Daar is ie dan… The moment you’ve all been waiting for: een Altea met extra plastic! In Genève presenteerde Seat reeds de Altea Freetrack prototype (filmpje) en nog geen drie maanden later is het officieel.
Er gingen afgelopen dagen al opvallend veel spyshots rond op het web, nu is duidelijk dat dit allemaal in scene is gezet. Ach ja, je moet wat om aandacht te krijgen.
Vandaag werd ook bekend dat Seat over 10 jaar tweemaal zoveel productie wil draaien. Dat liet CEO Erich Schmitt in de Spaanse krant El Mundo weten. Vorig jaar produceerde men ongeveer 400.000 auto’s, dit aantal moet richting de 800.000 gaan.
Anyway, de Freetrack (AKA Freaktrack) komt beschikbaar met twee motoren, een 2.0 TFSI met 200 pk en een 2.0 TDI met 170 pk. Op de autoshow van Barcelona (7-17 juni) zal de Freetrack officieel onthuld worden, vanaf deze zomer is de auto te bestellen.
Image gallery staat hier, ik ga alvast een tent kopen want kamperen wordt helemaal hot deze zomer (via Spanish Autoblog).
De SEAT Altea Freetrack is één van de weinige compacte monospace auto’s op de markt die is voorzien van een off-road styling en die tegelijkertijd beschikt over motoren tot 200 pk. Dit gegeven onderstreept het dynamische karakter van SEAT’s nieuwe all-road model, waarvoor de slogan ‘auto emoción’ zowel op de gebaande als ongebaande paden zeker op gaat.
Exclusieve off-road looksTot de visuele veranderingen aan de Freetrack, die is gebaseerd op de Altea XL Stationwagon, behoren kunststof beschermdelen op het onderste deel van de carrosserie evenals speciale kunststof bumpers vóór en achter. Deze elementen geven de Freetrack een stoere en robuuste uitstraling, terwijl ze tijdens off-road rijden tegelijkertijd de carrosserie beschermen. Verder valt de auto uiterlijk op door nieuwe, exclusieve 17 inch wielen en banden met een grotere diameter. De Altea Freetrack heeft bovendien 40 mm meer bodemspeling dan de Altea XL Stationwagon, waardoor de auto gemakkelijker uit de voeten kan in alle soorten terrein.
Prestaties van topniveauDe SEAT Altea Freetrack is leverbaar met voorwielaandrijving (2WD) alsmede met vierwielaandrijving (4WD) die is gebaseerd op het Haldex-systeem met een hydromechanische verbinding en elektronische aansturing, om er zeker van te zijn dat de trekkracht permanent op een progressieve en precieze wijze wordt verdeeld. Onder normale omstandigheden wordt het vermogen volledig aan de voorwielen afgegeven, waarbij maximaal 50% ook naar de achterwielen kan worden verplaatst wanneer dat vereist is.
Eén van de meest opvallende features van de nieuwe Altea Freetrack is de motorenkeuze, met een prestatieniveau dat het nieuwe SEAT-model tot één van de meest dynamische stationwagons op de markt maakt. Een 200 pk sterke TFSI turbobenzinemotor (uitsluitend voorbehouden aan de 4WD) en een 2.0 TDI turbodieselkrachtbron met 140 pk (2WD) of 170 pk (4WD) zorgen er voor dat de Altea Freetrack zich op alle soorten ondergrond thuis voelt.
In combinatie met de direct ingespoten 2.0 TFSI benzinekrachtbron bereikt de Altea Freetrack (4WD) een topsnelheid van 214 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 7,5 seconden vergt. Toch bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik slechts 9,4 liter. De Freetrack 2.0 TDI (170 pk, 4WD) met directe inspuiting realiseert een topsnelheid van 204 km/u en sprint in 8,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De gemiddelde brandstofconsumptie per 100 kilometer bedraagt 6,8 liter. Voor de 140 pk sterke Altea Freetrack 2.0 TDI (2WD) zijn de waarden achtereenvolgens 196 km/u, 10,2 seconden en 6,1 liter/100 km. Beide dieselversies beschikken overigens standaard over een roetfilter.
Naast deze prestatiecijfers is de nieuwe Altea Freetrack gelijk aan de Altea XL Stationwagon wat betreft de indrukwekkende interieurruimte en de genereuze bagagemogelijkheden. Met een inhoud van 593 liter biedt de Freetrack meer dan voldoende bagageruimte. Bovendien zijn de achterstoelen zeer ruim en flexibel, want ze kunnen tot 16 centimeter naar achteren worden geschoven voor extra beenruimte, met behoud van een grote hoeveelheid nuttige bagageruimte.
Ruime standaarduitrusting
De Altea Freetrack wordt in slechts één uitrustingsniveau geleverd, waarbij wel onderscheid wordt gemaakt tussen de 2WD en de 4WD. In ieder geval kunnen beide versies bogen op een zeer riante standaarduitrusting. Af-fabriek is elke Altea Freetrack onder andere voorzien van dual-zone klimaat-regeling, ruitenwissers met een regensensor, een lichtsensor, parkeersensoren, cruise control, een board computer, een CD MP3 audiosysteem met stuurwielbediening alsmede donker getinte ramen vanaf de B-stijl. Tot het veiligheidspakket behoren standaard ondermeer zes airbags en uiteraard ABS. Verder is de Altea Freetrack standaard uitgerust met nieuwe zonneschermen die, wanneer ze niet worden gebruikt, in de portieren verborgen zitten om het zicht van de achterpassagiers niet te belemmeren. ESP (elektronische stabiliteitsregeling) en een bandenspanningsmeter zijn standaard op de 4WD-variant en optioneel leverbaar op de 2WD.
Uniek multimediasysteemStandaard op de 4WD-uitvoering en optioneel leverbaar op de 2WD (€ 550,-) is een nieuw multimedia-systeem dat bestaat uit een 7 inch opklapbaar TFT-scherm in het dak en een RCA-aansluiting die voorziet in het aankoppelen van een DVD-speler, video games, laptops en zelfs MP3-spelers. Dankzij dit systeem wordt het geluid verstuurd over de boxen van de auto zelf.
Ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Spanje
De nieuwe Altea Freetrack is compleet ontworpen en ontwikkeld in het SEAT Technical Centre in Martorell, waar meer dan 1.000 zeer goed opgeleide werknemers dagelijks aan de ontwikkeling van nieuwe modellen werken. De Freetrack wordt exclusief geproduceerd in de SEAT-fabriek in Martorell, één van Europa’s modernste en meest flexibele autofabrieken waar ook de Ibiza, Cordoba, Altea, Altea XL Stationwagon, Toledo en Leon worden gebouwd.Aantrekkelijke prijsstelling
Vanaf deze zomer is de nieuwe SEAT Altea Freetrack leverbaar in Nederland, waarbij SEAT de Freetrack zoals gemeld naar keuze met twee- of vierwielaandrijving aanbiedt. De prijslijst van de nieuwe Freetrack begint bij € 35.395,- voor de Altea Freetrack 2.0 TDI 140 pk (2WD). De 200 pk sterke 2.0 TFSI benzineversie (4WD) kent een prijs van € 37.995,-. De Altea Freetrack 2.0 TDI (170 pk, 4WD) tot slot is er vanaf € 40.395,-.
Jonas zegt
Doet sterk denken, aan de oude scenic van renault!
Nick zegt
Ik vond de concept toch veel leuker als dit!
Nick zegt
De hoog doorlopende plastic-dingen rond de grill geven hem het uiterlijk van een ongeschoren crimineel.
florisferrari zegt
Lelijk sorry hoor seat
Arie Nap zegt
Die zwart plastic voorbumper is echt grieves lelijk zeg…
cl600 zegt
2liter diesel met 170pk, damn das veel man
hoe zit het met het koppel ?
voor de rest vind em inmens lelijk
sabberjoch zegt
hij is wel heel lelijk hea. Dat iemand dit wil kopen, dan moet zijn vrouw (moet minstens zo gek zijn als hij) wel heel erg zeuren om een “terreinauto” en dan wil ze dit rare “auto”geval achtig gedrocht. Ik snap het niet. Eerst moest je bij betalen voor meegespoten bumpers. (logisch toch??) En nu, nu betalen we bij voor zwarten. en het erge is, ze gaan verkleuren, dan worden ze grijs beetje doffe kleur. en dan moet je een speciale bus (spul) kopen die het weer Zwart maakt. Dikke onzin dus. Deze auto wil vanalles maar kan eigenlijk niks. Behalve raar zijn. Aldus de freaktra.. sorry de freetrack
Pier zegt
De huidige modellijn van Seat is al om te huilen, maar dit is wel het dieptepunt!!! Bleuh
RScosworth zegt
ojee het is weer zover,
is hier dan ook echt animo voor?? in mijn ogen ziet het er niet uit en vind ik het niet minder lelijk dan het 18jarige stereotype dat met witte TÜV afgekeurde bumpers rondbaggert wachtend op zn volgend loon om zn waggie naar de spuiter te trekken
RScosworth zegt
@ CL600
de huidige altea heb je een 2 liter met 180pk en een dsg bak;)
Armada zegt
Haha, wat een lachertje.
RScosworth zegt
@ mezelf
moet 170pk zijn natuurlijk :)
Silverarrow zegt
Ik vind het maar niks, ondanks dat er keuze is uit twee fijne en dikke motoren, denk ik (of hoop ik :P ) dat dit niet een enorm succes gaat worden.
Die dubbele uitlaat ziet er trouwens wel gelikt uit, in mijn ogen het enige mooie aan deze auto
Burnett zegt
Prachtig gewoon prachtig……
Citrofiel zegt
Die voorbumper is idd heel lelijk, en de rest eigenlijk ook…… Alleen de motoren zijn wel lekker, maar zijn die eigenlijk ook te krijgen in de gewone Altea? Dan zou ik lekker die nemen!
LC zegt
Liever een C-max, die oogt mannelijker
Us zegt
Dit noemen ze nou een “schijthok”.
Peter zegt
–edit: niet zo spammen, er staat een image gallery in het artikel!–
Simon zegt
Heel gek, ik vind dit een geinige Crossversie…
Net zoiets stoms als die Crosspolo met extra plastic, die vind ik ook al geinig.
steven zegt
oke, je hebt lelijk je hebt afschuwelijk en je hebt de altea freetrack, die voorbumper lijkt wel zo’n duitse neus beschermer van leer. en waarom moet alles nou omhoog, omlaag is veel mooier en dient nog ergens voor.
Citrofiel zegt
@ Simon; Ja, die Crosspolo is leuk, maar dit niet. Deze ziet er gewoon goedkoop uit, die Polo niet.
floryn zegt
bah
LaOstia zegt
Wat een typische nieuwbouwwijk-auto zeg, staat precies goed daar tussen de Kira Sorento’s – BAH
Dennie FR zegt
Teveel kunstof naar mijn mening…
Beter de gewone Altea [niet XL].
TheEdge zegt
Zo…hoe bedoel je lelijk, net zo als de senic
Solstice zegt
Werkelijk briljant… verzin ’t maar :-P
hanz zegt
ah die achterkant kan echt niet!
de rest is redelijk
luc zegt
doet me ook denken aan de renault, en dat vond ik er al slecht uitzien
maar dit ziet er echt niet uit
AA zegt
niet te geloven, hebben ze echt mooie wagens, komen ze met zo iets:(
Roy zegt
Wat kost zo’n bij elkaar geschraapte hoop roest en plastic nou?
Greg zegt
Hoe is t toch mogelijk dat zo’n auto de productiestatus heeft gehaald?
T gaat er gewoon niet in bij mij.
Auto’s worden doorgaans eerst ‘gekeurd’ door een selecte afvaardiging, voordat ze worden geproduceerd. De nieuwe VW Golf is bijvoorbeeld afgeschoten, omdat ie niet door die ‘keuring’ kwam. Deze auto had ook teruggestuurd moeten worden naar de tekentafel.
Zou t al een hele prestatie vinden als Seat 100 stuks van deze auto’s hier in NL kan verkopen.
Sander zegt
Whahahahahaha
El Loco zegt
Zal ik de eerste dan maar zijn…
Hij is tof! Ja, ik vind hem stoer, en de plastic rommel misstaat de auto niet eens. Kijk, of je er mee gezien wilt worden is vraag twee, maar an sich is hij best geslaagd.
En hij is gewoon vierwiel aangedreven dus hij loopt niet eens direct vast in een hoopje zand.
Solstice zegt
Kom op mensen, laat je niet in de luren leggen. Dit is gewoon een goedkope marketingtruc. Verzin er een mooi verhaaltje omheen met termen als ‘vrijheid’ en ‘individualiteit’ en de quasi-boswachtertjes onder ons beginnen al te kwijlen…
Greg zegt
@Solstice
hahahaha.. zo werkt t vaak wel ja!
“ontdek jezelf”, “verleg je grenzen” “De nieuwe Seat Altea XL Freetrack”!!!
Seat…. Auto Emocion!!!
:lol:
Boxster zegt
Ach, wat leuk, een Seat Altea Tupperware… Voor mij voorlopig het trieste dieptepunt in Seat designs van de laatste jaren. Hoe vern**k je een merk? Ze hadden ooit een populaire Toledo en een schitterende Leon, komen ze met zoiets…
slk55 amg zegt
uuhhhm…. is hij ook leverbaar met de bumpers in carrosseriekleur?
stefan zegt
Welke idioot koopt zoiets.
slk55 amg zegt
wacht eens even…. dat zou betekenen dat deze ‘SUV’ de snelste toledo zou zijn die je zou kunnen kopen…. nu is het topmodel de 1.8 TFSI met een top van 208 km/h en deze 2.0 TFSI sprint al in 7,5 sec. naar de 100 en heeft een top van 214km/h
dat is ook een beetje de omgekeerde wereld hè……. een SUV als snelste toledo…
mashell zegt
Waarom hebben ze dit ding niet op basis van de Toledo gemaakt, daar had het goedkope plastic het kostje wat kunnen camoufleren. Met bumpers in kleur ging het nog wel, maar dit kan mijn maag niet aan.
Citrofiel zegt
@ slk55 amg; Ik geloof dat je niet door hebt dat dit de Altea XL is, en niet de Toledo… Hoewel dit ding minstens zo lelijk is! Maar waarschijnlijk heeft de Altea XL dezelfde motoren als de Toledo, dus dan klopt je verhaal nog…
firefly zegt
Behalve met de Leon, slaat Seat gewoon weer compleet de plank mis. De Altea XL zit er zonder plastic rondom al lomp uit, maar dit slaat echt alles. Was het grijze plastic in de aanbieding? Zelfs de zijspiegels en rondom de voorruit is het lelijk grijs.
RA999 zegt
en toch vind ik ‘m op een vreemde manier mooi. moet ik me nu schamen?
slk55 amg zegt
@citrofiel
je hebt helemaal gelijk. je moet ’toledo’ in mijn reactie indd vervangen door ‘altea xl’ de motoren en prestaties zijn inderdaad gelijk. tnx.
Dr. Bronx zegt
GADVERDAMME HORIZONVERVUILING! Wie koopt zoiets nou? daar wil je toch niet in gezien worden of ben ik nou gek?
el español zegt
Echt stoer!!! en dat meen ik.
@ El Loco: Ik geloof dat we in de minderheid zijn.
in ieder geval een echte 4×4 en niet zoals VW met de Cross-Polo, -Golf en -Touran met uitsluitend extra plastic
Kan best wat worden. Renault heeft er van de Scenic 4×4 ook een boel verkocht. Wat ik niet helemaal snap, is waarom ze er alleen de twee topmotoren inhangen. Zal wel een paar duiten kosten vrees ik.
autoblogger zegt
UPDATE: heb het persbericht toegevoegd aan bovenstaande post, incl prijzen:
Vanaf deze zomer is de nieuwe SEAT Altea Freetrack leverbaar in Nederland, waarbij SEAT de Freetrack zoals gemeld naar keuze met twee- of vierwielaandrijving aanbiedt. De prijslijst van de nieuwe Freetrack begint bij € 35.395,- voor de Altea Freetrack 2.0 TDI 140 pk (2WD). De 200 pk sterke 2.0 TFSI benzineversie (4WD) kent een prijs van € 37.995,-. De Altea Freetrack 2.0 TDI (170 pk, 4WD) tot slot is er vanaf € 40.395,-.
Citrofiel zegt
Dat is aardig duur voor zo’n goedkoop ogend ding…. Ik vind het er echt niet uitzien, nog steeds niet.
@ el loco en el español; Zoals de update zegt: Hij is leverbaar met 2- óf 4-wielaandrijving, dus nog steeds geen echte 4×4.
Solstice zegt
Geen geld mensen, een beetje vergelijkbare tractor kost al gauw veel meer :-P
luc zegt
nu.nl liegt ook; lees het artikel
Échte SUV: Seat Altea freetrack
Uitgegeven: 21 mei 2007 21:25
Seat toonde op de Autosalon van Genève al het Altea freetrack prototype. Daar werd meteen bij verteld dat we zeer binnenkort de productieversie konden verwachten. Nu is het zo ver.
De Seat Altea freetrack is gebaseerd op de XL Stationwagon. Alleen staat deze auto vier centimeter hoger op zijn poten. Het is dus niet zomaar een Altea met wat carrosseriepanelen en een ruig uiterlijk. Ook vierwielaandrijving is altijd aanwezig. Een heuse SUV dus. Het productiemodel maakt zijn officiële debuut op de autobeurs in Barcelona die wordt gehouden van 7 tot 17 juni.
De motorisering is evenmin kinderachtig. Seat levert de freetrack alleen met de 200 pk sterke 2,0-liter turbobenzinemotor en de 170 pk 2,0-liter TDI. Met die eerste krachtbron kan de auto in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u en de top is 214 km/u. De diesel houdt op bij 204 km/u en kan in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/u.
Sei zegt
wat een lelijk plastic gedrocht :|
Stefan Schuilenburg zegt
Wat een teleurstelling na het prototype zeg.
JLJ zegt
Eindelijk is er dan ook een Seat met 4×4. Hopelijk leveren ze dit binnenkort ook op de normale versies. Daar is nog een groot tekort aan op de markt: middenklasse hatchbacks met 4wd. Zover ik weet kun je nu alleen terecht bij Audi, VW, Skoda en Subaru (binnenkort dan).
freek zegt
lelijk + geen 4wd = seat Freetrack
freek zegt
oh…sorry… blijkbaar toch wel 4×4…maar nog steeds lelijk
astondriverinspe zegt
Oei oei oei, wat is ie lelijk.. Net dat jongetje uit de derde klas met dat veel te hoge voorhoofd! Wat een tijdloze lelijkheid!
Ik heb gezegd..
Robin zegt
Goed lelijk maar hij gaat wel snel voor een verhoogd busje.
7,5 seconden van 0 naar 100 km/u, lachuh in de bocht. Val je om… en om en om en om en om… hoewel ze hebben 4×4 maar goed dan val je om met 4×4..
Juri zegt
Ongeloofelijk Seat,
Dit gaat alleen maar geld kosten, 9 op de 10 mensen vindt het een gedrocht.
En 7.5 s naar de 100? Theoretische wel, in de praktijk……now way!
JaQ zegt
kortom terug naar de tekentafel seat:P
Jan zegt
SEAT wil graag sportief overkomen een wat doen ze? Ze maken een A-sportieve mobiel die wel erg camp overkomt…
robbe zegt
ze zijn de bumpers vergeten mee te spuiten
je oma zegt
@Juri: ’n hoop plastic kost niet echt veel weet je..
Ruff-Ryder zegt
Gruwelijk alternatief! Ruim, comfortabel en met de DSG-bak én 4WD erg snel voor een auto uit zijn klasse! Ik geef toe die ongespoten spatborden zijn niet moeders mooiste, maar wel weer eens wat anders en in die knalgele kleur erg agressief. Of vinden we dat weer té gewaagd..? Maargoed, daar zijn we Nederlanders voor hèh..altijd weer iets te zeiken en dan tóch maar het saaie alternatief nemen.
Dit soort auto’s maken het juist zo mooi, seat laat zien dat het klasse heeft en durft!