De naam Mercedes zou een synoniem moeten zijn voor topkwaliteit, maar de afgelopen jaren is de kwaliteit van het premiummerk sterk teruggelopen. Een feit dat Mercedes helaas niet kan ontkennen en men probeert dat gelukkig ook niet. De Duitse autobouwer trekt het boetekleed aan en belooft beterschap.
Er zijn mensen die beweren dat de aankoop van Chrysler midden jaren 90 de oorzaak is van de teruglopen van de kwaliteit, maar volgens sales and marketing baas Dr. Klaus Maier valt Chrysler niets te verwijten. Het kan schelen wanneer je met een vinger naar een ander kunt wijzen, maar Mercedes heeft zelf steken laten vallen en dit kan Chrysler niet worden aangerekend, aldus Maier tegenover GoAuto. Ondanks dat Chrysler nu verkocht is, heeft Mercedes er geen enkel belang bij om het merk af te zeiken, want Daimler en Chrysler houden immers nog steeds van elkaar en werken nog altijd nauw samen.
Mercedes wil niet alleen uitblinken op het het gebied van producten en technologie. Ook de kwaliteit van de service moet sterk worden verbeterd. In de VS domineert concurrent Lexus in het luxe segment en die heeft zijn zaakjes veel beter voor elkaar. Berichten over magere service van Mercedes dealers wereldwijd, hebben ervoor gezorgd dat het trainingsprogramma voor dealers nog eens goed tegen het licht gehouden wordt, maar pessimisten vrezen dat de gloriedagen voor Mercedes voorgoed tot het verleden behoren. De concurrentie is immers moordend (via: motorauthority.com)
997User zegt
De hele post staat op je homepage.. dit wordt nog veranderd?
w0o0dy zegt
ik mis een na de inleiding ;)
Dennis zegt
997User: Iets vaker F5’en. Het was al gecorrigeerd voordat jij je reactie plaatste, maar toch bedankt. ;)
w0o0dy zegt
tja ik zit qua aantal aanslagen nog niet echt op het niveau van een prof. typmiep (qua kwaliteit ook niet trouwens) en was nog ff druk met m’n eitje ;)
Rick dos zegt
“maar pessimisten vrezen dat de gloriedagen voor Mercedes voorgoed tot het verleden behoren.”
Poeoeoeh dat is wl héél pessimistisch. Ik denk dat het wel zal loslopen. Ik denk dat bij het grote publiek de naam Mercedes nog steeds voor kwaliteit staat.
Ik persoonlijk denk ook dat ze een winner hebben in de vorm van de C-klasse. Maar dit is helemaal op gevoel gebaseerd en perceptie wat ik om en rond me zie. Ik zie heel veel nu in Nederland en in Spanje is het gewoon niet bijzonder meer….
GezondVerstand zegt
“Poeoeoeh dat is wl héél pessimistisch. Ik denk dat het wel zal loslopen. Ik denk dat bij het grote publiek de naam Mercedes nog steeds voor kwaliteit staat.”
Voor het grote publiek staat Mercedes voor status. Iemand die zich niet hoeft te bewijzen en iemand met gezond verstand koopt dit merk niet.
Zie de diverse vergelijkende testen waar Mercedes een deelnemer aan levert. Steevast scoort de Mercedes niet het beste terwijl het wel altijd de duurste deelnemer is.
Breinstein zegt
Ik vind dit wel heel sterk van Mercedes en ik heb altijd gezegd dat het goed gaat komen met het merk. En wat ‘gezondverstand’ aanleverd klopt niet. Ik kan me anders genoeg tests herinneren waarin de E63 als beste uit de test kwam, en ook de C klasse doet het weer erg sterk!
Pieter zegt
Ik heb mij weleens laten vertellen dat het komt doordat met name nieuwe elektronische snufjes de tijd niet krijgen om goed doorontwikkeld te worden. Het moet er om marketingtechnische redenen meteen op.
SLC zegt
voledig eens met Breinstein!
Rick dos zegt
@GezondVerstand
Als ik het grote publiek bedoel, dan bedoel ik ook ècht het grote publiek. De mensen die die tests ècht lezen zijn niet het groe publiek.
Romeo zegt
Als het grote publiek echt testen zouden lezen dan zou half de wereld in een Japanner rijden…hmm wat zeg ik, Toyota is al nr 1.
Voor de rest komt het aan op status en oh emotie…en ja, dan doen zaken als betrouwbaarheid en wegligging en veiligheid er niet toe…Toch, beste Audi-rijders en BMW-fielen en Merc-liefhebbers?
ML320 CDI zegt
ben ik net van een Lexus naar een mercedes gestapt:P
Gotty zegt
“maar de afgelopen jaren is de kwaliteit van het premiummerk sterk teruggelopen.” Eindelijk is er ook eens een ander die het zegt. :D
mashell zegt
Misschien heeft Chrysler niet de kwaliteit van Mercedes omlaag gehaald, Mercedes heeft toch zeker wel de kwaliteit van Chrysler omhoog gehaald.
Spirit of extacy zegt
Om het kort te zeggen volledig eens met R dos
YK zegt
Ik hoop echt voor Mercedes dat ze nu niet weer van die kwalitatieve fouten maken. Bij de vorige E-klasse (W211) was het alleen maar ellende zover ik me herinner. Mijn oom heeft een Mercedes-garage en ,voor zover ik uit zijn verhalen kan opmaken, was dat de elektronica van de auto niet 100% was afgestemd op de mechanica. De auto kwam volgens hem te snel op te markt, want de kinderziektes die het in het begin had waren veels te veel.
Een voorbeeld is met het ESP. Nu komen er nog steeds auto’s langs waarbij de hele auto gereset moet worden, of anders gaat dat lampje niet uit. Hetzelfde geld voor de ABS en andere stabiliteitsprogramma’s. Na die reset krijgen ze een update, iets wat pas een jaar na de uitgave van de auto beschikbaar was, maar dan zijn ze nog niet klaar. Daarna moet er nog gekeken worden of de fuseekogels en ophangingslagers niet naar de klote zijn. Maar dat valt noujuist moeilijk te zien, dus worden ze preventief vervangen.
We hebben genoeg klanten van de weg gepikt waarbij de auto op het wegdek kleefde, omdat ze niet preventief wouden vervangen, omdat die onderdelen het hadden begaven. Zo zie je maar weer dat het een tot het ander leidt, daarna moest je natuurlijk kijken of er niks met de schokdempers aan de hand was. Ik weet niet precies wát er met de elektronica aan de hand was, maar het veroorzaakte te veel problemen.
Voor een 6 maanden oude E270 CDI moest er voor ruim €10,000,- aan onderdelen gerepareerd of vervangen worden. Hadden wij ff mazzel dat de auto nog in de garantie zat. Wekelijks moest de auto wel gereset worden op een foutmelding. Er waren te veel punten waarop het fout ging, nu kan ik ze wel allemaal noemen maar dan blijf je bezig.
Ik kan je doorverwijzen naar een slogan die Mercedes voerde toen ze een facelift van de E-Klasse uitbrachten. Verbeterd op ruim 2000 punten? Waarom toch?
http://www.autozine.nl/text/461.html
speedlimit zegt
Voor ’n merk als Lexus wat nog niet zo lang bestaat doen ze ’t wel erg goed in “the states” en dat is nou niet bepaald ’n kleine markt.
Lexus heeft dan wel vroeger van mercedes gekopieerd,maar service valt niet te kopieeren…daar moet je hard aan werken en da’s nog ’n lange weg voor mercedes ;)
Michiel zegt
@YK en van wie heb je dat mooie verhaal over de ESP gestolen?
ontopic: tja de kwaliteit was minder maar toch rijd een mercedes e320 cdi toch zker nog wel goed:)
YK zegt
@ Michiel,
We hebben een Mercedes-garage, we kregen, toen die W211 net op de markt was, wel dagelijks van dat soort problemen binnen. Nu hebben nog steeds fuseekogels en ophangingslagers ruim op voorraad staan. Dat gedeelte bij de de ophanging was gewoon hét mankement bij de W211.
Dat verhaaltje is dus niet gestolen Michieltje, meer aan de lijve ondervonden.
L.claeys zegt
Geachte,
Het nieuws dat u publiceert is juist doch vrij gedateerd. Mercedes-Benz is inderdaad ingegaan op de kritiek die haar gegeven werd. Dat is intussen 1,5 jaar geleden. Make the Star shine again, is een aktie die 1.5 jaar geleden het startschot kreeg. Intussen heeft MB wat betreft de S, SL en CL terug de nummer 1 stek gekregen volgens J.D. Power, wat de uiteindelijke doelstelling is voor elk type uit het gamma. Dit ter info.
Alen zegt
Dat mercedes een behoorlijk dip heeft gehad is duidelijk, eigenlijk zijn de problemen vanaf feb 2003 geheel opgelost en de nieuwe face-lift model met de nieuw door ontwikkelde E 280 en de E 320 zijn super en daar kunnen weinig auto’s tegenop. Ik zelf rijd een E 270 CDI uit sept 2002 en heb er tot nu toe ( 16000 km verder ) geen enkele problemen mee. Er zijn naar mij mening weinig auto’s die dit soort comfort kunnen leveren en zeker als ik over een diesel spreek.
Hans zegt
Hallo Alen,
Zojuist heb ik een gebruikte E 270cdi gekocht een hele mooie met weinig kms, altijd dealer onderhouden etc.
Ik hoop dat ik ook jou ervaringen mag beleven, er staat immers veel geschreven over kwaliteits prolbemen, maar hopelijk is dat ook een beetje exemplarisch.
Laatst hoorde ik iemand zeggen: “met een E270cdi moet je een beetje geluk hebben”
groet Hans
Marc zegt
De kwaliteit van Mercedes Benz is de laatse jaren minder geworden.
Ik reed in een w203 C220CDI. De w203 was al beter dan de w202.
De w202 roeste al in de folder. Roest aan de spartborden, achterklep, veerpoten dwarsbalken.. echt niet grappig.
En nu sinds 2 jaar rij ik in een oude benz van 28 jaar. Een w126 380se waar ik 50.000 per jaar mee afleg. Ik vind het geweldig om in een oude benz te rijden. Nostalgie speelt mee, maar ook de degelijkheid! En de wagen is voorzien van diverse extra’s zoals airbag, abs , stoelverwarming, cruisecontrol, hoofdsteunen achterin, Airco, Armsteun en nog een aantal zaken die het rijden prettig maken. Onderhoud is niet veel duurder dan bij een nieuwe. Het enige nadeel is dat je zelf handig moet zijn en dat je een garage vindt die weet hoe alles afgesteld dient te worden. Onderdelen 100% te verkrijgen bij de dealer maar ook op de markt. Mercedes garandeert 30 jaar de onderdelen te kunnen leveren. Zijn maar weinig andere merken die dat kunnen! En uit ervaring weet ik dat dat zo is.
De kwaliteit van de nieuwe C de w204 is volgens mij weer op het oude niveau van vroeger. Ik hoop dat Mercedes Benz dit waar gaat maken en dat ze weer als vanouds kwaliteit leveren. Wat volgens mij meespeelt is het groot aantal modellen wat ze tegenwoordig leveren. Vroeger had je de w123, w126 en de w107 en dan hielt het scala op. Tegen woordig A t/m Z. Vraag me af hoe je dan als auto fabrikant nog extreem hoge kwaliteit kan garanderen.
Aad zegt
Ik heb 4 jaar met een W203 220cdi rondgereden, moet zeggen veel km gemaakt, maar wel onophoudelijk problemen gehad, veel met computers en inderdaad hij roeste op een gegeven moment onder mijn handen weg. Toch voor een nieuwere w203 200CDI automaat gegaan, het blijft wel een lekkere auto die gelukkig goedkoop te repareren valt (zolang het niet de electronica betreft)… ik hoop met deze ook weer 100K of meer af te leggen.
Het enige wat ik erg zal missen aan mijn 220 dieseltje is de zuinigheid, daar kan geen andere in dat sigment tegenop…. 1op 20 was geen uitzondering maar eerder normaal. Toch wel jammer dat een kwaliteits merk zo af kan glijden naar een redelijk merk, ze hebben veel goed te maken.. waar is de deutshe grundlicheid gebleven????