DUH! Het lijkt een inkopper, maar blijkbaar vond Porsche het wel nodig om te bevestigen dat ze geen diesels willen bouwen.
Om de uitstoot van CO2 omlaag te brengen zou het ontwikkelen van een diesel een optie kunnen zijn, maar Porsche schijnt te werken aan hybride oplossingen. De volgende generatie Cayenne zal er waarschijnlijk ook in een hybride uitvoering komen, de ontwikkeling wordt uitgevoerd samen met Audi en Volkswagen die voor de Q7 en Touareg ook hybride versies willen ontwikkelen. Mocht je minder hechten aan de garantie via Porsche, dan kun je ook altijd een Cayenne op LPG overwegen, die kan wellicht de goedkeuring van mevrouw Cramer wegdragen (via motorauthority).
markie zegt
porsche is tog ook niet gebouwd voor diesel
Peperbus zegt
Wat een geluk….die V8 klinkt zooooooo moooi
markie zegt
gwoon dikke V8 en peperbus je hebt gelijk
sacha zegt
Nu ja, ze hebben hun ziel al aan de duivel verkocht met een SUV. Kan een diesel er ook nog wel bij, toch?
Fons zegt
Meteen een excuus voor de ministers om een cayenne te kopen. Het is tenslotte GEEN diesel.
Klassiekerrally zegt
Inderdaad sacha, en volgens mij hebben ze in ’t verleden ook diesels gebouwd. Dus waarom nu niet?
AlwinH zegt
911 Turbo Diesel? Nah, gelukkig niet dus.
Solstice zegt
Gelukkig maar, straks gaan die vertegenwoordigers ook nog Porsche rijden… ;-)
Fons zegt
Ik heb al ooit eens een trekhaak onder een (oudere) 911 gezien.
Dus er is nog hoop.
ehcsrop zegt
is die cayenne nou een geheel nieuw model of heeft ie slechts een manicure ondergaan?
Cayenne zegt
Natuurlijk geen diesel in Porsche, het zou een schande voor het merk zijn.
Een diesel is daarom niet slecht, een benzine is gewoon beter ! Qua prestaties en geluid (en zelfs geur) is benzine enorm goed. Zie je het al gebeuren je start je Porsche op en er klinkt ineens een pruttelende dieselmotor, dat kan simpelweg niet.
slk zegt
Helemaal verbannen dat gedrocht.
Cayenne zegt
@slk
Aan je naam te zien heb jij het gedrocht, een slr mclaren ‘wannabe’ als jet mij vraagt, van op een afstand dan toch.
slk zegt
Het is gewoon een nietszeggende auto qua uiterlijk. Motorisch is het allemaal top dat geloof ik wel. Porsche heeft maar 1 model en dat is een 911.
Als we het over echte suv’s hebben zijn dat de x5 ml rr sport. Dat zijn tenminste mooie modellen.
Loe zegt
porsche is toch ook niet gemaakt voor suv’s…..
david usa zegt
Ik denk dat Porsche hiermee de plank volledig misslaat, BMW X5, Mercedes Benz ML & GL, Range Rover hebben zijn directe concurrenten en die hebben allemaal diesels die overigens ook goed lopen en verkopen. Dus ik denk qua verkoop dat Porsche het niet slim doet. Als je kijkt naar het merk en merkbeleving geef ik ze groot gelijk!
Fons zegt
Dat is het mooie van Porsche.
Ze draaien zo goed, dat ze nee kunnen zeggen tegen diesels.
Misschien komt het ook omdat er autoliefhebbers in de top van de organisatie zitten en geen boekhouders.
Het was destijds al erg genoeg dat Jaguar overstapte op stations!! en diesels!!!.
slk zegt
Het is al erg genoeg dat jaguar nooit is overgestapt naar een betrouwbaar product. Zelfs de nieuwe xk is een aanfluiting.
Peperbus zegt
@david usa
Ik denk dat ze best wel door hebben dat ze zich qua imago ook niet alles kunnen permiteren. De laatste 10 jaar zijn ze erin geslaagd afstand te nemen van het imago dat een Porsche alleen maar een 911 kan zijn, iets wat daarvoor keer op keer mislukte.
Als ze na de Boxster, Cayenne en Cayman nu ook een diesel op de markt zetten dan zouden wel eens veel Porsche rijders het merk de rug toe kunnen keren ( al hoewel dat zeiden ze bij de komst van de cayenne ook ;-) )
david usa zegt
Denk dat BMW en MB nog altijd beter draait dan porsche. Maar de hebt gelijk over Jaguar!
slk zegt
Ik ken verschillende mensen die een Cayenne hadden en toch weer zijn overgestapt naar de 911. Want dat is een ECHTE PORSCHE.
david usa zegt
@ Peperbus,
Ik denk ook dat Porsche het puur niet doet omdat ze hun “sportwagen-imago” willen houden. Dat snap ik zeker wel, alleen denk ik dat ze een stuk markt verliezen die de rest wel heeft.
Fons zegt
Porsche maakt dusdanige recordwinsten dat ze VW aandelen terug aan het kopen zjin. Hun goal is 29,9%
In absolute zin maakt MB en BMW misschien meer winst, maar de winst per auto is velen malen hoger dan MB of BMW.
david usa zegt
Daar ga ik zeker niet mee in discussie Fons. Daar heb je volkomen gelijk in! Ze zijn enorm goed aan de weg aan het timmeren en ik kan zeker niet wachten op de Panamera, ben enorm benieuwd hoe het design uiteindelijk word.
autoblogger zegt
@Fons en david usa: http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/22/geen-automerk-zo-winstgevend-als-porsche
Jappy zegt
Ik vind een diesel V8 trouwens helemaal niet mooi klinken! En dat past ook gewoon niet bij Porsche!
Fons zegt
Nou, dan waren de cijfers nog rooskleuriger dan ik al dacht.
Toch eens gaan solliciteren in Weissach.
Misschien een leuke auto van de zaak d’erbij ;-)
Boxster zegt
Shit, geen Boxster Diesel… Dan maar benzine blijven rijden ;-)
Supermug zegt
Oké er past helemaal geen diesel in een Porsche!!!
Maar dat was ook het geval met die lelijke SUV en de toekomstige 4 deurs. Dat past ook niet in het Porsche plaatje.
Maar ach, Porsche is een comercieel produkt geworden en gezien de verkoop cijfers, wie heeft er dan nog gelijk.
Het is een keuze tussen het hart en het verstand.
david usa zegt
@ autoblogger. Potverdo! Now we’re talking!
Autospotting.nl zegt
Dat moet er echt nooit komen een porsche diesel. En mensen die zueren dat het dan wel goedkoper is moeten dan maar geen porsche kopen. die mogen er ook geen 1 hebben vind ik :P
Lebastille zegt
Die hybride versie zal waarschijnlijk voornamelijk voor de Amerikaanse markt zijn en voor een paar “milieubewuste” mensen in Europa. Gelukkig dat ze geen diesels in Porsches gaan leggen, dat zou echt schandalig zijn. Maar zoals ook al terecht opgemerkt wordt zou Porsche nooit aan SUV’s moeten zijn begonnen. Ook al heeft het ze geen windeieren gelegd.
Peperbus zegt
@Lebastille
Wel of niet een SUV daar kun je over discussieren ( m.i. iedereen die er kritiek op heeft beoordeelt de Cayenne doorgaans alleen op het uiterlijk, maar hebben er over het algemeen nog geen meter in gereden). Maar het “heeft ze niet alleen geen windeieren gelegd” is veel te zwak uitgedrukt: het heeft ze voor een failissement behoed. Of ze waren door een steenrijke Rus of Chinees opgekocht. Was dat dan wel acceptabel geweest?
Bertus zegt
Mooi, niks dieselen in een Porsche nou die lelijke verbouwde VW SUV nog uit ’t assortiment knikkeren. Maar goed, dat gebeurt niet want op de een of andere onduidelijke manier brengt bij vrijwel elke fabrikant het lelijkste kreng het meeste geld op.
En dat is geen reclame voor de gemiddelde smaak der mensheid.
Benny1 zegt
Subaru is de eerste Porsche wordt de tweede die buigt voor diesel ;)
mashell zegt
Ik vind het een domme beslissing van Porsche. Zij zijn prima in staat een goede diesel te bouwen. Ik acht juist Porsche in staat een diesel te bouwen die het 12 cilinder TDI monster van Audi kan verslaan. Ech ach, dat salon geblaat: een Porsche hoort geen diesel te hebben. Een Porsche hoort ook geen waterkoeling te hebben is net zo’n dooddoener. Porsche gaat met de tijd mee, een sportieve SUV past daar gewoon bij. Wat mij betreft ook een sportieve diesel SUV en 4 deurs.
Porsche Fan zegt
tuurlijk wie had wat anders verwacht dan
en in de hele verre toekomst gebeurt dat vast ook niet
enzo hoort het;)
Lebastille zegt
@ Peperbus, een aloude discussie ofdat mensen persé met auto’s moeten hebben gereden om erop te reageren. Ik heb niet met een Cayenne gereden, maar heb wel begrepen uit o.a. Autovisie dat een Cayenne op bv. Zandvoort niet onderdoet voor een 996. Dat kan een auto nog wel een technisch goed product maken, maar dat wil niet zeggen dat het ook bij het gamma van Porsche past vanuit mijn oogpunt. Naar mij idee is Porsche, Lamborghini, Ferrari of Aston Martin een sportwagenfabrikant, waar geen SUV, 4 deurs of diesel bijhoort. Ik denk trouwens dat de klanten van Porsche ook op nieuwe modellen zoals de 997, boxster en Cayman zaten te wachten. Ook alle andere modellen in het Porschegamma doen het uitstekend. Maar zeker, een aanzienlijk deel van de winst komt van de Cayenne.
Peperbus zegt
@Lebastille, Ik begrijp de ideologie achter “een sportwagenfabrikant mag alleen maar sportwagens maken”. Maar uit “overlevingsoogpunt” is dat een slechte ideologie. Welk sportwagenmerk is nog zelfstandig? Wiedeking heeft dat goed in de gaten gehad en is gaan diversificeren en heeft het risico bij anderen gelegd. Porsche met alleen een sportwagengamma was anders de rest achternagegaan.
Citrofiel zegt
Noem me dom, maar waarom hebben die Cayennes op de foto verschillende voorkanten? Verschillende (‘langzame’ en snelle) versies of zo? Ik heb geen verstand van Porsches…
Fons zegt
Die rode is de langzame versie!
Citrofiel zegt
@ Fons; LOL! Ja, idd. Nu je het zegt. Bedankt. ;)
Boxster zegt
@Citrofiel De linker is de Cayenne Turbo, de rechter is een Cayenne of een Cayenne S. Bij de Turbo krijg je dus meer grille voor je geld ;-)
Erikje zegt
Misschien moeten jullie de Range Rover Sport met turbocharged diesel V8 eens proberen. Is erg leuk speelgoed hoor! Dat rijd ik 10x zo graag dan elke Cayenne.
Mark zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
C30CDIAMG zegt
Nou Wouter, zo’n inkopper vind ik dat niet… Iedereen verklaarde ze voor gek dat ze een SUV gingen bouwen, nu ook met de 4deurs… Logische stap dat er ook een superdiesel in zou komen. Vind het jammer, daar lag mijn interesse wel in.
sus zegt
Een porsche met een dieselmotor zou op zich al belachelijk zijn en om de co2 uitstoot naar beneden te halen ?
een diesel stoot dan mss iets minder co2 uit maar hij doet er wel een plak roet en nox’en bij dus het is slechter voor het milieu !
C30CDIAMG zegt
@ sus,
ooit van een roetfilter gehoord?
casper zegt
cool he joske
Emmanuel Wildiers zegt
@C30
Ooit gehoord dat een roetfilter enkel de grotere roetdeeltjes tegenhoudt, en nog heel veel kleine partikels (die het verst kunnen indringen in de longblaasjes) doorlaat?
Hester zegt
Heren,
Ik wil niet het bijdehande vrouwtje uithangen, maar er staat toch dat Porsche geen dieselmotor zal gaan BOUWEN!!!
Dat hoeft ook niet, van partner VAG heeft al een mooie V10 biturbo diesel in de aanbieding! En aangezien er in de Porsche/VAG-klonen (Touareg/Q7) er al een diesel is gemonteerd, verwacht ik juist wel een Porsche op diesel.
Bij Porsche weten ze heus wel hoe ze geld moeten verdienen! BMW maakt toch ook supersportieve auto’s MET dieselmotor??!!
Hester
tonny zegt
porsche hoeft ook geen diesels meer te bouwen hebben ze in het verleden gedaan (tot 1963) met hun tractoren. Beter voor ons verzamelaars nu.
diesel groeten van een porsche diesel verzamelaar