Lada is een heel merkwaardig merk. Elk jaar denk ik weer dat de Lada voorgoed uit het straatbeeld verdwenen is, maar telkens duikt er weer een op. En waarom? Competitief zijn ze niet, modern gestyled al helemaal niet, maar goedkoop zijn ze wel. Misschien is dat de reden waarom er vorig jaar nog 50 van zijn verkocht in Nederland. Zet dit echter af tegen meer dan 12.000 verkochte exemplaren in de jaren ’80 en het lijkt er op dat de Lada in Nederland wel dood verklaard kan worden.
Maar wat doet Lada? Het komt in Geneve met een concept dat heel erg on-lada is, de Lada C. Zijn we dan toch nog niet van de Russen af?
(via jalopnik)
Lennert zegt
wauw, die zouk best voor de deur willen hebben staan :D:D:D
al iets bekend over motoren enzow?
slk55 amg zegt
dit is echt een zooite bij elkaar geraapte troep. neem van enkele concurenten wat design elementen over, zet er een ‘mooie’ dikke bodykit onder. en klaar is kees. verschrikkelijk.
Klassiekerrally zegt
Dit is na de Niva wel de mooiste Lada die ik ken ;)
BMW über alles zegt
ik durf er voor wedden dat het productiemodel (als die komt) uiteindelijk zal bestaan uit een geplastificeerd kartonnen carosserie en 14″ banden zonder wieldoppen
Bart zegt
komt een 1,4 4-cilinder met 83 pk eb 144nm :D:D
MrSelected zegt
De onderste foto, klopt niets van! Verder – voor een lada – een stoer karretje.
Alleen nog lang geen Grande Punto.
lincoln mark8 zegt
wel een eigen gezicht….en als het de nieuwe renault was…. dan was het zeker wel o.k.
tt zegt
als dit waar is hebben de marginalen weer een goedkoop autotje om op te fokken ….
MurcieBoy zegt
wow dat is toch echt wel de mooiste lada die ik ooit gezien heb petje af hoor ;)
Amigdale zegt
Het is ‘competitief’ en niet ‘competetief’, dat woord bestaat volgens mij niet eens.
Bramzel zegt
D’r zitten leuke elementen in, maar overall vind ik hem toch redelijk uit proportie. Te grote grille, te kleine wielen, te grote achterlichten, en ga zo maar door. Als ze dat in balans weten te brengen is het best een aardig ontwerp, hoewel ik het eens ben met de eerdere stelling dat het een samenraapsel is van de ontwerpen van de andere auto’s op de markt.
Bas zegt
Dit is net niet, dan toch maar een tweede hands auto!
smoke zegt
@amigdale
klopt, dat foutje is me door de vingers geglipt. Is aangepast!
Jurrian zegt
wat een overhang aan de voorkant, op de een of de andere manier komtie bij mij over alsof hij voorover kantelt als je remt
David USA zegt
Mooie bak, alleen zal er waarschijnlijk toch nooit komen.
Markus zegt
De verhoudingen kloppen inderdaad niet helemaal… de wielen komen iel over en de bodykit wat te vet. Als ze dat iets bijwerken en combineren met leuke motoren plus betrouwbaarheid, dan kan het best wat worden met Lada.
Jellert zegt
Als ze nou eens een nieuwe naam zouden nemen in West Europa, dan is er tenminste nog EEN kans dat er wat verkocht worden.
USA student zegt
Leuk geprobeerd…
Leon zegt
Haha! Vorig jaar maar 50 Lada’s verkocht.
In de koopgids achterin de Top-Gear Magazine staan als alternatieven voor Lada: OV jaarkaart, Batavus, Gazelle, Giant. :P
audi liefhebber zegt
de nues heeft wel wat weg van een vw iroc
SugarFree zegt
@ leon
Haha, lachen gieren brullen met Top Gear quotes als deze.
Maar het design van het karretje is natuurlijk hartstikke leuk, in vergelijking met wat Lada ons eerst ‘gaf’ ;)
Met wat aanpassingen (vind de bodypanelen iets te dik, te protserig) mag tie zo in produktie komen én hier in NL verkocht worden. Dit lijkt me al beter dan de Dacia Logan, en dat voor Lada…
Maar: eerst zien dan geloven.
mercedesfan zegt
Lada gaat wagens maken die op iets trekken
avstegeren zegt
Overhang? Dit is niets bij de verschrikkelijke 407,
MarcO zegt
Klein beetje voorborduren op dit idee. Ietsje harmonieuzer maken en produceren maar. Want misschien half af maar nu al stukken beter dan alle oude modellen bij elkaar (Niva uitgezonderd: dat was mijn eerste auto heeeel lang geleden en daar heb ik dikke pret in gehad)
YK zegt
Al kreeg ik die auto gratis, kzou me der nooit in willen vertonen. HET IS EEN LADA!!! Die concept is cker opgelapte Logan met ander koetswerk. Eens een roestbak, altijd een roestbak…
Hansie! zegt
Sorry voor de dubbele post
Voorkant is een mengeling van Fiat en Mitsubishi
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/xp/carenthu/20050923/09/2838509846.jpg
Hanz zegt
WAUW!!!!
dit zijn we niet gewoon van lada, in ieder geval veel beter als de vorige versies.
vin zegt
Ja, denk dat de voorkant een kruising is tussen de nog te verschijnen Evo en de nieuwe Ford styling en de achterkant doet denken aan de Stilo en Swift. Wel een originele combi natuurlijk, al weet ik bij dit merk heel zeker dat deze concept nog ver van het productiemodel verwijderd is…
tom zegt
onderste foto klopt idd iets niet aan noga
tom zegt
onderste foto klopt idd iets niet aan nogal kleine wieltjes en achterkant en voorkant hebbe nogal renault megane trekjes
Florijn zegt
proportioneel niet helemaal oké qua design
maarja niet echt interessant het is toch slecht, het is toch lelijk als productiemodel
sosa zegt
Zie onderste foto:De achterkant vaan een stilo gemixt met de voorkant van een renault egane et voila!!
LOWrider_NL zegt
dit vind ik echt een mooie auto :)
Audi verzamelaar zegt
Liever een audi 90 20v van bouwjaar 91 dan een nieuwe Lada
voor dat dit rommeltje ( als het al zover komt) te koop is zijn we tien jaar verder.
pieter zegt
heeft wel wat weg van de vw iroc
Erik zegt
Wat een lelijk ding, hoe langer je er na kijkt hoe erger
Beaten zegt
nou maar hopen dat ze die conceptcar kunnen verkopen, anders kunnen ze failliet verklaard worden na zo’n investering ;)
maar even zonder gein: ik zie vooruitgang!
Birger zegt
Ja dit is toch wel mooi werk van Lada, het merk zal erdoor wat opfleuren.
Ben er wat van verschoten, mooi werk!
Chief_S5 zegt
Niet slecht…
Frank zegt
Goed ontwerp, snel in produktie nemen (en niet over 10 jaar of zo…).
DAT zegt
Het trapezium-virus grijpt om zich heen.
De bron van de epidemie is de Ford Iosis.
Verder klopt er helemaal niets van.
IFI zegt
Het heeft iets van een Fiat Punto vind ik
Arnoud zegt
Idd een mengelmoes van de Evo X met de Fiat Stilo.
Op de te kleine wielen na vind ik het ontwerp tot aan het einde van de portieren helemaal goed. Als dat bijgewerkt is nog een 200pk blok erin en de kwaliteit die wij als Europeanen gewend zijn (dus die van Koreaanse auto’s of beter) en en het wordt een hit.
Dr.Bob zegt
Neus: VW iroc
Mistlampen voor: Lexus IS
Achterkant: Volvo C30
Ach, er zijn slechtere voorbeelden om te ‘kopieren’…
Wel leuk en origineel, de ‘horizontale tralies’ over het dashboard !
Fuego zegt
De achterkant doet mij denken aan de Volvo C30.
Ben benieuwd naar de foto’s van de uiteindelijke basisversie-met-plastic-wieldoppen… ‘k Denk dat Lada terug ’n geduchte concurrent gaat worden voor Dacia.
Boxster zegt
Er waren eens een Rus en een West-Europeaan. De Rus zei tegen de West-Europeaan: wedden dat jij geen wodka kunt maken! De West-Europeaan zei tegen de Rus: wedden dat jij geen auto kunt maken!
De West-Europeaan kocht een fles wodka, nam een slok en gorgelde ermee. Hij wist wat hem te doen stond! Hij ging naar een apotheek, en kocht een halve fles pure alcohol. Vervolgens ging hij naar een manege, zocht een paard uit en liet de fles vollopen met paardezeik…
De Rus was ondertussen naar een aantal dealers van Duitse, Franse, Italiaanse en Koreaanse automerken gegaan, en was thuisgekomen met een hele berg autobrochures. Daarna volgde nog een bezoek aan diverse groothandels in plastic en karton, en was hij aan de slag gegaan in het schuurtje achter zijn kolchoz (Russisch boerenbedrijf).
Een week later troffen ze elkaar, de Rus en de West-Europeaan. De West-Europeaan liet de Rus een slok van zijn “wodka” nemen (helaas had de Rus tijdens het bouwen van zijn “auto” al zoveel echte zelfgestookte wodka gedronken dat hij het verschil niet meer proefde..), en de Rus liet aan de West-Europeaan vol trots zijn “Lada C” zien…
Wie denk je dat er gewonnen heeft?
Geen van beide natuurlijk, maar de West-Europeaan kwam wel het dichtste in de buurt…
;-)
w0o0dy zegt
Volgens mij is de auto gebaseerd op de Fiat Bravo, maar dan wat moderner aan de achterkant, wat te laag zittende wielkasten waar een stuk vanaf gezaagd is omdat de auto te breed werd en de neus van de VW Iroc.
Thomaars zegt
als lada hiermee een soort van reputatie probeert op te bouwen dan is dat mislukt.
ze zullen zowieso nooit een goede reputatie krijgen dus van mij mogen ze kappen.
Gerben zegt
Op het eerste gezicht denk je hé dat is nog eens iets….
maar dan hoe langer je ernaar kijkt hoe lelijker hij wordt.
Vooral de achterzijde is volledig uit proportie (laatste foto).
Kijk eens naar dat acherraam in verg met de welving van de achterbumper en het wieletje wat onder die uitgeblutste plaat schuilt. De voorzijde heeft weer een lekker grote snuit meegekregen maar dat zijn we nu wel gewend bij alle would-be racertjes die uitkomen (hoewel nog steeds oerlelijk)
Lebastille zegt
Dat lijkt echt totaal niet op een Lada, which is a good thing :P. Die voorkant heb ik al een keer eerder gezien, doet me denken aan de nieuwe EVO. Hiermee neemt Lada wel een behoorlijke verjongingskuur en ik denk dat ze daarmee veel meer mensen en vooral ook jongeren aanspreken.
wim van den bergh zegt
Als je zo’n (wagen) lada aankoopt met het oog op een eventuele
tweedehands verkoop,dan heb ik een goede tip!
doe de benzinetank ….vol dan kan je het dubbele van de prijs krijgen.
(bedoel maar het is en blijft ongeloofelijke junk…afblijven)
greetz….
roberto zegt
owke,, t is en blijft een lada.. maar ik vind t wel een coole bolide.. beetje nieuwe vormen.. ik zou t best voor de deur hebbe wille staan maar om nou tege me vrienden te zeggen ‘ik heb een nieuwe auto gekocht, het is een lada!’ zie ik niet echt zitten…
flierace zegt
er is niks mis met lada ik zal hier wel in gezien willen worden
The R6 Tornado zegt
Niet eens half slecht, alleen dat logo he. Altijd fout
j heller zegt
super super super daar krijgt de concurrentie het nog moelijk mee. Zop komt Lada wer in de top-10 van autoverkopen, net als in de jaren 80
j heller zegt
Trouwens welk automerk staat al jaren en jaren onderaan in de pechlijst van de ANWB????? Lada, dat zegt wel even iets over de betrouwbaarheid
c12 zegt
Het is misschien een samengeraapt iets van wat modellen, maarree…
Zullen we eens kijken bij die imitatie-auto’s uit Korea en die kanten?
Een Kia is toch ook niks anders als wat kopien?
Alsof die Dacia’s zo geweldig zijn (ff shoppe bij Renault en klaar), Lada probeert het tenminste nog zelf, daar heb ik wel respect voor, ook al zijn ze er nog lang niet.
sean zegt
zal deze ook met kofferbak verwarming zijn? dan krijg je teminste ook geen last van koude handen bij deze lada
Bart zegt
Wauw: wat een mooie auto.
even ophouden met die flauwe grappen.
En wie zij dat de Lada Niva mooi is?
Klassiekerrally nou nee bedankt!
tuner zegt
kijk das nog eens een auto mensen die de auto afkraken moeten eens naar hun eigen auto kijken en die mensen hebben nog nooit in een lada gereden.
ik weet namelijk wel beter dan die mensen…
erik zegt
kijk ik heb als 35 jarige vier lada’s gehad . nu heb ik een skoda superb . wat ze hier schrijven van lada ? bij mij waren ze betrouwbaarder dan de skoda die ik nu heb . dus mensen die willen reageren en er niks van weten ,dit is een voorbeeld .
kees zegt
waarom heeft lada altijd een ander logo
levi zegt
ik vind deze lada C wel een sjiek bakske.
en ik zie veel negatiefe commentaar, maar ik denk de lada van tegenwoordig dat die wel meer te bieden heeft en beter zijn dan lijk ze vroeger waren.
zet er een ander embleem op van merk en dan zullen de meeste deze auto wel sjiek vinden. het zit veel tussen de oren van de mensen. kia was vroeger zelfde,niemand wilde daar in gezien worden. kijk nu maar eens, mooier modellen en iedereen rijd er zowat mee rond.
Jan zegt
Jezus… Wat hebben jullie allemaal tegen lada? Lada’s zijn gemakt, voor de slechte russiche dorpswegen, die oude dan hé, en die auto’s, als je die in Nederland laat rijden, dan kunnen ze echt heeel lang mee hoor. Vergis je niet! Dit is natuurlijk een mooie bak!