Hobbyprojectjes waarin BMW’s worden uitgerust met een dikkere motor dan standaard, zijn er genoeg te vinden. Dit is totaal wat anders en op kenteken niet eens een BMW meer.
Deze Z3 begon zijn leven als Z3M Coupe, maar is door Hartge compleet onder handen genomen. In eerste instantie werd de Z3 alleen op shows tentoon gesteld, maar werd later door Harge op kenteken gezet. Op het Nederlandse kentekenbewijs staat bij het merk dan ook Hartge (de eerste in Nederland). De 5.0 V8 is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en levert 420 pk en 530 nm. Daarmee sprint de Hartge Z3 in 13 seconden naar de 200 en haalt een top van dik 310 km/u. Leuk speelgoed dus en het staat hier te koop.
Soundbite:
=
Tom zegt
13 seconden? lijkt me wel een beetje lang nee?
LucR zegt
13 seconden naar de 100? ;)
RemcoZ zegt
“Daarmee sprint de Hartge Z3 in 13 seconden naar de 100”
Hmm 0-100 in 13 seconden valt me toch een beetje tegen voor zo’n dikke V8 ;-)
Birger zegt
Het duurt 13 seconden om van 0 naar 200 te gaan.
C-driver zegt
Trage bak, 13 seconde naar de 100.
Verder wel ontzettend mooi hoor, lijkt me fijn om hier eens in te rijden.
speedlimit zegt
Zo dan 13 sec niet slecht voor ’n V8…de gemiddelde diesel is sneller :)
RA999 zegt
13 seconden!? Ik neem aan dat je bedoelt 0-200 in 13 sec.
Zit er maar niet over in :P , het is voor ons allemaal vijf-over-half-twaalf ;)
Autofreak zegt
whaha 13 seconden naar de honderd :P :lol:
Birger zegt
In iedere reactie staat er nu al cijfer 13 :)
RA999 zegt
whoo, m’n reactie ging van 100% naar 0,0 % nieuwswaarde in 3 min. :P
Birger zegt
@RA999
:) “Leuk speelgoed dus” klopt!
Willy zegt
Echt mooie auto.. een van mijn favorite auto’s. En zo’n beetje de enige bmw die ik mooi vindt.
Helaas echter behoorlijk iets over mijn budget
GOD zegt
mooi ding ik hou wel van een Z3 dat is echt zon rakker met streken als je er hard mee gaat
robbie zegt
En natuurlijk gespot op autojunk!
the real stig! zegt
man dat ding trekt weg op die video :D
P@ zegt
godverdomme wat een lelijk interieur…
om maar even in de trand van de flimpje te blijven ;)
RenJie zegt
@ P@
waarom godverdomme, je doet er mij geen kwaad mee, maar andere misschien wel ;)
Z3 M altijd lelijke auto gevonden, alleen de 4 uitlaten vond ik wel leuk(origine), dat ie nou opeens 420 pk + 5.0 V8 heeft, zou voor mij niet echt iets uitmaken.
Donstil zegt
oei oei oei wat is die rode middenconsole lelijk
Ward_430 zegt
kwijl kwijl kwijl kwijl kwijl
gilein b zegt
wat een geile kar is dat. lekker geluid by the way
tweaker zegt
13 seconden… tjah… rijden en spellen, beiden nogal moeilijk
sven zegt
Motor ok , maar blijf het een spuuglelijke BMW vinden !!
Rick zegt
LoL een HUMMER H3 doet er 10 seconden over! en met een turbo ook 7.5 seconden! en die heeft ook een 3.5L motor erin zitten (Dat blok kan je bij hartge ook in een Range Rover hangen! en een M3 blok in een station dat is al helemaal dik)
Maar ik zag ook al een keer een video van deze wagen op youtube staan!
http://nl.youtube.com/watch?v=Exzr1k1pRpM
Rick zegt
Hij moet weg voor “maar” €75.000.-
http://nl.youtube.com/watch?v=c5xv5-0nM1w
Turbo zegt
Helaas, helaas, ook mij kan de Z3 niet bekoren. Gelukkig mijn portemonnee ook niet, dus dat komt goed uit.
Waar komt de V8 overigens vandaan (opgeboorde 4,8 van BMW)?
Klassiekerrally zegt
Ik ken de eigenaar (is een Klassiekerrally.nl member). Heb er bij ingezeten. Heb de leernerf nog in m’n rug geperst staan. Elke cent waard, wat een auto!
De auto is overigens te bewonderen tijdens de Klassiekerrally op zondag 2 september.
mcx zegt
Wat voor motor je er ook in lepelt, het blijft een Z3 en zal met enorm verlies verkocht worden.
Klassiekerrally zegt
@ mcx: beetje geklets. Of je winst of verlies maakt, hangt mede af van de inkoopprijs.
En dit is niet zomaar een Halfords tuninkje…
Deze auto zit perfect in elkaar.
Het interieur is overigens in het echt duizend maal mooier dan op de foto’s.
tweaker zegt
nogal grappig hoe die eigenaar reageert:
als je helemaal geen haast heb om te verkopen en je lang genoeg kan wachten krijg je er desnoods een miljard voor
looooooooooooooooool
dat is zowat elke keer z’n reactie op z’n veel te hoge prijs
voor de helf kan ie weg, niet meer
tweaker zegt
grappige filmkes op youtube
nogal kinderlijk, is die gast uberhaupt al oud genoeg om met de auto te rijden?
volgende keer misschien beter in’t nederlands… dat engels trekt nergens op, zo beke van dat gebroken hollander-nederlands
weet het, ben kritisch vandaag, maar het valt dan ook heel erg op
tweaker zegt
hij zal in elk geval iemand moeten vinden die de auto wil kopen omwille van de naam en de reputatie… en niet om wat hij als auto waard is
maar je weet nooit, er zijn zotten genoeg
Klassiekerrally zegt
Een miljard is inderdaad wat overdreven. ;)
Maar de eigenaar heeft wel gelijk. Als je een goede prijs wil krijgen, moet je geen haast hebben. Tot nu toe lukt ’t ‘m aardig om op deze manier auto’s te kopen en te verkopen. Het is ook een echte liefhebber, geen louche figuur.
Nogmaals: jullie kennen (blijkbaar) de auto en de geschiedenis van deze auto niet. De auto heeft in diverse toonaangevende tijdschriften gestaan en is zo bruut en zo goed gebouwd.
Ik denk dat de prijs gerechtvaardigd is. Voor dat geld koop je namelijk niet veel lekkers dat net zo hard van de plaats komt.
Bovendien vind ik de Z3 Coupé een geweldig gave auto. Dikker dan de Z4 Coupé.
Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Klassiekerrally zegt
@ tweaker: niet zo snel over iemand oordelen, meer kan ik er niet over zeggen.
tweaker zegt
@ Klassiekerrally
nogal bevooroordeeld… ga niet volledig akkoort met jou
dat je een hogere prijs kan krijgen met geduld klopt volledig maar dat miljard was om aan te tonen dat dat altijd grenzen heeft… en volgens mij is die 75.000 er ook al ver over
Klassiekerrally zegt
@ tweaker: we zullen ’t zien… Misschien heb je gelijk. Maar als ze bij Wiesmann (waar we op bezoek waren) al bijzonder geïnteresseerd zijn en de auto kennen, dan zegt dat wel iets over de zeldzaamheid en de bekendheid van dit kanon binnen liefhebberskringen.
Bovendien is de vraagprijs (ik neem aan dat ’t dat is) altijd hoger dan dat wat je er minimaal voor wilt hebben. Logisch toch?
En akkoord is met een ‘d’ ;)
barebowert zegt
Kenteken
Voertuigsoort Personenauto
Merk HARTGE
Handelsbenaming Z3 COUPE 5.0
Kleur(en) Grijs
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 8
Cilinderinhoud 4930 cm3
Vermogen 257 kW
Aantal zitplaatsen 2
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 1.390 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 1.640 kg
Massa rijklaar 1.490 kg
BPM € 20612
Datum eerste afgifte Nederland 15-02-2007
Datum eerste toelating 16-09-1998
Datum aanvang tenaamstelling 15-02-2007
Vervaldatum APK 14-02-2008
Wacht op keuren Nee
Martijn zegt
sommige mensen lopen weer is lekker dom te lullen… Zo’n Z3 coupé is nou eenmaal geen veel geziene auto en zeker een M model met zo’n motor is zeldzaam en daarom geld waard. Het was in de tijd de perfecte drift auto en waarschijnlijk nog steeds één van de betere gooi en smijt auto’s die zo lekker puur en strak te berijden valt.
@ tweaker welke auto zou jij kopen voor €75.000 met ongeveer dezelfde specs en exclusiviteit?
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ Klassiekerrally:
rijdt de Hartge ook mee op 2 september? Vast niet, aangezien het geen klassieker is. Staat ‘ie daar voor de show ofzo?
Klassiekerrally zegt
Hij komt op bezoek. En gezien de zeldzaamheid en bruutheid van de auto mag ‘ie naast de Lambo’s parkeren :)
Roadronner zegt
Voor 25000 euro meer kun je de Hartge H50 met M5/M6 V10 motor kopen (zie hun website). Een Dreier met 550pk, dát is pas gaaf !
Rick zegt
De eigenaar (Rene) die heeft op izjn verlanglijstje ook de Audi R8 staan dus misschien is hij daar binnenkort de trotse eigenaar van?!
@Roadronner ik neem aan dat je dan een 3 serie zelf koopt en dat hartge er een M5/M6 blok in hijst zag al wel een video van dei H50 staan man man wat een mooie en brute auto en voor 25.000 hoef je het niet te laten toch? (als je het geld hebt tenminste)
Klassiekerrally zegt
@ Roadronner: ach ja, wat is nou 25000 euro he? ;)
@ Rick: volgens mij staat de Wiesmann GT nog hoger op z’n verlanglijstje :)
Rick zegt
Oké jij kan het weten hé ik zag het bij 1 van zijn video’s staan ;)
Klassiekerrally zegt
Klopt, maar je had z’n enthousiasme over de GT moeten zien! :)
RPM Racing zegt
Deze motor is geen M5 V8.
(http://www.rpmracing.nl/images/M5%20E39%2002.jpg)
Vreemd dat er dan “gechipte” waarden uit komen van een M5 V8:
400 pk > 420 pk
500 Nm > 530 Nm
Volgens de RDW gegevens (barebowert) heeft de motor 257 kW, dus ongeveer 350 pk. Is misschien logischer voor een opgeboorde 4.4 V8 bijvoorbeeld. Dan is 286 pk naar 350 pk wel te doen.
Kan er natuurlijk volledig naast zitten …
Roadronner zegt
@Rick: De Hartge H50 is n project van Hartge waarbij ze zelf de V10 uit de M5/M6 erin gelepeld hebben. Deze project-auto staat nu te koop op hun website voor € 97.000,- ongeveer: http://www.hartge.de/new/e/fahrzeugangebot4785.html
Die heb ik toch liever dan die Z3 coupé die hierboven vermeld staat!
En wat is 25000 nou als je toch al 75000 euro aan een speeltje uit gaat geven ;)
ps. Check ook de youtube filmpjes van die Hartge H50 ;)
Mr zegt
dat dak is zo lelijk:S ze hadden het gewoon bij cabrio moete houden dat was wel mooi…
als je het ding ziet rijden:D dat doet me dan wel weer goed;)
Matthis zegt
Wat een brute bak!
volgens mij staat er ook zo een in enschede, ook in t zilver..
Martijn zegt
@Roadronner, nieuw zou dat (H50) project een stuk duurder worden, heb zelf ooit navraag gedaan nav. bezoek Essen 2005 en toen kwamen we met de verkoper op in NL ongeveer 2 ton uit… dus kopen die handel!!! ;-)
Heel leuk speeltje is dat… hehe!!
Klassiekerrally zegt
@ Matthis: dat moet dezelfde zijn. Er is er slechts 1 en de eigenaar woont niet ver van Enschede :)
Largemellow 13 zegt
O sorry ik mag niet vloeken
911 zegt
@roadrunner
zijn geen nl prijsen slimmerik…. ff nadenken hea
wilco zegt
Die auto ken ik via iemand! Deze was ook mee met de zogenaamde canonball run. Haha, die motor in een Z3 M coupe is idd een dragster ervan maken. Ik geloof die 13 sec naar 200 wel. Dan mag je met een 911 turbo wel plankgas optrekken wil je deze Hartge echt eruit trekken.
wilco zegt
Oh, en bovendien vind ik de Z3 cabrio niks bijzonders vergeleken de Z3 coupe (vooral in M uitvoering). Met de Z3 M heb je een wagen die er ruig uitziet, maar voor menig nuchtere NL er te ruig, en qua rijden ongetwijfeld ook.
Ik denk dat die auto leuker rijdt dan menig auto van nu doet. Met die V8 erbij moet dat lukken.
Ramond zegt
Ik blijf de Z3 een vrouwenauto (leuk vrouwtje erin is niet verkeerd) / kappersauto vinden. Is toch veel te klein/laag voor iedereen die 1.70m+ is.
Specs zijn wel gaaf.
Als ik even voor het gemak uitreken : 20000 / 45 * 100 = 44.000 bruto verkooprijs (bpm teruggerekend).
44.000 * 19% btw = 52.360
20.000 BPM erbij maakt dat 72.000, zeg ruim geschat dat ie 75.000 heeft gekost… Ik kan me vergissen maar da’s mijn gevoel…
Heb ik het niet over afschrijven, etc… Als morgen een slangetje losspringt kan niemand je helpen…
Er zullen vast liefhebbers voor zijn.
GTRene zegt
@ Raymond … je BPM berekening voor mijn Hartge is fout!! de auto koste 165.000,-euro echter omdat er niks over bekent is heb ik een matsprijs gekregen van een standaard Z3 M coupe met extra dikke Motor dus de rest BPM was nog steeds genoeg maar heel wat minder dan real life, doe je huiswerk ff lijkt me beter anders krijgen we wilde verhalen hier, alleen als je al de auto met nog niet eens dezelfde specs wilt hebben als de mijne en dan blijft het ook nog eens een gewone bmw kost al 95.000,-euro en dan moet je nog de auto erbij kopen dus dan weet je het wel, en dan blijft het een BMW ik heb een originele one of Hartge ook van merk dus en eerst een prototype geweest en met history, dus heel wat meer waard voor de kenner dan menigen denken.
Eneuh hij hoeft niet weg, geniet er super van, maar hij mag voor dat geld of omstreeks dat bedrag weg, en als iemand het ervoor wil betalen zeg jij dan nee doe maar 10.000,- minder ofzo? dacht het niet.
mvg
GTRene
Harry zegt
Jammer dat ze zo,n auto zo kunnen vernachelen, ik denk alleen al aan de motorkap met die afschuwelijke sleuven, en die V8 ach mensen met 75000 euro kopen liever iets origineels dan een omgebouwde Z3 coupe die er in mijn ogen niet beter van is geworden dan het origineel
Ocmir zegt
Ik hou wel van een Z3 M QP, en deze is wel speciaal.
Alleen de eigenaar en zijn taalgebruik een ook de vraagprijs staan me niet zo aan, maar dat is mijn mening.
michiel zegt
die zou ik maar al te graag in me garage hebben staan
Ramond zegt
@GTGene… Jammer dat je je aangevallen voelt. Ten eerste reken ik de BPM terug op basis van de gegevens die er zijn. Als jij 165.000 betaald heb heb je ook geen juiste invoer gedaan m.b.t. BPM. Ik koop enkel nieuwe auto’s dus ik hoef geen BPM te verzwijgen of koopprijzen laag te houden. Vond alleen 20.000 BPM op zo’n dure auto dan vreemd. Klopt dus niet. Ik heb mijn huiswerk wel redelijk gedaan. Ok 123 uitgerekend. Maar zit er niet veel naast. Je wilt niet de volledige BPM over je koopprijs betalen maar wel de dan in verhouding geldende verkoop prijs vangen. Da’s niet reallife. Advies voor eventuele kopers : laat een taxateur de auto taxeren niet dat je straks bij controle een naheffing op BPM krijgt. Ik heb al genoeg vrienden/kennissen uitgelachen die vanuit Luxemburg of Duitsland dachten slimmer te zijn dan de belastingdienst met de BPM. Laat mij maar nieuw kopen… O ja, als je het niet wilt verkopen, dan doe je dat toch niet. Waarom iets te koop zetten en niet willen verkopen? Jij doet natuurlijk ook je huis te koop zetten voor een hoge vraagprijs, voor als er een gek komt. Zeg hou iemand anders voor de gek. Over dit soort dingen heb ik boeken geschreven. Dus…. hoezo reallife… (als jouw Z3 M 95.000 nieuw kost, kost mijn Porsche nieuw 250.000, ter info jouw Z3M zit rond de 70.000 (2002… en radio/nav kost geen 25.000) Korreltje zout…
Dymf zegt
even autoweek gecheck nieuwprijs in 2000(toen kwam die uit) 68.748 euro
best lullig dat je er dan 95.000 euro voor wou betalen GTrene want dan betaal je toch een beetje te veel
hihi
en jou hartge is lelijk: sleuven in de moterkap en onderspoiler
zonde
voor dat geld heb ik liever mijn eigen auto: een sagaris (TVR)
dude zegt
@Dymf: eerst maar even je rijbewijs halen vooraleer je spreekt over een TVR.
GTRene zegt
De auto koste destijds af fabriek all in bij Hartge nwe in 2002 b.v. 120.000,-euro! hier in NL zou die 160.000,-euro kosten! alleen de kosten voor ombouw en dan heb je niet eens een echte Hartge ook qua merk kost al 95.000,-euro en dan moet je dus de auto nog aanleveren(kopen)…tis maar dat je het weet ;-)
Dus nieuw bijna 70.000,- als standaard Z3 M coupe tel daar 95.000,- euro bij op b.v. op de hartge site van birds.uk te zien is al 165.000,-euro totaal, velen vergeten dat het ook nog eens eenmalig project was als merk zijnde het is dus merk Hartge. en er is er slechts 1 van gemaakt.
Zoek bv maar eens wereldwijd sportwagens op waar er maar 1 van is gemaakt of bestaat die destijds al erg duur was en wat ze daar voor vragen ;-) dan zul je zien dat ik goedkoop ben in verhouding, en het is maar wat een liefhebber of verzamelaar of gek er voor geeft en niet geschoten is sowieso mis ;-)
GTRene
neusje zegt
de hartge is geweldig ik heb er al een keer in gereden al je buiten de hartge staat lijkt het net of er een monster staat te brullen hij is mooi van binnen en van buiten en dat kun je van sommige mensen niet zeggen want die zeuren alleen maar over deze auto ze vinden gewoon jammer dat ze hem zelf niet in de garage. dat betekend niet dat je niks mag zeggen maar iemand die de auto heeft weet er meer over dan die gene die hem nie heeft!!
ik zou wel zoon geweldige auto willen hebben! maar ja smaken verschillen!
mvg
een bekende van GTRene