De CRX was in de jaren negentig een lekker compact scheurijzertje, die helaas een stille dood stierf. Vol verwachting kijken wij dan ook uit naar een mogelijke opvolger. De eerste geruchten dat Honda de CRX nieuwe leven zal inblazen, zijn al meer dan twee jaar oud en volgens de laatste meldingen wordt het een hybride auto en zal hij niet voor 2011 verschijnen.
Honda zit al een poosje te dubben over een nieuwe CRX. Het merk heeft lang volgehouden dat er geen nieuwe CRX komt, maar kwam daar op enig moment voorzichtig op terug. Het is echter nog steeds niet duidelijk wat Honda nu precies wil.
Volgens Windingroad denkt Honda momenteel aan een hybride CRX. Daarmee gaat het project dus weer over een andere boeg, waardoor de planning wordt verschoven van 2009 naar 2011. De vraag is echter of Honda met een hybride model een échte CRX-waardige auto kan afleveren. To be continued…
thompson zegt
een boomklever wordt een boomknuffelaar..
Niels zegt
Och, de CRX liefhebbers van weleer (de mensen die hem toen nieuw kochten) zullen dit vast wel weer mooi vinden…
w0o0dy zegt
beetje off-topic, maar misschien ook niet helemaal: De ingenieurs hebben de opdracht gekregen de nieuwe NSX te ontwikkelen met een gemiddeld verbruik van 1 op 10 (of beter) als keiharde eis van het management….. Dus misschien zien we daar ook al wel Hybride technologie?
Honda is druk bezig met een groen imago (zie ook het uiterlijk van de auto’s in de F1….
H.J. Vaesen zegt
Je ziet ze tegenwoordig veelal uitgerust als F-16, die oude CRXjes. Op zich was er niets mis mee met dat autootje, altijd beetje een zwak voor gehad. Net als die oude Prelude. Hoe fout ook, normaliter habe ich mehr stijl.
w0o0dy zegt
@H.L.Vaesen: grappig dat je duits gebruikt als het gaat over een gebrek aan stijl…. ;)
H.J. Vaesen zegt
@ w0o0dy, de oplettende lezer ;)
Erik zegt
H.J. Vaesen, met een strakke Prelude is niks mis hoor! Subtiele bodykit mag, als het maar niet het complete assortiment van Tupperware is.
H.J. Vaesen zegt
Ik zeg ook, heb er een zwak voor. Het ding is alleen absoluut niet sociaal verantwoord.
LC zegt
Raad eens wat ik in 2011 ga kopen en het is een Honda. : )
Is het trouwens al bekend dat er een V-tec systeem hiervan zal verschijnen in combinatie met hybride technologie.
Djivy zegt
@Thompson: ijzersterke oneliner!
Stef zegt
Ik vrees dat ik door mijn zwakte voor deze auto’s over 4 jaar ook aan de hybrid moet gaan geloven.
Armada zegt
Zolang het een betaalbaar wagentje blijft met de goede eigenschappen zie ik geen opbstakels.
Vincent zegt
Naja hebben we weer iets om naar uit te kijken;)
Een vrien van me heeft nog een CRX VTEC (met wat aanpassingen voor 10 pk extra en wat decibellen erbij) maar ik was eigenlijk aangenaam verrast over het rijgedrag. Betrouwbaar, voorspelbaar en toch meer dan voldoende power! alleen heeft deze auto toch een enorm “fout” imago.
alexander zegt
beter word het weer een tuner veen vriend van me heb em egt helemaall kapot getuned letterlijk
Richard zegt
In de autobranche is het helemaal hot om de brug te slaan tussen prestaties en groen. Waarom ? Daar is in de toekomst grof geld mee te verdienen. Prius’jes gaan als broodjes over de toonbank in de VS, maar dat is tijdelijk omdat het een mode-dingetje is.
De echte klap komt als een fabrikant een hybride uitbrengt die net zo presteert als een kleine GTI of als een normale auto. Dan kan het grote publiek niet meer zeggen dat groene autos zuigen. Zelfs echte petrol-heads zullen het dan serieus overwegen. Kijk maar naar die Tesla.
De vraag is of het gaat lukken. Groen maar toch lekker doorstampen ?
Als er 1 fabrikant is die enig kans heeft van slagen is dat wel Honda. Ze zijn niet voor niks ‘s-werelds grootste motorenbouwer. Ze hebben dus ook wel wat te verliezen als een concurrent met een goed alternatief komt voor de verbrandingsmotor. En ook Toyota, Honda’s grootste concurrent, is bezig met een Hybride Sportauto.
Dus om de CRX op deze manier nieuw leven in te blazen vind ik niet zo vreemd. Ik hoop dat het lukt en dat het ook echt een snelle bak wordt. Het hoeft geen 350pk of 4,5 Liter v6 te worden. Dat Duitse hoofdstuk hebben we al gelezen.
De japanners hebben de amerikanen al in de pocket. Nu de Duitsers nog :)
J. zegt
@Wooody, de Honda F1 auto van dit jaar ziet er ook alleen maar zo uit omdat ze geen hoofdsponsor konden vinden die genoeg geld wilde neertellen.
Er waren genoeg hoofdsponsoren te vinden, maar die wilden bij Honda niet meer betalen als bij bijv. Williams, en Honda vind zichzelf een topteam, dus die vragen van een hoofdsponsor hetzelfde als wat Marlboro aan Ferrari betaalt.
c_p zegt
quote: De echte klap komt als een fabrikant een hybride uitbrengt die net zo presteert als een kleine GTI of als een normale auto.
Hybride met prestaties zoals van “een normale auto” is er al.
De Toyota Prius (huidig model) accelereert van 0 naar 100 in 10.9 seconden. Dat is sneller dan volgende auto’s:
* VW Jetta 1.9 TDI 105 pk (11.9 s)
* VW Jetta 1.6 FSI 115 pk (11.1 s)
* Renault Laguna 1.9 dCi 110 pk (12.3 s)
* Renault Laguna 1.6 115 pk (11.5 s)
* VW Passat 1.6 FSI 115 pk (11.4 s)
* VW Passat 1.9 TDI 105pk (12.1 s)
Dat zijn allemaal “normale” auto’s, die met deze motoren veel verkocht worden. Natuurlijk vind je massa’s andere auto’s die sneller zijn dan een Prius (*), maar ik wilde alleen maar aantonen dat de Prius meer dan goed genoeg presteert in vergelijking met “normale auto’s”. Met andere woorden, er IS al een hybride die “presteert als een normale auto”.
Die kleine GTI is iets anders…
(*) als je bij Toyota zelf naar een vergelijkbare niet-hybride auto zoekt, m.a.w. de Avensis, is alleen de 1.6 trager dan een Prius.
Boz zegt
Als ze de ”echte” Crx maar als basis nemen en niet de DelSol. Of natuurlijk, wat ook waarschijnlijker is, de huidige Civic.
@ Richard: Lexus Hybride?
Das de kleine GTI voorbij. Waar is de klap?
Mark zegt
Civic Type R lijkt me al kittig genoeg. Of moet het nog krapper en lager :)
albert-jan zegt
er komt nooit meer zoon mooie crx als het oude type
ik heb het type uit 1991 die is nog helemaal orgineel
en egt snel en stug en mooi
ik wil hem dan ook nooit kweit
en geloof niet als er een nieuwe crx uitkomt dat ie zo gelieft word als de oude;)
Rene zegt
Vanaf 1985 rij ik al Honda. Goede auto’s met weinig problemen. Het probleem is dat de meesten (jongeren) zo’n auto helemaal verpreutsen. Geen onderhoud, grote spoilers en maar roppen met die car. Dan is het op een moment…..de sloop,omdat zo’n wagen helemaal verrot is.
In 1988 zag ik de CRX voor het eerst bij de Honda-dealer.
Toendertijd heb ik er in gereden. Nu 21 jaar (ben zelf nu 45) later heb ik er toch één gekocht. Hij is van 1991 en nog helemaal origineel en in nieuwstaat met nu 166.000km op de teller.
Het is een leuk en fijn auto’tje met echt veel vermogen. Motorisch heb ik hem nog ietsje aangepast. Deze auto probeer ik in goede staat te houden en let op, over 5 jaar, het wordt een collectors-item. Tenminste als je net als ik, een originele Nederlandse auto hebt, met ook het originele kenteken. CRX-liefhebbers grijp je kans, het kan nog, er zijn nu nog wat goede exemplaren in Nederland.