In navolging van de Lexus LS460 zal BMW waarschijnlijk ook een achtbak gaan gebruiken in de nieuwe 7-serie. Dit weet Automotive News te melden, volgens het bericht zal de achttraps versnellingsbak gemaakt worden door ZF Friedrichshafen. Er wordt daarbij rekening gehouden met een marktintroductie rond 2009/2010.
De extra versnellingen moeten er voor zorgen dat er een betere keus gemaakt kan worden bij diverse snelheden. Volgens ZF zou dit resulteren in een bezuiniging van 3% voor benzinemotoren en 6% voor diesel, in vergelijking met de huidige zesbak.
Alwood zegt
ik vroeg het me bij de 7 versnellings automaten van mercedes en Lexus al af… maar wat is hiervan nou precies het voordeel t.o.v. een CVT?
Florijn zegt
ZUINIG
JW zegt
cvt kan minder koppel aan maar schakelt niet dus rijdt vloeiender
Jappy zegt
Zo he, 3% en 6% zuiniger! Daarvoor doen we het!
dekster zegt
allemaal wel mooi, maar er zijn mensen die meer dan genoeg hebben aan 5versnellingen. (m’n schoonmoeder bv)
Djivy zegt
Met het koppel van die topmotoren kom je met 3 versnellingen toe…
luwek zegt
wat hebben we over 10 jaar??…12 versnellingen?
wimbers zegt
het begint op een mountainbike te lijken met die verscnellingsbakken
Josje zegt
@ dekster
wat maakt het nou uit om er 5, 6? 7 of 8 te hebben? je moet gewoon even wennen aan de manier waarop je moet schakelen. binnen paar dagen heb je het onder de knie
voor de rest mooi nieuws voor de milieufreaks en mensen die graag in de soep roeren. Rijdt Herman den Blijker niet ook in een 7?
ik zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Alwood zegt
@JW
en is er voor het geld van een 8 versnellings bak dan niet een CVT te maken die wel al dat koppel aan kan? ik snap wel dat je auto’s heel zuinig kan maken als je ze op 1 toerental afstelt… toch heb ik dan weer liever een auto die goed presteerd over een heel groot toeren bereik met weinig versnellingen.
ik gebruik op me volvo soms ook de 4 niet, bij op trekken naar 80 met een warme motor is het veel makkelijker om ff door te trekken en dan meteen in de 5 te rijden. de 4 is dan goed voor rustig 50 (eigenlijk 55 ;) ivm toeren) rijden. een 6(of overdrive) zou dan nog kunnen om 130 te rijden maar anders trek je de auto nooit meer in de toeren en daar wordt ie lui van!
PigPen zegt
De Lexus LS heeft al 8 versnellingen mensen… dus niets nieuws onder de zon!
Benny1 zegt
@josje JA
JA en 2021 komt mercedes met een 9 versnellingsbak. Nog ff en dan kunnen ze er net zo goed stappel bak van een vrachtwagen op zetten haha.
Spookyfish zegt
Hallooooo! ‘Wennen aan de manier waarop je moet schakelen’ we hebben het hier over AUTOMATEN ja :) In D en gaan met die banaan. De reden is simpel: de meeste ideale transmissie is een CVT, maar dat technisch een behoorlijke uitdaging bij hoge koppels. Wat komt het dichtste bij een CVT in de buurt? Juist een automaat met zoveel mogelijk verzetten. Nu 8, straks 11, 15, etc. totdat ze het eindelijk voor mekaar hebben om een CVT te bouwen die 750Nm aankan :)
Ejay zegt
@ Dekster, is een automatische bak evt. tiptronic.
Base zegt
Na PK’s is dit de nieuwe wapenwedloop.
DeNNi$ - RaMM$teiN zegt
hehe gelijk die nike auto.
Fons zegt
In mijn punto sporting speedgear kan ik heerlijk toeren met 1500tpm bij 85kmh of handmatig spelen met 7 versnellingen en flink doortrekken.
En dit allemaal met een CVT bakje wat een fractie kost van de BMW bak.
slk55 amg zegt
eerst komt mercedes met een automatische zevenbak (onder andere in mijn slk) daarna komt lexus met een achtbak.. en nu volgt bmw lexus.. maar goed, mij zal je er niet over horen klagen, hij is zuiniger en sneller.. niks mis mee lijkt mij.
DeNNi$ zegt
Ik heb een paar foto’s van gespotte auto’s hier. Naar waar moet ik dat doorsturen ?
–edit: [email protected] –
Alwood zegt
het is natuurlijk wel geweldig als we de motorfietsen achterna gaan :P die hebben eigenlijk ook maar 2 versnellingen nodig.
als je dan wel in je 1 of 2 vet de honderd kan halen maar ook rustig in je zes rijden!
Jellert zegt
@ Jappy, bij een 6 liter is dat al aardig wat vergeleken met onze auto.
X zegt
Waarom heb je in 8 versnellingen nodig?
Misschien is het leuk voor de snelheidsjunkies enzo, maar vergeet niet dat dit de auto’s weer duurder zal maken. Ik hou het wel bij m’n 5 versnellingen. Waarom zou je gaan betalen voor die dingen? Ik herinner me dat de Duitse 7 versnellingsdingen nooit in de 7 gaan omdat ze elektronisch begrensd zijn op 250km/u. En inderdaad dat halen ze in z’n 5 of 6. Eerder 6 dacht ik.
Cedric zegt
Volgens mij gaan ze volgend jaar afkomen met een tweede achteruitversnelling :P
DonKilluminati zegt
Straks gaan we net zoveel schakelen als in een vrachtauto….lol
De 6bak is genoeg en zelfs sneller volgens mij.
john zegt
8 bak, betekent minder toeren in de hoogste versnelling dus minder brandstof verbruik.En met schakelen heeft het allemaal niks te maken.Een kwestie van gasgeven.Een 7serie rijder zit niet te wachten op flippers aan het stuur.
Noisemaker zegt
@ Alwood
Mercedes heeft idd ’n 7-bak…maar Lexus heeft dat niet.
De nieuwe Lexus LS had de primeur met de 8-bak…de duitsers (BMW) zijn aan ’t kopieeren geslagen en komen ook ineens met ’n 8-bak.
Tegenwoordig bedenken en produceren de jappen iets en kopieeren de duitsers het.
supergrover zegt
ik denk dat het vooral met koppelverloop te maken heeft. Nieuwe motoren hebben een enorm koppel reeds bij lage toerentallen. In principe heb je dan geen hoge toerentallen meer nodig, je wil dan zo snel mogelijk in een hogere versnelling rijden.
Door dit gebruik van een klein stuk van het toerengebied heb je wel meer versnellingen nodig. Eigenlijk is de vergelijking met een vrachtwagen niet zo slecht, ook daar gebruik je maar een heel klein stuk van het toerengebied ivm het brandstofverbruik en het koppelverloop.
Enige is dat je bij een personenwagen nog wel de mogelijkheid hebt om hogere toeren te draaien, als je eens wilt inhalen, sportief wil rijden, etc.
Dus 10 versnellingen is echt niet zon gekke gedachte als volgende stap in de ontwikkeling :-)
Zoef zegt
Dit doet me denken aan scheermesjes. 3 mesjes, 4 mesjes, 5 mesjes, …
Sven zegt
Vind dit geen slechte vernieuwing zolang het bijdraagt tot een lager verbruik zonder een compromis te moeten sluiten met de prestaties. Daarentegen 3% minder verbruik voor zo’n dikke V12 benzine is wel een grote besparing als je het in reële cijfers gaat bekijken. natuurlijk kan je deze conclusie ook gebruiken voor een diesel
RRPhantom zegt
Zo dragen we allemaal weer een steentje bij aan een schoner milieu……….
Mark zegt
Handgeschakelde 6 bak vind ik echt onzin. De fabrikanten koppelen ze aan grote en krachtige motoren, of diesels met veel koppel. En juist de krap gemotoriseerde uitvoeringen krijgen een 5 bak…hoezo omgekeerde wereld? Als je koppel en kracht over hebt hoef je niet veel versnellingen nodig te hebben.
lincoln mark8 zegt
in nederland heb je genoeg aan 4/5 versnellingen (120 km top) in duitsland is dat heel anders….. maarrrr antonov bakken zouden het beter doen
Alwood zegt
@Mark
de nieuwe punto heeft toch ook een handgeschakelde 6bak? de snelle wagens hebben inderdaad niet echt zo’n handgeschakelde zesbak nodig… volgens mij doet het echter de acceleratie van bijvoorbeeld de impreza wel goed. bij luxe wagens is het waarschijnlijk om rustiger op hoge snelheid te kunnen rijden… maar dat doet een V70R met viertraps automaat ook… bijna geruisloos bij 180 in de 4e trap én altijd een ontzettend dikke acceleratie.
JW zegt
net als bij de nieuwe flesjes van grolsch:
je was eens tevreden, totdat er wat nieuws komt..
Fons zegt
@ Alwood,
De oude punto had in de 1200 uitvoering 6 versnellingen.
In dit soort auto’s is het nodig om nog een beetje vlot van de plaats te komen en toch comfortabel op hogere snelheden te kunnen rijden.
Maar in V8-en is het gewoon onzin en alleen maar een verkoopargument.
john zegt
Hey Noisemaker, BMW aan het kopieeren geslagen? Kijk eens naar de Lexus zelf, dan is dat een kopie van BMW, toch?
CSL zegt
Dat scheelt weer brandstof en comfort voor de 7-serie.
barry330cd zegt
8 bak is prima ontwikkeling, meer rust want lagere toeren, minder verbruik en aangezien automaat, geen omkijken naar!
Bol zegt
Mja Lexus moest er 8 hebben om Benz af te troeven.. Zo blijven ze bezig natuurlijk, volgende week komt Mercedes met een automatische 11 versnellingsbak ;)
Fej zegt
@ Noisemaker en John Vergeet niet dat ze ook gekopieerd hebben dat hun autos vier wielen hebben, een stuur en een motor!
Dit heeft toch niets met kopieren te maken!!
john zegt
Ben jij wel wakker?
Tomek zegt
@slk55 amg
“(onder andere in mijn slk)”
moet jij nu echt bij elke topic vermelden dat je met een SLK rijdt … ik snap niet waarom je zo trots bent. ik zou mij schamen moest ik met zo’n janettenbak rond MOETEN rijden, maarja, jij heb er voor GEKOZEN … dat zegt genoeg over je geaardheid eh “Schwule jongen”.
veel plezier nog met de aandacht die je krijgt van mannelijke kappers … ;-)
john zegt
Goh, wat heb ik lang moeten wachten dat jij SLK eens fatsoenlijk antwoord kreeg, heerlijk.
CSL zegt
De slk55 amg heb ik gereden en de 7bak werkt gewoon prima hoor. Beetje trage reactie op de gaspedal maar voor de rest in orde.
slk55 amg zegt
@Tom(g)ek
wat is er met jou aan de hand kerel. zware dag op kantoor gehad?
@john
ik snap jou reactie niet? leg eens uit…
Quepee zegt
tsja auto als verlengstuk van ofzoiets he …. en met een slk is tie wel heel kort lijkt mij ..
over de 8bak denk dat dat een mooi stukkie techniek is zal wel niet klein zijn die bak.
sacha zegt
@slk55 amg: Laat ze maar lullen. Allemaal jaloers op je AMG.
X zegt
Jaloers op een Duitse auto? [/licht sarcasme]
bmw zegt
en ik maar blij zijn met de 7 versnellingen die op m’n fiets zitte
S AMG zegt
Beetje belachelijk om een slk 55 amg af te gaan zeuren het is toevallig een super auto. Me vader heeft met de sl55amg en de slk55amg gereden en ik weet eigen ervaring dat de slk wel veel bied voor het geld. Trouwens wanneer is een v8 met 360 pk een kappersauto? Ze zijn gewoon jaloers hier je slk55amg!!
E 320T CDI zegt
@ cedric
volgens mij heeft die 7-bak uit stuttgart al twee versnellingen achteruit…
(verbeter me als dit niet zo is)
maar al die argumenten dat het beter is zullen wel kloppen…niks mis mee met die ontwikkelingen. ze concurreren alleen nog niet met de prijs… helaas
Jordey zegt
Te veel keus!
1e vroem vroem 30km/pu schakele
2e vroem vroem 60km/pu schakele
3e vroem vroem 80km/pu schakele
4e vroem vroem 110km/pu schakele
5e vroem vroem 140km/pu schakele
6e vroem vroem 185km/pu schakele
7e vroem vroem 210km/pu schakele
8e vroem vroem 250km/pu en dan joepie… maar dan ben je wel weer 70 seconden verder ofzo..
p.s die slk 55 amg is wel goed hoor die 7 versnellingen! ben een BMW fan en ik haat mercedese omdat ze vet lelijk zijn en overdreven. maar de slk is wel een grappig karretje.. 7 is eigelijk overdreven maar dan heb je wel een zuinige sport wagen;) alleen die 4 uitlaten staan lelijk onder zn klein wagentje. Doe mij maar een 335i coupé ála alpina style;)
Golf G60 16v zegt
Een auto met meer versnellings nou phoeee..
Dat ding heeft alsnog vette pk’s, dus denk niet dat het echt zuininger gaat.
Je koopt snelle om hard te rijden. tog??
Deon zegt
@ Tomek en slk55amg
Zeg tomek, je begrijpt nu wel dat iedereen verwacht dat jij in de ULTIEM MANNELIJKE AUTO rondrijdt he?
Ik bedoel… anders is het behoorlijk misplaatst om commentaar te hebben op de slk van slk55amg :P
Dus bij deze: Tomek, wat bestuur jij eigenlijk?
En slk55amg, laat je de kop niet gek maken. Het is al door meer mensen gezegd: het is gewoon allemaal jaloezie wat commentaar heeft op je auto!
slk55 amg zegt
bedankt voor de complimenten over de slk55 amg. kappers auto of niet, het blijft een heerlijke wagen.
slk55 amg zegt
wat tomek rijd..?
ik denk dat hij ook een voertuig met 7 versnellingen heeft….een fiets :P ;)
slk55 amg zegt
rijdt… moet het zijn…sorry.
Citrofiel zegt
Hmmm. Voor een automaat best leuk, handmatig zou het niet te volgen zijn. Ik vind echter drie versnellingen wel genoeg, tot zo ver kan ik tenminste tellen… :P
john zegt
Deon, als je het van mij wilt weten een M3 (2003) maar loop daar verder ook niet mee te koop. Het is en blijven maar auto’s. En ik geef ook geen commentaar op SLK’s auto. Ieder zijn smaak.
Lebastille zegt
Prachtig hoor, zo’n versnellingsbak met steeds meer versnellingen. En er zal best een brandstofbesparing bijhoren maar hoe meer versnelllingen, hoe groter de versnelllingsbak hoe meer gewicht toegevoegd wordt. Dit wordt nog erger wanneer de tranmissie automatisch moet worden bediend. Ben benieuwd wanneer de toerenvoordelen tegen de gewichtsnadelen wegvallen.
shivan zegt
tog lexus na gaan doen he
slk55 amg zegt
een m3 van 4 jaar oud…. daar zou ik ook niet mee te koop lopen ;) (grapje) :P
CSL zegt
@slk55 amg
Hier is de 4/7 jaar oude M3 ;):
http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/28/bmw-m3-csl-vs-mb-slk-55-amg
dekster zegt
@josje
zoals zij ermee rijdt, schakelt de 6-bak op ongewenste momenten ;)
froem zegt
Hey Noisemaker, volgens mij ben jij verkeerd geinformeerd… “tegenwoordig bedenken en onrwerpen de jappen iets en kopieeren de duitsers het”. lexus bestaat nog maar een jaar of vijftien. zij hebben toen dus gedacht laten we mercedes en bmw kopieren. als je naar het uitelijk kijkt van de lexus ls 460 zie je dat ze dat steeds meer gelukt is. wie kopieert hier nou wie? als een bedrijf een achttrapsautomaat ontwikkeld en een ander bedrijf doet dat vervolgens ook is dat toch geen kopieren, kom op zeg…. dat is gewoon ontwikkeling!
stijn zegt
Jullie hebben duidelijk geen idee waar een versnellingsbak voor dient, en ook geen idee waarom meer versnellingen beter is. De nieuwe mercedes C- klasse is zowel in 5 als 7 traps leverbaar, misschien moet je daar is mee gaan proefrijden, dan merk je een WERELD van verschil. Ik heb zelf in het C-klasse drive event meegereden in een C280 (benzine) en die rijd heerlijk smeiig met een 7-bak. 120 in z’n 3e versnelling is geen probleem als je hard optrekt, maar ook 120 rijden in 7 (met 1500 toeren/min) is ook heerlijk. De auto rijd dan bijna 1 op 11, lang niet gek voor een 6 cilinder benzine.
Om nog even toe te lichten voor de mensen die niet weten waar ze het over hebben: je hebt maar bij 1 toerental maar 1 keer je top koppel en top vermogen. Als je 4 versnellingen hebt, en je trekt op, ga je zo over je toerengebied heen waar je het meeste koppel hebt. Als je dan meer versnellingen hebt, kan je vaker je hoogste vermogen en hoogste trekkracht halen. Helemaal voor de ‘caravan-trekkers’ is een versnellings bak met meer verzetten een uitkomst. De automaat heeft dan bij veel verschillende snelheden veel keuze uit versnellingen, en dus bij elke snelheid een zo hoog mogelijk koppel. Je benut dus op deze manier veel beter je vermogen en je koppel, je je rijd daarbij nog een stuk zuiniger en stiller dan met een auto met minder vesnellingen. Het doel van de versnellingsbak is bij lage snelheid: toerental verkleinen en koppel vergroten, en bij hoge snelheid ervoor te zorgen dat de wielen het zelfde, of meer toeren, draaien dan het motortoerental. Als je meer vernsnellingen hebt, kan je dus soepeler en gelijkmatiger optrekken dan met minder verzetten. (mits je versnellnigsbak soepel schakelt)
Voor diegene die het nu nog niet snappen, kijk ook even op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_versnellingsbak
Chandler zegt
Nog een paar jaartjes wachten en een auto heeft evenveel versnellingen als een vrachtwagen.
p.s. Ben benieuwd wanneer mercedes de 9-traps automaat introduceert.