Spyker heeft vandaag een zogenaamde Trading Update de wereld ingestuurd met daarin onder andere alle informatie over de hoeveelheid auto’s die vorig jaar geproduceerd en verkocht zijn. Maar daarover straks meer, want wie het persbericht goed doorleest komt een opmerkelijk zinnetje tegen! Dit is wat Spyker er zelf over zegt.
In view of an increasing demand from customers for truly limited edition top-of-the line models, Spyker is proud to announce the unveiling of such a model on the Spyker C12 chassis in cooperation with one of the world’s leading design houses on March 6,2007 on the first press day of the Salon in Geneva.
Blijkbaar is er momenteel een bekend ontwerphuis (Pininfarina, Bertone, Giugiaro?) bezig met het ontwerpen van een speciale koets voor op het chassis van een Spyker C12. Dat zo’n model er in de toekomst aan zat te komen was al bekend gemaakt, maar nu is er eindelijk meer duidelijkheid over deze plannen van Spyker. Aangezien de auto gebouwd gaat worden op basis van een C12 kunnen we in elk geval concluderen dat de auto voorzien zal zijn van de Volkswagen W12 motor met minimaal 500 pk die ook gebruikt zal worden in de SSUV D12.
Verder heeft Spyker bekend gemaakt dat er in het afgelopen jaar 94 auto’s gebouwd zijn. Hoewel dit 96% meer is dan in 2005 zijn het niet de 100 stuks die Spyker eigenlijk in de planning had staan voor 2006. Wel is het Spyker gelukt om de wachttijd voor de C8/C12 modellen te verkorten. Er zijn namelijk in 2006 78 C8/C12 modellen verkocht en dus 94 auto’s gebouwd, maar er staan nog steeds 145 mensen op de wachtlijst voor een C8/C12. De wachtlijst voor de SSUV D12 is in 2006 alleen maar langer geworden, eind 2005 stonden er pas 30 mensen op de lijst. Maar op 31 december 2006 was dat aantal al toegenomen tot 182(!). Geduld is voor deze mensen echter wel een schone zaak, want Spyker verwacht pas in december 2007 met de productie van de D12 te kunnen beginnen.
Update: het is inmiddels bekend dat het gaat om een ontwerp van Zagato!
Domien zegt
Ha de eerste.
Nou maar 96 auto zijn niet veel auto`s, ik zou er meer maken, in mijn eentje. :)
Rick dos zegt
Wat zien, de mensen die op de wachtlijst staan voor de D12, in dat ding?
Trouwens waarom zie je geen spyshots of testritten van de D12? Ik neem aan dat de D12 ook wel tests moet ondergaan.
En de winst was toch een schijn winst? Door de aankoop van het F1 team hadden ze toch ineens een winst behaald?
Rick zegt
Spyker is echt goed bezig en sommige mensen vinden het misschien apart dat ze niet voor de beste specs gaan, maar exclusiviteit zou voor mij ook zwaarder wegen bij zo’n bolide. Die W12 gaat trouwens echt als een kanonskogel en nog heel betrouwbaar ook, hulde aan Spyker!
Alwood zegt
oh my god dat duurt lang tot die D12 eindelijk rijd…
wel erg gaaf dat spyker zo’n chassis met speciale opbouw gaat leveren! wordt het exclusiever en bekender door als ze het goed aanpakken :) zowiezo heeft spyker de marketing wel aardig door heb ik het idee.
helaas ben ik nog niet een van de gelukkigen die wel eens een C8 heeft zien rijden :( meer verkopen dus!!!
Rick zegt
@ Rick Dos
Hou de aandelen maar in de gaten, dat zegt wel genoeg ;).
Rick dos zegt
@Rick
Zou je denken?
robbie zegt
@Rick, vandaag staat de hele dag de koers al in de min. De tegenvallende productieaantallen zijn dus niet echt goed gevallen…
Solstice zegt
Leuk, hoewel die D12 eigenlijk veel dringender een ander koetswerk kan gebruiken naar mijn mening…
PloegR zegt
Weet iemand wat er gebeurt is met het ontwerp wat Tom Tjaarda ooit voor Spyker heeft gemaakt?
M Freak zegt
Maar niet dat er foto’s worden vrijgegeven he ;)
robbie zegt
@PloegR, je bedoelt de C10? Het enige wat ik daar vanaf weet is dat er in november 2003 besloten is omdat model in de ijskast te zetten aangezien Spyker zich toen wilde concentreren op de productie van de toenmalige modellen.
Maar vraag me wel af of model er ooit nog gaat komen. Je hebt nu natuurlijk al de C8 en C12 en om daar van nog een C10 met ook zo’n 500 pk (net als de C12) tussen te knallen lijkt me niet verstandig.
Pieter-Jan zegt
Ze zouden beter eerst dat ‘kit-car’ chassis in orde brengen. Met het uitzicht is er niets mis.
Crasherke zegt
Hopelijk crashen ze weer nog eens één van de lelijke auto’s in België …
Mpower zegt
wat moet ik mij oorstellen bij een unieke limited edition? Is een limited edition uniek? of is een limited edition niet uniek genoeg?
Martijn zegt
het mag dan nederlands zijn maar in mijn optiek is de spyker een … auto!! vind ém lelijk (al helemaal die suv.. brrr) en er zit gewoon een VW (hallooooo ik weet niet….) motor in… zo exclusief vind ik dat dus niet… maar goed ieder ze ding maar voor dat geld weet ik persoonlijk wel iets beters te bedenke..
Ja ik ben misschien een zeikerd maar wat heb je eraan? (heeeeel erg) Zonde van je geld zeg ik!!! maar ja wie ben ik om dat te zeggen..
barry330cd zegt
@Martijn: Helemaal mee eens, het zijn bepaald geen vooruitstrevende auto’s en mooi al helemaal niet. Duur zijn ze inderdaad en dat is maar goed ook, want dan worden we er gelukkig niet zo vaak op de weg mee geconfronteerd. Overigens waren ze bij Top gear ook niet onverdeeld posi over de Spyker wegligging!
Jan zegt
Een nieuwe Spyker, kunnen ze deze ook weer kapot rijden op de Vlaamse wegen :-)
Deeptroat zegt
ik zeg “2003 ItalDesign corvette Moray” met de motor in het midden…. dat is alles ………
mvg
Deeptroat
Stephano Nuñez zegt
zie je het al voor je! een PininFarina Spyker
ik kan er aleen maar over dromen.
zie ik wel gebeuren na de F1 deal met Ferrari
en het feit dat een Dubai investerings groep een groot aandeel heeft in alledrie de bedrijven.
zou wat zijn zeg !
JH zegt
Het schijnt om Zagato te gaan…ook niet slecht
Citrofiel zegt
Ik ben heel heel heel heel heel erg benieuwd…. En ik leef mee met al die mensen die zo lang moeten wachten op hun Spyker, dat is zacht gezegd niet leuki.
Citrofiel zegt
Huh? Leuki? Dat moet natuurlijk gewoon leuk zijn…. Wat een rare fout.
Jappy zegt
Erg vet dit! Die W12 met 500 pk is natuurlijk erg vet en dan ook nog eens Zagato…
PloegR zegt
@robbie: idd de C10, ik hoop dat de koelkast niet op diepinvriezen stond. Toen ze het ontwerp erin deden. Hoewel dat wel een een coole bak zou opleveren.;)
Maar een leuke trekker voor op de beurs van Geneve, ik hoop dat die op de RAI ook staat.