Faurecia! Nee, ditmaal geen enge ziekte maar een Franse tunert. Op de LA autoshow staan deze wijndrinkers met een omgebouwde Tatra uit 1972. Helemaal retro natuurlijk, maar daarom niet minder aantrekkelijk.
First things first. WTF is Faurecia? Welnu, Faurecia is volgens eigen zeggen de “preferred partner of the world’s major automakers.” Het bedrijf heeft wereldwijd 60.000 werknemers in meer dan 28 landen. “Faurecia is the second largest automotive supplier in Europe and ranks eighth worldwide in terms of sales to automakers.”
Ok, maar waarom een Tatra in hemelsnaam? Volgens het persbericht is de klassieke Tatra sedan gekozen vanwege de premium uitstraling en de vergelijkbare afmetingen ten opzichte van een moderne Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5 Serie of Audi A6. Om op die manier duidelijk te maken dat dit soort auto’s nog steeds mee kunnen doen in het premium segment… Het keyword is dus overduidelijk “premium” en men noemt het zelfs een trend: “The idea of premium is the single biggest trend to be sweeping the automotive market at the moment.” Dat u het even weet.
Flox zegt
Alsof hier IEMAND op zit te wachten.. gaap
lincoln zegt
ik zie een gat in de markt .. waarom is nooit iemand hier eerder op gekomen? ..
en retro !!!! nog nooit vertoont .. bravo
Rick dos zegt
Dit lijkt verdacht veel op een auto uit de jaren ´70, maar dan in een nieuw jasje gestoken…..
Aars zegt
Tis nu middernacht … kom net uit de kroeg.. maar snap hier nix van… wazige wagen maar wel vet.. haat al die c2-klonen van de laatste tijd…
Deze wage is bieeeerbruut!
ELB zegt
Vanaf de zijkant best elegant, maar die voorkant… dat wordt wennen.
gilein b zegt
heel erg vet!!!!!!!!!!!
gilein b zegt
@rick dos
dat is het ook
dikke richard zegt
Ligt hier nou nog steeds die luchtgekoelde 8 cilinder boxer motor achterin?
Ganryu zegt
Mensen, nog nooit een Tatra gezien?
Iik vind het wel een leuk idee. Overigens gebeurt dit ook in Engeland met oude Jags. Het idee is rijden in een oldtimer met een hedendaags interieur en onderstel…Wel de klasse van een oldtimer maar niet de nukken van een oldtimer.
Klassiekerrally zegt
Grappig dat ze de Tatra hebben gekozen. Maar die zie ik toch liever origineel.
Dit futuristisch ogende interieur hoeft van mijn niet zo…
Jandepandaman zegt
The Jetsons maar dan op zijn Oostbloks en dan nog eens Westers Retro- Wat wil een mens nog meer… Ik heb afgelopen tijd regelmatig Amerikanen gezien die zo hun oude Impala’s en zo een kick de jaren ‘2000 in geven. Dat het nu met zo’n oude Oostblokker gedaan wordt vind ik echt helemaal Top.
Wauw wat een prachtige wagen is dit geworden…..!
Bertus zegt
Dit is blijkbaar detijd waarin klassiekers voledig vern**kd moeten worden door allerlei idioten die blijkbaar niks beters te doen hebben. Over 10 jaar loopt iedereen zich weer te blubber te zoeken naar de originele onderdelen en interieurs omdat dit in het eerste decennium van de 21ste eeuw “trendy”. was.
Stelletje Basji-boezoeks…
Japie zegt
Gaaf,…KICK ass,…..!!!!
Boxster zegt
Heel mooi gedaan dit!
Larrs zegt
Ziet er niet slecht uit voor een Tatra.
Jansen zegt
het staat er al eerder maar; zit hier dezelfde 8 cilinder in? Heeft hij ook nog de Tatra wegligging?
heidekonijn zegt
Weet Jalopnik dat jullie hun links pikken zonder bron te geven?
autoblogger zegt
@heidekonijn: nou nou, niet zo aanvallend :)
We krijgen namelijk ook wel eens persberichten, en die krijgen andere sites vast ook. Deze Franse site had het bv weer eerder als Jalopnik, dus wellicht is ons aller Jalopnik aan het linkpikken?
Anyway, je weet dat we niet te beroerd zijn om te linken.
Bramzel zegt
Doodzonde, van dat soort autos moet je afblijven.
Armada zegt
Dat interieur………………….
Frostbite zegt
ik vind ‘m ontzettend cool… zet maarop m’n oprit ;D
heidekonijn zegt
Niet aanvallend bedoelt. Viel op dat jullie -dacht ik- vroeger netjes aan bronvermelding deden, dat leek me sierlijker.
But all things change..
heidekonijn zegt
Misschien wat meer ontopic; de ingetogenheid valt op, zelfs de roep om er 22’ers onder te zetten is aan weerstaan.
Mag in mijn dream garage staan langs deze
http://www.automag.be/IMG/jpg/Turbot_II.jpg
Jan C. zegt
@Rick dos: Jaren ’60 zelfs! (toen kwam ie op de markt)
@Jansen: Als ze hem er niet uit hebben gehaald dan zit ie er nog in?
Een van mijn favoriete merken, Tatra. De T603. Had liever dat ze de T700 hadden gebruikt… die had al een aansluiting voor een laptop
autoblogger zegt
@heidekonijn: nothing changes, de bronvermelding staat in dit geval in het bericht. Waarschijnlijk heb je er overheen gelezen:
http://www.faurecia.com/events/los-angeles-auto-show-2007/default.htm
heidekonijn zegt
@auto
Geef je gelijk, al leek het me vroeger iets duidelijker.
@Jan c
Naar het schijnt bleek nadat het ijzeren gordijn viel, dat bij Tatra een prototype tank stond dat een pak sneller was dan wat het westen in zijn arsenaal had, en waarmee het rode leger op twee dagen tot in Frankrijk zou zitten. Niet te onderschatten, die luitjes.
Oxymoron zegt
De groteTatra had als ik me goed herinner luchthappers op de achterklep. Die ontbreken hier. Zou dat betekenen dat de motor (welke?) naar voren verhuisd is? Wel zo handig, levert ten minste bagageruimte op en de wegligging wordt een stuk veiliger. Of is het aandrijfgedeelte hier gewoon een van Peugeot/Citroen/Renault geleende voorwielaandrijver?
ev zegt
Het is een slecht uitgevoerd idee, met name het interieur klopt voor geen meter bij het exterieur. Maar dat maakt mij niet uit. Ik heb wel altijd een zwak voor Tata’s gehad. Ik zou zeggen: in productie met dat ding! alles beter dan saai.
Jan C. zegt
@Oxymoron: bedoel je misschien de vin zoals op de T87?
davy zegt
Vind dit persoonlijk maar niks. Maar hij is groot genoeg.. dus “Auto van het Jaar”? Iemand? ;)
Maar dat deze wagen mij niks zegt kan misschien liggen aan mijn leeftijd :D
Is er iets bekend van motor ofzo en specs? Of doet dit hier niet toe en is het gewoon een prototype?
Zelf geloof ik wel niet dat dit meekan in het premium segment. Althans nooit in Europa. Raar dingetje.. Het enige dat mij enigzins kan bekoren is de achterkant omdat het zo speciaal is en ziet er wel stoer uit.
transam73 zegt
Het verschil in authenticiteit tussen exterieur (nog redelijk dicht bij het origineel, met veel ‘antieke’ elementen: opliggende scharnieren, dunne chroomstrips, oud aandoende achterlichten en -spuuglelijke- knipperlichten etc etc) en interieur (helemaal from scratch zo te zien) is wmb de echte dissonant. Jammer, want het idee is leuk. Tatra’s hebben massa’s karakter en een sterke brand, zeker in onconventioneel interpreteren van het begrip ‘premium’ of ‘luxe’.
En dan de punten van de jury: idee: 10, Uitvoering: 7.
VLS54 zegt
Wat een gedrocht, retro is niet altijd even leuk!
vla zegt
ik vind het wel wat hebben!
Jan C. zegt
@davy: Een luchtgekoelde V8 achterin is toch wel erg premium ;) Wil je meer weten, er is een Nederlandse Tatra website en je mag me altijd mailen, natuurlijk.
heidekonijn zegt
@davy & jan
Hij heeft geen motor, Jalopnik noemt’em dan ook “green car of the year” :-)
je oma zegt
wat een zonde!!!
arme Tatra,
kl00tviole, anus$en, *******, @%#!!!!!!!!!!!!!
Citrofiel zegt
Leuk gedaan. Hij doet niet eens zo oud aan op deze manier. Met het meest gedateerde spul eraf (koplampen, chromen bumpers) zou het zomaar een moderne retro-auto kunnen zijn, ipv een oude modern gemaakte auto.
VivelaFRANCE zegt
Práchtig, dacht ik eerst! Maar na het zien van het ‘gepimpte’ interieur dacht ik nog maar een keer na. Dat roze licht: afschuwelijk. Jammer ze hadden hem veel mooier kunnen restylen.
mashell zegt
Er is dus toch nog hoop voor dictaturen ehh communistische ehh soortvan democratische staten in het oostblok. Ik bedoel, als zelfbenoemde oostblok dictator ehh president kun je je natuurlijk niet in een S500 laten vervoeren. Dit is toch een must have voor Poetin.
Rick dos zegt
@gilein b
Ja daaaaaaaaaggggggg! Dadelijk ga je me nog zeggen dat dit retro is….
@Jan C.
Okééééééé…….
“Dit lijkt verdacht veel op een auto uit de jaren ´60, maar dan in een nieuw jasje gestoken…..” ;)
dekster (Union Fait La Force) zegt
Bah, geef toch toe dat dit gewoon lelijk is…
Turbopaultje zegt
Faurecia is een automotive INTERIOR system supplier.
Deze auto, een oude Tatra, laat dus als aan de binnenkant zien waar ze toe in staat zijn. Typisch Frans om met iets echt origineels te komen………
Oxymoron zegt
@Jan C: nee, luchthappers naast de vin (maar het lang geleden dat ik er een gezien heb). Ik heb inmiddels ergens anders gelezen dat de motor er uit gehaald is ten gunste van een uittrekbare bagageslee. Dus zit er helemaal geen motor in deze studie, of er komt bij gelegenheid iets voorin.
Peter V. zegt
@ Jan C en Rick dos……
Jaren vijftig zelfs. De Tatra 603 werd al in 1956 aan den volke (of liever, aan de toenmalige machthebbers) gepresenteerd.
Vind dit niet lelijk, maar het origineel is me liever. En dan nog zonder de luchtgekoelde V8.. toch een beetje een stijlbreuk.