Nu de Audi TT-S zo goed als bekend is, draait de geruchtenmolen op volle toeren over een nog sterkere variant. Zo hebben we zelf een paar weken terug al geprobeerd om het een en ander op een rijtje te zetten rondom de TT-S/TT-R/TT-RS. Maar nu is het weer de hoogste tijd voor een update.
De geruchtenstroom is weer op gang gekomen omdat een fotograaf onlangs een TT spotte op de Ring met grote ovale uitlaatpijpen en een geluid dat hem deed denken aan de 4.2 V8 van de huidige RS4. Een V8 onder de motorkap van een TT zou natuurlijk wel heftig zijn, maar is dat niet een beetje zwaar?
Via onze bronnen zijn we er nu achter gekomen dat het hier hoogstwaarschijnlijk gaat om een TT met een 2.5 liter 5-in-lijn onder de motorkap. Echter wel voorzien van zowel een turbo als compressor (TSI) en dat zou moeten resulteren in een vermogen van 256 kW (348 pk).
Maar zeker weten doen we het natuurlijk nooit, afwachten dus maar.
sausijsen zegt
Laat maar komen,en zou dit dan ook hetzelfde blokkie zijn dat in de ‘rs3’komt??
Zal wel een mooie sound produceren zo’n 5 cylinder!!
Ton Jansen zegt
Moet weer denken aan de goude tijd van de 5 cilinder, juist ja in de group B Rally :d
daytona zegt
Ik vraag me af of dat model van die audi nog wel te vernieuwen is volgens mij kunnen ze hem aleen maar nog lomperder maken.
ik vind het jammer dat ze steeds die koplampen trouwens steeds aerodynamischer maken daardoor verliest zo een auto weer zijn uiterlijker kenmerken dat vind ik heel jammer.Kijk maar die mercedes slk die begint steeds meer op een ferrari te lijken. jammer
Sander zegt
Het zou heel mooi zijn als AUDI weer een 5 cilinder motor gaat maken.
Super sound en veel PK’s in een compacte motor!
Iceman zegt
De tech info is ook niet mis:
Lichtmetaal aluminium 2.5 liter Reihen Fünfzylinder FSI Twincharger motor.
256 kW/348 pk by 7000 rpm en een koppel van 460 Nm tussen 1500-6250 rpm.
0-100 Km/u in 4.8 sec en een onbegrensde topsnelheid van 287 Km/u.
En dit alles bij een totaal gewicht van ± 1435 Kg.
Ice.
Alwood zegt
whoa! ik hou van vijfcylinders :D laat maar komen! Het dubbele beademing principe ben ik alleen niet helemaal kapot van… erg veel techniekjes enzo. Gewoon een leuke turbo met een klein gat lijkt me net zo leuk :)
mocht audi weer lekker losgaan met de vijfcylinders (wat ik heel erg hoop) dan moeten ze dat ook maar in de volgende S4 gaan stoppen :D
Iceman zegt
Een inlijn 5 cilinder zal waarschijnlijk niet passen in een nieuwe S4. ?
De motor is net zo lang als een V10 en als je de S5 Coupe’ bekijkt blijft er weinig ruimte over voor de motor.
Een andere moelijkheid is dat ze de radiateur er weer naast zetten zoals het ook vroeger gebeurde bij de vijfcilinders.
Het voordeel is wel dat ondanks dat de R5 iets langer is dan een 4.2 V8, hij wel een stuk lichter is.
De vraag is ook of we een nieuwe A4 in de toekomst gaan zien met een 300 pk 3.6 VR6 FSI motor, want die is zo’n beetje even lang als een R5 volgens mijn.
Ice.
jurrian zegt
Hoezo Iceman? audi kennende ligt hij toch dwars, daarvoor hoeven ze de TT dus niet langer te maken.
Het zou trouwens wel wat zijn, een nieuw blok in de vag groep, tijd geleden dat we dat gehoord hebben :P volgend jaar zitie dan waarschijnlijk in de Seat Altea FR en in de skoda superb turbo en in de passat v5.
Chief_S5 zegt
Mooi, ik kijk uit naar de nieuwe 5 cilinders van Audi. Wordt een echt scheurijzer.. :)
jurrian zegt
Goh Chief, dat hadden we niet zien aankomen joh!
robbie zegt
Zal de nieuwe
S3S4 niet gewoon dezelfde 4.2 V8 FSI uit de S5 krijgen? Ben niet zo’n grote Audi expert hoor, maar de nieuwe A4 en A5 zijn toch grotendeels technisch identiek?jurrian zegt
@ robbie, De S3 heeft al die 2.0 tfsi motor volgens mij, en het lijk me sterk dat ze het feestnummer van de a4 en a5 in dit geval RS4 en S5 genaamd in de kleinere S3 gaan stoppen, ik denk dat om markttechnische reden de S3 minder pk zal hebben als de RS4
Turbopaultje zegt
Wat betekent dat HZW design………?
Half zowaar waar design ?
jurrian zegt
de laatste 2 keer S3 moet RS3 zijn, excuus voor het ongemak ;)
Sven zegt
Geruchten zijn leuk, vooral als iedereen er aan kan mee doen zoals op de autoblog site kan. De TT vindt ik echt een kanjer bak. Er komen steeds snellere varianten bij om de vooruitgang maar ook om de concurentie te piepelen. Audi vindt ik best hot. Het merk leeft meer dan ooit tevoren. Het quartro tijdperk was ook zo hot. Ze hebben zelfvertrouwen, en niet het probleem van BMW dat van alle kanten gecopieeerd wordt.
robbie zegt
@jurrian, waar ik S3 zijn bedoelde ik S4.
Ik reageerde daarmee op de vraag wat er onder de motorkap van de nieuwe S4 gaat komen te liggen.
gerjan zegt
toen de nieuwe audi tt er net was mocht ik er een test er test rit in maken. deze audi had 250 pk en had een top van 267km/h. wat deze moet deze 5 in lijn dan wel niet doen!!! zou er ook graag in willen test rijden als 20 jarige.
erik zegt
Nieuwe Audi S4, krijgt een V6 biturbo met 333pk,
Erst zum Modelljahr 2009 startet der neue S4 Avant, der seinen V8 gegen einen V6-Biturbo eintauschen wird. Das lohnt sich: Die Leistung sinkt zwar leicht von 344 auf 333 PS, dafür aber klettert das Drehmoment von 410 auf 440 Newtonmeter. Der Nachfolger des aktuellen RS4 kommt erst 2011 auf den Markt – dann aber mit 450 statt 420 PS. Während die stufenlose Multitronic künftig acht fiktive Fahrstufen
zie artikel onderaan.
http://www.autobild.de/artikel/Themen-Erlkoenige-Die-Autos-von-morgen_430323.html
Chief_S5 zegt
@ jurrian: Nou, ik heb het gelukkig wel zien aankomen. Je hoeft niet zo te flamen hoor. Niet alle reacties hoeven altijd een goede onderbouwing te hebben.
En om deze reactie dan nog nuttig te maken (jurrian): Zelf denk ik gewoon dat er in de nieuwe S4 een 4.2 V8 van de S5 komt. De RS4 zal dezelfde motor hebben, maar dan met veel meer pk’s. De RS3 zal misschien een dikke 3.2 V6 of een hele sterke 2.0 TFSI krijgen, of natuurkijk deze 2.5 TSI.
Ricavant1.8T zegt
jaa hij is absoluut welkom!!
lekker zo een 5 cilinder!
Frasker zegt
Audi gaat de goed kant op. Maar ik vind dat het meer naar de R8 moet. En ik vind dat ze de racetechnelogie moeten gebruiken. Ze hebben niet voor niets 6 of 7 keer de 24 uur van Le Mans gewonnen. Waar blijven de opvolgers van de R8?
thom zegt
Een gierende compressor en een fluitende turbo wat wil je nog meer? Hopen dat die motor er snel komt. Kijken wat ze bij MB als antwoord hebben op deze motor en de bmw 3.0 l turbo motor
jurrian zegt
@ robbie, dit ziet er logischer uit indd ;)
@ chief, sorry voor, whatever “flamen” is, het klinkt niet erg best. Het was puur als grappige note bedoeld op je eindeloos positieve uitingen over audi. Daarom was je berichtje niet bijster verrassend.
Nick zegt
5 IN-LIJN!!! SENTIMENT!
En dat nog een TwinCharger versie, wie had dat kunnen bedenken!?
Misschien ook wat voor de nieuwe S3, mocht die komen.
En een niet-geblazen versie voor de Golf GTI?
daytona zegt
-edit: nuteloze bijdrage-
Pier zegt
Aiaiai, 5 cilindertje!!! Ik ben echt verliefd op het geluid van 5 cilindermotoren, die roffels klinken altijd zo lekker :D
tdj zegt
Dat wordt een juweeltje!
Bas zegt
Audi TT-R 2.5 TSI, nieuwe geruchten en impressies
Laat me raden….hij ziet er uit als een Audi TT?
ding zegt
OMG in een gti deze motor rossen lijkt me heerlijk
Windhoos zegt
Bas schrijft,
6 November 2007 om 1:16
Audi TT-R 2.5 TSI, nieuwe geruchten en impressies
Laat me raden….hij ziet er uit als een Audi TT?
———————————————–
iig niet als een A8 :-S
Ikzelf hoop trouwens dat er een vijf cilinder in komt ;-)
jos zegt
roflmao
die afbeelding is een regelrechte fotoshop van de 1.4gt
Nick zegt
Ik zou zo graag het volgende willen zien:
Sportievemodellen:
Golf GTI: 265 pk 2.0 TFSI I4
Golf R36: 300 pk 3.6 FSI VR6
Audi S3: 330 pk TSI VR5
Audi TT-R(S): 350 pk TSI VR5
Passat V8: 370 pk FSI 3.7 V8
De atmosferische motoren krijgen een multistage magnesium inlaatspruitstuk en variabele kleppentiming en variabele kleplift gebaseerd op VarioCam Plus.
Alle motoren krijgen een enkele eenvoudige elektrische oliepomp in een extern reservoir.
Alle bovenstaande modellen, incl. de Golf GTI, S3 én R32 krijgen een maximaal productieaantal. (van resp. 7500, 2500 én 2500 stuks)
Tommy zegt
Een V8 in een Passat past niet… Immers dwarsgeplaatste motoren, dat gaat never nooit lukken. Zelfs een normale V6 past al niet, anders hadden ze er nu al lang de 3,0-liter TDI er in gehangen. De compacte VR6 zal hoogstwaarschijnlijk de topmotor blijven voor de komende jaren.
Overgens past een vijfcilinder ook kwalijk in combinatie met het Golf-onderstel. Kijk maar wat voor aanpassingen de Jetta 2.5 in Amerika ondergaan heeft… 5-in-lijn is langer dan een VR6 dus ik moet nog zien of ze een vijfcilinder in de TT krijgen.