Het kan aan mij liggen, maar ik lees de laatste tijd steeds vaker berichten over autobouwers die toenadering tot elkaar zoeken. Ook nu weer zo’n bericht over Daimler die gisteren op de koffie is geweest bij Dar, de investeringsmaatschappij uit Koeweit, die voor 50 procent eigenaar is van Aston Martin.
Inzet van het bezoekje was om eens te kijken of er mogelijkheden zijn voor een samenwerking tussen de twee autobouwers. Er zijn nog geen details over de besprekingen naar buiten gebracht, maar de komende weken zal ook een delegatie van Aston Martin een bezoekje brengen aan Mercedes in Stuttgart.
Aston Martin is nog geen jaar weg bij Ford en draait momenteel als een tierelier. Voor het eerst in de 93 jarige geschiedenis van het merk moet men voor productiecapaciteit heil zoeken buiten de UK en gaat de luxe autofabrikant ook de Chinese honger stillen. Kortom, Aston Martin is reuze interessant.
Een samenwerking tussen de twee zou aanvankelijk zeer beperkt kunnen zijn of op den duur juist heel vergaand, maar de uitkomst van de gesprekken zou ook zomaar kunnen zijn dat er onvoldoende synergie is. We zullen het nog even moeten afwachten. Toch heb je niet veel fantasie nodig om je voor te stellen dat een liefdesbaby tussen de twee niet anders dan een mooi kindje kan worden. (via: egmcartech)
San Sebastiano zegt
Mclaren exit: welcome Aston Martin!
Erwin zegt
Het blijft zonde dat er geen Britse autofabrikant meer over blijft op deze manier :(
Lout zegt
Ik vraag me af wat daar uit voort zou vloeien! Een Aston Martin DBS 63 AMG ofzo :-p
NuttelozeBPM zegt
-edit: geen gewenste bijdrage-
vla zegt
@ Erwin
exactly…
M Freak zegt
DBS met Kompressor….
dakloos zegt
Een AM taxi!
lincoln zegt
@Erwin .. hoe zou dat toch komen ???
rij jij trouwens in een morgan ??
autofabrikanten in engeland zijn allemaal gered door buitelandse investeerders met veel geld/geduld ..
de britten hebben hun zaakjes gewoon verkloot ..
RA999 zegt
Mercedes engineering in een Brits jasje, dat kan alleen maar goed zijn. Zolang ze het in die volgorde doen ;)
@Erwin
Aston was al een hele tijd niet meer Engels hoor, maar ik snap wat je bedoeld. Het enige overgebleven Engelse automerk is Morgan.
Racer X zegt
Van mij mag er best een bruut Mercedes blok in de toekomstige Astons komen, dat heeft Pagani ook geen windeieren gelegd.
Erwin zegt
AM was van Ford toch?
Maar dat was voornamelijk geld schieten. Ik verwacht een drama ala Rover/Roewe of hoe het ook mag heten.
En idd de Britten hebben het zelf verkloot.
@ Lincoln
Ik heb helaas geen Morgan staan als zondagsrijder ;)
vla zegt
@ Lincoln
verdiep jezelf eens ipv in de Amerikaanse autogeschiedenis in die van Groot-Brittanië en je zult zien dat Aston-Martin na WOII een lucratief merk van formaat werd en dat enkel en alleen omdat een clubje rijke mensen (nu nog rijker) erin geloofde
lincoln zegt
@vla .. effe snel verdiepen dan ..
lucratief .. no way ..
nog rijker .. no way ..
wake up .. er is altijd alleen maar geld verloren in die zaak .. het was een liefhebbersding voor overenthousiasten met geld over ..
maar niemand heeft er ooit ene cent aan overgehouden ..
NuttelozeBPM zegt
Ok dan, ik zal het netjes zeggen…
Hoe kan je deze dagen nog spreken van een met liefde gebouwde auto als ie niet in het land van herkomst word geproduceerd?
Hoe kunnen de Engelsen nog trots op Aston Martin zijn als men deze in een ander land gaat bouwen? Dit word net zoals Bentley een massaproductie-auto:S
sacha zegt
Jongens, niet zo zeuren. Aston Martin looks met Mercedes technologie? Desnoods houden ze die AM 12 cilinder, maar met een fatsoenlijk onderstel en interieur foefjes zou een DB9 er wel op vooruitgaan. De afwerking van zo’n aston haalt het niet bij die van een 65 AMG of een Designo interieur.
lincoln zegt
@nutteloze .. ga effe een paar topics terug en lees dat porsche artikeltje effe ..
dan begrijp je misschien het doel van een onderneming ..
bozewolf zegt
Goeie zaak. 1+1=2. Snap niet hoe je hier als autoliefhebber op tegen kunt zijn.
Erwin zegt
@ Sacha
Mercedes heeft minimaal AMG nodig willen ze überhaupt een onderstel kunnen bouwen.
Qua interieur ben ik het met je eens. De afwerking zou er zeker op vooruit gaan.
vla zegt
@ lincoln
hou jij van Spyker? zelfde verhaal, ietsje dramatischer en de pieken van verlies liggen wel (nogal veel) lager
en toch blijf ik van Groot-Brittanië houden, en zal ik nog een sterk onderwerp aansnijden: de Jaguar XJ6 uit de jaren ’80; die stond op elke centerfold en op elke hoofdpagina van veel magazines toen hij verwacht werd, en toen de V12 zijn intrede deed nog meer, laat staan toen de XJC langskwam! er zijn natuurlijk ook negatieve kantjes die ik moet vertellen als ik eerlijk wil zijn: na zes jaar begon de gemiddelde XJ al te roesten, bij de V12 kon je nauwelijks aan de startmotor, waterpomp, alternator,… kortom moeilijk bereikbaar voor de niet zo moeilijke maar ingrepen.
sacha zegt
@Erwin: En waar was AMG ook weer 100% dochter van?
vla zegt
@ bozewolf
het is idd enigzins een goeie samenwerking maar als liefhebber van Britse auto’s is het toch wel even slikken aangezien elke liefhebber van Britten gewend is om hier en daar zijn handen vuil te maken en zoals goeie ouwe Klassiekerrally al zei “het bereiken van de bestemming (met de nodige probleempjes) is allemaal deel van de rijervaring” natuurlijk ging het hier over klassieke Britten maar die gevoel is nog steeds even sterk, een Brit is een auto die zegt ‘what you see is what you get’ er zijn geen onderhuidse mirakeltjes voor het geval de motor geen geluid meer maakt als je dat wil ;) zo sta ik er tenminste tegenover. een Aston-Martin is puur doordat er een heleboel opties zijn en je ze allemaal kan beheren vanuit de bestuurdersstoel :)
vla zegt
@ mezelf
‘die gevoel’…en ik heb morgen examens…
LP640 zegt
ik wil geen aston-martins met van die stomme mercedes snufjes.
ASTON MARTIN MOET GEWOON DE BRITSE ASTON-MARTIN BLIJVEN!!!
lincoln zegt
@vla .. AM bestaat nog om dat ze per ongeluk een keertje een james bond auto was .. en is altijd met de mantel der liefde bedekt .. anders had het net als bristol of weet ik wat nog meer op het kerkhof gelegen ..
en ik hou ook van die zotte engelse uitvinders mentaliteit .. maar professionele uitvoering !?!?!?
Thom Holwerda zegt
@LP640:
Dus jij hebt liever die Ford en Volvo knopjes en hendels?
vla zegt
@ lincoln
tja volkomen ongelijk heb je nu ook niet met die James Bond auto…
enneuh professionele uitvoering? waar staat dat?
professioneel zijn ze niet, eerder gevorderd ervaren
auto? zegt
Kunnen ze de 8 en 12 cylinders zo in de Aston’s lepelen.
lincoln zegt
@vla .. dat bedoelde ik ook .. duitsland heeft ingenieurs ..
engeland uitvinders .. van die lekkere eigenwijze harken die langs elkaar heen communiceren .. en halverwegen weglopen van hun vinding .. gewoon lekker aankloten en maar zien wat er van komt .. goed toch ?
bozewolf zegt
@ vlaeminck:
eerlijk gezegd kon ik geen touw vastknopen aan je relaas…maarum, waar het op neer komt is het volgende:
1.) De Britten zijn altijd slecht geweest in de afwerking van een auto. Period.
2.) Bijna alle Britse autoboeren, hell, bijna alle autoboeren waar dan ook, zijn tegenwoordig onderdeel van een of ander groter concern. VW bezit tegenwoordig ook Lambo. So? Iig werken de auto’s nu. TVR stuiterde altijd al heen en weer. En AM was al lang van Ford. Dus who cares dat er buitenlands geld in gaat? Met die klacht kom je simpelweg 25 jaar te laat.
Je kan wel zeveren over de geschiedenis van een merk, maar vandaag de dag houdt dat toch meer geen steek in deze immer verder globaliserende (industrie)wereld.
En uhm, een Aston is puur omdat ie veel opties heeft die je vanuit de bestuurdersstoel kan bedienen? LAWL WTF LAWL? Dus een M5 is dan ook puur met z’n I-drive en 468 mogelijke settings voor radertje 3.5 in je differentieel? En opposed to what? Veel opties die je vanuit de kofferbak kan bedienen? Opties waarvoor je onder de auto moet gaan liggen om ze te benutten?
Serieus, man, k wil niet lullig doen maar lees je posts een keer over voordat je muisvingertje op die “plaats reactie” knop ploft. Het zal je posts ten goede komen.
Silverarrow zegt
@ Erwin: Noem eens één onderstel van Mercedes dat onder de maat is. Dat de onderstellen van Mercedes niet altijd op standje sport zijn afgesteld betekent zelfs in de verste verte niet dat Mercedes geen “fatsoenlijke” onderstellen kan bouwen. Op het gebied van comfort staat Mercedes zelfs bovenaan.
@ lincoln: Waarom zoveel commentaar op Aston Martin? De afwerking van Amerikaanse auto’s is over het algemaan nog nooit half zo goed geweest als die van Aston Martin. De enige reden waarom Amerikaanse merken nog bestaan is omdat de Amerikanen zo dol zijn op de producten die ze zelf produceren. Wat jij de mantel der liefde noemt, komt volgens mij dan erg in de buurt van overdreven patriotisme zoals dat in Amerika bestaat. Gelukkig beginnen de Amerikanen nu ook in te zien dat auto’s uit andere landen vaak beter zijn dan hun eigen voertuigen, met als gevolg dat Amerikanen tegenwoordig steeds meer Europese of Aziatische auto’s aanschaffen. De Amerikaanse producenten hebben mazzel dat ze hun slag al hebben kunnen slaan en inmiddels zo groot zijn dat ze niet meer falliet kunnen gaan.
OT: Met deze samenwerking zou ik nog kunnen leven, beide merken kunnen veel profijt van elkaar hebben.
Chip zegt
Stel je voor, een Aston met de betrouwbaarheid van een volbloed Duitser. Mooiere combinatie kan ik me niet voorstellen.
vla zegt
@ bozewolf
ik zei dan ook ‘zo sta ik er tenminste tegenover’ en met die globalisering heb je volkomen gelijk! geen enkel automerk is nog 100% zichzelf dezer dagen (behalve Ferrari (welke ook al zichzelf niet meer is sinds het Enzo-tijdperk voorbij is, nu richten ze zich meer op de GT klasse en niet in de supersport-klasse (zoals de F40) ) en Porsche en zo zijn er nog een paar ) tja…wat kunnen wij eraan doen
btw het gaat eigenlijk nog maar om een ‘samenwerking’ dus veel moet ik nog niet vrezen…en als het zou gebeuren dan zal dat maar wennen worden zeker?
Erwin zegt
@ Silverarrow: Noem eens één onderstel van Mercedes dat onder de maat is. Dat de onderstellen van Mercedes niet altijd op standje sport zijn afgesteld betekent zelfs in de verste verte niet dat Mercedes geen “fatsoenlijke” onderstellen kan bouwen. Op het gebied van comfort staat Mercedes zelfs bovenaan.
Bovenaan????? Lexus heeft Mercedes al zeker een jaar of 5 afgetroefd qua comfort en zeker geluidsniveau. Ze hebben ooit eens een test gedaan tussen de S-klasse en de LS430. Bij de Lexus hebben met een stethoscoop op het kleppendeksel moeten luisteren of de motor wel draaide, zo stil was deze.
En qua onderstel, tuurlijk zijn ze comfortabel, maar de gemiddelde Japanner heeft geen electronica nodig om normaal comfortabel op de weg te kunnen blijven. Het nadeel van een MB blijft dat ze af en toe net zo doorveren als een Amerikaan uit de jaren 80.
Het enige voordeel dat MB ten opzichte van Lexus heeft, is het feit dat ze een veeeeeeeeeeel uitgebreider modellengamma hebben.
Maar heb je wel eens zelf in een Benz gezeten?
Ik wel, vorige model S-klasse en daar kreeg ik een vorm van zadelpijn van. Iets wat ik met mijn auto uit 1990 nog nooit heb te hoeven ondervinden. Dat zegt dus genoeg.
lincoln zegt
@silverarrow .. ik denk niet dat je weet waar het precies over gaat ..
misschien effe je huiswerk doen .. cijfers liegen namelijk niet ..
CSL zegt
Aston Martin met een Taxi bord’tje zou wel lachen zijn.
Silverarrow zegt
@ Erwin: Tsja en voor elke test die jij aanvoert kan ik er minstens net zoveel noemen die het tegendeel aangeven. En jij wil zeggen dat de Lexus geen elektronica gebruikt t.b.v. comfort? Tsja, als dat is wat je wil geloven, so be it, maar ik weet wel zeker dat Lexus net zo veel elektronica gebruikt.
Dat een Mercedes doorveert als een Amerikaan uit de jaren 80 vind ik ook een erg sterke bewering, ik denk dat jij ook wel beter weet.
Jammer van de zadelpijn, misschien was het een idee geweest om de stoel af te stellen op één van de manieren waarop jouw auto uit 1990 dat niet kan…
Toch wens ik je beterschap, want zadelpijn wens je niemand toe.
@ lincoln: Tsja, cijfers liegen niet inderdaad, daar heb je helemaal gelijk in…
GerreLekker zegt
Ik wil geen stijlvolle, prachtige, Engelse Aston Martin geassocieerd zien met het merk van taxichauffeurs en ouwe boerenl*llen.
Het is echt jammer dat het in Engeland uitverkoop is wat betreft de autoindustrie, Rolls, Bentley, … een voor een prachtige wagens met stijl en klasse die in handen komen van 1 of andere massaproducent. Dat is hetzelfde als een kunstwerk reduceren tot een een wegwerpproduct en het verkopen in de supermarkt…
bmwF zegt
aston martin & mercedes… euhm.. nee.
Erwin zegt
@ Silverarrow
Jammer dat mensen zoals jij zo snel op hun ziel getrapt zijn en niet de mening van anderen kunnen accepteren laat staan respecteren.
mashell zegt
Tja, nu Aston Martin een soort van zelfstandig is moeten ze toch ergens motoren en andere techniek inkopen. Bij Ford kom je niet veel verder dan een V8 en voor een Aston is tegenwoordig de V12 de maatstaf. En tja, waar koop je een V12? Bij VW? Nee, die leveren al aan concurrent Bentley. Bij BMW, nee de leveren al aan concurent Rolls Royce. Bij Jaguar? Nee, hopeloos achterhaald en onzekere toekomst. Bij Mercedes? Ja waarom eigenlijk niet. Leveren V12’s voor Pagani (heel ander segment) en Maybach, gebruiken ze zelf ook in de S-klasse, en zullen ook door ontwikkelen. Ja, Mercedes is een goede keus.
Silverarrow zegt
@ Erwin: Ik moet je teleurstellen, ik ben niet op mijn ziel getrapt. Het verbaasd me alleen dat jij in staat bent om zoveel onzin uit te kramen. Bijv. dat Mercedes geen fatsoenlijk onderstel kan maken zonder de hulp van AMG. Het is jammer dat mensen zoals jij (ik haat die uitspraak enorm, maar gebruikt hem nu toch maar even) niet eerst nadenken voordat ze een reactie plaatsen.
Silverarrow zegt
“… laat staan respecteren.”
Hier had ik even over heen gelezen. Ik respecteer heel veel reacties, maar de onzin die jij hierboven hebt uitgekraamd, kan helaas geen respect opwekken. Probeer zelf jou reactie op sacha eens door te lezen, waarin je zegt dat Mercedes minimaal AMG nodig heeft om een onderstel te bouwen. Dat is pas respectloos…
Edje® zegt
En toch snap ik geen jota van dat management van Ford. Ze kopen een X aantal jaren geleden Aston Martin… het merk deed het toen niet echt goed.
Vervolgens gaan ze heel veel investeren in kwaliteit, design, etc. De Astons van nu zijn bruut gaaf en goed. De nieuwe DBS is niet aan te slepen, me dunkt dat dit merk nu eindelijk gaat terugbetalen en wat doen ze?
Hup weg er mee… ik hou me hart vast. Waarom? Nu zit er geen grote autofabrikant meer achter die met knowhow en faciliteiten kan zorgen dat het merk nog beter (en groter en populairder) wordt…
Nee, nu zijn de aandelen in handen van aandelenhandelaren die er nog rijker van worden dan ze al zijn, maar zijn dat ook echte petrolheads met liefde voor Aston?, doet dit het merk en de kwaliteit goed?… Op de lange termijn? Ben benieuwd….
Als ik Henk Ford was had ik het wel geweten en dit setje nog effe in me knip gehouden…
Citrofiel zegt
@ Edje; Henk (?!) Ford?!
RScosworth zegt
@ Silverarrow
Je hebt volkomen gelijk. Toevallig heb in veel Benzen gereden en dat zijn stuk voor stuk sublieme wagens met een nog briljanter onderstel. Het waren dan niet de goedkoopste uitvoeringen maar toch, een Benz is een Benz.
Ik wens de heer Erwin dan ook veel succes in zijn carrière want iemand die zadelpijn krijgt in een S moet toch minstens een Phantom aanschaffen om pijnloos boodschappen te doen. En dan nog te bedenken dat de W220 (vorig model S) jarenlang dé maatstaf voor alle fabrikanten van luxe limosines is geweest volgens vele critici.
dekster zegt
Mercedes leidt blijkbaar aan een identiteits crisis, overal partners zoeken en elke keer een andere…
barbus lover zegt
bla bla bla gepraat over geluidsniveau tussen lexus en mercedes…
het gaat hier wel over de sport uitvoeringen/merken. en dat geluid boeit niet….das moowi.
barbus lover zegt
@ Erwin
Jij met je houte kont in een S-klasse.. je bent gwn niet gewend aan “the way of luxury” Na 10 jaar mee gereden te hebben in Vito’s met zelfde leer en comfortabele stoelen als in E en S klasses naar frankrijk, duitsland, belgie en italie heb ik nog nooit houtenkont gehad. Ook al was het een Bus.