Klapdakjes zijn the bomb, dus ook Maserati moet eraan geloven. Er waren al geruchten dat de GranTurismo Spyder een CC-dak zou krijgen, nu hebben de bosjesmensen ‘em ook gespot. Om het qua uitvoering een beetje realistisch te houden, schijnt het dat de achterbank moet worden opgeofferd.
Het design zal er in ieder geval van profiteren. Een coupe-cabriolet oogt vaak stukken beter dan zo’n stoffen tentdoek over je cabrio (zie voor referentie de Bentley GTC).
Volgens Lehmann staat de Spyder in 2009 bij de dealer. De motor zal hetzelfde zijn als in de GranTurismo, dit is een 4,2-liter V8 met 405 pk.
Met dank aan firefly voor de tip!
sacha zegt
Slimme zet van Maserati. Dat achterbankje is toch niet bruikbaar in de praktijk, en een roadster is nèt ietsje minder gay dan een cabrio. Bovendien is zo’n linnen koepeltentje wel erg 1999.
Nou maar eens kijken of Hans gelijk krijgt…
Bruce zegt
Er valt niet echt veel te zien op de spyshots…
Wel goed dat de achterbank eruit gaat, bij zo’n auto is die toch alleen maar geschikt voor de umpa lumpa’s onder ons!
mbvt zegt
“Een coupe-cabriolet oogt va(a)k stukken beter dan zo’n stoffen tentdoek”
Juist niet! Qua ontwerp moet men zich in allerlei bochten wringen om alle dakplaten op te bergen, toch nog wat bergruimte over te houden en de aerodynamica niet al te veel geweld aan te doen.
Er zijn er tot nu toe nog maar twee goed gelukt, de Volvo C70 en de nieuwe BMW 3 CC. De Nissan Micra CC, Ford Focus CC en in mindere mate de 206 CC zijn behoorlijk lelijk omdat de ‘proporties niet kloppen’
CSL zegt
Ik had wel een betere motor verwacht.
Mister-E zegt
Geef mij toch maar een stoffen dak hoor, heeft imo meer stijl.
autoblogger zegt
@mbvt: kan zijn, maar ik ken ook genoeg voorbeelden waarbij een stoffen dak zeer veel afbreuk doet aan de lijnen van een auto.
PieterA zegt
Wat een crap, stoffen dak it is, alle exclusieve merken hebben er één, en dat is met reden. Zo’n metalen geval is gewoon goedkoper in productie…
JLJ zegt
Ik weet niet hoe het zit bij de nieuwe coupé, maar in de oude kon je achterin verdacht goed zitten! Aangezien de nieuwe een maatje groter is, neem ik aan dat het een volwaardige vierzitter is!
Ik ben het overigens volstrekt oneens met de stelling dat een CC beter oogt dan een “tentdoek”, zeker bij stijlvolle auto’s als een Bentley. Hoe een stoffen dak opent en sluit is veel eleganter dan het gestuntel van al die dakdelen en beugels van een CC-dak!
Bas zegt
De hardtop is qua design een van de mooiste die de laatste paar jaren op de markt is gebracht. Hoop dat de cabrio ook mooi wordt! Zo’n CC is wel een goede/logische stap.
Dat van de “slappe” motor vind ik idd ook een beetje jammer!
Ca.dil zegt
Stoffen dak is veel stijlvoller…
autoblogger zegt
@JLJ: je hebt gelijk mbt het open- en dichtklappen…
knaller zegt
Vind de GTC juist één van de weinig cabrio’s die mooier is dat de coupe. Zeer geslaagd met softtop!
Mr. Reddingius zegt
@ bruce: Dit is geen spyshot.
Mairsil zegt
@ mbtv
Ik ben het met je eens dat er tot nu toe maar twee geslaagde CC’s zijn gemaakt, maar daarbij denk ik zeker niet aan de BMW en Volvo. Ik vind zelf de SLK en de MX-5 RC de enige CC’s die er echt goed uit zien.
Eigenlijk vind ik geen enkele CC vier-zitter echt geslaagd, ze hebben zo’n beetje allemaal een enorm naar achter gerekte voorruit, en in gesloten toestand is het het ook nooit helemaal.
Aangezien de van deze Maserati een twee-zitter maken heb ik een stuk meer hoop dat hij er goed uit gaat zien dan als ze de achterbank hadden willen behouden.
mbvt zegt
@Mairsil: oja, de MX5 en de SLK was ik even vergeten; in dat geval kan de Merc SL ook nog wel aan het lijstje toegevoegd worden.
Ik vind deze nieuwe Maser werkelijk een schoonheid; het wordt nog een hele uitdaging om hier een goede CC variant van te maken!
Cerbera zegt
Een stoffen “tentdoek” is gewoon veel stijlvoller en doet de proporties van een auto geen geweld aan. (Mits van te voren in het design meegenomen)
Voor de rest lijkt mij de hedendaagse kwaliteit van een “tentdoek”in het geheel niet onder doen voor een CC-constructie (Audi A4 lijkt mij een mooi voorbeeld)
conclusie? dikke jammer dat deze auto een CC-constructie gaat krijgen…..
Bruce zegt
@Mr. Reddingius
Ik heb het niet over de foto bij het artikel maar over de foto’s op http://blogs.edmunds.com/Straightline/2982
Mr. Reddingius zegt
@ Bruce: Excusez-moi.
Citrofiel zegt
De GTC vind ik juist een van de mooie auto’s met stoffen dak! Maar het kan idd ook lelijk zijn:
Maar ook CC’s kunnen lelijk zijn, als de dakdelen niet compact genoeg zijn. Dan is het dak weliswaar mooi, maar het deel erachter niet… Zie ook de welbekende Peugeot 307 CC.
Ik weet het dus zo net niet, maar Maserati zal wel een mooie verhouding moeten maken, anders verkoopt hij niet. Bij zo’n wagen speelt uiterlijk toch meer een rol dan bij een 307… Ik denk dus dat het best mooi zal worden.
Rick dos zegt
We weten toch allemaal waarom Maserati voor de CC variant heeft gekozen? Anders lijkt dat ding HELEMAAL op de Honda S2000…….en dat dames en heren is de verklaring.
bramwillemse zegt
heel jammer! Had ‘m veel liever met een stoffen kapje gezien. Auto’s als de Aston V8 Vantage Roadster en de gallardo spyder zijn voor mij het bewijs dat een stoffen kapje een auto veel beter in proporties houdt dan zo’n gigaklapdak.
De enige auto met cc die ik in balans gebleven vind is de mazda mx-5 (nieuwe model). Hopelijk weet maserati ook zo’n compact en licht dak te creëren!
Bol zegt
Kom er maar in Michiel ;-)
Deel met ons je mening over de hardeklapdakbakken
Bol zegt
Vind dat de Volvo C70 en Mx 5 er nog een beetje mee door kunnen maar voor de rest is het labberdepoepie..
Met als beste voorbeelden de nieuwe 3 serie klapkap of een Micra C + C = Gay
dekster zegt
@Bol
je vergeet mercedes, die bedachten de CC ;)
JLJ zegt
Mercedes bedacht de CC?? Niet bepaald!
Peugeot had er al een in de jaren ’30… En er waren vast al specialisten daarvoor die het zelfde truukje hebben uitgehaald.
Citrofiel zegt
@ JLJ; Gelukkig, iemand weet het nog.
En:
En hier is pas echt sprake van een grote opbergplaats voor het dak. Wat klaagt iedereen nou over de 307!? (hoewel, bij deze 402 is het mooi gevormd, bij de 307 wel minder, hoewel ík het ook niet lelijk vind):
Prachtig toch? Of dat vind ik in ieder geval.
dekster zegt
oh, ik dacht dat dat een retro look-a-like was die voor die ene reclame was gemaakt :P
Classic red zegt
Ik vind softtops ook vaak mooier dan CC’s en zie dus liever een softtop Maser. Weegt ook nog eens minder.
Wat de CC’s uit de oude doos betreft mag ook deze niet vergeten worden.
http://www.hubcapcafe.com/i/2000/st_peter/ford5701.JPG
transam73 zegt
Benieuwd wat e.e.a. voor de proporties van de Maser doet, want die zijn natuurlijk klote. Tja, hoe camoufleer je een te lange wielbasis en dito dak? Kortere wielbasis misschien?? Gelijk een pure 2 zitter van maken dan maar? Ik zeg: doen, het kan er alleen maar beter van worden!
(Nou nog die Aston Martin achterlichten en die eiersnijder van een grille…)
Wouterman! zegt
Waarom… dameskappersauto. De coupé is juist zo lekker agressief. Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat alleen Audi (!) nog vasthoudt aan de stoffen kap.
En da’s nie leuk :-(