New York kampt met een groot verkeersprobleem. Vooral in het centrum zijn verkeersopstoppingen meer regel dan uitzondering en ook de parkeergelegenheid is er om te janken. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de luchtvervuiling. Dit vraagt om ingrijpende maatregelen en daarvoor heeft burgemeester Bloomberg de hulp ingeroepen van de Deense architect en urban design consultant Jan Gehl.
Gehl moet plannen uitwerken voor een autoluw centrum. De ideeën van de Deen werden al eerder uitgewerkt in steden als Londen en Kopenhagen en zijn voorstellen zijn ook voorgelegd aan Stokholm, Oslo, Edinburgh, Zürich en Melbourne. Samen met Gehl wil Bloomburg een masterplan uitwerken voor de hele stad. De voornaamste doelen zijn om het verkeer en de luchtvervuiling te reduceren en beter openbaar vervoer. Daarbij moet er voor iedere inwoner van New York een park komen op hooguit tien minuten loopafstand.
Gehl gaat in zijn plannen zelfs zo ver dat hij Times Square autovrij wil maken, een beeld dat nog maar weinig mensen zich voor kunnen stellen. In plaats van meer parkeergelegenheid, zal er parkeergelegenheid verdwijnen en dat wat er nog overblijft wordt fors duurder gemaakt.
Ingrijpende maatregelen die niet bij iedereen even goed vallen. Critici zijn vooral bang dat het probleem zich zal verplaatsen naar de rand van de stad en dan zullen daar weer de nodige maatregelen moeten worden genomen (bron: nydailynews).
Wat die Stoere Sjoerd nou weer zegt
Oke, niet verkeerd. Dus Yankees moeten nog meer met de metro en ipv van parkeergelegenheid maken we een parkje. Waar je lekkere hotdogs kan kopen en onder het zonnetje op je blote voeten kan picknicken op het grasveld. Ik ben nog nooit in NY geweest dus, maar in mijn perceptie komen ze in NY niet verder dan een dakpark, bovenop de wolkenkrabbers, aan een gesloten door hangbruggen.
666 zegt
gelijk hebben ze, maar ik denk niet dat ze er erg enthousiast om zullen zijn. Behalve die groene jongens natuurlijk.
DAT zegt
Dan krijg je zoiets:
Tom Cruise met z’n Ferrari op een leeg Times Square (echt gefilmd, geen computersimulatie !!)
http://www.youtube.com/watch?v=T2PSxCd_glk
Kachel zegt
@Sjoerd
Je zou er eens heen moeten, het is een geweldige stad. Ben helemaal weg van New York en zou er graag willen wonen zelfs. Overigens ligt er een vrij groot park midden in de stad. Misschien ken je het wel, Central Park.
LC zegt
Central Parkin Place misschien?
de sjonnies zegt
@DAT – goddank is het geen echte GTO !
on topic – de critici hebben gelijk, je moet sowieso het probleem in z’n geheel aanpakken !
ZOEF zegt
Is de verkeersdrukte toegenomen de laatste 20 jaar?
Het is toch altijd stikdruk geweest in NY?
Is de vervuiling toegenomen de laatste 20 jaar?
Of is de kans niet groter dat de vervuiling is afgenomen de laatste 20 jaar?
Is er meer verkeershinder, zijn er meer verkeersopstoppingen, meer parkeerproblemen dan 20 jaar geleden?
Ik ben er haast zeker van van niet. NY was altijd al een autostad.
Mensen konden daar best mee leven.
Het is de onverdraagzaamheid van een bepaalde kliek die toegenomen is, alsmede hun macht, en hun geduld is afgenomen. Moderne duiveluitdrijvers die de auto tot demon verklaard hebben.
RubenBaeten zegt
Dat gaat gewoon niet werken. 16 miljoen mensen op een oppervlakte van de provincie Utrecht, en die moeten hun auto’s allemaal buiten de stad parkeren?
Als je er maar voor wil betalen is er genoeg parkeergelegenheid in New York. Op straat is het op veel plaatsen gratis (de streets, niet de avenues) en moet je alleen opletten dat je aan de juiste kant van de weg gaat staan ivm straatvegers. Voordat je daar echter een plekje gevonden hebt ben je een half uur (of tien blokken) verder. Dus zet je hem in een parkeergarage tegen $5 per uur. Kies zelf maar.
En de meeste auto’s die door Manhattan jagen zijn nog altijd taxi’s, zouden die dan ook ineens verdwijnen?
Overigens is New York een van de weinige plaatsen waar openbaar vervoer wèl goed geregeld is (belangrijke metrolijnen rijden 24 uur), en dus kiezen veel mensen daar ook voor.
BennyB zegt
@ Zoef, ja, de verkeersdrukte is er toegenomen. Het verschil tussen de eerste keer dat ik in NY was in 2001 en de laatste keer eind 2006 is al enorm. Het is zelfs zo erg dat sommige straten een constante file zijn. Er zijn al een groot aantal kleine en grote parken in New York, maar zelfs dat is nog niet voldoende.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een autoliefhebber. Maar in NY is het soms puur smog dat je inademt. Dus als er iemand van zijn appartement naar een park moet wandelen en er 10minuten over doet… catch my drift?
Wat die Stoere Sjoerd nou weer zegt
@ Kachel
Central Park ken ik, maar als je leest dat deze Deen een park wil voor elke bewoner op 10 minuten loopafstand vraag ik me af waar dat zou moeten.
Ik zou graag een keer naar New York gaan! Lijkt me inderdaad fantastisch!
Kachel zegt
@Sjoerd
Ah, dan heb ik je reactie verkeerd geïnterpreteerd. Excuus daarvoor. Ook ik vraag me inderdaad af waar dat dan zou moeten, want als ik na ga denken dan zie ik nergens ruimte op mijn vakantie foto’s om ergens iets van extra groen in die stad te krijgen. Maar goed, dat is dan ook niet waar ik goed in ben.
vinox zegt
Dat kan geen slechte zaak zijn, maar het zal ongetwijfeld op een hoop kritiek en protest stoten, en daarenboven een werk van lange adem zijn. Ikzelf ga al niet graag naar de stad met de wagen, laat staan in NYC… Dan liever openbaar vervoer hoor.
lincoln zegt
@DAT .. dat soort dingen doen ze meestal op 4 july .. independence day.
lincoln zegt
en als nog nemen heel veel mensen daar de metro .. goedkoop en supergoed geregeld .. toch hoort dit wel bij NY net als de eeuwig durende sirenes ..
d_vdm zegt
Als iedereen op Manhatten een smart fortwo zou rijden waren de problemen al een stuk minder groot. Ik weet het, smart is een beperkt concept, maar in overbevolkte metropolissen kan het wel een duidelijk verschil maken.
(Ik woon in de provincie, met overal gratis parkeren en zat parkeerplekken en heb mijn auto nodig voor sport en hobby dingen, dus een smart is veel te klein voor mij. Maar feit is dat het aantal extreem grote en drukke steden snel toeneemt).
Murrrphy zegt
Ik lees dat ze een Deense design guru hebben ingehuurd die iets vergelijkbaars heeft gedaan in Copenhagen en London. Ik ben vrij vaak in London geweest en moet zeggen dat de verkeerschaos me meeviel (t is superdruk maar London is dan ook een wereldstad…). Ik heb vorig jaar een half jaar in Copenhagen gewerkt en op de Vesterbrogade (midden in de stad) is ’t zelfs in de spits niet druk te noemen. Van de ene naar de andere kant van de stad in een half uur (op een werkdag) is niet slecht….
Openbaar vervoer werkt daar behoorlijk. Alhoewel: één van de eerste Deense woorden die ik leerde was ‘forsinkeret’ en dat betekent ‘vertraagd’.
Wat ook wel zal helpen, is dat auto’s in Denemarken afgrijselijk duur zijn (ik zag een Lupo staan voor ca. 18.000 euri, ik geloof nog 2e hands ook….).
Prima te pruimen die stad, je kunt er behoorlijk goed stappen.
Van NYC weet ik weining, behalve dat het in de suburbs erg schijnt mee te vallen waar het de verkeersdrukte betreft (geen idee of dat klopt, maar dat hoor ik…)
jodocus zegt
Zééér goed nieuws is dit !
Ik bén én autoliefhebber én besef gelijk dat als we willen blijven autorijden we dat zullen moeten doen met milieuvriendelijkere en veiligere vehikels, en we zullen moeten milderen. Auto’s horen ook niet thuis in de steden, die zijn er om te leven, te shoppen, een terrasje te doen …
Autorijden doe je niet om een brood bij de warme bakker om de hoek te gaan halen, dan pak je toch de fiets of ga je stappen. En naar en in grote steden heb je steeds een goed openbaar vervoer-net.
Vooral goed nieuws is dit dat NYC een dergelijk initiatief neemt.
De amerikanen zijn vergroeid met hun autokultuur en van de Republikeinse meerderheid & Texaanse Olie-domme-lobby van Bush moet je idd niet verwachten dat ze ook maar de zelfs bescheiden Kyoto-akkoorden ratificeren.
Fijn dan ook dat de mentaliteitswijziging van onder uit groeit. Vanuit steden zoals NYC die dagdagelijks met de file, lawaai & luchtvervuilingsproblematiek geconfronteerd worden. Ze zien ook in dat wij hier in Europa hier hele stedelijke centra autovrij / autoluw maken, werken aan de leefbaarheid en wij bovendien ook mobiel blijven!
Goede stadsplanners en verkeerskundigen brengen dat ook voor mekaar, en als het slaagt in NYC dan zullen andere Amerikaanse steden snel volgen. En is NYC geen voorbeeld voor alle andere wereldsteden ?
patrick_2002 zegt
Tijdens de feestdagen (kerst) is het aangenaam rustig in de stad. “Alle” yorkers zijn dan naar familie buiten de stad. Vooral op Broadway is het dan heerlijk cruisen in de Limo ;).
P.S. een limo-race midden in de nacht door de stad is dan mogelijk kan ik uit eigen ervaring vertellen.
lincoln zegt
@d_vdm .. dus iedereen in new york moet een smart kopen .. maar jij dan weer niet omdat je hier woont????
Citrofiel zegt
@d_vdm; Lekker handig is dat dan, als je met het gezin in NY bent, kan er maar één persoon tegelijk mee met de taxi… En dan zijn 4 smarts toch weer meer dan 1 Ford… ;)
Vincent#1 zegt
Fascinerend voorstel, er schieten plots visioenen voorbij van een herleving van de straatbeelden op de foto’s van +- 100 jaar geleden van Amerikaanse steden.
verkeersproblemen zijn trouwens van alle tijden
)
Een overload aan mooie foto’s na deze link
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=34300&page=1&pp=20
Klaas zegt
@Ruben Baeten: Meeste New Yorkers hebben helemaal geen auto. Het is één van de weinige Amerikaanse steden waar je heel goed zonder auto kan. Ik ben dan ook niet verbaasd over dit soort plannen.
Overigens kan het heel goed uitwerken. Door het grid systeem heeft het wegennet in New York heel veel kruisingen. Als je een aantal wegen autoluw of autovrij maakt hou je minder kruisingen over en kan het verkeer op de andere wegen beter doorstromen. Betere doorstroming voor auto’s en meer ruimte voor voetgangers en misschien wel fietsers (als ze echt modern worden), wat wil je nog meer?
Mark zegt
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Wat Klaas zegt klinkt iig plausibel. Ik ben er nog nooit geweest, maar NY staat zeker op mijn verlanglijstje. Eerst Sneek en Dokkum :-)