Shelby Super Cars heeft met zijn Ultimate Aero TT (specs: twin-turbo V8, 1183 pk, 1483 Nm) een ware Veyron-killer (jaja, daar is ‘ie weer) in huis. Overigens gaat deze supercar al wat langer dan de Veyron mee, in 2005 schreven we er al over. Gisteren heeft CEO Jarod Shelby bekend gemaakt dat ze vanaf 21 maart met een aanval op het huidige landsnelheidsrecord voor productieauto’s gaan beginnen. Dit record is op het moment nog in handen van dezelfde Veyron, die in oktober 2005 407.5 km/u wist te klokken.
Tests in de windtunnel hebben uitgewezen dat de SSC een topsnelheid van 437 km/u moet kunnen halen, maar de theorie is natuurlijk altijd anders dan de praktijk. Daarom hebben ze 12 kilometer snelweg in Nevada gereserveerd met de bedoeling de Veyron uit de boeken te rijden. De coureur die deze taak op zijn schouders mag nemen kan zijn recordpoging omringd door luxe doen, want volgens SSC is haar supercar goed geoutilleerd:
The Ultimate Aero TT remains remarkably drivable, retaining excellent idle characteristics despite its intention to run for long periods of time at redline. Featuring all the amenities of a luxury sedan, the supple leather/suede interior is highlighted by custom Recaro seats, a 10 speaker premium system, DVD/navigation/backup camera, and a cab-controlled lift that raises the front an extra 4 inches to navigate road hazards.
Kan je ook nog naar een goed cd’tje luisteren tijdens je recordpoging (via jalopnik).
JSdesign zegt
Gaafe bak!!! Nice specs
AutoSpotterS zegt
Ahh, hij ziet er wel best vet uit. Beetje combo van een Murcielago en een Saleen S7. Ben benieuwd wat zijn echte top is op de openbare weg zo.
Ook wel leuk dat je ff stukje snelweg kunt reserveren :)
Jurrian zegt
ik vind de veyron niet moeders mooiste, maar die heeft wel klasse, dat kan van dit ding niet gezegt worden, het valt nog mee dat ze niet de kleurstelling roze-geel gebruikt hebben
cl600 zegt
eerst zien dan geloven…pk’s en koppel zijn allemaal wel leuk(er) en aardig(er), maar uiteindelijk is het de versnellingsbak hand in hand met het toerental die voor de top moet gaan zorgen
SugarFree zegt
Ik heb niet zoveel met dit soort pogingen. Evenmin met grappen als 750pk uit een M3. Een topsnelheid in rechte lijn is dan weliswaar technisch (en voor de coureur) een huzarenstuk (laat dat duidelijk zijn), toch vind ik het niet een prestatie om naar uit te kijken.
Recordpogingen op bijv. de Nordschleife van de Ring vind ik wel de moeite waard. Daar komt weer nog meer bij kijken. Wat was het laatste record? Met een Donkervoort 270 RS oid? Of is dat weer aan flarden? (offtopic idd)
Alwood zegt
idd eerst zien! en ik vraag me ook af hoe rustig deze wagen blijft bij 400km/u dat ze bij topgear aangeven dat de Veyron bij 400 net zo rijd als bij 200 is toch wel wat anders dan een wagen die bij 400 langzaam begint te ontbinden.
stél dat het record op die snelweg in nevada wordt verbroken dan is dat wel een heel groot applaus waard! want die kwaliteit van amerikaanse snelwegen is heel anders dan het asfalt op de VW testbaan! :)
Nick zegt
Leuk en aardig, maar deze banden mogen waarschijnlijk toch niet op de straat.
En de aerodynamische en rij stabiliteit van deze auto trek ik in twijfel.
wijnand zegt
Als ie maar geen drempel tegenkomt!
Benny zegt
Doe mij zowiezo maar liever de Veyron. Dit ding mag zo de prullenbak in.
shockey zegt
De Bugatti veyron kan net iets meer dan rechtdoor rijden!
Een dragster kan ook sneller dan 400 maar kan hij ook snel door de bochten rijden! nee dus
De veryon rijdt de enzo, carrera gt en zonda op slecht en bochtige wegen naar huis.
De test staat in GTO van een paar maanden terug!
SugarFree zegt
@ Alwood
Ik mag hopen (lees: ik weet het zeker) dat ze er een mooi stukkie weg voor uitzoeken dat ‘bestand’ is tegen 400+ per uur. Zou toch wel te knullig zijn als de auto het kan, maar uit elkaar valt door kuilen en hobbels in de weg :)
Emil zegt
‘Amerika doet wanhopig poging de Europeanen bij te blijven’ Beetje een rare auto, heb er nooit wat mee gehad. Erg lelijk trouwens ook…..
SamSam zegt
Kan ie nog lager?
Trevor zegt
Ik zou ook wel is willen zien wat een Veyron(of zo’n amerikaans geval) op de Nordschleife doet…. En wat betreft de top snelheid, hard rijden is leuk maar nog leuker is het om met hoge snelheid een bocht te nemen…
Justin zegt
@ Wijnand; lezen is ook een vak! “a cab-controlled lift that raises the front an extra 4 inches to navigate road hazards”
M Freak zegt
Knap voor een Amerikaanse V8 terwijl de Veyron 16.4 het met een V16 moest doen.
BOL zegt
Respect als ie de Veyron zoek rijdt..
Leon zegt
WTF!
1183pk ?
1483Nm ?
ONGELOFELIJK!
LPJ zegt
@Trevor:
7:40 – Bugatti Veyron 16.4, 1001 PS/1980 kg (Wheels magazine Australia, 12/05)
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times
Florijn zegt
kansloos concept
SugarFree zegt
@ Florijn
Hoe kom je daarbij?
Ik bedoel: waarom is het in jouw ogen kansloos?
Zo zeker ben ik er niet van dat het kansloos is. Met de cijfertjes zou het in ieder geval kansen moeten bieden.
Of bedoel je dat het je niet interesseert?
natan zegt
ik weet het niet, maar vind het een erg rare foto`s, lijkt alsof er n iks geen rubber aan de onderkant van de velgen zit, dat hij gewoon op het gras staat, zonder band erom heen, of is er iemand aan het fotoshoppen geweest
Karaya zegt
Technisch gezien is deze auto een vrachtwagen vergeleken met de Veyron. Van mijn part doet ie 500 km per uur.
Christiaan zegt
Met de ‘simpele’ benzine die ze erin gooien (octaangehalte 91), moet je met super 98 behoorlijk wat extra pk’s eruit kunnen halen als je het mij vraagt…
Dus ben benieuwd wat die auto zal doen op de A2, haha
Peugeot 407 coupe zegt
lijkt een beetje op een koenigsegg CCR
Rivella zegt
Qoute: “…and a cab-controlled lift that raises the front an extra 4 inches to navigate road hazards”
Makkelijk bij 341 km/h op de 12 kilometer lange snelweg in Nevada.:)
Lijkt mij dat er daar nog wel eens beestje over de weg loopt.
Klassiekerrally zegt
Ik vind dit persoonlijk wel een fraaie auto. Maar niet in blauw/wit…
En wat die snelheden betreft: pure prestige. Je hebt er werkelijk geen ene fcuk aan, behalve dat je kan zeggen dat je auto 400+ km/h kan rijden.
De accelleratie is natuurlijk wel erg gaaf, maar dat is ’t in een 270RS ook.
MurcieBoy zegt
dat DING ziet er niet uit
de veyron heeft de power EN de looks, maar die ssc heeft alleen de power ik vind hem echt lelijk
Loe zegt
ik begin een beetje moe te worden van dat veyronkill-syndroom….
P@ul zegt
Heb verder niet alles gelezen. Misschien dat iemand anders er het zelfde over denkt. Maar vind het gewoon een Lamborghini Diablo.
Die boling over de voorwiel, die deur. exact
Acy zegt
Idd Loe, je ziet het tegenwoordig vaak, die zogenaamde Veyronkillers.
De Veyron is een stuk technische perfectie, ontworpen van 0 naar eindproduct om stabiel de 400km te doorbreken en daarnaast zichzelf niet dusdanig belast dat het chassis of de motor het niet meer trekt.
Dit heeft Volkswagen vele miljoenen en vele jaren (lancering ook nog een paar keer uitgesteld, maar dat hoef ik jullie niet te vertellen) gekost.
Die Veyronkillers , in tegenstelling, zijn bestaande bakkies waarbij de motor tot het uiterste wordt gedreven. Geloof me maar, 1000 pk uit een motor halen is relatief niet zo moeilijk. 1000 pk op de weg zetten en met een goede versnellingsbak wel.
Zoals ik eerder al las, deze Shelby zal zichzelf ontbinden boven de 400km, als ie al niet opstijgt, de banden verrot rijdt of ontploft.
Snuru zegt
Lijkt idd wel iets op een photoshop as je na de banden kijkt en dat gras …
mja ziet er wel nice uit verder :)
oly zegt
oud nieuws we wiste al dat ze der mee bezig waren mij toch blij dat ze het eindleijk gaan teste hoop dat ie sneller is want dan moet bugatti zeker met die 1200 pk versie komen
Chukka zegt
Het gaat er niet om wie het beste kan afremmen en sneller door de bochten gaat, het gaat erom wie het snelst een STRAIGHT LINE aflegt!!! Dan weet je wie de snelste is!
American muscle baby! ik denk dat die domme bugatti met een twin turbo V16 wordt verslagen door een twin turbo V8 :D
nicky zegt
erg mooie auto, en mooie specs, maar niet handig voor in de stad maar als je zo’n auto koop dan heb je vast wel een circuit in de achtertuin waar je het gas ff goed kan intrappen
Nick zegt
@Chukka: Het aantal cilinders maakt opzich niet veel uit bij topsnelheid, behalve dat het koppel is omhoog kan gaan.
Sterker nog, een motor met zo min mogelijk cilinders (minder wrijving + massa om aan te drijven) is juist beter.
Het gaat om het totale vermogen (toerental * koppel), en dan met name het toerental hoe snel een auto gaat.
Een Bugatti Veyron heeft een quad-turbo 8004cc W16 met een hoog max koppel en laag toerental zodat hij over 20 jaar nog steeds hetzelfde vermogen/koppel kan leveren.
Hij beschikt ook nog over luxeuze en inheemse materialen in het interieur, het is meer een complete luxe straatauto dan een opgefokte racewagen.
Hierdoor is de Veyron ook zwaar (1890 kg kerb weight) vergeleken met SSC (1250 kg dry weight).
En toch trekt de Veyron (2,5 sec) op de standaard PAX-banden en met een zware permanente vierwielaandrijving sneller op dan de op slicks achterwielaangedreven SSC. (2,78 sec)
Nog een voorbeeld:
De Lotus Exige GT3 zal straks zonder moeite de snellere Amerikaanse V8-aangedreven auto’s zoals de nieuwe Corvette Z06 er uit rijden en op topsnelheid bijna kunnen bijhouden met een motor die ongv. 4x lagere cilinderinhoud (1.8 liter t.o.v. 7 liter, dus lager koppel) en maar 4-cilinders i.p.v. 8.
Dit komt puur vanwege de massa (gewicht in de volksmond) van de twéé auto’s.
Met pk’s heb je een hoge topsnelheid, maar met een lagere massa trek/rem je sneller (op), ga je sneller door de bochtten en is het brandstofverbruik beter.
Het aantal cilinder van de motoren zegt dus maar weinig, het is echter een combinatie van massa (gewicht), aandrijving (versnellingsbak, koppeling, differentieel/eindvertraging, aandrijving voor, achter, alle wielen) en uiteraard ook motor prestaties.
Nick zegt
@Chukka:, The straight line?
Och dan koop je toch een oude Kever, een surfplank en een J8 straalmotor of een raketmotor? ;)
Daar haal je deze wagen wel mee in hoor…
De bocht door komen is echter WEL een probleem dan…
En dat is precies wat men nodig heeft in een ECHTE race en op straat! ;)
phantom zegt
nou zeg ik het nog 1 keer: De veyron blijft de beste daar kan niet zomaar een of andere huistuner tegenop, trouwens wat zou er gebeuren als je het maximum vermogen uit de veyron haalt……precies bye bye
Nick zegt
Tsja, toerental begrensertje van de Veyron eraf, temperature ECU override en misschien dat je zelfs met dat alleen al tegen de 2000 PK aanzit, zo niet hoger.
Tom zegt
Ze hebben al eerder gezegd dat er een Veyron killer kwam maar dat moet ook nog maar blijken!! met zo’n snelheid je heb nie eens door dat je 407 km/h rijdt zo’n kwaliteit!
Dink zegt
Saleen S7 for me . . . of een lekkere Mosler.
Al die pk’s . . . kweetnie, je moet donders goed kunnen rijden wil je hiermee op weg gaan.
narciris zegt
DIE SHELBY, IS DAT EEN PRODUCTIE-AUTO ?
JE KAN GELIJK WAT STRAATWETTELIJK MAKEN DAT SNELLER DAN DE VEYRON GAAT MAAR IS HET IN SERIE GEPRODUCEERD ? WAT IN DE BOCHTJES – ZIE ARTIKEL IN GTO.
JE KAN DE VEYRON NIET VERSLAAN, GLOBAAL BEKEKEN. GEEN ENKELE GEK ZAL NOG OOIT DE POEN EN MOED HEBBEN OM DERGELIJK IETS TE VERWEZENLIJKEN. KYOTO LAAT DAT OOK NIET MEER TOE. IK DENK DAT DE VEYRON EEN CULMINATIE IS, EEN PAROXYSME, EEN EINDE.
DIE SHELBY IS OOK LELIJK. EN KUN JE ER MEE OM DE HOEK ALS DAME VAN 77 OM SIGARETTEN MEE GAAN ? MET DE BUG WEL. EEN KIND VAN 8 KAN HET ZELFS.
C’EST LA PLUS BELLE VOITURE AU MONDE ET ELLE LE RESTERA. “BELLE” betekent dan wel meer dan alleen mooi, nice, schön. Het is de meest formidabele automotieve realisatie aller tijden.
Laat die Yankees maar komen, buiten de Corvette hebben ze geeneens een auto.
Trevor zegt
@phantom; Veyron de beste?? In het top tien rijtje van de nordschleife staat ie toch echt pas op 11.. Zelf onze oerhollandse donkervoort is een stukkie sneller dan die Veyron.. Zelfs een Subaru sti( en laat ik die nou ook zelf hebben…) is maar 19 sec langzamer dan een Veyron.. (en die kost dan nog niet eens 1:20 van die veyron..(oh ja ik denk dat ie ook net zo betrouwbaar is…) Nb die tijd wordt samen gedeeld met de snelste Amerikaan tot nu toe de corevette C6 met 405pk / 1481kg..
De top 10 die echt wat zegt: rondje Nordschleife…
1)6:55 – Radical SR8, 360 PS/650 kg, Michael Vergers
2)7:12 – Radical SR3 Turbo, 320 PS/500 kg
3)7:14 – Donkervoort D8 RS, 398 PS/760 kg, Michael Düchting
4)7:15 – Edo Porsche 996 GT2 RS, 542 PS/1284 kg, de:Patrick Simon
5)7:18 – Donkervoort D8 RS, 370 PS/670 kg, Michael Düchting
6)7:28 – Porsche Carrera GT, 612 PS/1475 kg, Walter Röhrl
7)7.32 – Porsche Carrera GT (Sport Auto Trophy, driven by Horst von Saurma
8)7.32 – Gemballa Porsche GTR 600 PS/1432 kg (Gemballa)
9)7:33 – Pagani Zonda F, 602 PS/1230 kg
10)7:34 – Koenigsegg CCR, 806 PS/1418 kg, Horst von Saurma
11)7:40 – Bugatti Veyron 16.4, 1001 PS/1980 kg
12)7:40 – Mercedes-Benz SLR McLaren, Klaus Ludwig
13)7:41 – Manthey Porsche GT3 M410, 413 PS/1320 kg
…7:59 Subaru WRX STi, 280 PS/42 kgf·m/1370 kg
Xpert zegt
Leuk Hoor zon Shelby..!’
Maar komt er dan ooit eens een auto die misschien net zo mooi en snel kan zijn als de Bugatti???
Ik denk dat de Bugatti nooit overtroffen wordt…
HolyCow zegt
@Xpert
Nooit is wel een groot woord he:P.
robby01 zegt
hoeveel kratten bier kunnen er in t koffer en hoe plat kunnen de stoelen?
Mike zegt
Die zal moeite krijgen met drempels..:P
daniel zegt
bugatti gaat verder en verder zeker in de toekomst hebben ze een auto die harder gaat dan 500km/per uur
Rod.... zegt
Tja 1183 pk ….. leuk maar die boeren in ahoy haalden vorige week tijdens de european super pull 2500 pk uit een v8 blokje, dus erg magertjes ( jaja ik weet dat je het ook nog enigszinds langer dan een uur heel moet houden maar toch…op de nurburgrings staat trouwens in het museum een zakspeed f1 blokje van 1000 cc met 1000 pk dusssssss…… ) En huiveringwekkend , ach met alles is te rijden… en dan nog diezelfde boertjes hadden dan 5 blokjes aan elkaar geknoopt…. da’s wel een dikke 12.000 pk onder je rechterhandje he…..
Weet niet waarom maar dit ding hierboven deed me aan mijn calibra DTM denken….die overigens qua aerodynamica erg goed in elkaar zat (zoek dat maar na ! )
En op hierboven ergens… bugatti gaat alleen nog maar op bestelling maatwerk leveren aangezien ze anders de andere merken vandezelfde eigenaar in de weg gaan zitten (ook nazoeken :) )
Ik hou het voorlopig lekker bij mijn getunede lotus elise mkII type 72…. massa heeft nou eenmaal de nare eigenschap dat het rechtuit wil he…. dus alles boven de 800kg : nee dank je…
Brecht zegt
Het kan zijn mss dat hij op de autobhan het snelste is maar op circuit daar twijfel ik nog aan.
De motor zou wel krachtig genoeg zijn maar zou dat de auto volhouden tege die snelheiden??!!
Hansie! zegt
phantom :
dat ding is begrenst omdat anders de motor smelt.
patrick zegt
doe mij maar de koenigsegg ccr een mindere top maar een hele gave bak om naar te kijken.
plus de top van bijna 400 kmpu.
het gaat niet om de snelheid het gaat om het weggedrag.
de koenigsegg ligt als een blok op de weg en tog nog wendbaar bij een dikke 350 kmpu.
de veyron is een leuke wagen maar deze auto hierboven kan rechtreeks de rullebak in.
oftewel ctrl-alt delete
Matijs zegt
hoeveel gebruikt deze gewaagde auto per 100km? ?L/100km. Bugatti Veyron is toch wel iets aantrekkelijker… Het is er net iets over…