staan waar je nou juist uit wilde door de trein in te stappen…
Daarnaast zou de overheid ook aktiever het gebruik van kleinere voertuigen moeten stimuleren- Ik rij tussen de file door met mijn motor. En dan zie ik dat echt meer dan 90% van al dat stilstaand en op elkaar wachtend blik wordt bewoond door 1 persoon…! Goed- Carpoolen dus. En het gebruik van de veel kleindere tweewielers stimuleren voor diegenen die niet willen of kunnen carpoolen.
En dan het wegennet verbeteren- Afgelopen weken was het weer een paar keer raak dat hoofd-assen werden geblokkeerd door grote ongelukken. En dan zie je keer op keer dat die snelwegen vaak domweg geen alternief hebben. Er loopt geen parallel trajekt en dus kun je niet anders dan toch in die file blijven en geduldig je tijd verbijten een paar uur lang.
Alleen als de overheid gelijkelijk op al dergelijke paarden inzet, denk ik dat er iets aan die files gebeuren kan. Eén dingetje aanpakken is echt niet voldoende. Dat heeft te weinig zin.
lincoln zegt
@Jandepandaman .. kan je dit epistol ook effe naar de milieu top in bali sturen ..
mashell zegt
Of we nou verhuizen vanwege de file of we zoeken een andere baan dichterbij? Heeft dat netto niet precies dezelfde impact op de file? En tja, ik werk om te leven en niet andersom. Dus verhuizen voor mijn werk? Echt niet.
Jandepandaman zegt
Ik lees hier wel meer dat mensen het zouden vertikken om te verhuizen voor hun werk.
Maar er is bij veel bedrijven een beding in het contact dat de maximale afstand tot de werkplek vastlegt. Dit kan te maken hebben met de maximale tijd waarbinnen een werknemer vanaf zijn/haar huis beschikbaar moet kunnen zijn. Voor de gemiddelde kantoorklerk zal dit niet opgaan, maar voor iedereen met een beveiligings-aspekt in de functie gaat dit dus wel op. En op zo’n moment kan je dus door je werkgever gedwongen worden om richting baan te verhuizen. Dit is niet zo vreemd als het lijkt en veel mensen doen dat dan ook omdat zij toch die ene baan willen hebben.
Maar het kan ook te maken hebben met de maximale afstand die de werkgever wil vergoeden, soms afhankelijk van de salarisschaal.
Ook dan zul je als je maximale dekking van je reiskosten wilt, naar je baan toe moeten verhuizen. Een ander ding is de reistijd die jij aanvaardbaar vindt voor een baan die je aanneemt. Ook hier geldt weer dat de banen niet altijd voor het oprapen liggen en dus zijn er ook weer genoeg mensen die toch zullen verhuizen naar hun baan toe omdat dat de enige manier is om de verhoudingen wonen, werken, reizen een beetje in goede verhoudingen te houden.
Met deze gegevens kan door werkgevers en overheid worden “gespeeld” in die zin dat de overheid de kilometervergoedingen aan banden kan leggen en zo voor een aantal mensen de lat te hoog kan leggen om te ver van het werk te wonen. Ook kan de overheid eisen stellen aan de relatie tussen woonlokatie en werk-lokatie. Ook dit is niet zo absurd als het klinkt, want het gebeurt al met de wachtlijsten en prioriteitstelling voor toewijzing van woningen in het huursegment en in bepaalde koopsegmenten- Je kan aan een woning komen mits je in een bepaalde gemeente werkt, zus of zo salarrisschaal hebt, wel of geen gezin hebt, enzovoort.
Deze regelgeving kan dus strakker worden gesteld of er kan worden gewerkt met een stimuleringsbeleid door verhuizingen dichterbij te subsidiëren met belasting-kortingen en bepaalde vertigingsvergemakkelijkingen -vergunnigen en zo.
En wat dat aan gaat, ik weet dat bepaalde ambtenaren zich er van bewust zijn dat de middelen om burgers te stimuleren tot het op een bepaalde manier leven en dus fileverminderend te gaasn leven, nog niet eens grondig heeft aangeboord- De politiek durft er gedeeltelijk niet aan uit angst voor het electoraat.
transam73 zegt
Ik verbaas me erover dat hier nog niemand ‘kilometerheffing’ genoemd heeft. De duidelijk bovengemiddelde afstand tot mijn werk houd ik al een koperen jubileum lang vol – en het was goed te doen, omdat ik 1) niet bij mijn werk wil wonen (keeps me sane) en 2) de reis op zich prima te doen was in zeg een dik half uur. Inmiddels is dat meer dan eens 50 of meer minuten geworden. En dat is Brabant, niet de Randstad. Als daar straks nog eens een straf in de vorm van kilometerheffing bovenop komt, is voor mij ook de maat vol en is er maar een conclusie… De bovenstaande.
Barry330cd zegt
We zeuren maar over die files, maar zijn te beroerd om voor die baan te verhuizen. Kap dan met dat oeverloze gezeik, jullie willen niet anders blijkbaar. Ik hoop dat de KM heffing echt komt, want dan worden we in de portemonnee geraakt en dan piepen we wel anders :)
eMiz0r zegt
Ik zie thuiswerken vaak als reden worden genoemd om het fileprobleem op te lossen. Vanuit een werknemersoogpunt kan ik dit wel begrijpen, maar vanuit de werkgever gezien (wat ik ook ben) is dit juist geen optie. Wanneer een werknemer thuis zit is de controle weg en is er teveel huiselijke afleiding. Even snel boodschappen halen, de was doen, snel even douchen, de hond eten geven, de luiers verschonen etc. etc. Klusjes die hooguit 10/15 minuten in beslag nemen en waarvan gemeend wordt “dat dat toch wel even kan”. Om maar niet te spreken over het gebrek aan communicatie tussen werknemers, de achteruithollende werksfeer enz.
Thuiswerken is voor een heel selectief groepje wellicht een optie, maar daar zul je never nooit de files mee op kunnen lossen. Het is een druppel op de gloeiende plaat, met als gevolg dat de productiviteit en kwaliteit (zoals jandepandaman netjes aanhaalde) in het geding komen. Als thuiswerken daadwerkelijk een goede optie was geweest, hadden veel ondernemers dit inmiddels al massaal ingevoerd. Het scheelt namelijk veel geld in de vorm van reiskostenvergoeding, leaseauto’s, vertraagde goederen en dat soort zaken.
Het zou zonde zijn om hier verder uberhaupt nog tijd in te steken. De enige optie om in de randstad de immense files op te lossen is door veel tijd en geld te steken in het OV. De randstad moet 1 stad gaan vormen en er moet gezamelijk worden gekeken naar een oplossing. In een stad als New York waar ruim 18 miljoen mensen wonen kan het ook. Waarom bij ons niet?
lincoln zegt
@eMizOr .. een wijs man (Mao) zei ooit ..
vertrouwen is goed .. controlle is beter ..
maar ben het volledig met je eens thuiswerk is geen optie ..
behalve werk op provisie basis in de vorm van inpak of stuks werk ..
Feanatieke zegt
Scholen moeten busvervoerregelingen hebben en ouders niet de kinderen met de auto naar school laten brengen. Zo worden de kinderen socialer en besparen we weer een hoopje co2. Nu de snelwegen. Wel eens gehoord van de dubbeldekswegen? Dit zijn wegen waarop een tweede weg over heen loopt. Dus in plaats van een 8 baans snelweg uit te breiden met 8 banen waardoor talloze huizen,paadjes,bossen,bestemmingsplannen gesloopt moeten worden, leg je er 8 banen boven overheen. Fantasie? Onzin? Te duur? Goedkoper dan tunnels en je voorkomt heel veel problemen met ’t verkrijgen van de grond ernaast waar veel mensen op leven die ’t niet kwijt willen.
Zulke wegen zijn al een feit in sommige landen.
Verder moeten alle treinen gedubbeldekkeriseerd worden. Meer zitplaatsen zonder extra treinen en dus meer vervuiling.
Jullie horen ’t, de oplossing zit ‘m hierin. Niet er naast, maar er boven.
Tobus zegt
Waarom verhuizen minder populair is? Simpelweg omdat verhuizen gewoon heel veel geld kost, inclusief de totaal idiote overdrachtsbelasting bij aankoop van een ander huis. De staat strijkt zo 30k op door mijn “oplossing” voor een probleem dat zij veroorzaakt hebben. Moet niet gekker worden dus. Ik ga zo flexibel mogelijk met mijn werktijden om als mijn werkgever mij toestaat. Ik vind mijn werk te leuk om wat anders te zoeken, dus daar pak ik dan mezelf maar mee.
Tobus zegt
Als je alles verder op een rijtje zet:
1 – Het hoofdwegennet is verouderd en voorziet nauwelijks in omleidingen binnen dezelfde provincie.
2 – Het provinciale wegennet is ontoereikend, de aubomobilist dwingend om het hoofdwegennet verder te belasten voor relatief korte afstanden (2 afslagen verder er weer af).
3 – Het OV is ontoereikend tussen kleine gemeenten, waardoor omwegen en 1 of meer malen overstappen een grote vertragingspost gaan vormen. Het is te bizar voor woorden dat een inwoner van Ridderkerk via Rotterdam moet reizen om naar het werk in buurgemeente Barendrecht te komen. Reistijd wordt met OV dan 1,5 uur; met de auto middels snelweg (zie punt 2) 15 minuten.
4 – Het OV voorziet niet in werktijden buiten kantoortijden. Dit bevordert wel het gespreid autorijden voor hen die dergelijke tijden werken, maar uiteindelijk dus niet het algehele terugdringen van het wegverkeer an sich.
5 – De staat, provinciale overheden en gemeenten zijn zelf grotendeels verantwoordelijk voor de enorme stijging in de verkeersdruk. Deels vanwege punt 1, maar ook door de al jaren populaire trend om woonwijken (vinex) en werkgebieden (zichtlocaties) buiten de stadskernen te plaatsen, maar wel langs snelwegen, op plekken waar zowel de weg als de afslagen niet berekend zijn op de stijging in verkeersdrukte. De staat bepaald criteria, de provincien wijzen aan en de gemeenten plannen in. Allen verdienen grof geld door aanbestedingen en verkoop van lege grond aan projectontwikkelaars. Als alles er ligt is er een nieuw verkeeradertje toegevoegd in het immer drukke wegennet. Voor woonwijken het nodige forensverkeer (niets in de buurt en punt 3, alleen OV in spitstijden naar dichtstbijzijnde grote gemeente danwel treinstation). Voor industriegebieden het nodige forensverkeer + aanlevering van goederen voor al die bedrijven. Intussen staan daar dus middels punt 1 nauwelijks wegenuitbreidingen op die plekken tegenover.
Het resultaat laat zich inmiddels raden: NL slipt dicht. Dat de verschillende overheden dan roepen dat het wegverkeer wederom is toegenomen is hypocriet: zij zijn zelf eerste verantwoordelijke voor die toename.
Dit gaan nog immer door. Denk bv aan de 1000 huizen die gebouwd worden bij de brug over de Oude Rijn aan de A4. Verbreding van de weg daar wordt al jaren tegengehouden, elke dag staat er 2x 4 uur 6 km file, maar die 1000 huizen zijn al bijna af.
Dat die zelfde overheid nu wil dat mensen gaan verhuizen is meer dan hypocriet vanwege hierboven genoemde overdrachtsbelasting. De geldhonger van onze staat kent kennelijk geen enkele grens noch fatsoen meer. De op te richten kilometer- en spitsheffing, de al bestaande 163% (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1129621.html !) belasting op de kale benzineprijs en de hernoeming van BPM naar “milieuheffing” (BPM mag niet van EU, milieuheffing uiteraard wel) zijn nog meer van dergelijke schofterige uitwassen.
Maar he, wat doen we er nu eigenlijk aan als zwaar betalende burgers?
Pim Brussee zegt
Nederland dichasfalteren heeft geen nut. Oorzaak nummer 1 van files is het gedrag van de automobilist c.q. bestuurder van een voertuig in ons verkeer.
Lekker dicht op elkaar zitten, elkaar geen ruimte geven, op het laats een afslag nemen, en oooohhh… zo’n haast hebben, is het dageljkse beeld in het verkeer. Oorzaak nummer 2 is dat het overgrote deel van de weggebruikers de verkeersregels NIET kent, zoals gebruik van richtingaanwijzers, verkeerstekens en belijning. Oorzaak nummer 3 is de infrastructuur die niet is aangepast op lengtes van voertuigen, denk hierbij aan de rotondes in Nederland.