De Rolls-Royce Phantom is een geweldig indrukwekkende auto, maar er is nogal wat kritiek op het ontwerp en dan met name de koplampen. Er zijn al een heleboel tuners die zich gewaagd hebben aan het “verfraaien” van de Phantom, maar dat leek in de meeste gevallen echt helemaal nergens op.
Een klant van de Britse Rolls-Royce en Bentley dealer P&A Wood was ook niet te spreken over de neus van de Phantom en wilde er alleen eentje kopen onder de voorwaarde dat de Phantom en waar klassiekere uitstraling zou krijgen. Dus gingen de mensen bij P&A Wood druk aan het ontwerpen en klussen met onderstaande Phantom als resulataat. Het zou bij een eenmalige ombouw blijven maar de eigenaar heeft de auto inmiddels te koop gezet aangezien hij liever een Phantom EWB heeft, natuurlijk voorzien van het klassieke front. Onze vrienden van Winding Road hadden een interview met de bouwer.
WR: What all was involved in the conversion process? – How long did it take, what sort of parts needed to be crafted, and where are the lighting units from?
PW: The alterations were to the front wing to take twin headlamps, headlamp washer system, flasher lamp to resemble previous Rolls-Royce snowpack grills, new full length front bumper incorporating number plate recess and improved lower spoiler. The work took approximately 4 months to complete but this entailed making several ‘mock-up’ versions before the final design was decided. It was very much a joint effort with our customer. The headlamps and mounting brackets are from the Bentley Continental R.WR: How much did the conversion cost?
PW: The conversion cost was approximately £26,000.WR: Did you have any reservations about altering the Phantom’s design?
PW: Yes, we did have reservations, but our customer would not have purchased the car if we had not agreed to do the conversion. It does give the car a more traditional and less aggressive look. In my opinion, the Rolls-Royce Phantom reinstates Rolls-Royce as the best car in the world, but Rolls-Royce has always had coachbuilt versions.
breinstein zegt
dit ziet er ook niet uit.
Chris zegt
subtiele ogen :o
AlexZjuH zegt
Vind em gek genoeg een stuk rustiger en idd klassieker ogen zo… doe grote vierkante dingen waren net een tikkeltje te modern :S
Stylez zegt
Een tijdje geleden had Appeltje hem ook al gepost:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/30/rolls-royce-phantom-pimped
(kijk bij de reacties)
Daemon zegt
Jammer. vind ik toch een stap achteruit….
PieterA zegt
Hij is klassieker maar of hij ook mooier is dat moet ik in het midden laten.
Alwood zegt
ik had die van appeltje laatst idd ook al gezien… ik vind dit veel! mooier dan origineel in ieder geval :) vooral het schuinvanvoren-aanzicht is heel sterk verbetert. Hij heeft op deze manier een stuk minder vrachtwagen-look en lijkt meer op een sjieke britse wagen.
ik zou alleen de bumper nog wat minder massief maken door de hoeken wat verder naar achter te zetten… alleen de bumper onder de grille blijft dan een beetje vooruit steken :)
bramwillemse zegt
als de lampen ietsje verder van de grille waren geplaatst had ik ’t perfect gevonden. Ik denk toch dat door die klassieke lampen hij veel meer die klassieke, stijlvolle Rolls-uitstraling houdt van zijn voorgangers..
Ik voel een ombouw-hype opkomen :P
roberto zegt
doe mij de oude koplampen maar.. dat maakt t juist zo’n grote limo:P
Ton zegt
Ik vind dit erg mooi hoor!
Heeft wel iets aparts, maar de standaard mag er natuurlijk ook zijn.
26k pond is mij wat te veel, maar ik vind het wel erg goed gelukt.
audi racer zegt
doe my die ouwe maar dit lijkt een beetje oud maar k vind dese ook niet lelijk ma die ouwe is iest steorder
CSL zegt
-edit
vØlvØ frǽk zegt
doe mij maar de orginele koplampen
helemaal NIKS mis mee :-D
RRPhantom zegt
Doe maar gewoon we doen al gek genoeg!
Dus laat die oude lampen er gewoon op zitten Rolls-Royce moet ook met zijn/haar tijd mee gaan.
Hlk zegt
Resulataat moet resultaat zijn :w
Antoon zegt
Veeeeel te groot. De ronde lampen geven dan misschien een klassiekere uitstraling, maar maken de auto nou niet bepaalt mooier. Geef mij de normale koplampen maar, ik hoef niet meer in de 40’er jaren te vertoeven.
El Toro zegt
Ik vind het een enorme vooruitgang, en het is nu wel meer Roll Royce zoals roll royce hoort te zijn. De auto heeft ook nu meer een uitstraling van een auto met klasse. (hoewel de standaard koplampen wel iets stoers hebben, maar er naar mijn gevoel niet bij pasten)
David USA zegt
De originele is mooier, maar heeft deze geen xenon?! Zo ziet het er niet uit namelijk…
Nick zegt
Geef mij maar de originele Phantom.
Deze koplampen geven de auto het gevoel als of je in een 1980 Bentley rijd.
robbie zegt
@David USA & Nick, de koplampen zijn dan ook van een Bentley Continental R, Xenon hadden ze toen nog niet ;)
HUMMFREAK zegt
Wat is hij nu LELIJK, hopelijk is het een Optie en geen blijfend ontwerp!
Greetz
HUMMFREAK zegt
-Edit-
Raar, ik post eerst dan lees ik Huh, ik zie nu pas dat het om een Tuner gaat.
Maar hji word er echt NIEt mooier op!
RFW1994 zegt
@breinstein… beter dan du vorigu…
kibambam zegt
De originele lampen zijn meer bling-bling, deze lampen passen beter bij de mensen die de ware Rolls-Royce weten te waarderen.
phantom zegt
ze moeten sowieso hemaal geen 2 ronde koplampen erin zetten dat heeft elke auto al
Thijs zegt
LELIJK!!!!!
Karel zegt
Het ziet er niet uit net 2x twee van die jampotglazen met matglas, had dan projectorlampen gepakt met helder glas ipv deze antieke lampen.
Thijs zegt
Het is zo geen Phantom meer!, meer een bentley:P
floryn zegt
niet slecht maar het ziet er gewoon een beetje ouderwets uit ik vind de originele komplampen toch echt mooier
Markus zegt
Toch knap hoe je met de koplampen de hele auto kunt verkl*ten.
P@ zegt
Van rustige sjieke uitstraling naar een teveel geslikt _kijk_ik_uit_mn_ogen_ look :/
m6_Toch! zegt
Jaa ik vind dit toch meer de klassieke look die bij Rolls royce hoord.. die vierkante koplampen waren ook niet verkeerd, maar dit straalt nog nét iets meer klasse en stijl uit!!
lincoln mark8 zegt
een rolls…..maar dan heel erg geschrokken.
Farzan zegt
Niks mis met die oude lampen!!
En bovendien, als je het toch ombouwt, gebruik dan heldere glazen voor de lampen… :S neit van die jaren 90 dingen
michiel_^$ zegt
Vind de originele koplampen veel beter , ik dach dat Bentley en Rolls-Royce gescheiden waren .
michiel_^$ zegt
dacht met een t dan :p
Summer Sky zegt
Dit staat ECHT niet!! Hele andere Formsprache
Appeltje zegt
Ah, een stuk fijner om te zien zo, die vorige pasten echt volstrekt niet bij de auto. Te klein, te simpel, te godkoop, te agressief, en gewoon onooglijk. Dit staat al een stuk beter, maar nog niet optimaal.
S AMG zegt
dit vind ik niks veel te ouderwets
Mercedesgek zegt
wie deze lampen mooi vindt moet toch nog een keer goed naar het origineel kijken. dat is een stuk mooier en stoerder hij wordt in een klap eem oude lullen wagen. die oude lampen hadden juist iets aparts
sus zegt
van zo een auto kunt ge beter afblijven …
RA999 zegt
hierdoor lijken Rolls Royce en Bentley weer zo op elkaar, dat was juist zo mooi weg met de Phantom
binkie zegt
Hier wordt het een heel voorname, stijlvolle auto van – en zo hoort een Rolls te zijn. De koplampen hadden net een maatje kleiner mogen zijn, maar ik vind het niettemin een heel mooie aanpassing :)
Appeltje zegt
@ Mercedesgek
Tsja, dat kan ik ook over elke Mercedes zeggen ;)
Ik vind de originele lampen nou eenmaal misplaatst, ze passen beter op bijvoorbeeld een Lada of een KIA met de weinig inspirerende vormen. Het is wel stoerder, maar ook lelijker omdat ik het niet vind kloppen bij de auto. De ronde lampen ogen veel rustiger en veel meer “Rolls-Royce”, vind ik. De voorbumper is trouwens ook een stapje vooruit, nu hij helemaal rondom loopt.
schnitzerken zegt
waarom doen ze dat toch… Ik vind de RR Phantom mooier met zijn originele neusje hoor
DavkeG zegt
Hoewel de originele koplampen zonder twijfel stoerder zijn, vind ik deze véél stijlvoller.
Witte Sprinter zegt
Laat ik mild zijn: Het is geen verbetering.
Citrofiel zegt
De standaardlampen vond ik al niet mooi, maar dit ziet er ook niet goed uit… Bij de Bentley vind ik het wel mooi. Het zal wel de algehele uitstraling van de RR zijn die me niet bevalt, de hoekigheid.
RenesisHP zegt
Het heeft allebei z’n eigen charme. Met de Bentley lampen lijkt het front kleiner waardoor de gehele massiviteit word onderbroken. Vind het allebei best leuk om te zien. Mijn keuze…………geen van beide. Ik ben toch meer liefhebber van een klein lichtgewicht racemonster.
500 zegt
Zo maak je een geweldige auto voor de bejaarden
Hilgert zegt
bejaarden….laat dat nou precies de markt zijn waar Rolls zich in beweegt….
Friedrich zegt
Geen mij maar het uber coole bmw ontwerp van het origineel! dit ziet er uit als een bentley … aaargggh
Davidov zegt
precies, nu lijken ze weer op elkaar :-/
Orichinals® zegt
Ik had als RR nooit toegegeven aan de klant, hiermee richt schade aan je eigen stijl van auto’s bouwen. De klant, hoe belangrijk hij/zij zichzelf ook vindt, mag nooit bepalen hoe jij de manier van auto’s bouwen bedoeld hebt, dus zo’n klant kun je beter kwijt zijn, ook al wil hij/zij nog zoveel betalen.
Als het de klant niet zint, moet hij/zij maar wat anders gaan kopen, blijft er weinig over in de klassieke sfeer dan alleen een Bentley, ook mooi, maar waarschijnlijk weer te sportief. Een Maybach oogt ook al te modern, dus zal de klant een lastige laatste keus moeten maken. Door voor het klassiekere, maar sportieve van de Bentley te kiezen, of toch te gaan voor de modernklassieke RR.
Wat hij/zij er naar die tijd door anderen, dan RR, aan laat veranderen, mag hij/zij zelf weten. Wel oplaten nemen in het koopcontract, dat eventuele veranderingen voor eigen rekening zijn en dat dus door de veranderingen de fabrieksgarantie vervalt. je mag je toch wel een beetje beschermen als RR.
The R6 Tornado zegt
De originele vierkante blokjes, zijn trouwens niet de koplampen of kruislichten, wel de ronde die eronder staan.
De bovenste zijn de verstralers en mistlichten. De reden is de homologatie. Koplampen mogen maar op een bepaalde hoogte staan vanaf de grond. Esthetisch trok dit echter op niets en daarom hebben ze de vierkante daar gezet. Zelf vernomen van iemand die bij RR België werkt. Ik vraag me dus af hoe ze dat van die homologatie opgelost hebben met deze hoger geplaatste lichten…
Leon zegt
De lampen zijn echt Bentley :P
mashell zegt
“Ik vraag me dus af hoe ze dat van die homologatie opgelost hebben met deze hoger geplaatste lichten…”
Simpel, dit is een one-off achteraf conversion en dan gelden de homolegatie regels niet en in Engeland mag aanzienlijk meer met verbouwinkjes aan je auto dan hier.
Jellert zegt
Rolls Royce’s zijn ordinaire vrachtwagens met een dik prijskaartje. maybach is veel mooier.
zapp zegt
Een super hoekig ontwerp, zeurt er iemand over de voorkant, krijgt de auto ronde lampen dat staat dus echt niet. :S
J. zegt
Ik vind de gewone Phantom juist zo gaaf door de koplampen.
Zet Viah Roodstar zegt
Het zou verboden moeten worden!
herman goossens zegt
uitstekende verbouwing.
Diegene die dat niet vinden hebben geen smaak. En deze opmerking is onbetwistbaar juist. Rolls Royce heeft zijn ontwerpafdeling laten werken op nieuw geld, hadden ze NOOIT mogen doen.
mercedesfan zegt
pas er echt niet bij, het maakt de Rolls Royce kitsch
Joachim zegt
Dit ziet er een stuk traditioneler uit. Wel mooi dus.
Maar , ik dacht dat RR de traditie qua traditionele ronde koplampen had laten varen…
De Phantom is trouwens wel zo’n beetje de beste auto ter wereld. En niet eens meer de duurste….
360driver zegt
Ziet er nie uit!!!!!
Jan zegt
Dit is een grote verbetering. Wellicht lijkt het nu op een Bentley, maar dat is geenszins een diskwalificatie; integendeel. Tot voor een aantal jaren hadden en Bentley en RR een dergelijk klassiek front. Ik vond de Phantom op zich best een mooie auto, met uitzondering van het front. Dit geeft aan, het beter kan.